De TB heb ik nog nooit gehoord, de Ciare ken ik wel, deze heb ik zelf gebruikt in mijn Ciare H12.1 speakers.bas focal m180 schreef:De tang band en de ciare beide gehoord.Zweitse schreef:Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.FR_Aad schreef:Ga je voor de Tangbands?
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter
Mijn indruk was dat de tang bands duidelijk meer hoog hadden, kon ook aan de muziek liggen houd me ten goede.
OBALAPAP
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBALAPAP
- Bijlagen
-
- C1.jpeg (10.44 KiB) 386 keer bekeken
Re: OBALAPAP
De tangbands hebben idd meer hoogdaar waar de meeste FR drivers tekort komen. Die up in de spl lijkt vreemd, maar resulteert in driver die niet te veel afrolt bovenin.
Re: OBALAPAP
Even om niet Bart-Jan zijn topic te vervuilen.
Van wat ik lees moet dat kunnen. Daarom wil ik de effecten van zij-flappen uit proberen. Een diepere baffle zoals bij Bert Doppenberg zijn ob's helpt ook. Dat laatste is denk ik te simuleren door met een strook karton of dunne plaat rond te buigen en achter de woofers te plaatsen. (Dus op mijn test baffle een buis van tien centimeter lang en een doorsnede van +- 38cm om de achterkant van de woofers te plaatsen)Zweitse schreef:Kan dat ongestraft, ik zit daar zelf ook een beetje aan te denken bij de bouw van mijn Trio15 kloon. De baffle iets smaller maken en dat verschil in breedte weer laten terug komen in de flappen.FR_Aad schreef:Ik ga van de week ook eens met zijflappen testen.
Re: OBALAPAP
Ik ben benieuwd naar de resultaten, zo een diepe baffle vind ik wel mooiFR_Aad schreef:Even om niet Bart-Jan zijn topic te vervuilen.
Van wat ik lees moet dat kunnen. Daarom wil ik de effecten van zij-flappen uit proberen. Een diepere baffle zoals bij Bert Doppenberg zijn ob's helpt ook. Dat laatste is denk ik te simuleren door met een strook karton of dunne plaat rond te buigen en achter de woofers te plaatsen. (Dus op mijn test baffle een buis van tien centimeter lang en een doorsnede van +- 38cm om de achterkant van de woofers te plaatsen)Zweitse schreef:Kan dat ongestraft, ik zit daar zelf ook een beetje aan te denken bij de bouw van mijn Trio15 kloon. De baffle iets smaller maken en dat verschil in breedte weer laten terug komen in de flappen.FR_Aad schreef:Ik ga van de week ook eens met zijflappen testen.
Re: OBALAPAP

Of modelletje kamerschermen.
De breedbanders bij voorkeur op oorhoogte in verband met beaming in hogere frequenties, anders houdt je helemaal geen hoog over.
Re: OBALAPAP
Als je 8" gaat is dat een goed plan, ja.richard schreef:De breedbanders bij voorkeur op oorhoogte in verband met beaming in hogere frequenties, anders houdt je helemaal geen hoog over.
De CSS'jes die ik nu gebruik zijn iets van 4,5" en hebben een vrij vlakke conus. Dat gaat nog heel goed.
Het plan is om binnenkort eens met een 8" aan de slag te gaan.
Re: OBALAPAP
Ciare HX201FR_Aad schreef:Het plan is om binnenkort eens met een 8" aan de slag te gaan.richard schreef:De breedbanders bij voorkeur op oorhoogte in verband met beaming in hogere frequenties, anders houdt je helemaal geen hoog over.
Re: OBALAPAP
Jullie moeten echt even met boxsim spelen. Dan kun je goed zien wat het effect van de verschillende baffles en indeling is. Was voor mij een steile leercurve, maar daardoor begrijp ik OB een stuk beter...
Vandaag weinig tijd, maar ik zal later even proberen de boxsim file te posten. Hoef je m alleen maar in te laden.
Vandaag weinig tijd, maar ik zal later even proberen de boxsim file te posten. Hoef je m alleen maar in te laden.
Re: OBALAPAP
Ja, of Visaton B 200 of Fostex FE206.
Ik zou ook eens Sonido eens kunnen mailen over prijzen en leverbaarheid.
Punt is dat ik geen zin heb om te sleutelen want het klinkt nu al best lekker. (En nu helemaal niet ben een beetje brak door een keelonsteking)
Ik zou ook eens Sonido eens kunnen mailen over prijzen en leverbaarheid.
Punt is dat ik geen zin heb om te sleutelen want het klinkt nu al best lekker. (En nu helemaal niet ben een beetje brak door een keelonsteking)
Re: OBALAPAP
Zo, de vier stuks Eminence speakers zijn binnen. Nu op zoek naar een voordelig adres voor de Tangbanb W8-1808
Re: OBALAPAP
Ja klopt, ik hou wekelijks de site even in de gaten om te kijken wat de prijs doetFR_Aad schreef:De Tang Band W8-1808 is weer aan het stijgen bij Blue Planet (nu 238,57)
Re: OBALAPAP
ik kreeg van de week nog een linkje toegestuurd:
http://hifiakademie.de/?id=2&si=MTQyNTE ... TUuMTIyfCA
Edit: plaatje
http://hifiakademie.de/?id=2&si=MTQyNTE ... TUuMTIyfCA
Edit: plaatje
Laatst gewijzigd door FR_Aad op za 28 feb 2015, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OBALAPAP
Die is wel heeeeeeel mooi.FR_Aad schreef:ik kreeg van de week nog een linkje toegestuurd:
http://hifiakademie.de/?id=2&si=MTQyNTE ... TUuMTIyfCA
Re: OBALAPAP
Vraag mij wel een beetje af hoe dat zit met het afstraalgedrag, je sluit de boel zo wel af aan de voorzijde?FR_Aad schreef:Vind um ook wel erg leuk
Re: OBALAPAP
Anders maak je het toch van speakerdoek.Zweitse schreef:Vraag mij wel een beetje af hoe dat zit met het afstraalgedrag, je sluit de boel zo wel af aan de voorzijde?FR_Aad schreef:Vind um ook wel erg leuk
Re: OBALAPAP
Dat is ook nog een optie, maar eerst maar eens op zoek naar een voordelig adres voor de TB W8-1808dre schreef:Anders maak je het toch van speakerdoek.Zweitse schreef:Vraag mij wel een beetje af hoe dat zit met het afstraalgedrag, je sluit de boel zo wel af aan de voorzijde?FR_Aad schreef:Vind um ook wel erg leuk
Re: OBALAPAP
Bij een dergelijke constructie wordt de voorkamer onder druk gezet en versnelt de lucht door de opening, je krijgt een loaded woofer constructie waardoor de Fs omlaag gaat. In principe een soort Ripool dus meer laag, minder rendement en een ietwat cardioide afstraling.
Let wel, de zo gecreerde voorkamer brengt ook enkele kastkleuring met zich mee. Een en ander kan prima gesimuleerd worden in Hornresp.
Mvg Reinder
Let wel, de zo gecreerde voorkamer brengt ook enkele kastkleuring met zich mee. Een en ander kan prima gesimuleerd worden in Hornresp.
Mvg Reinder
Re: OBALAPAP
Waarom eigenlijk de W8 en niet de W5-1611sa? Erg goede ervaringen mee, zowel FR in een TL als >140Hz in een OB (uiteinde van een verstevigde plank laminaat)...
Gr Rody
Gr Rody
