OBALAPAP

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Zweitse

OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

Open Baffle À la Pure Audio Project.

Idee is zoals hier boven aangegeven de bouw van een open baffle systeem gebaseerd op het ontwerp van de Trio 15 van Pureaudioproject
Trio15.jpg
Trio15.jpg (4.95 KiB) 1494 keer bekeken
Een aantal filter onderdelen zijn al in huis, en vier Eminence Alpha 15A speakers zijn onderweg :mrgreen:
IMG_20150219_152817.jpg
De eerste stap is dus gezet :wink:
FR_Aad

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

Ga je voor de Tangbands?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
Ga je voor de Tangbands?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter :?
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Ga je voor de Tangbands?
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter :?
Daar zal met een beetje hulp en experimenteren wel uit te komen zijn?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Ga je voor de Tangbands?
Daar zal met een beetje hulp en experimenteren wel uit te komen zijn?
Probleem is dat ik zelf niet de middelen heb om te meten.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ik ook niet, maar met hulp van het forum kom ik een eind.
Het blijft toch ook een beetje uitproberen. Niet alle ontwerpen doen het in iedere omgeving het zelfde en er is altijd een stukje smaak.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het ziet er zo vanaf het plaatje bijzonder fraai uit
In elk geval..
Zweitse

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
Ik ook niet, maar met hulp van het forum kom ik een eind.
Het blijft toch ook een beetje uitproberen. Niet alle ontwerpen doen het in iedere omgeving het zelfde en er is altijd een stukje smaak.
Maar doe jij de filtering van je OB actief of passief?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
kuiperik
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Zweitse schreef:
Maar doe jij de filtering van je OB actief of passief?
Ik gebruik nu een minidsp maar het zou leuk zijn als het uiteindelijk passief wordt. Dan kan ik mijn buizenversterker weer gebruiken.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Barry2001 schreef:
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Zweitse schreef:
Barry2001 schreef:
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.
Dat zal best lukken, de boel staat hier nu op een paar TDA7492 chippies te spelen. En dat maakt genoeg herrie om ruzie met de buren te krijgen. :mrgreen:
Zweitse

Re: OBÀLAPAP

Bericht door Zweitse »

kuiperik schreef:
Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerp :think:
Bijlagen
OB.jpg
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Zweitse schreef:
kuiperik schreef:
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerp :think:
Hij staat ook op mijn lijstje :)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zweitse schreef:
Barry2001 schreef:
1 versterker dus, dat bedoelde ik eigenlijk, duidelijk.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Barry2001 schreef:
Zweitse schreef:
Barry2001 schreef:
1 versterker dus, dat bedoelde ik eigenlijk, duidelijk.
Ja, ik wil het voorlopig zo eenvoudig mogelijk houden.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Dat moet geen probleem zijn. Mocht ik voor actief gaan dan wil ik twee LM4780 versterkers bouwen.
Ik ga er binnenkort zo-wie-zo een bouwen anders ben ik straks de enige die er geen een heeft. :rofl:
MickRS

Bericht door MickRS »

Leuk project man! Ken ik ergens van... :mrgreen: maar zonder gekheid, die EA's zijn natuurlijk een mooie en betaalbare manier om de wereld van open baffles in te stappen. En zoals al eerder genoemd zijn er meer dan voldoende combi's te bedenken, actief en passief. Waarbij je als je passief wilt, er rekening moet houden dat je woofer zo'n 6 db gevoeliger zijn dan je mid/tweeter. MJ King heeft er op quarter-wave.com een aantal mooie white papers over geschreven.

En wie gaat nou eens die Sonido's proberen? :wink:
Zweitse

Bericht door Zweitse »

MickRS schreef:
Leuk project man! Ken ik ergens van... :mrgreen: maar zonder gekheid, die EA's zijn natuurlijk een mooie en betaalbare manier om de wereld van open baffles in te stappen. En zoals al eerder genoemd zijn er meer dan voldoende combi's te bedenken, actief en passief. Waarbij je als je passief wilt, er rekening moet houden dat je woofer zo'n 6 db gevoeliger zijn dan je mid/tweeter. MJ King heeft er op quarter-wave.com een aantal mooie white papers over geschreven.

En wie gaat nou eens die Sonido's proberen? :wink:
Iemand op het forum heeft mij enigszins een beetje aangestoken, maar weet zo even niet meer wie dat is geweest :rofl:
Nu nog op zoek naar een leuke aanbieding voor de TangBand :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Zweitse op wo 02 mar 2016, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
kuiperik
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Zweitse schreef:
kuiperik schreef:
Die had ik nog niet gezien en is inderdaad ook een hele mooie. Wat ik zelf dan nog mooi zou vinden is om de basdrivers ook achter de baffle te monteren en eventueel de bovenkant schuin bouwen, dus zeg maar vanuit de bovenste woofer langs de tangband het front een stuk smaller maken. Hiermee wordt het een stuk minder massief. Weet alleen niet wat dat gaat doen met het filter of afstraalgedrag van de Tangband.

Daarnaast is het de vraag of je het originele filter wilt aanhouden, deze crosst volgens mij rond de 450Hz, terwijl je van meerdere bouwers leest dat zij dit omlaag hebben gebracht naar ergens tussen de 150 en 250hz. Maar lijkt me wel een goed startpunt om te luisteren wat het doet :wink:
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

kuiperik schreef:
Die had ik nog niet gezien en is inderdaad ook een hele mooie. Wat ik zelf dan nog mooi zou vinden is om de basdrivers ook achter de baffle te monteren en eventueel de bovenkant schuin bouwen, dus zeg maar vanuit de bovenste woofer langs de tangband het front een stuk smaller maken. Hiermee wordt het een stuk minder massief. Weet alleen niet wat dat gaat doen met het filter of afstraalgedrag van de Tangband.

Daarnaast is het de vraag of je het originele filter wilt aanhouden, deze crosst volgens mij rond de 450Hz, terwijl je van meerdere bouwers leest dat zij dit omlaag hebben gebracht naar ergens tussen de 150 en 250hz. Maar lijkt me wel een goed startpunt om te luisteren wat het doet :wink:
Zie de OBs van Geert met 2*15" Ciare per kant:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=100

GR ROdy
kuiperik
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Dat is niet helemaal wat ik bedoelde maar wel een heel mooie variant zoals Geert die gebouwd heeft. Hij gebruikt daar trouwens wel andere drivers in, zowel laag, als de FullRange.
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

kuiperik schreef:
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde maar wel een heel mooie variant zoals Geert die gebouwd heeft. Hij gebruikt daar trouwens wel andere drivers in, zowel laag, als de FullRange.
Ging mij vooral om de esthetiek. Ik vind die rechthoekige OBs hierboven er zo lomp uit zien. Die van Geert zijn denk ik zo elegant als je ze überhaupt kunt maken met 2*15"...

Gr rOdy
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Ga je voor de Tangbands?
De tang band en de ciare beide gehoord.
Mijn indruk was dat de tang bands duidelijk meer hoog hadden, kon ook aan de muziek liggen houd me ten goede.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”