usb Behringer geluidskaart
Dayton EMM6 meetmicrofoon
Stereo microfoon versterker
Db meter
Tripath TA2020 versterkertje
REW
Ik kan hier aardig mee uit de voeten maar vind meten een geklungel en zie er dan ook vreselijk tegen op normaliter. Het feit dat ik mijn gehele woonkamer moet verbouwen om ruimte te creëren voor een acceptabele meting. Vervolgens de hele keten, als die is aangesloten, kalibreren. Ik weet dat dit komt doordat ik te lui ben om een en ander goed uit te zoeken, dus bij deze maar weer eens een poging om mijn leven te beteren.
Als ik alles heb aangesloten kost het mij meestal veel tijd met geklungel aan de volumeknoppen van de behringer geluidskaart, TA2020 en mijn meetversterker om te voorkomen dat het signaal clipt etc. Zelfs als ik de boel weg zet en de volgende keer idem aansluit, moet ik vaak wéér aan de slag vanwege error messages in REW dat het signaal clipt.
Ik denk dat een en ander veel eenvoudiger kan door te beginnen met het signaal te calibreren. Ik hoop dat ik dan verder niet meer aan de volumes van de microfoonversterker en behringer geluidskaart hoef te draaien en daardoor de rest eenvoudiger wordt. Nu doe ik dat (oh ik schaam me echt diep om dit te bekennen) door een oud breedbandertje waarvan ik een bewezen goede meting heb, opnieuw te meten en net zolang met het volume van de versterker te spelen tot ik de curves over elkaar kan leggen
Dus hierbij de eerste vraag, hoe regelen jullie je versterker af voor het juiste signaal om een Db per 2,83v/1m meting uit te voeren?
Googelen levert veel artikelen op die ik ook best begrijp, maar nergens kan ik iets vinden die echt praktisch uitleg geeft, hoe dit zelf te doen met je meetset. Ik weet dat je pink noise op een bepaalde frequentie afspeelt en ik neem aan, dat je de uitgangen van je versterker meet met een multimeter ofzo? Ik denk dat als ik dit voor elkaar heb, het kalibreren van de rest een stuk eenvoudig wordt.
Er vanuit gaande dat je dus pink noise afspeelt en de uitgangen van de verserker meet:
- Hoe kom ik aan de juiste "pink noise", of kan dit via REW (de handleiding is ~150 pagina's, ik ben een eind gekomen maar kom het niet tegen)?
- Hoe doen jullie dat met de meetversterker en geluidskaart etc.? altijd de zelfde instelling? hebben jullie een vaste rig voor deze metingen?
Mvg Reinder