13 cm woofer advies gezocht
Moderator: Beheerdersteam
13 cm woofer advies gezocht
Goedendag,
ik heb onlangs een baskistje voor in het rezervewiel gekocht.
Later bleek echter de wooferrand beschadigd te zijn.
Nu zoek ik een ander woofertje ervoor maar kan die nergens vinden. Wellicht weten jullie meer.
Het type baskist is een Pioneer TS-WX50A.
Erin zit een volgende woofer:
General characteristics
Type: subwoofer;
The number of bands: 1;
Power: 100 watts (maximum);
Sensitivity: 97 dB;
Frequency range: 35 - 180 Hz;
It's a dual voice coil woofer
ik heb onlangs een baskistje voor in het rezervewiel gekocht.
Later bleek echter de wooferrand beschadigd te zijn.
Nu zoek ik een ander woofertje ervoor maar kan die nergens vinden. Wellicht weten jullie meer.
Het type baskist is een Pioneer TS-WX50A.
Erin zit een volgende woofer:
General characteristics
Type: subwoofer;
The number of bands: 1;
Power: 100 watts (maximum);
Sensitivity: 97 dB;
Frequency range: 35 - 180 Hz;
It's a dual voice coil woofer
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 13 cm woofer advies gezocht
Refoamen is een optie, anders zou je wel eens succes kunnen hebben met de Monacor SPH-135 TC (twin voicecoil)
http://www.rumoh.eu/nl/monacor/1709-mon ... 135tc.html
Succes
http://www.rumoh.eu/nl/monacor/1709-mon ... 135tc.html
Succes
Re: 13 cm woofer advies gezocht
Hihi, laat ik nu net die enigzins overwogen hebben. Maar ik heb niet veel verstand van speakers, dus ik dacht dat dat een midrange woofer was.
Ik dacht met mn boerenverstand dat dat dus geen enigzins gelijke speaker was.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5122
Refoamen heb ik overwogen. Maar zal zon luidspreker niet teveel geleden hebben?
http://www.speakerrepairshop.com/index. ... 91&lang=nl
Ik dacht met mn boerenverstand dat dat dus geen enigzins gelijke speaker was.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5122
Refoamen heb ik overwogen. Maar zal zon luidspreker niet teveel geleden hebben?
http://www.speakerrepairshop.com/index. ... 91&lang=nl
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 13 cm woofer advies gezocht
wat je ook overweegt, kijk voor foamranden bij Audiofriends! En mail desnoods de maten door, dan kijkt Fred voor je.
Als je geen bas meer uit de woofers wilt kun je altijd nog een harde rand van Goodhifi/Speakerrepairshop kiezen, maar ik zou me de moeite besparen
Moest vandaag stofkappen bestellen, 2 paar + 2 falcons lijm... verzendkosten 11,25... Ze tellen gewoon maar door daar. Echt om naar van te worden. Heb zeer slechte ervaringen met hun foamranden, te stugge litze draden en 4 foutieve bestellingen. Dus...
Maar als je niet heel handig bent met refoamen kun je die Monacor wel echt serieus nemen. Persoonlijk zou ik de woofer refoamen, maar ik heb dit dan ook al heel vaak gedaan.
De link die ik stuurde was van Rumoh. Toevallig goedkoper dan E.A. maar zelfs als die duurder zou zijn zou ik de Rumoh link plaatsen. Gebruik de zoekfunctie maar voor Europe Audio, dan weet je waarom
Trouwens, je bent geregistreerd als forumlid, dus je krijgt ook 5% korting in de webshop
Als je geen bas meer uit de woofers wilt kun je altijd nog een harde rand van Goodhifi/Speakerrepairshop kiezen, maar ik zou me de moeite besparen
Moest vandaag stofkappen bestellen, 2 paar + 2 falcons lijm... verzendkosten 11,25... Ze tellen gewoon maar door daar. Echt om naar van te worden. Heb zeer slechte ervaringen met hun foamranden, te stugge litze draden en 4 foutieve bestellingen. Dus...
Maar als je niet heel handig bent met refoamen kun je die Monacor wel echt serieus nemen. Persoonlijk zou ik de woofer refoamen, maar ik heb dit dan ook al heel vaak gedaan.
De link die ik stuurde was van Rumoh. Toevallig goedkoper dan E.A. maar zelfs als die duurder zou zijn zou ik de Rumoh link plaatsen. Gebruik de zoekfunctie maar voor Europe Audio, dan weet je waarom
Trouwens, je bent geregistreerd als forumlid, dus je krijgt ook 5% korting in de webshop
Re: 13 cm woofer advies gezocht
Advies van audiofriends: bestel bij goodhifi. Zij hebben meer keus. Nou, dat maar gedaan. Hopelijk verhelpt dat het probleem.
Na veel gezoek geen nieuwe speaker kunnen vinden als de Monacor. Mocht het refoamen niets worden dan komt de Monacor er alsnog in.
Wordt vervolgd..
Na veel gezoek geen nieuwe speaker kunnen vinden als de Monacor. Mocht het refoamen niets worden dan komt de Monacor er alsnog in.
Wordt vervolgd..
Re: 13 cm woofer advies gezocht
Zeer goede optie, naar mij idee beter dan de originele driver.wouter schreef:Refoamen is een optie, anders zou je wel eens succes kunnen hebben met de Monacor SPH-135 TC (twin voicecoil)
http://www.rumoh.eu/nl/monacor/1709-mon ... 135tc.html
Succes
De single coil versie van de SPH-135 ken ik trouwens goed, ooit tweewegjes mee gebouwd voor mijn moeder en tante
Re: 13 cm woofer advies gezocht
Maar met 85 dB/1W tegenover 97 dB heb je toch flink wat meer versterker nodig. De enige 5" drivers die ik ken met zo'n efficiëntie zijn PA mids en geen woofers. Of is die 97 dB het maximum dat die kan produceren?arjank schreef:Zeer goede optie, naar mij idee beter dan de originele driver.
Re: 13 cm woofer advies gezocht
97 dB/W uit een 13 cm woofertje bij 40 - 50 Hz? Beetje appels met peren vergelijken.tslinkert schreef:Maar met 85 dB/1W tegenover 97 dB heb je toch flink wat meer versterker nodig. De enige 5" drivers die ik ken met zo'n efficiëntie zijn PA mids en geen woofers. Of is die 97 dB het maximum dat die kan produceren?arjank schreef:Zeer goede optie, naar mij idee beter dan de originele driver.
Veel spl zul je met zo'n woofertje niet gaan halen in het basbereik. Denk ook dat die Monacor een van de betere opties is in dit geval.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 13 cm woofer advies gezocht
97dB gevoeligheid bestaat in ieder geval niet. Het zal echt een SPL max zijn voor het drivertje overlijdt. En het is de vraag bij welke vervorming en bij welke frequentie (50 Hz met giga veel vervorming is grootendeels 100 en 150 Hz er flink bij
)
Re: 13 cm woofer advies gezocht
Ik heb de rand vervangen en het een tijdje aangehoord. Helaas is de speaker echt beschadigd. Hij kraakt en doet. Helaas.
Re: 13 cm woofer advies gezocht
Jammer ,deed hij het kraken voorheen ook al ?
Zo nee dan komt het waarschijnlijk door het refoamen waarbij er iets niet goed is gegaan met centreren.
Ziet er wel netjes uit overigens
Zo nee dan komt het waarschijnlijk door het refoamen waarbij er iets niet goed is gegaan met centreren.
Ziet er wel netjes uit overigens
Re: 13 cm woofer advies gezocht
Yep, dat deed ie voor het refoamen ook al een beetje. Op zich hoorde ik de spoel niet tegen het magneet komen als ik de conus een beetje beroerde, dus ik hoopte dat het echt de slechte rand was. Maar goed. Wel jammer. Er komt een best basje uit dat kleine kassie. Heb nu de gain iets teruggeschroeft, maar een oplossing is het niet echt. Denk er toch aan een ander woofertje in te doen.
Re: 13 cm woofer advies gezocht
Vandaag de Monacor SPH-135 TC van Rumho binnengekregen en erin gezet.
Paste perfect. Is wel wat groter qua omvang maar de kist sluit goed. De speaker komt nergens tegen aan. Ik moest wel een puntje weghalen die de orginele speaker centreerde, maar geen geslijp oid.
Ook had de orginele speaker 2 verschillende grootte aansluitingen dus die heb ik even gesoldeerd.
Nu is het gekraak weg. Wat zeg ik..hij gaat weer als de brandweer dit baskistje. Tjeemig wat een geluid komt eruit. Sta er versteld van.
Zo'n ding is helemaal uitgebalanceerd. Hou ik een paar vingers voor de uitstroom dan wordt het basseffect direct gestoord en werkt ie bijna niet.
Bedankt allemaal voor jullie hulp hoor!
Manual/gebruikshandleiding/wiring-diagram TS-WX50A:
Paste perfect. Is wel wat groter qua omvang maar de kist sluit goed. De speaker komt nergens tegen aan. Ik moest wel een puntje weghalen die de orginele speaker centreerde, maar geen geslijp oid.
Ook had de orginele speaker 2 verschillende grootte aansluitingen dus die heb ik even gesoldeerd.
Nu is het gekraak weg. Wat zeg ik..hij gaat weer als de brandweer dit baskistje. Tjeemig wat een geluid komt eruit. Sta er versteld van.
Zo'n ding is helemaal uitgebalanceerd. Hou ik een paar vingers voor de uitstroom dan wordt het basseffect direct gestoord en werkt ie bijna niet.
Bedankt allemaal voor jullie hulp hoor!
Manual/gebruikshandleiding/wiring-diagram TS-WX50A:
