Toch had ik hier ook dezelfde ervaring.........Walt schreef:Zoals al vermeld kan je ook de frequentie van de sinus instellen, er staat mij bij dat ik hem juist niet op 50Hz had staan, een andere waarde gaf iets betere klank, ik dacht iets hoger in frequentie.
De enorme warmte productie is wel echt een nadeel, gaf mij niet echt een lekker gevoel.
Groetjes Walter
Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Dan zou per definitie bij iedereen in een 60Hz netgebied alles beter moeten klinken, raar dat dat nooit iemand is opgevallen......
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Nee logisch natuurlijk, zie zoiets normaliter maar een te testen volgens de ABX methode
.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Het verschilsignaal tussen de 50Hz netfrequentie en de iets hoger ingestelde frequentie is natuurlijk een Hz of 5 en valt daarmee buiten het hoorbare gebied.
Ergo: weg brom
Ergo: weg brom
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Jawel hoor, in Amerika is toch alles altijd beterds23man schreef:Dan zou per definitie bij iedereen in een 60Hz netgebied alles beter moeten klinken, raar dat dat nooit iemand is opgevallen......
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Het is ook raar,maar ik had het een aantal keer geprobeerd en kwam elke keer weer op hetzelfde uit.ds23man schreef:Dan zou per definitie bij iedereen in een 60Hz netgebied alles beter moeten klinken, raar dat dat nooit iemand is opgevallen......
Ik heb 'm trouwens wel weggedaan en nooit gemist.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Nee, de besturing werkt op dezelfde trafo als de eindtrap, dus primair schakelen zal niet gaan.Ah!buis schreef:Heeft de bestuurafdeling een eigen trafo ? Met voeding uit die dikke trafo zal het moeilijk gaan.
Maar misschien staat de versterker in standby aan zonder sturing dan verbruikt ie niet veel.
Ruimte om een aparte trafo erbij te bouwen is er niet.
Een mogelijkheid zou wel zijn om een relais in te bouwen die de secundaire wikkeling naar de eindtrap uitschakeld.
Wat betreft die condensatoren C1 t/m C4. dat zijn deze :
Y2 condensatoren dus, bedoeld om tussen fase en aarde te koppelen.
Als ze niet op hun taak berekend zouden zijn hadden ze allang geklapt moeten zijn ?
Wat betreft die 1uF /400, da's een forse jongen. ik heb wel nog een 0uF33/630 VDC - 400VAC MKP10 van Wima liggen.
Of moet ook nog een X2 zijn ?
De kosten moeten wel zo laag mogelijk blijven...
Begint, Andre ? ik denk dat ik al verder ben dan jij...dre schreef:Ga je deze ook zelf bewaren dan?
Je begint ook al zo'n hoarder te worden.
Terugkopen....was eigenlijk niet van plan om hem weg te doen.Walt schreef:Als Ray hem netjes repareert wil ik hem misschien wel terug kopen...
Wat moet jij nou met zo'n ding waaraan meer verbouwd is dan aan Connie Breukhoven en Patricia Paay tesamen. ?
Als je wilt mag je wel mijn JLH klasse A eindversterker kopen, die staat toch maar werkloos te zijn sinds de Pass Labs operationeel is.
Stuur maar een PB als je interesse hebt.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Nou,hier is echt enorm veel de deur uit gegaan!Begint, Andre ? ik denk dat ik al verder ben dan jij...![]()
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Grote stromen, zwaar relaisray5150 schreef:Een mogelijkheid zou wel zijn om een relais in te bouwen die de secundaire wikkeling naar de eindtrap uitschakeld.
Zou je ook deze kunnen nemen,Wat betreft die condensatoren C1 t/m C4, Y2 condensatoren dus, bedoeld om tussen fase en aarde te koppelen.
Als ze niet op hun taak berekend zouden zijn hadden ze allang geklapt moeten zijn ?
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=4033
1n of 2n2 ,komt niet zo nauw.Dat ze niet zo vlug sneuvelen, hangt van de spanning net/massa af en er zitten enkele VDR's over (soort hoge-spanning zeners).
Verder zitten er nog twee van deze in http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=9816
Wat zou je zeggen van deze http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15443Wat betreft die 1uF /400, da's een forse jongen. ik heb wel nog een 0uF33/630 VDC - 400VAC MKP10 van Wima liggen.
Of moet ook nog een X2 zijn ?
De kosten moeten wel zo laag mogelijk blijven...
of deze http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1542
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Ik zal morgen wel eens even meten hoeveel stroom de eindtrap trekt op de voeding,Ah!buis schreef:Grote stromen, zwaar relaisray5150 schreef:Een mogelijkheid zou wel zijn om een relais in te bouwen die de secundaire wikkeling naar de eindtrap uitschakeld.,zou toch eerst maar 's zien of dat het met standby zo erg is.De versterker trekt dan nml.enkel de ruststroom.
bij ingeschakeld, en in de stand-by stand.
Die vallen inderdaad nog wel mee qua prijs, ik neem er wel een van die.Ah!buis schreef:Wat zou je zeggen van deze http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15443
of deze http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1542
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Wat plaatjes van de verdere ontmanteling van het geheel :
De achterkant van de voorkant :
De eindtrappen, opvallend is dat het een grote knoeiboel is van harskern en witte koelpasta...
De achterkant van de voorkant :
De eindtrappen, opvallend is dat het een grote knoeiboel is van harskern en witte koelpasta...
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
is dit nou ook zo zwart geblakerd of is dat gezichts-bedrog?
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Verbrande hars door het desolderen. kabel was 2.5 mm², dus er moest flink gestookt worden...
Onder R1 en R2 is de boel inderdaad aardig verkleurd.
Die gaan dan ook vervangen worden en gelijk een stuk hoger geplaatst.
Onder R1 en R2 is de boel inderdaad aardig verkleurd.
Die gaan dan ook vervangen worden en gelijk een stuk hoger geplaatst.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Met zo'n verkoolde printplaat heb je helemaal geen weerstanden meer nodig.ray5150 schreef:De nieuwe weerstanden komen inderdaad wat hoger te zitten.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Waarom moest dat losray5150 schreef:Verbrande hars door het desolderen. kabel was 2.5 mm², dus er moest flink gestookt worden...
Onder R1 en R2 is de boel inderdaad aardig verkleurd.
Die gaan dan ook vervangen worden en gelijk een stuk hoger geplaatst.
Ook nog even de data van de relais op het AC-printje opgezocht.Ik vond nml. die 1µF ook nogal groot.Maar de relais blijken in verhouding met de rest, spoel vraagt bijna 1W vermogen
Anne
- Bijlagen
-
- Tyco_T90serie.pdf
- (443.81 KiB) 46 keer gedownload
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Laat ik netjes zeggen dat de solderingen er niet zo fraai meer uitzagen...Ah!buis schreef:Waarom moest dat los.Zijn de primaire "windingen" van de stroomtrafo
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Het hele ding ziet er tamelijk gaar uit, ik denk dat de hoge temperaturen de algehele staat geen goed hebben gedaan. Wellicht is het beter om de nog nuttige componenten eruit te halen en de rest bij de vuilstort?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
De vraag is natuurlijk hoe lang na reparatie dit ding het weer goed blijft doen en of het gezien de grote warmte productie niet mogelijk een bron van brandgevaar in je huis kan vormen. Verder dacht ik dat Ray niet zo geloofde in dure condensatoren, magische kabels en daaronder valt natuurlijk ook 'schone stroom'.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Dat laatste is zeker.
Het is meer om de stapel hoger te maken.
Het is meer om de stapel hoger te maken.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
De stapel hoger maken doet ie nu ook al wel, daarvoor hoeft hij niet gerepareerd te worden!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Je kan wel zien wie hier de wedstrijdspeakers al af hebben. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Als gasslachtoffer protesteer ik tegen elke vorm van onnodige energieverspilling! 
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
De behuizing ziet er nog netjes uit. Het besturingsgedeelte is in orde. de trafo's zijn nog okee.Walt schreef:Het hele ding ziet er tamelijk gaar uit, ik denk dat de hoge temperaturen de algehele staat geen goed hebben gedaan.
Wellicht is het beter om de nog nuttige componenten eruit te halen en de rest bij de vuilstort?
De sinus-bron werkt goed, ja, de eindtrap heeft een storing.
Ik zie nog wel mogelijkheden...
Walt schreef:De vraag is natuurlijk hoe lang na reparatie dit ding het weer goed blijft doen en of het gezien de grote warmte productie niet mogelijk een bron van brandgevaar in je huis kan vormen.
Je zou je ook eens kunnen afvragen waarom dat ding zo warm zou worden, en daarna handelen.
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat het een leuk ding is om weer goed werkend te krijgen, en ermee te experimenteren in de set.Walt schreef:Verder dacht ik dat Ray niet zo geloofde in dure condensatoren, magische kabels en daaronder valt natuurlijk ook 'schone stroom'.
Yep, daarom doe je ook je dagelijkse boodschappen in een 4-wiel aangedreven, 2 ton wegende V6 van 2.5 liter...ds23man schreef:Als gasslachtoffer protesteer ik tegen elke vorm van onnodige energieverspilling!
