13 cm woofer advies gezocht

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
boxer16x
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 dec 2014, 21:57

13 cm woofer advies gezocht

Bericht door boxer16x »

Goedendag,

ik heb onlangs een baskistje voor in het rezervewiel gekocht.
Later bleek echter de wooferrand beschadigd te zijn.
Nu zoek ik een ander woofertje ervoor maar kan die nergens vinden. Wellicht weten jullie meer.

Het type baskist is een Pioneer TS-WX50A.
Erin zit een volgende woofer:
General characteristics
Type: subwoofer;
The number of bands: 1;
Power: 100 watts (maximum);
Sensitivity: 97 dB;
Frequency range: 35 - 180 Hz;
It's a dual voice coil woofer
IMG_20141227_210414.jpg
IMG_20141227_210342.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door wouter »

Refoamen is een optie, anders zou je wel eens succes kunnen hebben met de Monacor SPH-135 TC (twin voicecoil)
http://www.rumoh.eu/nl/monacor/1709-mon ... 135tc.html

Succes
boxer16x
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 dec 2014, 21:57

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door boxer16x »

Hihi, laat ik nu net die enigzins overwogen hebben. Maar ik heb niet veel verstand van speakers, dus ik dacht dat dat een midrange woofer was.
Ik dacht met mn boerenverstand dat dat dus geen enigzins gelijke speaker was.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5122

Refoamen heb ik overwogen. Maar zal zon luidspreker niet teveel geleden hebben?
http://www.speakerrepairshop.com/index. ... 91&lang=nl
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door wouter »

wat je ook overweegt, kijk voor foamranden bij Audiofriends! En mail desnoods de maten door, dan kijkt Fred voor je.

Als je geen bas meer uit de woofers wilt kun je altijd nog een harde rand van Goodhifi/Speakerrepairshop kiezen, maar ik zou me de moeite besparen :wink:

Moest vandaag stofkappen bestellen, 2 paar + 2 falcons lijm... verzendkosten 11,25... Ze tellen gewoon maar door daar. Echt om naar van te worden. Heb zeer slechte ervaringen met hun foamranden, te stugge litze draden en 4 foutieve bestellingen. Dus...

Maar als je niet heel handig bent met refoamen kun je die Monacor wel echt serieus nemen. Persoonlijk zou ik de woofer refoamen, maar ik heb dit dan ook al heel vaak gedaan.

De link die ik stuurde was van Rumoh. Toevallig goedkoper dan E.A. maar zelfs als die duurder zou zijn zou ik de Rumoh link plaatsen. Gebruik de zoekfunctie maar voor Europe Audio, dan weet je waarom :-$
Trouwens, je bent geregistreerd als forumlid, dus je krijgt ook 5% korting in de webshop ;-)
boxer16x
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 dec 2014, 21:57

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door boxer16x »

Advies van audiofriends: bestel bij goodhifi. Zij hebben meer keus. Nou, dat maar gedaan. Hopelijk verhelpt dat het probleem.
Na veel gezoek geen nieuwe speaker kunnen vinden als de Monacor. Mocht het refoamen niets worden dan komt de Monacor er alsnog in.
Wordt vervolgd..
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Refoamen is een optie, anders zou je wel eens succes kunnen hebben met de Monacor SPH-135 TC (twin voicecoil)
http://www.rumoh.eu/nl/monacor/1709-mon ... 135tc.html

Succes
Zeer goede optie, naar mij idee beter dan de originele driver.
De single coil versie van de SPH-135 ken ik trouwens goed, ooit tweewegjes mee gebouwd voor mijn moeder en tante :D Die drivertjes kunnen in de juiste kast een flinke portie laag neerzetten en kunnen voor het formaat en ondanks de relatief korte spreekspoel behoorlijk luid, echte aanrader.
tslinkert
Berichten: 17
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:21

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door tslinkert »

arjank schreef:
Zeer goede optie, naar mij idee beter dan de originele driver.
Maar met 85 dB/1W tegenover 97 dB heb je toch flink wat meer versterker nodig. De enige 5" drivers die ik ken met zo'n efficiëntie zijn PA mids en geen woofers. Of is die 97 dB het maximum dat die kan produceren? :|
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door Pjotr »

tslinkert schreef:
arjank schreef:
Zeer goede optie, naar mij idee beter dan de originele driver.
Maar met 85 dB/1W tegenover 97 dB heb je toch flink wat meer versterker nodig. De enige 5" drivers die ik ken met zo'n efficiëntie zijn PA mids en geen woofers. Of is die 97 dB het maximum dat die kan produceren? :|
97 dB/W uit een 13 cm woofertje bij 40 - 50 Hz? Beetje appels met peren vergelijken.

Veel spl zul je met zo'n woofertje niet gaan halen in het basbereik. Denk ook dat die Monacor een van de betere opties is in dit geval.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door wouter »

97dB gevoeligheid bestaat in ieder geval niet. Het zal echt een SPL max zijn voor het drivertje overlijdt. En het is de vraag bij welke vervorming en bij welke frequentie (50 Hz met giga veel vervorming is grootendeels 100 en 150 Hz er flink bij :wink: )
boxer16x
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 dec 2014, 21:57

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door boxer16x »

Ik heb de rand vervangen en het een tijdje aangehoord. Helaas is de speaker echt beschadigd. Hij kraakt en doet. Helaas.
Bijlagen
IMG_20150107_181321.jpg
IMG_20150107_182855.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door rikpost »

Jammer ,deed hij het kraken voorheen ook al ?
Zo nee dan komt het waarschijnlijk door het refoamen waarbij er iets niet goed is gegaan met centreren.
Ziet er wel netjes uit overigens
boxer16x
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 dec 2014, 21:57

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door boxer16x »

Yep, dat deed ie voor het refoamen ook al een beetje. Op zich hoorde ik de spoel niet tegen het magneet komen als ik de conus een beetje beroerde, dus ik hoopte dat het echt de slechte rand was. Maar goed. Wel jammer. Er komt een best basje uit dat kleine kassie. Heb nu de gain iets teruggeschroeft, maar een oplossing is het niet echt. Denk er toch aan een ander woofertje in te doen.
boxer16x
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 dec 2014, 21:57

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door boxer16x »

Vandaag de Monacor SPH-135 TC van Rumho binnengekregen en erin gezet.
Paste perfect. Is wel wat groter qua omvang maar de kist sluit goed. De speaker komt nergens tegen aan. Ik moest wel een puntje weghalen die de orginele speaker centreerde, maar geen geslijp oid.
Ook had de orginele speaker 2 verschillende grootte aansluitingen dus die heb ik even gesoldeerd.
Nu is het gekraak weg. Wat zeg ik..hij gaat weer als de brandweer dit baskistje. Tjeemig wat een geluid komt eruit. Sta er versteld van.
Zo'n ding is helemaal uitgebalanceerd. Hou ik een paar vingers voor de uitstroom dan wordt het basseffect direct gestoord en werkt ie bijna niet.
Bedankt allemaal voor jullie hulp hoor!

Manual/gebruikshandleiding/wiring-diagram TS-WX50A:
TS-WX50A.pdf
(468.48 KiB) 336 keer gedownload
Bijlagen
20150304_134830.jpg
20150304_135017.jpg
20150304_135736.jpg
20150304_153124.jpg
20150304_153439.jpg
20150304_153445.jpg
20150304_135111.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: 13 cm woofer advies gezocht

Bericht door arjank »

:goedzo:
Plaats reactie