Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door FR_Aad »

jeroen_d schreef:
Meest recente ervaring: op een betonnen verdiepingsvloer met vloerbedekking, werkte de rubbers voor geen meter. Het laag werd erg rommelig en wolliger dan toen de speakers rechtstreeks op de vloerbedekking stonden. Met deze ontkoppelaars eronder werd het laag acceptabel in een bepaald niet ideale ruimte waar een holle klank aanwezig was en waar alle speakers last van hadden.

Het kan dus verkeren, altijd proberen wat in jouw situatie het beste werkt.
Ik denk dat Mick de 'rubbers' voor zijn baffles maakt Jeroen. (tussen baffles en staanders in)
Dan gaan die uit jouw linkje niet werken.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door MickRS »

Klopt idd. Deze zijn voor tussen de baffles en de staanders. Laatst even aan de eiken baffles van Kees zijn speakers gevoeld. Wow, die staan behoorlijk mee te rammelen. :shock: En je voelt ook duidelijk de woofers in de baffle van de tangband. Kijken of ik dat laatste iig wat terug kan brengen door de weg van baffle, siliconenschijf, te ruim boorgat door de staander, weer een siliconen schijf, ring, bout te bewandelen.

Voor de staanders heb ik de soundcare superspikes gekocht. Beetje hetzelfde idee van jouw linkje Jeroen.
image.jpg
image.jpg (5.15 KiB) 877 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (4.83 KiB) 877 keer bekeken
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door Barry2001 »

Zijn super, die dingen. Heb ze voor m'n grote vloerstaanders ook gebruikt, die zijn loodzwaar. Ontkoppelen goed (in m'n vorige huis waar ik ze ook al had zat een houten vloer) en zijn eenvoudig in hoogte te verstellen, ook met zware last.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door Zweitse »

Eloquentia schreef:
Een mooi ontwerp de open baffle wat kritisch voor wat betreft plaatsing maar je krijg er dan veel voor terug...... live muziek.
In hoeverre zijn deze OB speakers te gebruiken in een wat kleinere (20m2) woonkamer, en wat zou de de minimale afstand tot zij- achterwand moeten zijn?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door Gerrit »

Zweitse schreef:
Eloquentia schreef:
Een mooi ontwerp de open baffle wat kritisch voor wat betreft plaatsing maar je krijg er dan veel voor terug...... live muziek.
In hoeverre zijn deze OB speakers te gebruiken in een wat kleinere (20m2) woonkamer, en wat zou de de minimale afstand tot zij- achterwand moeten zijn?
1m, liever 1,2m van de achterwand en 50cm-1m van de zijwand. 20m2 is denk ik te klein, Linkwitz heeft niet voor niets de LX-mini (en daarvoor de Pluto) ontworpen. De optimale luisterpositie is midden in de kamer, aan de tegenover liggende wand zitten is niet optimaal.

Gerrit
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door jeroen_d »

Klopt ja, voor kleinere ruimtes is een 2-weg monitor het beste geschikt en nog beter een 2-weg rondstraler die als puntbron werkt en waar je dus lekker dichtbij kan gaan zitten.

Ik blijf trouwens herhalen dat die 1-1.2 meter slechts een ideaal beginpunt is en in principe geldt voor alle systemen, niet OB specifiek. Een OB kun je schuin indraaien waardoor hij dichterbij de achterwand minstens zo goed klinkt als een box speaker.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door MickRS »

Denk dat die ruime meter idd een mooie afstand is, maar dat ze ook prima spelen met zon 60 a 70 cm afstand. Op die afstand zullen ze normaal gesproken bij mij staan (net zoals bij de eigenaar van pureaudio). En als ik 'echt' ga luisteren, schuif ik ze gewoon een stukkie naar voren. Wat dat betreft zijn die superspikes ook handig, omdat het voetje vastzit aan de spike en ze ook nog eens op viltjes staan. Ja, is wat moeite. Ongeveer net zoveel als een plaat opzetten...
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door MickRS »

Zweitse schreef:
Eloquentia schreef:
Een mooi ontwerp de open baffle wat kritisch voor wat betreft plaatsing maar je krijg er dan veel voor terug...... live muziek.
In hoeverre zijn deze OB speakers te gebruiken in een wat kleinere (20m2) woonkamer, en wat zou de de minimale afstand tot zij- achterwand moeten zijn?
Ik denk dat je in een kleinere ruimte wellicht met 1 woofer kan werken. Of twee kleinere woofers. Dit is maar 1 van de vele ontwerpen. Mijn oog viel erop door de looks en het FAST principe en omdat er op dat moment net vier EA's hier te koop stonden voor niet veel geld, heb ik toen de knoop doorgehakt. Mazzel was natuurlijk ook dat het ASP filter aangeboden werd.

Maar kijk anders eens op de ultimate open baffle gallery op het DIY audio forum. Genoeg kijkplezier en inspiratie... :)


Ik zal trouwens straks nog even wat linkjes plaatsen in het algemene draadje naar wat ik ook een heel mooi ontwerp vind.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door FR_Aad »

Ik ga er in mijn plannen ook van uit dat ik door de baffle schuin ten opzichte van de muur te zetten wat dichter bij kan blijven.
Bij wat meer serieus luisteren zet ik ze dan evt nog wel wat naar voren.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door FR_Aad »

In de nieuwe K&T staan nu de juiste grafieken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door Henkjan »

FR_Aad schreef:
In de nieuwe K&T staan nu de juiste grafieken
ik zag t. wel shocking dat ze zowat een dubbele pagina nodig hebben om alle fouten uit de vorige editie te corrigeren....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door richard »

FR_Aad schreef:
Ik ga er in mijn plannen ook van uit dat ik door de baffle schuin ten opzichte van de muur te zetten wat dichter bij kan blijven.
Bij wat meer serieus luisteren zet ik ze dan evt nog wel wat naar voren.
Vroeger had Bose van die plaatjes bij de 901 waarbij de reflecties via de wanden in beeld werden gebracht. Zo iets werkt ook bij een OB. Als je er voor zorgt dat de afstand via de reflecties voldoende groot is dan versmeert deze reflectie niet het directe signaal maar wordt als ruimtelijke informatie van je woonkamer geïnterpreteerd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door AatV »

Voor de plaatsing van OB luidsprekers wordt eigenlijk nog steeds uitgegaan van 'dichte' luidsprekerkasten.
Soms wordt het geluid wat naar achteren* flink gedempt om een behoorlijk beeld te krijgen andere keren wordt wel gebruik gemaakt van het indirecte geluid. (zie plaatje A)
Joachim Gerhard (ex Audio Physic) heeft hier over nagedacht en kwam met een ander idee, hoewel dit volgens mij ook al eens gedaan is met gestackte Quad Esl's, maar hier ben ik niet zeker van..
Waarom niet iets heel anders geprobeerd en een opstelling geprobeerd als in plaatje B, waarin geprobeerd de kamerinvloeden mee te laten werken in plaats van "weg te werken". (een hyperbool natuurlijk :mrgreen: )
Via het speciale AatCad programma is dit weergegeven in plaatje B.
Je hebt dan o.a.de mogelijkheid te spelen met weglengte/(fase?)verschillen.
Wellicht is er in het werk van A. Bose nog iets te vinden over dit fenomeen.
AAluidspreker.jpg
groet,
Aat

* we kennen bij een dipool i.p. natuurlijk geen voor- of achterkant
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door richard »

Plaatje B werkt in ieder geval wel voor laagweergave. Ik kan anders niet verklaren hoe een OB laagweergever in die opstelling voldoende laag levert op de luisterplaats.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door ds23man »

Ben ik hier op het Bose zelbouwforum beland????? :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door rikpost »

In het midden???......Wat een onzin!!!!! :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door Walt »

Moet ik een keer een setje 802 meenemen naar een luisterdag, die heb ik nog wel ergens staan geloof ik... :D
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door AatV »

rikpost schreef:
In het midden???......Wat een onzin!!!!! :rofl:
Ik neem aan dat dit een commentaar op m'n plaatjes, maar wat bedoel je precies?

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door ds23man »

Dat je neus scheef zit, zal wel door het carnaval komen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door Zweitse »

richard schreef:
CarloPJB schreef:
Persoonlijk denk ik van niet , zijn meestal erg stugge dingen.
Die dingen zijn bedoeld voor het ontkoppelen van machines, meestal in verschillende Shore hardheden te koop.
Daarbij zou je eigenlijk een berekening moeten maken met de belasting van de demper en de te dempen frequentie als input, dan kun je de optimale demper daar bij uitzoeken.
Deze dingen worden bij ons (Landmacht) gebruikt voor de montage van de gril van de Mercedes Benz terreinwagen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (4.18 KiB) 611 keer bekeken
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door MickRS »

:rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door MickRS »

Na nog best heel veel werk om de boel netjes in elkarr te krijgen en in de verf te zetten, draaiden ze gisterenavond laat eindelijk \:D/
image.jpg
Eerst natuurlijk ervoor zorgen dat versterkers op elkaar efgestemd raken en dipoolcorrectie instellen... Dat moet dan op gehoor, want meten kan ik niet. Maar na een half uurtje pielen, klonk het al heel fijn. Nu staan ze te spelen en heb ik het idee dat ze best al netjes afgesteld zijn.

Eerste indruk: uitermate aangenaam :D Laag is ook nu weer erg mooi en behoorlijk strakker dan de passieve versie. Logisch ook, met een kantelpunt op 150hz ipv 450hz. :idea:
Wat overigens niet wil zeggen dat er geen laag is. Sterker nog, ik heb het idee dat het een stukkie cleaner klinkt.

Dan de Tang Band. Ook een heel fijne driver. In eerste instantie mis ik tov de Jordan een 'sprankeltje'. Wellicht is het de bekende 'up' in het midden van de Jordan. Of ben ik na 8 jaar gewoon gewend geraakt aan het Jordan soundje. Ze staan natuurlijk wel bekend om erg goede stemweergave.

Hoe het ook zij, nu ik een paar uurtjes naar de TB's aan het luisteren ben, raakt de eerste gedachte alweer wat op de achtergrond... Misschien nog eens een paar extra baffletjes maken voor de Jordans. Kan ik natuurlijk altijd nog vergelijken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door Zweitse »

Dat ziet er rete strak uit =D>
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door kuiperik »

Zo Mick, dat is erg netjes geworden. Past erg goed in je interieur met die witte kleur en de drivers steken ook mooi af tegen de baffle. Ik had zelf wat twijfels over de verhoudingen van het geheel als je hem smaller zou maken, maar dat valt me nu ik het zo zie helemaal niet tegen.

In ieder geval goed te lezen dat je eerste indrukken goed zijn :goedzo:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Bericht door FR_Aad »

Mooi!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”