Alweer even geleden ben ik begonnen met na te denken over het vervangen van mijn huidige KEF Q5 luidsprekers die in een 5.0 opstelling de voorste kanalen voor hun rekening nemen. 3 jaar geleden heb ik hiervan de filters compleet vervangen voor de wat betere spoelen en condensatoren, wat een enorm verschil met zich mee bracht. Inmiddels alweer 2 jaar samenwonend en iets wat beter ingelezen op de materie is het tijd voor iets anders. Het komt er eigenlijk ook op neer dat ik er een beetje op uitgekeken ben en liever iets subtieler wil met name dan ook qua vormgeving. Uiteraard is me vriendin het natuurlijk hier ook meer dan mee eens
Dus wil het nu flink kleiner hebben en het liefst wel een zelfbouwer, enerzijds omdat het me leuk lijkt om te doen en anderzijds een zo goed mogelijk geluid te krijgen uit een zo klein mogelijk design.
Vooropgesteld wil ik wel een project beginnen wat voor mij ook haalbaar is om in een redelijk korte periode (max. half jaar) te realiseren. De keuze is dan ook gevallen op en bestaand ontwerp en waarvoor ook een bouwpakket bestaat.
Ik weet dat het vragen van advies over een goede speaker in mijn situatie geheel nutteloos is, omdat dit aan mij zelf ligt en dat ik dat alleen zelf kan beoordelen met mijn eigen oren.
Nu heb ik al wat op het vizier, alleen twijfel nog een beetje of ik er wel aan moet beginnen. Namelijk de ‘BonBon’ uit de Klang + Ton van 6/2012. Het design vind ik echt (ieder z’n smaak natuurlijk) helemaal geweldig! Nu is mijn Duits niet al te best maar heb ik zo goed mogelijk proberen te lezen en is de beoordeling behoorlijk positief. Leuk om te lezen, maar heb er ook altijd een beetje een ‘wij van WC eend’ gevoel bij.
Na wat onderzoek over de kosten, benodigdheden, bouwwijze etc. ben ik evengoed enthousiast geworden en heb ook een Duitse webshop gevonden die een compleet houtpakket (bouwpakket) levert voor € 150,- per paar. Dat maakt voor mij de drempel heel wat lager om de ‘gok’ wel te wagen en eraan te beginnen. Echter blijft het een beetje in me hoofd spoken en hoop alleen niet dat ik achteraf voor teleurstellingen kom te staan. Hoe kom ik er achter of dit nu wat voor mij is.... Ergens beluisteren is denk ik geen optie, omdat voor zover ik weet deze nergens staat?, maar dat is een aanname hoor. Hebben jullie nog tips voor mij?