Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door dre »

Walt schreef:
Zoals al vermeld kan je ook de frequentie van de sinus instellen, er staat mij bij dat ik hem juist niet op 50Hz had staan, een andere waarde gaf iets betere klank, ik dacht iets hoger in frequentie.

De enorme warmte productie is wel echt een nadeel, gaf mij niet echt een lekker gevoel.

Groetjes Walter
Toch had ik hier ook dezelfde ervaring.........
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ds23man »

Dan zou per definitie bij iedereen in een 60Hz netgebied alles beter moeten klinken, raar dat dat nooit iemand is opgevallen......
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door meiborg »

Nee logisch natuurlijk, zie zoiets normaliter maar een te testen volgens de ABX methode :lol: .
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door pappaleo »

Het verschilsignaal tussen de 50Hz netfrequentie en de iets hoger ingestelde frequentie is natuurlijk een Hz of 5 en valt daarmee buiten het hoorbare gebied.

Ergo: weg brom :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Dan zou per definitie bij iedereen in een 60Hz netgebied alles beter moeten klinken, raar dat dat nooit iemand is opgevallen......
Jawel hoor, in Amerika is toch alles altijd beter :o ,daarom brabbelen die Hollanders ze steeds na zoals de burgemeester van A'dam bijv.Zelfverklaarde gekoloniseerden :twisted:
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door dre »

ds23man schreef:
Dan zou per definitie bij iedereen in een 60Hz netgebied alles beter moeten klinken, raar dat dat nooit iemand is opgevallen......
Het is ook raar,maar ik had het een aantal keer geprobeerd en kwam elke keer weer op hetzelfde uit.

Ik heb 'm trouwens wel weggedaan en nooit gemist. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Heeft de bestuurafdeling een eigen trafo ? Met voeding uit die dikke trafo zal het moeilijk gaan.
Maar misschien staat de versterker in standby aan zonder sturing dan verbruikt ie niet veel.
Nee, de besturing werkt op dezelfde trafo als de eindtrap, dus primair schakelen zal niet gaan.
Ruimte om een aparte trafo erbij te bouwen is er niet.
Een mogelijkheid zou wel zijn om een relais in te bouwen die de secundaire wikkeling naar de eindtrap uitschakeld.

Wat betreft die condensatoren C1 t/m C4. dat zijn deze :
wyo.pdf
(127.84 KiB) 87 keer gedownload
Y2 condensatoren dus, bedoeld om tussen fase en aarde te koppelen.
Als ze niet op hun taak berekend zouden zijn hadden ze allang geklapt moeten zijn ?

Wat betreft die 1uF /400, da's een forse jongen. ik heb wel nog een 0uF33/630 VDC - 400VAC MKP10 van Wima liggen.
Of moet ook nog een X2 zijn ?
De kosten moeten wel zo laag mogelijk blijven...
dre schreef:
Ga je deze ook zelf bewaren dan?

Je begint ook al zo'n hoarder te worden. :lagge:
Begint, Andre ? ik denk dat ik al verder ben dan jij... :mrgreen:

Walt schreef:
Als Ray hem netjes repareert wil ik hem misschien wel terug kopen... :lol:
Terugkopen....was eigenlijk niet van plan om hem weg te doen.
Wat moet jij nou met zo'n ding waaraan meer verbouwd is dan aan Connie Breukhoven en Patricia Paay tesamen. ? :mrgreen: :lol:
Als je wilt mag je wel mijn JLH klasse A eindversterker kopen, die staat toch maar werkloos te zijn sinds de Pass Labs operationeel is.
Stuur maar een PB als je interesse hebt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door dre »

Begint, Andre ? ik denk dat ik al verder ben dan jij... :mrgreen:
Nou,hier is echt enorm veel de deur uit gegaan! 8)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Een mogelijkheid zou wel zijn om een relais in te bouwen die de secundaire wikkeling naar de eindtrap uitschakeld.
Grote stromen, zwaar relais :( ,zou toch eerst maar 's zien of dat het met standby zo erg is.De versterker trekt dan nml.enkel de ruststroom.
Wat betreft die condensatoren C1 t/m C4, Y2 condensatoren dus, bedoeld om tussen fase en aarde te koppelen.
Als ze niet op hun taak berekend zouden zijn hadden ze allang geklapt moeten zijn ?
Zou je ook deze kunnen nemen,
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=4033
1n of 2n2 ,komt niet zo nauw.Dat ze niet zo vlug sneuvelen, hangt van de spanning net/massa af en er zitten enkele VDR's over (soort hoge-spanning zeners).
Verder zitten er nog twee van deze in http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=9816
Wat betreft die 1uF /400, da's een forse jongen. ik heb wel nog een 0uF33/630 VDC - 400VAC MKP10 van Wima liggen.
Of moet ook nog een X2 zijn ?
De kosten moeten wel zo laag mogelijk blijven...
Wat zou je zeggen van deze http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15443
of deze http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1542
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Een mogelijkheid zou wel zijn om een relais in te bouwen die de secundaire wikkeling naar de eindtrap uitschakeld.
Grote stromen, zwaar relais :( ,zou toch eerst maar 's zien of dat het met standby zo erg is.De versterker trekt dan nml.enkel de ruststroom.
Ik zal morgen wel eens even meten hoeveel stroom de eindtrap trekt op de voeding,
bij ingeschakeld, en in de stand-by stand.
Die vallen inderdaad nog wel mee qua prijs, ik neem er wel een van die.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Wat plaatjes van de verdere ontmanteling van het geheel :
IMG_1021.JPG
IMG_1022.JPG
De achterkant van de voorkant :
IMG_1023.JPG
De eindtrappen, opvallend is dat het een grote knoeiboel is van harskern en witte koelpasta...
IMG_1045.JPG
IMG_1046.JPG
IMG_1049.JPG
IMG_1051.JPG
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door sander1238 »

is dit nou ook zo zwart geblakerd of is dat gezichts-bedrog?
IMG_1045.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Verbrande hars door het desolderen. kabel was 2.5 mm², dus er moest flink gestookt worden...
Onder R1 en R2 is de boel inderdaad aardig verkleurd.
Die gaan dan ook vervangen worden en gelijk een stuk hoger geplaatst.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
De nieuwe weerstanden komen inderdaad wat hoger te zitten.
Met zo'n verkoolde printplaat heb je helemaal geen weerstanden meer nodig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Verbrande hars door het desolderen. kabel was 2.5 mm², dus er moest flink gestookt worden...
Onder R1 en R2 is de boel inderdaad aardig verkleurd.
Die gaan dan ook vervangen worden en gelijk een stuk hoger geplaatst.
Waarom moest dat los :? .Zijn de primaire "windingen" van de stroomtrafo :o .
Ook nog even de data van de relais op het AC-printje opgezocht.Ik vond nml. die 1µF ook nogal groot.Maar de relais blijken in verhouding met de rest, spoel vraagt bijna 1W vermogen :shock:
Anne
Bijlagen
Tyco_T90serie.pdf
(443.81 KiB) 46 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Waarom moest dat los :? .Zijn de primaire "windingen" van de stroomtrafo
Laat ik netjes zeggen dat de solderingen er niet zo fraai meer uitzagen... :-" :relax:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Walt »

Het hele ding ziet er tamelijk gaar uit, ik denk dat de hoge temperaturen de algehele staat geen goed hebben gedaan. Wellicht is het beter om de nog nuttige componenten eruit te halen en de rest bij de vuilstort?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door dre »

Opgeven? :roll:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Walt »

De vraag is natuurlijk hoe lang na reparatie dit ding het weer goed blijft doen en of het gezien de grote warmte productie niet mogelijk een bron van brandgevaar in je huis kan vormen. Verder dacht ik dat Ray niet zo geloofde in dure condensatoren, magische kabels en daaronder valt natuurlijk ook 'schone stroom'.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door dre »

Dat laatste is zeker. :mrgreen:

Het is meer om de stapel hoger te maken. :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Walt »

De stapel hoger maken doet ie nu ook al wel, daarvoor hoeft hij niet gerepareerd te worden!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door dre »

:rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door pappaleo »

Je kan wel zien wie hier de wedstrijdspeakers al af hebben. :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ds23man »

Als gasslachtoffer protesteer ik tegen elke vorm van onnodige energieverspilling! :twisted:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Het hele ding ziet er tamelijk gaar uit, ik denk dat de hoge temperaturen de algehele staat geen goed hebben gedaan.
Wellicht is het beter om de nog nuttige componenten eruit te halen en de rest bij de vuilstort?
De behuizing ziet er nog netjes uit. Het besturingsgedeelte is in orde. de trafo's zijn nog okee.
De sinus-bron werkt goed, ja, de eindtrap heeft een storing.
Ik zie nog wel mogelijkheden...
Walt schreef:
De vraag is natuurlijk hoe lang na reparatie dit ding het weer goed blijft doen en of het gezien de grote warmte productie niet mogelijk een bron van brandgevaar in je huis kan vormen.

Je zou je ook eens kunnen afvragen waarom dat ding zo warm zou worden, en daarna handelen.
Walt schreef:
Verder dacht ik dat Ray niet zo geloofde in dure condensatoren, magische kabels en daaronder valt natuurlijk ook 'schone stroom'.
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat het een leuk ding is om weer goed werkend te krijgen, en ermee te experimenteren in de set.
ds23man schreef:
Als gasslachtoffer protesteer ik tegen elke vorm van onnodige energieverspilling! :twisted:
Yep, daarom doe je ook je dagelijkse boodschappen in een 4-wiel aangedreven, 2 ton wegende V6 van 2.5 liter... :mrgreen: :rofl:
Plaats reactie