Het ding is niet echt nieuw meer, Walt was, voor zover ik kon nagaan op HT-Forum, de 3e eigenaar.
Daarvoor was hij van ene Audioloog, ook uit Delft.
Die heeft er het nodige aan versleuteld waarvan nog sporen zijn te vinden op internet. (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23357.0 )
Wat is het eigenlijk voor apparaat ?
Grofweg gezien een is het een hele zware sinus generator die een wisselpanning van rond de 230 Volt AC uitspuugt.
Om mijn uitleg iets te verduidelijken heb ik maar even een eenvoudig blokschema opgezet :
De voeding bestaat uit een zware ringkern van ongeveer 700 VA met aparte secundaire wikkelingen voor de eindtrappen en voor de besturing.
De generator bestaat uit een ROM IC waarin enkel golfvormen gesampled zitten.
Deze gaan door een DA convertor, daarna door een fasedraaier.
Vervolgens door twee in brug geschakelde eind trappen met ieder 4 paar complementaire vermogenstransistoren.
(In totaal 16 eindtorren dus.)
Geen schakelende voedingen dus, maar alles heel conventioneel opgezet.
Deze eindtrappen gooien er samen normaal gesproken rond de 115 V AC uit.
Voor de Europese markt is er een extra 1:2 trafo van 500VA bijgeplaatst die daar rond de 230 Volt AC van maakt.
Het apparaat is dan ook loodzwaar, ik denk rond de 20 kilo, zo niet meer.
De uitgangspanning is ruimschoots intelbaar van 220 Volt tot 250 Volt.
Ook de frequentie is regelbaar van 50 Hertz tot 120 Hertz. als laatste kun je kiezen uit verschillende golf vormen.
Om met het goede nieuws te beginnen : met de sinus generator en de besturing is niks mis.
Dit heb ik bekeken met de scoop, en de generator reageert goed op veranderingen op de in te stellen frequentie en spanning.
Ook kun je goed de verschillende golfvormen zien.
Het probleem is dat hij vrijwel geen vermogen levert.
Ik heb de uitgangspanning gemeten en deze bedraagt een armzalige 30 Volt AC.
Dat is dus op de WCD's die achterop zitten.
Op de emitter weerstanden van de eindtorren staat slechts rond de 8 Volt.
Dus mogelijk is er wat in de eindtrap defect.
Volgt nu de gebruiksaanwijzing, service manual, en de schema's :
Dan wat foto's.
Deze zijn van een aantal jaren geleden en komen van HT forum af.
Zoals te zien is, is er een hoop aan aangepast en verbouwd, waarover later meer.
