Idee is zoals hier boven aangegeven de bouw van een open baffle systeem gebaseerd op het ontwerp van de Trio 15 van Pureaudioproject Een aantal filter onderdelen zijn al in huis, en vier Eminence Alpha 15A speakers zijn onderweg
OBALAPAP
Moderator: Beheerdersteam
OBALAPAP
Open Baffle À la Pure Audio Project.
Idee is zoals hier boven aangegeven de bouw van een open baffle systeem gebaseerd op het ontwerp van de Trio 15 van Pureaudioproject Een aantal filter onderdelen zijn al in huis, en vier Eminence Alpha 15A speakers zijn onderweg
De eerste stap is dus gezet 
Idee is zoals hier boven aangegeven de bouw van een open baffle systeem gebaseerd op het ontwerp van de Trio 15 van Pureaudioproject Een aantal filter onderdelen zijn al in huis, en vier Eminence Alpha 15A speakers zijn onderweg
Re: OBALAPAP
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.FR_Aad schreef:Ga je voor de Tangbands?
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter
Re: OBALAPAP
Daar zal met een beetje hulp en experimenteren wel uit te komen zijn?Zweitse schreef:Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.FR_Aad schreef:Ga je voor de Tangbands?
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter
Re: OBALAPAP
Probleem is dat ik zelf niet de middelen heb om te meten.FR_Aad schreef:Daar zal met een beetje hulp en experimenteren wel uit te komen zijn?Zweitse schreef:Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.FR_Aad schreef:Ga je voor de Tangbands?
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter
Re: OBALAPAP
Ik ook niet, maar met hulp van het forum kom ik een eind.
Het blijft toch ook een beetje uitproberen. Niet alle ontwerpen doen het in iedere omgeving het zelfde en er is altijd een stukje smaak.
Het blijft toch ook een beetje uitproberen. Niet alle ontwerpen doen het in iedere omgeving het zelfde en er is altijd een stukje smaak.
Re: OBALAPAP
Maar doe jij de filtering van je OB actief of passief?FR_Aad schreef:Ik ook niet, maar met hulp van het forum kom ik een eind.
Het blijft toch ook een beetje uitproberen. Niet alle ontwerpen doen het in iedere omgeving het zelfde en er is altijd een stukje smaak.
Re: OBALAPAP
Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Re: OBALAPAP
Ik gebruik nu een minidsp maar het zou leuk zijn als het uiteindelijk passief wordt. Dan kan ik mijn buizenversterker weer gebruiken.Zweitse schreef:Maar doe jij de filtering van je OB actief of passief?
Re: OBALAPAP
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.Barry2001 schreef:Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
Re: OBALAPAP
Dat zal best lukken, de boel staat hier nu op een paar TDA7492 chippies te spelen. En dat maakt genoeg herrie om ruzie met de buren te krijgen.Zweitse schreef:In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.Barry2001 schreef:Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
Re: OBÀLAPAP
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerpkuiperik schreef:Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Re: OBÀLAPAP
Hij staat ook op mijn lijstjeZweitse schreef:Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerpkuiperik schreef:Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: OBALAPAP
1 versterker dus, dat bedoelde ik eigenlijk, duidelijk.Zweitse schreef:In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.Barry2001 schreef:Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
Re: OBALAPAP
Ja, ik wil het voorlopig zo eenvoudig mogelijk houden.Barry2001 schreef:1 versterker dus, dat bedoelde ik eigenlijk, duidelijk.Zweitse schreef:In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.Barry2001 schreef:Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
Re: OBALAPAP
Dat moet geen probleem zijn. Mocht ik voor actief gaan dan wil ik twee LM4780 versterkers bouwen.
Ik ga er binnenkort zo-wie-zo een bouwen anders ben ik straks de enige die er geen een heeft.
Ik ga er binnenkort zo-wie-zo een bouwen anders ben ik straks de enige die er geen een heeft.
Re: OBALAPAP
Leuk project man! Ken ik ergens van...
maar zonder gekheid, die EA's zijn natuurlijk een mooie en betaalbare manier om de wereld van open baffles in te stappen. En zoals al eerder genoemd zijn er meer dan voldoende combi's te bedenken, actief en passief. Waarbij je als je passief wilt, er rekening moet houden dat je woofer zo'n 6 db gevoeliger zijn dan je mid/tweeter. MJ King heeft er op quarter-wave.com een aantal mooie white papers over geschreven.
En wie gaat nou eens die Sonido's proberen?
En wie gaat nou eens die Sonido's proberen?
Re: OBALAPAP
Iemand op het forum heeft mij enigszins een beetje aangestoken, maar weet zo even niet meer wie dat is geweestMickRS schreef:Leuk project man! Ken ik ergens van...maar zonder gekheid, die EA's zijn natuurlijk een mooie en betaalbare manier om de wereld van open baffles in te stappen. En zoals al eerder genoemd zijn er meer dan voldoende combi's te bedenken, actief en passief. Waarbij je als je passief wilt, er rekening moet houden dat je woofer zo'n 6 db gevoeliger zijn dan je mid/tweeter. MJ King heeft er op quarter-wave.com een aantal mooie white papers over geschreven.
En wie gaat nou eens die Sonido's proberen?
Nu nog op zoek naar een leuke aanbieding voor de TangBand
Laatst gewijzigd door Zweitse op wo 02 mar 2016, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OBÀLAPAP
Die had ik nog niet gezien en is inderdaad ook een hele mooie. Wat ik zelf dan nog mooi zou vinden is om de basdrivers ook achter de baffle te monteren en eventueel de bovenkant schuin bouwen, dus zeg maar vanuit de bovenste woofer langs de tangband het front een stuk smaller maken. Hiermee wordt het een stuk minder massief. Weet alleen niet wat dat gaat doen met het filter of afstraalgedrag van de Tangband.Zweitse schreef:Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerpkuiperik schreef:Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Daarnaast is het de vraag of je het originele filter wilt aanhouden, deze crosst volgens mij rond de 450Hz, terwijl je van meerdere bouwers leest dat zij dit omlaag hebben gebracht naar ergens tussen de 150 en 250hz. Maar lijkt me wel een goed startpunt om te luisteren wat het doet
Re: OBÀLAPAP
Zie de OBs van Geert met 2*15" Ciare per kant:kuiperik schreef:Die had ik nog niet gezien en is inderdaad ook een hele mooie. Wat ik zelf dan nog mooi zou vinden is om de basdrivers ook achter de baffle te monteren en eventueel de bovenkant schuin bouwen, dus zeg maar vanuit de bovenste woofer langs de tangband het front een stuk smaller maken. Hiermee wordt het een stuk minder massief. Weet alleen niet wat dat gaat doen met het filter of afstraalgedrag van de Tangband.
Daarnaast is het de vraag of je het originele filter wilt aanhouden, deze crosst volgens mij rond de 450Hz, terwijl je van meerdere bouwers leest dat zij dit omlaag hebben gebracht naar ergens tussen de 150 en 250hz. Maar lijkt me wel een goed startpunt om te luisteren wat het doet
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=100
GR ROdy
Re: OBALAPAP
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde maar wel een heel mooie variant zoals Geert die gebouwd heeft. Hij gebruikt daar trouwens wel andere drivers in, zowel laag, als de FullRange.
Re: OBALAPAP
Ging mij vooral om de esthetiek. Ik vind die rechthoekige OBs hierboven er zo lomp uit zien. Die van Geert zijn denk ik zo elegant als je ze überhaupt kunt maken met 2*15"...kuiperik schreef:Dat is niet helemaal wat ik bedoelde maar wel een heel mooie variant zoals Geert die gebouwd heeft. Hij gebruikt daar trouwens wel andere drivers in, zowel laag, als de FullRange.
Gr rOdy
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: OBALAPAP
De tang band en de ciare beide gehoord.Zweitse schreef:Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.FR_Aad schreef:Ga je voor de Tangbands?
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter
Mijn indruk was dat de tang bands duidelijk meer hoog hadden, kon ook aan de muziek liggen houd me ten goede.
