Scan-Speak 'BonBon'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Bart1826 »

Hallo allemaal,

Alweer even geleden ben ik begonnen met na te denken over het vervangen van mijn huidige KEF Q5 luidsprekers die in een 5.0 opstelling de voorste kanalen voor hun rekening nemen. 3 jaar geleden heb ik hiervan de filters compleet vervangen voor de wat betere spoelen en condensatoren, wat een enorm verschil met zich mee bracht. Inmiddels alweer 2 jaar samenwonend en iets wat beter ingelezen op de materie is het tijd voor iets anders. Het komt er eigenlijk ook op neer dat ik er een beetje op uitgekeken ben en liever iets subtieler wil met name dan ook qua vormgeving. Uiteraard is me vriendin het natuurlijk hier ook meer dan mee eens :yeah: Tja dat hoefde ik haar geen tweede keer te vragen... De KEF Q5 is nu eenmaal erg aanwezig in onze toch wat rustig aangeklede woonkamer van 3,6 x 4 m. We zitten een +/- 2,5 meter van de TV en speakers af.

Dus wil het nu flink kleiner hebben en het liefst wel een zelfbouwer, enerzijds omdat het me leuk lijkt om te doen en anderzijds een zo goed mogelijk geluid te krijgen uit een zo klein mogelijk design.
Vooropgesteld wil ik wel een project beginnen wat voor mij ook haalbaar is om in een redelijk korte periode (max. half jaar) te realiseren. De keuze is dan ook gevallen op en bestaand ontwerp en waarvoor ook een bouwpakket bestaat.

Ik weet dat het vragen van advies over een goede speaker in mijn situatie geheel nutteloos is, omdat dit aan mij zelf ligt en dat ik dat alleen zelf kan beoordelen met mijn eigen oren.

Nu heb ik al wat op het vizier, alleen twijfel nog een beetje of ik er wel aan moet beginnen. Namelijk de ‘BonBon’ uit de Klang + Ton van 6/2012.
KlangTon2012-6-BonBon.pdf
(2.29 MiB) 216 keer gedownload
bonbon.jpg
bonbon.jpg (14.44 KiB) 1544 keer bekeken
Het design vind ik echt (ieder z’n smaak natuurlijk) helemaal geweldig! Nu is mijn Duits niet al te best maar heb ik zo goed mogelijk proberen te lezen en is de beoordeling behoorlijk positief. Leuk om te lezen, maar heb er ook altijd een beetje een ‘wij van WC eend’ gevoel bij.

Na wat onderzoek over de kosten, benodigdheden, bouwwijze etc. ben ik evengoed enthousiast geworden en heb ook een Duitse webshop gevonden die een compleet houtpakket (bouwpakket) levert voor € 150,- per paar. Dat maakt voor mij de drempel heel wat lager om de ‘gok’ wel te wagen en eraan te beginnen. Echter blijft het een beetje in me hoofd spoken en hoop alleen niet dat ik achteraf voor teleurstellingen kom te staan. Hoe kom ik er achter of dit nu wat voor mij is.... Ergens beluisteren is denk ik geen optie, omdat voor zover ik weet deze nergens staat?, maar dat is een aanname hoor. Hebben jullie nog tips voor mij?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door dre »

Dat het wel zal klinken ben ik ook niet bang voor,maar het laag zal wat aan de zuinige kant zijn.
Een kleine sub er bij zou ik dan ook aanraden.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Motorfret »

niet geheel onbelangrijk: in een latere uitgave van K&T word deze behuizing sterk afgeraden in verband met scheurvorming en word derhalve een reguliere rechthoek behuizing aanbevolen.

(Laat maar weten als ik eventueel iets moet vertalen uit het stuk.)
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Bart1826 »

dre schreef:
Dat het wel zal klinken ben ik ook niet bang voor,maar het laag zal wat aan de zuinige kant zijn.
Een kleine sub er bij zou ik dan ook aanraden.
Ja, daar zal ik inderdaad rekening mee moeten houden. Er zal sowieso een sub moeten komen.
Motorfret schreef:
niet geheel onbelangrijk: in een latere uitgave van K&T word deze behuizing sterk afgeraden in verband met scheurvorming en word derhalve een reguliere rechthoek behuizing aanbevolen.

(Laat maar weten als ik eventueel iets moet vertalen uit het stuk.)
Hmm, tja dat is wel interessant natuurlijk. Waar deze scheurvorming is ontstaan en hoe dit is gekomen. Het beoogde bouwpakket staat hier: KLIK
Om hem dan alsnog in hoekig te maken is voor mij dan al niet meer interessant. Kun jij achterhalen wat de oorzaak was van de scheurmvorming, wellicht handig om te weten als ik toch besluit om ze te gaan bouwen..
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door CarloPJB »

Persoonlijk denk ik dat als je de afzonderlijke delen niet alleen lijmt maar ook schroeft dat je de problemen van het scheuren wel ondervangen hebt .

Ontwerp is lekker anders en valt bij mij in de smaak :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door dre »

Ja,het ontwerpje is prima!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Dan »

volgens mij zijn de deuvels het probleem van scheurvorming. die hebben een ander uitzettingsgedrag dan multiplex. Als je ze er na het lijmen weer uit boort gaat de behuizing niet scheuren.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door markbakk »

Deuvels lijken me sowieso overbodig. Zo lang je de laagjes maar allemaal in één richting houdt zal dit wel goed gaan. Berkentriplex krimpt ook minder dwars op de plaat dan MDF. Maar het krimpt wel, mijn kwaliteits-berken van 24mm is na een paar jaar in de huiskamer nog maar 23mm, dat is toch zo'n 5%.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door CarloPJB »

Deuvels zijn met zo veel lagen en zoveel houtlijm toch wel handig. Ze plakken het hele pakket in een keer. Probeer zoveel lagen zonder deuvels een tussen de lijmklemmen te krijgen .....

Zal een leuk plaatje geven :wink:
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Bart1826 »

Ja! Die bedoelde ik, kreeg de link er niet goed in....
CarloPJB schreef:
Persoonlijk denk ik dat als je de afzonderlijke delen niet alleen lijmt maar ook schroeft dat je de problemen van het scheuren wel ondervangen hebt .

Ontwerp is lekker anders en valt bij mij in de smaak :D
Dan schreef:
volgens mij zijn de deuvels het probleem van scheurvorming. die hebben een ander uitzettingsgedrag dan multiplex. Als je ze er na het lijmen weer uit boort gaat de behuizing niet scheuren.
Klink inderdaad heel aannemelijk dat hierdoor de scheurvorming ontstaat, tenzij je dan deuvels gebruikt die vervaardigd zijn uit Berken multiplex..hahah...
markbakk schreef:
Deuvels lijken me sowieso overbodig. Zo lang je de laagjes maar allemaal in één richting houdt zal dit wel goed gaan. Berkentriplex krimpt ook minder dwars op de plaat dan MDF. Maar het krimpt wel, mijn kwaliteits-berken van 24mm is na een paar jaar in de huiskamer nog maar 23mm, dat is toch zo'n 5%.
Ja, dat is zeker een aanzienlijke krimp. Wat bedoel je met de laagjes allemaal in 1 richting houdt? Dat je dus de lagen in de juiste volgorde met elkaar verlijmd? Hoe zie je dit?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door richard »

Bart1826 schreef:
Wat bedoel je met de laagjes allemaal in 1 richting houdt? Dat je dus de lagen in de juiste volgorde met elkaar verlijmd? Hoe zie je dit?
Hout werkt het meest haaks op de vezelrichting en bijna niet ín de vezelrichting. Een houten plank wordt smaller en dunner maar niet korter.
Bij multiplex zijn de houtvezels kruislings over elkaar gelijmd hierdoor wordt een paneel niet korter of smaller, maar wel dunner.

Als je deuvels gebruikt zoals in de link blokkeer je die krimp in de dikterichting van het materiaal. De onderlinge lijmverbinding tussen de laagjes multiplex is zwakker dan de kracht die in het materiaal ontstaat door die blokkade en je hebt je scheur.

Vanwege hetzelfde mechanisme moet je eigenlijk nooit kopshout star met langshout verbinden, dat gaat eigenlijk nooit goed.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door markbakk »

CarloPJB schreef:
Deuvels zijn met zo veel lagen en zoveel houtlijm toch wel handig. Ze plakken het hele pakket in een keer. Probeer zoveel lagen zonder deuvels een tussen de lijmklemmen te krijgen .....

Zal een leuk plaatje geven :wink:
Je kunt ook het trucje met de afgeknipte spijkertjes toepassen, die houden de platen ook wel op hun plek.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Bart1826 »

Dank voor de reactie, het gebruik van de deuvels is niet echt aan te raden dus. Kleine afgeknipte spijkers dat is ook een goede zeg, blijft alles mooi op zn plek.

Fijn dat iedereen zo snel en constructief meedenkt! Echt top!!!
ASM
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 31 dec 2014, 10:00

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door ASM »

Is het een oplossing/mogelijkheid om deze speaker uit massief Aluminium te frezen ? iemand een mening ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door dre »

Of gieten met mortel. :sure:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Dan »

Uit een blok frezen is best prijzig maar alleen de fronten en de achterzijde moet wel te doen zijn denk ik.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Bart1826 »

Als ik er aan ga beginnen dan worden ze zeker van hout gemaakt hoor ;) Vind dat dat ook wel echt bij het hele model past en uiteindelijk zo bedoeld is door de ontwerpers. Het experimenteren laat ik graag aan andere over.

Ben nog even het financiele plaatje aan het bekijken, als dat rond is dan ga ik er aan beginnen. Misschien dat dit topic dan wel open kan blijven zodat ik hier tzt de vorderingen en de foto's in kan plaatsen.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Bart1826 »

De tweeter van de BonBon is een Scan-Speak D2004/602000 uit de Illuminator serie. In dezelfde serie met afmeting 3/4" is er ook de R2004/602000.

Kan ik i.p.v. de D2004 een R2004 toepassen? Of moet ik dan het filter aanpassen? Er zit namelijk wel verschil in tussen de beide tweeters. Qua afmetingen en behuizing zijn ze wel gelijk. Kan iemand mij vertellen of ik dan iets moet veranderen en wat ik dan zou moeten doen? Alvast bedankt!!

Hier de specs van de tweeters naast elkaar gezet:
D2004 vs R2004.jpg
D2004 vs R2004.jpg (23.27 KiB) 953 keer bekeken
Hier het filter, (knip plak uit de Klang + Ton):
Filter BonBon.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door richard »

Een dome heeft meestal wat betere rondstralende eigenschappen dan een ringradiator. Ook is het oppervlak van de dome wat groter en waarschijnlijk mede daardoor het rendement ook aanzienlijk hoger.

Aangezien er geen rendementsaanpassing in het filterdeel van de dome zit kun je het lagere rendement van de ring niet corrigeren en zijn die twee niet zondermeer uitwisselbaar.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Bart1826 »

Richard, dank je voor je toelichting, heel goed om te weten! Rendement en opp zijn indd groter bij de D2004.
Luisteraar
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 dec 2014, 13:24

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Luisteraar »

Ik heb eens na zitten denken over de duvels.
De verwachting is dat de behuizing scheurt als deze krimpt in de loop van de tijd terwijl de duvels dat niet doen. Is het dan geen optie om de duvels enkele milimeters korter te maken/kopen dan de diepte van de gaten bij elkaar opgeteld?
Daarnaast dacht ik er aan om rondom de duvels zelf juist geen lijm te gebruiken zodat deze nog kunnen "schuiven" Dit brengt natuurlijk wel als risico met zich mee dat ze bij bepaalde frequenties zouden kunnen gaan resoneren. Ik acht die kans echter klein omdat een duvel er meestal met kracht in gezet moet worden en dus niet echt los ligt.
Ik ben geen houtbewerker van beroep maar misschien is dit een optie.

Ik vind het wel een mooi speakertje.

Nog ff iets anders. Waarom wil je een ringradiator? Ik heb zelf de Vifa Premium 11 thuis staan en bij begint het juist weer te kriebelen omdat ik merk dat ik hoge tonen mis als ik er niet recht voor zit. Ik zit juist daarom te kijken naar speakers waarbij de tweeter een betere afstraling heft.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door Bart1826 »

Dank je voor het meedenken! Aangezien ik vrijwel zeker niet het kant en klare houtpakket ga aanschaffen, ga ik ook geen deuvels gebruiken. Een forumlid heeft aangeboden om de BonBon's te frezen :rock: en daar ben ik wat blij mee.

Voor de onderlinge verbinding tussen de 'schijven' gebruik ik dan een simpele methode:
Je kunt ook het trucje met de afgeknipte spijkertjes toepassen, die houden de platen ook wel op hun plek.
Luisteraar schreef:
Waarom wil je een ringradiator? Ik heb zelf de Vifa Premium 11 thuis staan en bij begint het juist weer te kriebelen omdat ik merk dat ik hoge tonen mis als ik er niet recht voor zit. Ik zit juist daarom te kijken naar speakers waarbij de tweeter een betere afstraling heft.
Nee dat wil ik niet. Was meer een vraag of het mogelijk was en wat het effect zou zijn. Ga dus gewoon voor de Dome uitvoering (D2004/602000).
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan-Speak 'BonBon'

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
Of gieten met mortel. :sure:
+1

leuk model om dat eens te proberen :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”