project 08 - desktop 3weg

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door meiborg »

Je leesbril, tis toch voor op het bureau he :D .

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Walt »

Ik denk wel dat die driehoekige poorten relatief veel verlies opleveren, vooral in het scherpte puntje, wellicht kun je deze preventief wat groter kiezen dan theoretisch bepaald.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door meiborg »

Persoonlijk vind ik het gewoon niet mooi, ik zou er dan voor kiezen de lijn om te draaien (ondersteboven) en de poort aan de achterkant/bovenkant te plaatsen of dergelijke.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Ik denk wel dat die driehoekige poorten relatief veel verlies opleveren, vooral in het scherpte puntje, wellicht kun je deze preventief wat groter kiezen dan theoretisch bepaald.

Groetjes Walter
Preventief groter maken is geen goed plan. Mocht de poort te klein blijken, dan kan die groter gemaakt worden. Mocht de poort preventief te groot zijn, dan baat alleen nog het plamuurmes.

meiborg schreef:
Persoonlijk vind ik het gewoon niet mooi, ik zou er dan voor kiezen de lijn om te draaien (ondersteboven) en de poort aan de achterkant/bovenkant te plaatsen of dergelijke.

Mvg Reinder
Ik vind het wel wat hebben. Het doet me een beetje denken aan het ventilatiegat aan de zijkant van een AR 8C.

Poort aan de bovenkant heeft ook praktische nadelen: Het wordt gemakkelijk een prullenbak of stofnest.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Kappa7 »

meiborg schreef:
Persoonlijk vind ik het gewoon niet mooi, ik zou er dan voor kiezen de lijn om te draaien (ondersteboven) en de poort aan de achterkant/bovenkant te plaatsen of dergelijke.

Mvg Reinder
Kan ik me wat bij voorstellen maar dan komt je mid hog driver wel erg laag bij het bureaublad of moet je de speakers wel weer erg hoog plaatsen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door dre »

Ik vind 'm mooi. 8)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door meiborg »

Kappa7 schreef:
meiborg schreef:
Persoonlijk vind ik het gewoon niet mooi, ik zou er dan voor kiezen de lijn om te draaien (ondersteboven) en de poort aan de achterkant/bovenkant te plaatsen of dergelijke.

Mvg Reinder
Kan ik me wat bij voorstellen maar dan komt je mid hog driver wel erg laag bij het bureaublad of moet je de speakers wel weer erg hoog plaatsen.
Waarom, de fullrange kan toch nog steeds boven boven blijven in zijn compartiment. Ik zou dan alleen het kanaal andersom proberen te puzzelen zodat hij boven eindigt

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Jerommel »

Ik dacht het zelfde: Poort-opening achteraan boven.
Met zo'n maat moeten ze toch tussen de LP's kunnen, vond ik.
Verder erg leuk zo 3 keer 3" in lijn.
(misschien is 4 poortjes in het front nog een idee)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Ik denk wel dat die driehoekige poorten relatief veel verlies opleveren, vooral in het scherpte puntje, wellicht kun je deze preventief wat groter kiezen dan theoretisch bepaald.
zal wel loslopen, het zijn maar 2 stuks 3", ik verwacht geen grote snelheden
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Shadow »

Hoe staat het met deze?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Henkjan »

laat ik t samenvatten met dat ik wel blij was dat de finale wat uitgesteld werd :mrgreen:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door John P »

Je kan ook naar de finale komen met een dakkapel met chassis erin verwerkt. :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Shadow »

John P schreef:
Je kan ook naar de finale komen met een dakkapel met chassis erin verwerkt. :lol:
Was wel een dakkappel die goed klonk John :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Henkjan »

eindsprint???
eindsprint???
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Barry2001 »

Mooi hoor, eens wat anders!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door wouter »

\:D/ :goedzo:
Wat leuk!!
En wat een verdraaid net kassie zo. Sprint kun je 't niet noemen, nog 5 weken... jij deed jaarlijks een project in een paaswerkend :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door pappaleo »

Het is inderdaad een geinig ontwerp. Ik vind dat frontje met 3 units van gelijke maat er erg leuk uitzien.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Barry2001 »

Wat heb je binnenin eigenlijk gebruikt, triplex met demping ertussen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Henkjan »

het hout is bouwmarkt multiplex, het dempingsmateriaal is Akotherm van Merford, maar daar moet ik nog mee aan de slag om het te optimaliseren. in t mid compartiment komt zeer waarschijnlijk Flamex, mogelijk in de TL ook nog een beetje als nodig om de hogere harmonischen te dempen
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door pappaleo »

Barry2001 schreef:
Wat heb je binnenin eigenlijk gebruikt, triplex met demping ertussen?
Ik denk dat het tochtstrip is, wat je ziet. Ook HJ heeft geen kurk pakking gebruikt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
Barry2001 schreef:
Wat heb je binnenin eigenlijk gebruikt, triplex met demping ertussen?
Ik denk dat het tochtstrip is, wat je ziet. Ook HJ heeft geen kurk pakking gebruikt :mrgreen:
ja, voor de afdichting van de zijwand is tochtstrip er op geplakt, kurk is voor flessen :proost:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Henkjan »

nog aan t testen met de loop van de lijn, 1e poging was niet OK, onderstaande is al wat beter maar nog steeds niet wat ik wil (te veel lijn resonanties uit de poort). na 2 dagen freubelen met plankjes en acrylkit ga ik toch eerst maar weer wat tekenen, aanpassingen gaan dan wat makkelijker :hide:
Bijlagen
testen met de TL.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door wouter »

Wat gebruik je voor dempingsmateriaal? Lijkt Flamex, wat Chris niet zo effectief vond in zijn TL ontwerp :hide:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
Wat gebruik je voor dempingsmateriaal? Lijkt Flamex, wat Chris niet zo effectief vond in zijn TL ontwerp :hide:
dit is de D40 variant van Akotherm, Flamex is (volgens de metingen van Chris) meer wat voor >500Hz, dus doe eens een gok wat ik in t midcompartiment ga testen :bakkie:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: project 08 - desktop 3weg

Bericht door Jamesblond »

grimoire schreef:
als je het filter hokje luchtdicht maakt naar de TL dan kan je er ook een lade in maken :hide:

of open zijkanten van het filterhokje met evt plexiglas ervoor :rock:
zon gat door de kast wat je bij sommige hoorns ziet dus,
maar moet je wel een heel mooi filter maken natuurlijk
En dan van die kekke blauwe ledjes erin. Past ie mooi bij de gemiddelde (puberale :hide:) game-pc :mrgreen: :rofl:

Leuk ontwerp! Hoe klinkt 't nu?
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”