zelf htpc samen stellen

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

zelf htpc samen stellen

Bericht door rikpost »

ik loop met het idee rond om zelf een htpc samen te stellen .
Passief gekoeld en in een cool jasje :mrgreen:

Nu ga ik uiteraard de dac van de Groundsound gebruiken.
En nu vraag ik mij af ....is er nog winst te behalen om de s pdif coaxiaal of toslink van een hoogwaardig pci geluidskaartje te halen .
Of is dat het paard achter de wagen spannen?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door Muug »

HTPC ?

Dit misschien?

Ultraklein (niet groter dan je hand), passieve koeling, kan zelfs met een i7, steek er een SSD in. Erg degelijk, veel aansluitingen, steek je weg in een schuif....

Hier in de commentaar is iemand die zelfs een i3 gebruikt voor een mediacenter:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door rikpost »

Ja dat zijn leuke kastjes maar weer niet wat ik zoek.
Ik wil sowieso een optische schijf omdat ik er ook mee wil kunnen rippen .
Dus eigenlijk een all in one oplossing in een deftig jasje.
Streacom maakt mooie behuizingen.
Passief gekoeld ook nog
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door Zweitse »

Is dit misschien een optie?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door hannesie »

De meeste geluidskaarten hebben meestal optische aansluitingen naar buiten.
Ik weet niet wat je voor ingang(en) hebt op de Groundsound.

Stil e.d. is wel te doen, eventueel geheel statisch, (geen bewegende delen) hebben we hier ook wel ervaring mee.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door rikpost »

Zweitse schreef:
Is dit misschien een optie?
Dat is inderdaad wat ik wil ,maar dan zelf bouwen.
Ik zie daar ook gewoon een mini itx boardje zitten .
Stukje goedkoper =;
hannesie schreef:
De meeste geluidskaarten hebben meestal optische aansluitingen naar buiten.
Ik weet niet wat je voor ingang(en) hebt op de Groundsound.

Stil e.d. is wel te doen, eventueel geheel statisch, (geen bewegende delen) hebben we hier ook wel ervaring mee.
Ik heb ook optish op de Grounsound en coax en usb .
Maar is dat met die op de print bordjes goed voor elkaar met die toslink of zou een pci geluidskaartje nog een upgrade zijn :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door hannesie »

Nee, ;-)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door rikpost »

hannesie schreef:
Nee, ;-)
Hans je weet toch dat je op zo'n wetenschappelijk forum je mening altijd moet onderbouwen.
Ik ben nieuwschierig :mrgreen: :lol:

Op alpha-audio.nl staat wel dat het er toe doet ,echter ook niet onderbouwd waarom wel :hide:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door Olaf Analogue »

Ik vind dat de onboard spdif van mijn bord niet volstaat, ik heb een Esi maya 44 kaart geplaatst en ik ben giga tevreden over de weergave.

http://www.esi-audio.com/products/maya44/
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door Kappa7 »

Als je vast zit aan een spdif ingang op de Dac dan zijn er wel goede usb-spdif omzetters. Een van de betere is de hiface module. Helaas wel prijzig.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door rikpost »

Olaf Markus schreef:
Ik vind dat de onboard spdif van mijn bord niet volstaat, ik heb een Esi maya 44 kaart geplaatst en ik ben giga tevreden over de weergave.

http://www.esi-audio.com/products/maya44/
Aha jij het dus de ervaring dat het wel degelijk uitmaakt.
Het valt niet mee om daar informatie over te vinden :?
Kappa7 schreef:
Als je vast zit aan een spdif ingang op de Dac dan zijn er wel goede usb-spdif omzetters. Een van de betere is de hiface module. Helaas wel prijzig.
Nou ik heb ook usb maar volgens mij ben ik dan gelimiteerd aan 16/44
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door hannesie »

Leuk, moet je het ook nog onderbouwen.
Of je nu een extra of standaard hebt, het is bijna altijd beter om een galvanische scheiding te hebben.

De ingang van je Groundsound doet er ook toe, ik moet altijd nog denken aan die keer dat we de DLCP van de Ultrazooms aan sloten op de Raspberry, dat ging ook gelijk fout.

De ingang van de Groundsound wat voor een chip of hoe is die in het totaal geïntegreerd.
Het liefst heb ik dan een USB 2 asynchrone met galvanische scheiding, dan kan er alles door deze verbinding, tot aan de snelste verbinding.
Maar de ingang en de uitgang moeten wel met elkaar kunnen communiceren.
De Groundsound ingang is mogelijk een 16 bits PCM 27xx /29xx ? 44.1/ 48 kHz
usb.JPG
http://www.groundsound.com/dcn28.php
Ja dus, :hide: en een 16 bits kan dan nog wel wat beter als je dan de S/PDIF kunt gebruiken, dan heb je de 24/192 max, en dan bakt die er nog wel max. 24/96 van, ofte wel je kunt in die zin mogelijk volstaan met optisch i.v.m. de DSP die het moet omzetten.

Aan de andere kant heb je vaak dan wel net mooie opnames die je tegenkomt, en wat doet de DSP er dan mee, en ik hoorde de Grimm LS1 in Brussel met DSD die dan weer werd omgezet eerst naar analoog en in de luidspreker werd het dan via de DSP weer naar digitaal omgezet, miste net het allerfijnste in het hoog mogelijk, maar volgens dre moest dat dan met een AMT, dat gaat beter. :lol:

Het blijft wel zoeken, en de PC met een optische uitgang (toslink), en dus een galvanische scheiding daardoor is de meest logische zover ik het nu kan bekijken.
En de 2e toslink zie ik ook, en kun je dan je TV ook op aansluiten. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 20 feb 2015, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door rikpost »

Zo Hans je hebt er werk van gemaakt zeg :D
Dat ik sp dif ging gebruiken was ik al over uit dit inderdaad ivb hogere bitrate te kunnen spelen.
Ach ik kan een itx bordje nemen met optisch uit en als ik verschil merk met zeg maar de Blacknote kan ik alsnog een kaartje steken.

Weet je overigens wel zeker dat Grim twee keer een omzetting heeft .
Volgens mij werken zij mt de dlcp en die heeft ook digitaal in .
Net als ik overigens
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef:
Leuk, moet je het ook nog onderbouwen.
Of je nu een extra of standaard hebt, het is bijna altijd beter om een galvanische scheiding te hebben.

De ingang van je Groundsound doet er ook toe, ik moet altijd nog denken aan die keer dat we de DLCP van de Ultrazooms aan sloten op de Raspberry, dat ging ook gelijk fout.

De ingang van de Groundsound wat voor een chip of hoe is die in het totaal geïntegreerd.
Het liefst heb ik dan een USB 2 asynchrone met galvanische scheiding, dan kan er alles door deze verbinding, tot aan de snelste verbinding.
Maar de ingang en de uitgang moeten wel met elkaar kunnen communiceren.
De Groundsound ingang is mogelijk een 16 bits PCM 27xx /29xx ? 44.1/ 48 kHz
usb.JPG
http://www.groundsound.com/dcn28.php
Ja dus, :hide: en een 16 bits kan dan nog wel wat beter als je dan de S/PDIF kunt gebruiken, dan heb je de 24/192 max, en dan bakt die er nog wel max. 24/96 van, ofte wel je kunt in die zin mogelijk volstaan met optisch i.v.m. de DSP die het moet omzetten.

Aan de andere kant heb je vaak dan wel net mooie opnames die je tegenkomt, en wat doet de DSP er dan mee, en ik hoorde de Grimm LS1 in Brussel met DSD die dan weer werd omgezet eerst naar analoog en in de luidspreker werd het dan via de DSP weer naar digitaal omgezet, miste net het allerfijnste in het hoog mogelijk, maar volgens dre moest dat dan met een AMT, dat gaat beter. :lol:

Het blijft wel zoeken, en de PC met een optische uitgang (toslink), en dus een galvanische scheiding:
Valt wel meee
http://tweakers.net/pricewatch/423877/a ... ificaties/
Voor de prijs kan je bijna niet meer zelf bouwen.
Jammer dat alleen de HD wat aan de kleine kant is maar die is te vervangen natuurlijk.

De Hiface is overigens een usb2 omzetter die tot 24/192 aan kan.
Beduidend beter dan de standaard Spdif uitgang.
Alhoewel ik hier ook een ingebouwde spdif uitgang gebruik.
Voor mij goed genoeg aangezien ik toch voornamelijk platen draai.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door hannesie »

Je kunt voldoende MiniITX boardjes vinden met een optische (toslink) uit, maar als je ook de combi zoekt van stil heb je vaak te maken met de voeding die dan weer herrie maakt.
Daarom heb ik bij mijn MiniITX boardje een externe voeding, en geen ventilator bewegende delen e.d die ook de rust kunnen verstoren.
Een ander punt is wil je er ook een videospeler van maken?


Voor wat betreft die Grimm LS1, die kreeg op een moment gewoon analoog voor zijn kiezen, en de Analoog/digitaal conversie was dan ook, net als 16 bits digitale signaal, het werd door een samplerate convertor naar het gewenste niveau gebracht voor de DSP, die dan de rest weer tot het uiteindelijke resultaat/luistergenot aan de mensheid presenteert.

Edit : @ George, ik zie deels je opmerking, er zijn er genoeg, maar enz. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 20 feb 2015, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door rikpost »

Ik ik ikke ehhh :roll: :roll: :roll: :rofl: :mrgreen:
Ga het ff lezen allemaal en met wat gerichtere vragen komen.

Voor wat betreft de Grim tja dan ga je van DA naar AD naar Da denk dat je dat in de finesse wel gaat horen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door jeroen_d »

rikpost schreef:
ik loop met het idee rond om zelf een htpc samen te stellen .
Passief gekoeld en in een cool jasje :mrgreen:

Nu ga ik uiteraard de dac van de Groundsound gebruiken.
En nu vraag ik mij af ....is er nog winst te behalen om de s pdif coaxiaal of toslink van een hoogwaardig pci geluidskaartje te halen .
Of is dat het paard achter de wagen spannen?
Als je SPDIF coaxiaal niet een mooi zuiver signaal is dan hoor je dat onmiddelijk. Een HTPC is dan ook voor een serieuze weergave niet de oplossing. Wil je niet teveel uitgeven, koop dan een mooie QNAP NAS en zie aan een 2de hands Logitech Squeezebox te komen en bouw daar een mooie lineaire voeding bij voor een zuivere digitaal uit (ja ook voor digitaal uit is de voeding van belang!). Heb je toch nog wat zelf te bouwen. :wink:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door rikpost »

Nou dan heb ik een koopje want ik heb al een Duet ,zonder met geschakelde voeding welliswaar.
Maar ik dacht dat er toch genoeg mensen met een laptop of htpc op een heel hoog niveau spelen.
Waar gaat het fout dan :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door hannesie »

Ik wil anders best wel eens met een server en wat stabiele vergelijkbare opties langs fietsen.
Via een netwerk verbindingen ala de een Nas en dan zijn er opties voor verschillende spelers.
Lijkt mij wel eens leuk om dat te proberen.
Ik heb nu ook een setje met een externe USB schijf en een speler.
Morgen eens zien of er ook geluid uit komt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door jeroen_d »

Wie zijn die mensen dan?

Maar begin dan eens een mooie voeding voor die Duet te zetten.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door rikpost »

hannesie schreef:
Ik wil anders best wel eens met een server en wat stabiele vergelijkbare opties langs fietsen.
Via een netwerk verbindingen ala de een Nas en dan zijn er opties voor verschillende spelers.
Lijkt mij wel eens leuk om dat te proberen.
Ik heb nu ook een setje met een externe USB schijf en een speler.
Morgen eens zien of er ook geluid uit komt.
Lijkt mij wel wat ,ben wel ff een weekje skien eerst.
Ik zorg voor de wijn :lol:
jeroen_d schreef:
Wie zijn die mensen dan?

Maar begin dan eens een mooie voeding voor die Duet te zetten.
Nou ja van het motot/audio clubje word veelal gespeeld met een laptop en jriver over een hiface usb/s pdif.
Klinkt prachtig maar ja kan misschien nog beter dan :lagge:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door Kappa7 »

rikpost schreef:
jeroen_d schreef:
Wie zijn die mensen dan?

Maar begin dan eens een mooie voeding voor die Duet te zetten.
Nou ja van het motot/audio clubje word veelal gespeeld met een laptop en jriver over een hiface usb/s pdif.
Klinkt prachtig maar ja kan misschien nog beter dan :lagge:
Werkt ook prima en kan je naar mijn idee een beter resultaat mee behalen als met de knijpdoos.
Alleen dan wel in combinatie met een echte USB Dac waar je ook DSD meen kan spelen.
Want daar is de grootste winst te behalen ten opzichte van de knijpdoos.
Ik weet alleen niet hoe goed Xmbc is met audio.
Het werkt wel makkelijk maar of het ook net zo goed is als een os dat speciaal voor audio is aangepast dat weet ik niet.
Zelf gebruik ik hier Daphile maar dat is alleen voor audio doeleinde en daar haal ik zelfs met standaard spdif al een heel aardig niveau.
Met jriver op windows gaat het overigens ook prima maar de windows maakt het dan weer minder onderhoudsvriendelijk.
Maar het is dan de vraag wat je met de media PC wil doen.
Is deze alleen voor audio of ook voor films en foto, s?

Groetjes George
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door jeroen_d »

rikpost schreef:
hannesie schreef:
Ik wil anders best wel eens met een server en wat stabiele vergelijkbare opties langs fietsen.
Via een netwerk verbindingen ala de een Nas en dan zijn er opties voor verschillende spelers.
Lijkt mij wel eens leuk om dat te proberen.
Ik heb nu ook een setje met een externe USB schijf en een speler.
Morgen eens zien of er ook geluid uit komt.
Lijkt mij wel wat ,ben wel ff een weekje skien eerst.
Ik zorg voor de wijn :lol:
jeroen_d schreef:
Wie zijn die mensen dan?

Maar begin dan eens een mooie voeding voor die Duet te zetten.
Nou ja van het motot/audio clubje word veelal gespeeld met een laptop en jriver over een hiface usb/s pdif.
Klinkt prachtig maar ja kan misschien nog beter dan :lagge:
Kan ik me goed voorstellen dat het prachtig klinkt, maar dan heb je het dus wel over een externe hiface omzetter.

Ik begrijp van kappa7 niet waarom je een usb dac moet gebruiken. Daar is juist die hiface voor, om met een normale dac te kunnen werken.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: zelf htpc samen stellen

Bericht door JvS »

Die mensen die met een serieuse set toch met een HTPC met digitale uitgang spelen zijn onder andere ik. Dat zijn dezelfde mensen die niet geloven in zilveren kabels, al helemaal niet in audiofiele foefjes in het digitale gebied en niet bang zijn om een DSP te gebruiken om een echt probleem aan te pakken (kamerinvloeden), ten kosten van een AD/DA conversie.

De mensen die audio wat wetenschappelijker aanpakken, erkennen dat verwachtingen je bevindingen (en ook die van je vriendin) onterecht positief beinvloeden en vinden dat een verschil pas echt bestaat als het of meetbaar of hoorbaar in een gecontroleerde test is zegmaar :).
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”