OBALAPAP

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

bas focal m180 schreef:
Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Ga je voor de Tangbands?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter :?
De tang band en de ciare beide gehoord.
Mijn indruk was dat de tang bands duidelijk meer hoog hadden, kon ook aan de muziek liggen houd me ten goede.
De TB heb ik nog nooit gehoord, de Ciare ken ik wel, deze heb ik zelf gebruikt in mijn Ciare H12.1 speakers.
Bijlagen
C1.jpeg
C1.jpeg (10.44 KiB) 384 keer bekeken
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBALAPAP

Bericht door MickRS »

De tangbands hebben idd meer hoogdaar waar de meeste FR drivers tekort komen. Die up in de spl lijkt vreemd, maar resulteert in driver die niet te veel afrolt bovenin.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

Even om niet Bart-Jan zijn topic te vervuilen.
Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Ik ga van de week ook eens met zijflappen testen.
Kan dat ongestraft, ik zit daar zelf ook een beetje aan te denken bij de bouw van mijn Trio15 kloon. De baffle iets smaller maken en dat verschil in breedte weer laten terug komen in de flappen.
Van wat ik lees moet dat kunnen. Daarom wil ik de effecten van zij-flappen uit proberen. Een diepere baffle zoals bij Bert Doppenberg zijn ob's helpt ook. Dat laatste is denk ik te simuleren door met een strook karton of dunne plaat rond te buigen en achter de woofers te plaatsen. (Dus op mijn test baffle een buis van tien centimeter lang en een doorsnede van +- 38cm om de achterkant van de woofers te plaatsen)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
Even om niet Bart-Jan zijn topic te vervuilen.
Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Ik ga van de week ook eens met zijflappen testen.
Kan dat ongestraft, ik zit daar zelf ook een beetje aan te denken bij de bouw van mijn Trio15 kloon. De baffle iets smaller maken en dat verschil in breedte weer laten terug komen in de flappen.
Van wat ik lees moet dat kunnen. Daarom wil ik de effecten van zij-flappen uit proberen. Een diepere baffle zoals bij Bert Doppenberg zijn ob's helpt ook. Dat laatste is denk ik te simuleren door met een strook karton of dunne plaat rond te buigen en achter de woofers te plaatsen. (Dus op mijn test baffle een buis van tien centimeter lang en een doorsnede van +- 38cm om de achterkant van de woofers te plaatsen)
Ik ben benieuwd naar de resultaten, zo een diepe baffle vind ik wel mooi :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OBALAPAP

Bericht door richard »

Afbeelding
Of modelletje kamerschermen.

De breedbanders bij voorkeur op oorhoogte in verband met beaming in hogere frequenties, anders houdt je helemaal geen hoog over.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

Wel leuk te gebruiken als pashokje :mrgreen: maar dit is een beetje teveel van het goede
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

richard schreef:
De breedbanders bij voorkeur op oorhoogte in verband met beaming in hogere frequenties, anders houdt je helemaal geen hoog over.
Als je 8" gaat is dat een goed plan, ja.
De CSS'jes die ik nu gebruik zijn iets van 4,5" en hebben een vrij vlakke conus. Dat gaat nog heel goed.
Het plan is om binnenkort eens met een 8" aan de slag te gaan.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
richard schreef:
De breedbanders bij voorkeur op oorhoogte in verband met beaming in hogere frequenties, anders houdt je helemaal geen hoog over.
Het plan is om binnenkort eens met een 8" aan de slag te gaan.
Ciare HX201 :mrgreen:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBALAPAP

Bericht door MickRS »

Jullie moeten echt even met boxsim spelen. Dan kun je goed zien wat het effect van de verschillende baffles en indeling is. Was voor mij een steile leercurve, maar daardoor begrijp ik OB een stuk beter...

Vandaag weinig tijd, maar ik zal later even proberen de boxsim file te posten. Hoef je m alleen maar in te laden.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

Ja, of Visaton B 200 of Fostex FE206.
Ik zou ook eens Sonido eens kunnen mailen over prijzen en leverbaarheid.

Punt is dat ik geen zin heb om te sleutelen want het klinkt nu al best lekker. (En nu helemaal niet ben een beetje brak door een keelonsteking)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

Zo, de vier stuks Eminence speakers zijn binnen. Nu op zoek naar een voordelig adres voor de Tangbanb W8-1808
Bijlagen
IMG_20150223_170819.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

De Tang Band W8-1808 is weer aan het stijgen bij Blue Planet (nu 238,57)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
De Tang Band W8-1808 is weer aan het stijgen bij Blue Planet (nu 238,57)
Ja klopt, ik hou wekelijks de site even in de gaten om te kijken wat de prijs doet :mrgreen:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

ik kreeg van de week nog een linkje toegestuurd:
http://hifiakademie.de/?id=2&si=MTQyNTE ... TUuMTIyfCA


Edit: plaatje
Bijlagen
image.jpg
Laatst gewijzigd door FR_Aad op za 28 feb 2015, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
ik kreeg van de week nog een linkje toegestuurd:
http://hifiakademie.de/?id=2&si=MTQyNTE ... TUuMTIyfCA
Die is wel heeeeeeel mooi.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

Vind um ook wel erg leuk :D
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
Vind um ook wel erg leuk :D
Vraag mij wel een beetje af hoe dat zit met het afstraalgedrag, je sluit de boel zo wel af aan de voorzijde?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

Je krijgt zo meer laag
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
Je krijgt zo meer laag
Oké, misschien het proberen waard :think:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

Emerald physics heeft ook zoiets
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: OBALAPAP

Bericht door dre »

Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Vind um ook wel erg leuk :D
Vraag mij wel een beetje af hoe dat zit met het afstraalgedrag, je sluit de boel zo wel af aan de voorzijde?
Anders maak je het toch van speakerdoek.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBALAPAP

Bericht door hannesie »

image-f299x550-ffffff-C-47570500-49396411.jpg
bm20-front.gif
bm20-front.gif (22.42 KiB) 172 keer bekeken
Backes & Müller , dat zijn toch ook niet de slechtste.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

dre schreef:
Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Vind um ook wel erg leuk :D
Vraag mij wel een beetje af hoe dat zit met het afstraalgedrag, je sluit de boel zo wel af aan de voorzijde?
Anders maak je het toch van speakerdoek.
Dat is ook nog een optie, maar eerst maar eens op zoek naar een voordelig adres voor de TB W8-1808 :mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: OBALAPAP

Bericht door meiborg »

Bij een dergelijke constructie wordt de voorkamer onder druk gezet en versnelt de lucht door de opening, je krijgt een loaded woofer constructie waardoor de Fs omlaag gaat. In principe een soort Ripool dus meer laag, minder rendement en een ietwat cardioide afstraling.

Let wel, de zo gecreerde voorkamer brengt ook enkele kastkleuring met zich mee. Een en ander kan prima gesimuleerd worden in Hornresp.

Mvg Reinder
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: OBALAPAP

Bericht door Rody »

Waarom eigenlijk de W8 en niet de W5-1611sa? Erg goede ervaringen mee, zowel FR in een TL als >140Hz in een OB (uiteinde van een verstevigde plank laminaat)...

Gr Rody
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”