GU50 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Ok, duidelijk, ik snap wat je wilt met de tegenkoppeling van de ingangsversterker. Heb het spijkerplankje nog intact, denk ik wel aardig om het daar eens op te proberen. En dan wordt het hoog tijd dat ik hier eens wat in gereedheid breng om wat met Arta te kunnen meten, dat wordt toch wel erg handig nu.
Bedankt voor je moeite weer!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nog even geen tijd gehad om tegen te koppelen, wel zijn inmiddels de bias- en de voedingsprint binnen gekomen.
Bijlagen
img 001.jpg
img 002.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU50 PP versterker

Bericht door OpaBert »

Potverdorie Mooi !!! man
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

En weer verder met de fluitketeltjes, mooie opmerking van Aad gister :lol:

Bias print van componentjes voorzien. Heb eigenlijk wel trek 'm even aan te sluiten op de spijkerplank, maar moet er vandoor zo helaas. Wordt weer vervolgd..
Bijlagen
bias_nix 001.jpg
bias_nix 002.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Print in het biascircuit van de GU50's gehangen. Met de potmeters kan ik keurig de bias regelen, met de draaischakelaar kan ik kiezen van welke van de 4 eindbuizen ik de bias wil uitlezen. Ik zal de weerstanddeling nog iets aanpassen zodat de potmter niet tegen z'n eindstand staat zoals op de foto.
Zoals gezegd schakelen met een vertraging van ongeveer een halve seconde, om te voorkomen dat de kathodes van de opeenvolgende buizen met elkaar worden doorverbonden. Het 1e digit geeft in onderstaand voorbeeld welke buis gemeten wordt, 2 dus, en 2e en 3e digit is de spanning over de kathodeweerstand in mV, en dan het 100-tal en het 10-tal. Dus in dit voorbeeld 450mV = 45mA (kathodeweerstand = 10 Ohm). Ik heb dit gecalibreerd op een multimeter, en het is eigenlijk best wel nauwkeurig en daardoor bruikbaar. Leuk of leuk :mrgreen:

Edit: filmpje toegevoegd van het opstarten:
Bijlagen
bias_nix 006.jpg
bias_nix 007.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Uiteidelijk wordt 't een versterker om naar te kijken ipv te luisteren :lol: .
Was het niet de bedoeling om de buizen te scalperen? Deze zien er nog ongeschonden uit :o .
Anne
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rjmulder »

Dat ziet er mooi uit Barry, komt om deze versterker ook zo'n mooie behuizing?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

@Anne: het is soms net een vrouw he :-) die fluitketeltjes, heb wat gewisseld met buizen eerder, heb ze hier nog niet verwijderd.
@RJ Dank! Behuizing heb ik een begin mee gemaakt, zie 1 pagina terug.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: GU50 PP versterker

Bericht door FR_Aad »

Niet te mooi maken he?
Anders vloeken die GU50 buisjes zo bij de rest :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Dat is een goeie. Dan maak ik de kast wel lelijk, dan is de boel weer in lijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU50 PP versterker

Bericht door OpaBert »

Lelijk kan toch heel mooi zijn
Ik vind het een Heel erg leuk project
Echt Hobby :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Dank u. We knoeien lekker verder :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Aan het tegenkoppelen geweest in de eerste trap, wat kan ik ervan zeggen, ja het werkt :D Dit is iets wat ik straks op meetresultaten en klank wil kunnen beoordelen. M'n oren doen het reeds, meten hoop ik straks te kunnen, wordt aan gewerkt. Wordt nog even vervolgd.

Ik kom nu op het punt dat de boel maar eens ingebouwd moet gaan worden. Het frame is al af, zie vorige pagina, hier wordt alles in- opgebouwd. Beetje aan het passen geweest, die ringkerntrafo zit me in de weg. Het ingangsselectie printje met de volumeregeling komt rechtsachterin, daar wil ik 'm niet direkt naast hebben, links achterin zit nog wat prut als KAKU en inschakelvertraging + de voedingsprint, en dan is de trafo voor de gloei van de GU50's er ook nog. Heb besloten dat de ringkern bovenop komt, heb hiervoor op eBay een mooi kapje besteld.
Transformer cover.jpg
De tekening van de bovenplaat wordt hierdoor ook anders, het printje met de biasregeling en uitlezing komt naar voren toe. Het is wenselijk dat de nixies en potmeters recht onder de gaten komen in de bovenplaat die hiervoor bedoelt zijn, met deze afmetingen:
Dimensions biasPP.JPG
De nieuwe bovenplaat komt er dan zo uit te zien:
Bovenplaat.JPG
Hieronder komt een frame waar de buisvoeten voor de stuurbuizen en de GU50's op komen. Deze steken dan vervolgens door de bovenplaat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Is bekend, met passen en meten ... :relax: ,een stouwer raadplegen ? :o
Jammer dat ringkernen niet vierkant zijn :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Hamertje tik als het niet past :lol: Maar ik heb het volgens mij passend nu, beetje materiaal besteld om eea te bevestigen. Reuze handig die alu plaatjes op maat.. ook de 2e UGT en wat resterende R's en C's besteld.

Wat denk jij trouwens Anne, heeft het zin nu met de EF184's blijvend een potmeter te gebruiken om de anodespanning af te regelen zodat ze voor beide kanten gelijk zijn? Meetresultaten van een paar pagina's terug:

G2 en G3 (pin 8 en 9) heb ik verwisseld, Rg2 is 4k7 geworden en de kathode weerstand 78 Ohm (68 Ohm + 10 ohm).

Ik heb 2 paartjes gemaakt, A en B.

De anode spanningen zijn nu:
A 120 en 126V
B 119 en 124V

Dit komt meer in de buurt.

Rg2 heb ik iets kleiner gemaakt, 3k3:
A 114 en 115V
B 118 en 122V

Rg2 nog kleiner, 2k2:
A 120 en 106V (?)
B 124 en 116V

Rg2 maar weer teruggezet naar 3k3.

Als ik vervolgens weer de potmeter aansluit op de kathodes, dus 47 Ohm pot met 47 ohm naar gnd en ik regel 'm zo af dat de spanningen gelijk zijn:
A 109V
B 103V


Of is het verschil acceptabel.. ik heb overigens in de situatie hierboven maar 2 paartjes getest, zonder potmeter. Heb inmiddels de spijkerplank deels ontmanteld, als straks de boel ind e kast zit zou ik nog wel ene keer het verschil kunnen meten tussen diverse paartjes EF184.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Die EF184's ontlopen elkaar blijkbaar niet zo erg, en zo precies komt 't ook niet.
De anode kan tot wel 40V naar onder zwaaien, als dat dan in rust 110V is krijg je voor de wisselspanning 110-40=70V speling.De andere kant uit ga je dan naar 110+70=180V.Er is dus ruimte voor 70Vtop ,voor de eindbuis is maar 30Vtop nodig.Zolang de anodespanning in rust niet onder 80V (40+30+10-om niet helemaal op de rand te zitten) komt is er geen man over boord.
Er is nog een kleine vereenvoudiging mogelijk bij de versie met plaatselijke tegenkoppeling.Elke EF184 z'n eigen kathodeweerstand ( 150...180 Ω) en geen van beide ontkoppelen.Dan is de versterking van de rechtse (omkeer)penthode ook flink afgenomen.Om dan toch -1x te krijgen moet de 330k ,die van de anode van de linkse buis komt, kleiner nml. 300k .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Ha Anne,

Nee, die anodespanning zal vermoedelijk in rust niet onder de 80V komen inderdaad. Ook dat zal ik voor de zekerheid straks nog een keer nameten met de diverse EF184 paartjes. Ik ga denk ik eerst deze versie proberen, met plaatselijke tegenkoppeling, met de 330k die van de anode van de linkse buis komt aangepast naar 300k. Wordt dan dit:
GUvv-ander2.jpg
GUvv-ander2.jpg (27.14 KiB) 492 keer bekeken
Moet nu even wachten dus (ivm een reeds ontmantelde spijkerplank) tot de boel in het frame operationeel is voor ik dit kan proberen. Ik zal dan ook gelijk wel zien wat het effect is op de totale versterking, maar zoals je zegt is de gevoeligheid van de ingang vrij hoog. Bedankt weer voor je moeite!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Die zit niet echt aan de anode :o
Zo dus,
GUvv-ander3.jpg
GUvv-ander3.jpg (33.89 KiB) 480 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Dan »

Toch wel erg leuk hoor dit.
Inhoudelijk heb ik natuurlijk niks toe te voegen maar leuk om te volgen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rjmulder »

Ah het geheel gaat nu snel een huisje krijgen :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Natuurlijk heb je weer eens gelijk Anne :oops: gezuip op de zondagmiddag (verjaardag) nergens goed voor :lol: Mijn fout.

Ben nog aan het tekenen geweest met het dek onder de bovenplaat, waar de buisvoeten en bias nixie printje in komen.
GU50.jpg
Wordt zoiets, met alle gaten uitgericht op de bovenplaat. Het bias nixie printje komt ivm de hoogte van de nixies iets onder dit dek te hangen, vandaar ook de rechthoekige uitsparing uit het midden. Het is uitgericht met de middelste nixie precies in het midden van de versterker. Denk dat ik instelpotjes nog iets verhoogd op de print monteer met afstand draadjes zodat ze net onder de bovenplaat uitkomen. Kun je er beter bij en loop je minder kans dat je met de schroevendraaier sluiting maakt tussen chassis en 1 van de pennen op het potje.

Wil eigenlijk de boel wel bestellen, maar ik weet de buitenafmeting niet van de behuizing van de ringkern. Die komt op de ringkern zelf met daaroverheen de bovenplaat, gatdiameter in de bovenplaat moet wel kloppen. Staan wel maten bij de chinese eBay aanbieder, maar die chinese maten ken ik zo langzamerhand wel :lol: dat willen we zelf even nameten. Kreeg een mailtje dat het kapje verstuurd is, deze aanbieder doet niet aan chinees nieuwjaar blijkbaar :bakkie:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nog op zoek naar een GU50 service kitje?
57.jpg
http://www.ebay.com/itm/NEW-Vintage-Ser ... 3a899f3f8b

:rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Eindelijk weer eens tijd gehad voor wat vorderingen. In de strijd tegen de schroefloze bovenkant is het nog wel even wat denkwerk geweest, maar ik heb het nu helder.

De kap van de ringkerntrafo is binnengekomen, ik weet nu dus ook de buitenmaat dus kan ik de bovenplaat bestellen. Ik heb besloten ook kappen over de UGT's te zetten, deze worden op de bovenplaat bevestigd. Dus de bovenplaat valt over de kap van de ringkerntrafo zeg maar, en de kappen van de UGT's vallen met de bovenplaat over de trafo's. Uiteraard zit er uit-de-doos een dikke kras op de kap van de ringkerntrafo, die kan ik dus nog weer fijn even gaan spuiten....

Het staf waarmee het frame is gemaakt is 15mm in het vierkant, ik heb de stukjes staf ertussen gemonteerd van 10mm. Het zit daardoor beneden de bovenplaat, bevestiging trafo's valt hierdoor mooi onder de bovenplaat.

Uitmeten en weer 3mm draad tappen in de stukjes staf:
2015-03-07 12.29.00.jpg
Met de dwarsstukjes gemonteerd ziet de Bekende Vlaming er zo uit:
2015-03-07 13.25.57.jpg
Trafo's heb ik op een plaatje alu gemonteerd, op rubbers, met een doorvoer voor de draden. Dit weer op de dwarsstukjes:
2015-03-07 13.28.49.jpg
Kappen erop:
2015-03-07 13.29.38.jpg
Er komt overigens nog een hoekprofieltje onder de dwarsstukjes en het frame, eigenlijk bedoelt om de houten zijkanten straks wat extra steun te geven, die ondersteunen dan ook extra de dwarsstukjes. Als je 'm straks oppakt bij de houten zijkanten is het niet de bedoeling dat je deze in handen hebt zonder versterker toch?

Maar weer even verder met de overige printen een plaatsje geven.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU50 PP versterker

Bericht door democles »

Mooi werk Barry,

Ja dat bedenken ,passen en meten komt me bekend voor........... :mrgreen:

Hoop voor je dat alles er in gaat passen O:)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Ha ha, dat geloof ik graag! Volgens mij moet het allemaal passen nu, het wordt wel weer een volle bak.... heb zelfs al een concessie gedaan :rofl: wilde eigenlijk nog wel een phono ingang, maar dat wordt wat teveel van het goede. Dat moet maar extern.
Het is gewoon zo, dat zal je inderdaad bekend voorkomen, dat het uitdenken gewoon meer tijd kost dan de realisatie. En dan nog kom je zaken tegen waar je niet aan gedacht hebt, en met de realisatie nog weer aanpast. Naja, als het allemaal zo eenvoudig was zou het ook niet meer leuk zijn he..
Plaats reactie