GU50 PP versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Ok, duidelijk, ik snap wat je wilt met de tegenkoppeling van de ingangsversterker. Heb het spijkerplankje nog intact, denk ik wel aardig om het daar eens op te proberen. En dan wordt het hoog tijd dat ik hier eens wat in gereedheid breng om wat met Arta te kunnen meten, dat wordt toch wel erg handig nu.
Bedankt voor je moeite weer!
Bedankt voor je moeite weer!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Nog even geen tijd gehad om tegen te koppelen, wel zijn inmiddels de bias- en de voedingsprint binnen gekomen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
En weer verder met de fluitketeltjes, mooie opmerking van Aad gister
Bias print van componentjes voorzien. Heb eigenlijk wel trek 'm even aan te sluiten op de spijkerplank, maar moet er vandoor zo helaas. Wordt weer vervolgd..
Bias print van componentjes voorzien. Heb eigenlijk wel trek 'm even aan te sluiten op de spijkerplank, maar moet er vandoor zo helaas. Wordt weer vervolgd..
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Print in het biascircuit van de GU50's gehangen. Met de potmeters kan ik keurig de bias regelen, met de draaischakelaar kan ik kiezen van welke van de 4 eindbuizen ik de bias wil uitlezen. Ik zal de weerstanddeling nog iets aanpassen zodat de potmter niet tegen z'n eindstand staat zoals op de foto.
Zoals gezegd schakelen met een vertraging van ongeveer een halve seconde, om te voorkomen dat de kathodes van de opeenvolgende buizen met elkaar worden doorverbonden. Het 1e digit geeft in onderstaand voorbeeld welke buis gemeten wordt, 2 dus, en 2e en 3e digit is de spanning over de kathodeweerstand in mV, en dan het 100-tal en het 10-tal. Dus in dit voorbeeld 450mV = 45mA (kathodeweerstand = 10 Ohm). Ik heb dit gecalibreerd op een multimeter, en het is eigenlijk best wel nauwkeurig en daardoor bruikbaar. Leuk of leuk
Edit: filmpje toegevoegd van het opstarten:
Zoals gezegd schakelen met een vertraging van ongeveer een halve seconde, om te voorkomen dat de kathodes van de opeenvolgende buizen met elkaar worden doorverbonden. Het 1e digit geeft in onderstaand voorbeeld welke buis gemeten wordt, 2 dus, en 2e en 3e digit is de spanning over de kathodeweerstand in mV, en dan het 100-tal en het 10-tal. Dus in dit voorbeeld 450mV = 45mA (kathodeweerstand = 10 Ohm). Ik heb dit gecalibreerd op een multimeter, en het is eigenlijk best wel nauwkeurig en daardoor bruikbaar. Leuk of leuk
Edit: filmpje toegevoegd van het opstarten:
Re: GU50 PP versterker
Uiteidelijk wordt 't een versterker om naar te kijken ipv te luisteren
.
Was het niet de bedoeling om de buizen te scalperen? Deze zien er nog ongeschonden uit
.
Anne
Was het niet de bedoeling om de buizen te scalperen? Deze zien er nog ongeschonden uit
Anne
Re: GU50 PP versterker
Dat ziet er mooi uit Barry, komt om deze versterker ook zo'n mooie behuizing?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
@Anne: het is soms net een vrouw he
die fluitketeltjes, heb wat gewisseld met buizen eerder, heb ze hier nog niet verwijderd.
@RJ Dank! Behuizing heb ik een begin mee gemaakt, zie 1 pagina terug.
@RJ Dank! Behuizing heb ik een begin mee gemaakt, zie 1 pagina terug.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Dat is een goeie. Dan maak ik de kast wel lelijk, dan is de boel weer in lijn 
Re: GU50 PP versterker
Lelijk kan toch heel mooi zijn
Ik vind het een Heel erg leuk project
Echt Hobby
Ik vind het een Heel erg leuk project
Echt Hobby
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Aan het tegenkoppelen geweest in de eerste trap, wat kan ik ervan zeggen, ja het werkt
Dit is iets wat ik straks op meetresultaten en klank wil kunnen beoordelen. M'n oren doen het reeds, meten hoop ik straks te kunnen, wordt aan gewerkt. Wordt nog even vervolgd.
Ik kom nu op het punt dat de boel maar eens ingebouwd moet gaan worden. Het frame is al af, zie vorige pagina, hier wordt alles in- opgebouwd. Beetje aan het passen geweest, die ringkerntrafo zit me in de weg. Het ingangsselectie printje met de volumeregeling komt rechtsachterin, daar wil ik 'm niet direkt naast hebben, links achterin zit nog wat prut als KAKU en inschakelvertraging + de voedingsprint, en dan is de trafo voor de gloei van de GU50's er ook nog. Heb besloten dat de ringkern bovenop komt, heb hiervoor op eBay een mooi kapje besteld.
De tekening van de bovenplaat wordt hierdoor ook anders, het printje met de biasregeling en uitlezing komt naar voren toe. Het is wenselijk dat de nixies en potmeters recht onder de gaten komen in de bovenplaat die hiervoor bedoelt zijn, met deze afmetingen:
De nieuwe bovenplaat komt er dan zo uit te zien:
Hieronder komt een frame waar de buisvoeten voor de stuurbuizen en de GU50's op komen. Deze steken dan vervolgens door de bovenplaat.
Ik kom nu op het punt dat de boel maar eens ingebouwd moet gaan worden. Het frame is al af, zie vorige pagina, hier wordt alles in- opgebouwd. Beetje aan het passen geweest, die ringkerntrafo zit me in de weg. Het ingangsselectie printje met de volumeregeling komt rechtsachterin, daar wil ik 'm niet direkt naast hebben, links achterin zit nog wat prut als KAKU en inschakelvertraging + de voedingsprint, en dan is de trafo voor de gloei van de GU50's er ook nog. Heb besloten dat de ringkern bovenop komt, heb hiervoor op eBay een mooi kapje besteld.
De tekening van de bovenplaat wordt hierdoor ook anders, het printje met de biasregeling en uitlezing komt naar voren toe. Het is wenselijk dat de nixies en potmeters recht onder de gaten komen in de bovenplaat die hiervoor bedoelt zijn, met deze afmetingen:
De nieuwe bovenplaat komt er dan zo uit te zien:
Hieronder komt een frame waar de buisvoeten voor de stuurbuizen en de GU50's op komen. Deze steken dan vervolgens door de bovenplaat.
Re: GU50 PP versterker
Is bekend, met passen en meten ...
,een stouwer raadplegen ?
Jammer dat ringkernen niet vierkant zijn
Anne
Jammer dat ringkernen niet vierkant zijn
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Hamertje tik als het niet past
Maar ik heb het volgens mij passend nu, beetje materiaal besteld om eea te bevestigen. Reuze handig die alu plaatjes op maat.. ook de 2e UGT en wat resterende R's en C's besteld.
Wat denk jij trouwens Anne, heeft het zin nu met de EF184's blijvend een potmeter te gebruiken om de anodespanning af te regelen zodat ze voor beide kanten gelijk zijn? Meetresultaten van een paar pagina's terug:
G2 en G3 (pin 8 en 9) heb ik verwisseld, Rg2 is 4k7 geworden en de kathode weerstand 78 Ohm (68 Ohm + 10 ohm).
Ik heb 2 paartjes gemaakt, A en B.
De anode spanningen zijn nu:
A 120 en 126V
B 119 en 124V
Dit komt meer in de buurt.
Rg2 heb ik iets kleiner gemaakt, 3k3:
A 114 en 115V
B 118 en 122V
Rg2 nog kleiner, 2k2:
A 120 en 106V (?)
B 124 en 116V
Rg2 maar weer teruggezet naar 3k3.
Als ik vervolgens weer de potmeter aansluit op de kathodes, dus 47 Ohm pot met 47 ohm naar gnd en ik regel 'm zo af dat de spanningen gelijk zijn:
A 109V
B 103V
Of is het verschil acceptabel.. ik heb overigens in de situatie hierboven maar 2 paartjes getest, zonder potmeter. Heb inmiddels de spijkerplank deels ontmanteld, als straks de boel ind e kast zit zou ik nog wel ene keer het verschil kunnen meten tussen diverse paartjes EF184.
Wat denk jij trouwens Anne, heeft het zin nu met de EF184's blijvend een potmeter te gebruiken om de anodespanning af te regelen zodat ze voor beide kanten gelijk zijn? Meetresultaten van een paar pagina's terug:
G2 en G3 (pin 8 en 9) heb ik verwisseld, Rg2 is 4k7 geworden en de kathode weerstand 78 Ohm (68 Ohm + 10 ohm).
Ik heb 2 paartjes gemaakt, A en B.
De anode spanningen zijn nu:
A 120 en 126V
B 119 en 124V
Dit komt meer in de buurt.
Rg2 heb ik iets kleiner gemaakt, 3k3:
A 114 en 115V
B 118 en 122V
Rg2 nog kleiner, 2k2:
A 120 en 106V (?)
B 124 en 116V
Rg2 maar weer teruggezet naar 3k3.
Als ik vervolgens weer de potmeter aansluit op de kathodes, dus 47 Ohm pot met 47 ohm naar gnd en ik regel 'm zo af dat de spanningen gelijk zijn:
A 109V
B 103V
Of is het verschil acceptabel.. ik heb overigens in de situatie hierboven maar 2 paartjes getest, zonder potmeter. Heb inmiddels de spijkerplank deels ontmanteld, als straks de boel ind e kast zit zou ik nog wel ene keer het verschil kunnen meten tussen diverse paartjes EF184.
Re: GU50 PP versterker
Die EF184's ontlopen elkaar blijkbaar niet zo erg, en zo precies komt 't ook niet.
De anode kan tot wel 40V naar onder zwaaien, als dat dan in rust 110V is krijg je voor de wisselspanning 110-40=70V speling.De andere kant uit ga je dan naar 110+70=180V.Er is dus ruimte voor 70Vtop ,voor de eindbuis is maar 30Vtop nodig.Zolang de anodespanning in rust niet onder 80V (40+30+10-om niet helemaal op de rand te zitten) komt is er geen man over boord.
Er is nog een kleine vereenvoudiging mogelijk bij de versie met plaatselijke tegenkoppeling.Elke EF184 z'n eigen kathodeweerstand ( 150...180 Ω) en geen van beide ontkoppelen.Dan is de versterking van de rechtse (omkeer)penthode ook flink afgenomen.Om dan toch -1x te krijgen moet de 330k ,die van de anode van de linkse buis komt, kleiner nml. 300k .
Anne
De anode kan tot wel 40V naar onder zwaaien, als dat dan in rust 110V is krijg je voor de wisselspanning 110-40=70V speling.De andere kant uit ga je dan naar 110+70=180V.Er is dus ruimte voor 70Vtop ,voor de eindbuis is maar 30Vtop nodig.Zolang de anodespanning in rust niet onder 80V (40+30+10-om niet helemaal op de rand te zitten) komt is er geen man over boord.
Er is nog een kleine vereenvoudiging mogelijk bij de versie met plaatselijke tegenkoppeling.Elke EF184 z'n eigen kathodeweerstand ( 150...180 Ω) en geen van beide ontkoppelen.Dan is de versterking van de rechtse (omkeer)penthode ook flink afgenomen.Om dan toch -1x te krijgen moet de 330k ,die van de anode van de linkse buis komt, kleiner nml. 300k .
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Ha Anne,
Nee, die anodespanning zal vermoedelijk in rust niet onder de 80V komen inderdaad. Ook dat zal ik voor de zekerheid straks nog een keer nameten met de diverse EF184 paartjes. Ik ga denk ik eerst deze versie proberen, met plaatselijke tegenkoppeling, met de 330k die van de anode van de linkse buis komt aangepast naar 300k. Wordt dan dit: Moet nu even wachten dus (ivm een reeds ontmantelde spijkerplank) tot de boel in het frame operationeel is voor ik dit kan proberen. Ik zal dan ook gelijk wel zien wat het effect is op de totale versterking, maar zoals je zegt is de gevoeligheid van de ingang vrij hoog. Bedankt weer voor je moeite!
Nee, die anodespanning zal vermoedelijk in rust niet onder de 80V komen inderdaad. Ook dat zal ik voor de zekerheid straks nog een keer nameten met de diverse EF184 paartjes. Ik ga denk ik eerst deze versie proberen, met plaatselijke tegenkoppeling, met de 330k die van de anode van de linkse buis komt aangepast naar 300k. Wordt dan dit: Moet nu even wachten dus (ivm een reeds ontmantelde spijkerplank) tot de boel in het frame operationeel is voor ik dit kan proberen. Ik zal dan ook gelijk wel zien wat het effect is op de totale versterking, maar zoals je zegt is de gevoeligheid van de ingang vrij hoog. Bedankt weer voor je moeite!
Re: GU50 PP versterker
Toch wel erg leuk hoor dit.
Inhoudelijk heb ik natuurlijk niks toe te voegen maar leuk om te volgen.
Inhoudelijk heb ik natuurlijk niks toe te voegen maar leuk om te volgen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Natuurlijk heb je weer eens gelijk Anne
gezuip op de zondagmiddag (verjaardag) nergens goed voor
Mijn fout.
Ben nog aan het tekenen geweest met het dek onder de bovenplaat, waar de buisvoeten en bias nixie printje in komen.
Wordt zoiets, met alle gaten uitgericht op de bovenplaat. Het bias nixie printje komt ivm de hoogte van de nixies iets onder dit dek te hangen, vandaar ook de rechthoekige uitsparing uit het midden. Het is uitgericht met de middelste nixie precies in het midden van de versterker. Denk dat ik instelpotjes nog iets verhoogd op de print monteer met afstand draadjes zodat ze net onder de bovenplaat uitkomen. Kun je er beter bij en loop je minder kans dat je met de schroevendraaier sluiting maakt tussen chassis en 1 van de pennen op het potje.
Wil eigenlijk de boel wel bestellen, maar ik weet de buitenafmeting niet van de behuizing van de ringkern. Die komt op de ringkern zelf met daaroverheen de bovenplaat, gatdiameter in de bovenplaat moet wel kloppen. Staan wel maten bij de chinese eBay aanbieder, maar die chinese maten ken ik zo langzamerhand wel
dat willen we zelf even nameten. Kreeg een mailtje dat het kapje verstuurd is, deze aanbieder doet niet aan chinees nieuwjaar blijkbaar 
Ben nog aan het tekenen geweest met het dek onder de bovenplaat, waar de buisvoeten en bias nixie printje in komen.
Wordt zoiets, met alle gaten uitgericht op de bovenplaat. Het bias nixie printje komt ivm de hoogte van de nixies iets onder dit dek te hangen, vandaar ook de rechthoekige uitsparing uit het midden. Het is uitgericht met de middelste nixie precies in het midden van de versterker. Denk dat ik instelpotjes nog iets verhoogd op de print monteer met afstand draadjes zodat ze net onder de bovenplaat uitkomen. Kun je er beter bij en loop je minder kans dat je met de schroevendraaier sluiting maakt tussen chassis en 1 van de pennen op het potje.
Wil eigenlijk de boel wel bestellen, maar ik weet de buitenafmeting niet van de behuizing van de ringkern. Die komt op de ringkern zelf met daaroverheen de bovenplaat, gatdiameter in de bovenplaat moet wel kloppen. Staan wel maten bij de chinese eBay aanbieder, maar die chinese maten ken ik zo langzamerhand wel
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Eindelijk weer eens tijd gehad voor wat vorderingen. In de strijd tegen de schroefloze bovenkant is het nog wel even wat denkwerk geweest, maar ik heb het nu helder.
De kap van de ringkerntrafo is binnengekomen, ik weet nu dus ook de buitenmaat dus kan ik de bovenplaat bestellen. Ik heb besloten ook kappen over de UGT's te zetten, deze worden op de bovenplaat bevestigd. Dus de bovenplaat valt over de kap van de ringkerntrafo zeg maar, en de kappen van de UGT's vallen met de bovenplaat over de trafo's. Uiteraard zit er uit-de-doos een dikke kras op de kap van de ringkerntrafo, die kan ik dus nog weer fijn even gaan spuiten....
Het staf waarmee het frame is gemaakt is 15mm in het vierkant, ik heb de stukjes staf ertussen gemonteerd van 10mm. Het zit daardoor beneden de bovenplaat, bevestiging trafo's valt hierdoor mooi onder de bovenplaat.
Uitmeten en weer 3mm draad tappen in de stukjes staf:
Met de dwarsstukjes gemonteerd ziet de Bekende Vlaming er zo uit:
Trafo's heb ik op een plaatje alu gemonteerd, op rubbers, met een doorvoer voor de draden. Dit weer op de dwarsstukjes:
Kappen erop:
Er komt overigens nog een hoekprofieltje onder de dwarsstukjes en het frame, eigenlijk bedoelt om de houten zijkanten straks wat extra steun te geven, die ondersteunen dan ook extra de dwarsstukjes. Als je 'm straks oppakt bij de houten zijkanten is het niet de bedoeling dat je deze in handen hebt zonder versterker toch?
Maar weer even verder met de overige printen een plaatsje geven.
De kap van de ringkerntrafo is binnengekomen, ik weet nu dus ook de buitenmaat dus kan ik de bovenplaat bestellen. Ik heb besloten ook kappen over de UGT's te zetten, deze worden op de bovenplaat bevestigd. Dus de bovenplaat valt over de kap van de ringkerntrafo zeg maar, en de kappen van de UGT's vallen met de bovenplaat over de trafo's. Uiteraard zit er uit-de-doos een dikke kras op de kap van de ringkerntrafo, die kan ik dus nog weer fijn even gaan spuiten....
Het staf waarmee het frame is gemaakt is 15mm in het vierkant, ik heb de stukjes staf ertussen gemonteerd van 10mm. Het zit daardoor beneden de bovenplaat, bevestiging trafo's valt hierdoor mooi onder de bovenplaat.
Uitmeten en weer 3mm draad tappen in de stukjes staf:
Met de dwarsstukjes gemonteerd ziet de Bekende Vlaming er zo uit:
Trafo's heb ik op een plaatje alu gemonteerd, op rubbers, met een doorvoer voor de draden. Dit weer op de dwarsstukjes:
Kappen erop:
Er komt overigens nog een hoekprofieltje onder de dwarsstukjes en het frame, eigenlijk bedoelt om de houten zijkanten straks wat extra steun te geven, die ondersteunen dan ook extra de dwarsstukjes. Als je 'm straks oppakt bij de houten zijkanten is het niet de bedoeling dat je deze in handen hebt zonder versterker toch?
Maar weer even verder met de overige printen een plaatsje geven.
Re: GU50 PP versterker
Mooi werk Barry,
Ja dat bedenken ,passen en meten komt me bekend voor...........
Hoop voor je dat alles er in gaat passen
Ja dat bedenken ,passen en meten komt me bekend voor...........
Hoop voor je dat alles er in gaat passen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Ha ha, dat geloof ik graag! Volgens mij moet het allemaal passen nu, het wordt wel weer een volle bak.... heb zelfs al een concessie gedaan
wilde eigenlijk nog wel een phono ingang, maar dat wordt wat teveel van het goede. Dat moet maar extern.
Het is gewoon zo, dat zal je inderdaad bekend voorkomen, dat het uitdenken gewoon meer tijd kost dan de realisatie. En dan nog kom je zaken tegen waar je niet aan gedacht hebt, en met de realisatie nog weer aanpast. Naja, als het allemaal zo eenvoudig was zou het ook niet meer leuk zijn he..
Het is gewoon zo, dat zal je inderdaad bekend voorkomen, dat het uitdenken gewoon meer tijd kost dan de realisatie. En dan nog kom je zaken tegen waar je niet aan gedacht hebt, en met de realisatie nog weer aanpast. Naja, als het allemaal zo eenvoudig was zou het ook niet meer leuk zijn he..
