[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
t'is de Tasker C128 geworden, bij dezelfde shop tegelijk een dunnere mee besteld voor in de kasten (ProCab MC 105). Vandaag ontvangen. De C128 maakt een prima mechanische indruk en is soepeler dan ik verwacht had.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
De C128 is zo langzamerhand een beetje de industriestandaard aan het worden in Pa land. Hij wordt in gebruik nog soepeler trouwens.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
De prijs daarvan lijkt me heel redelijk, ik zie dat die kabel rond de 1,30 euro moet kosten.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Zou eerder denken dat de C128 al lang en breed wijlen isds23man schreef:De C128 is zo langzamerhand een beetje de industriestandaard aan het worden in Pa land. Hij wordt in gebruik nog soepeler trouwens.
Anne
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
K'heb 1,25/mtr betaald en 0,50/mtr voor de dunnere Procab.ray5150 schreef:De prijs daarvan lijkt me heel redelijk, ik zie dat die kabel rond de 1,30 euro moet kosten.
Poehoe, ik had destijds maar de helft: 'n C64Ah!buis schreef:Zou eerder denken dat de C128 al lang en breed wijlen isds23man schreef:De C128 is zo langzamerhand een beetje de industriestandaard aan het worden in Pa land. Hij wordt in gebruik nog soepeler trouwens.![]()
Anne
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Beetje knippen, strippen, solderen en in elkaar draaien, 8 stuks, dus wel een beetje lopende band werk, alles nagemeten en geen foutjes gemaakt of sluiting waar dat niet hoort. Op naar het volgende klusje.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
daar was ik ook bang voor, hobby projecten moeten nooit echt afkomen.....dus nog even een nieuw deel project 'bedacht'.ray5150 schreef:Je bent er bijna...
Niet zo zeer bedacht, het zat al in de pen, heeft geen prioriteit maar ik had er zin in om er aan te beginnen: bronkeuze voor input naar de MiniSharc. Die moet 3 dingen kunnen: tussen bronnen schakelen (duh), sample rate conversie en dat als I2S aanleveren aan de MiniSharc DSP.
Eigenlijk is bronkeuze voor mij niet zo essentieel, zover ik kan overzien blijf ik voorlopig maar 1 bron gebruiken: een squeezebox.
Lang verhaal kort: beter goed gejat dan zelf slecht bedacht: ik laat mij zwaar inspireren door de AFDAC-LB die dat allemaal al kan. AFDAC 2 firmware wordt aangepast om niet de bron selectie op de AFDAC 2 te doen maar AFDAC-LB achtig. Het wordt dus een soort mash-up van beide projecten van Knuisje.
Om zuinig om te springen met de ruimte in de kast en de I2S lijnen kort te houden zal het wel een nieuw PCB ontwerp worden dat boven de MiniSharc PCB komt te zitten.
Het is wel een afdeling in de SMD hel.....een eerste verkenning van een layout op de PCB, maar er is nog veel werk omdat ik zaken ga en moet aanpassen voor een goede aansluiting op de MiniSharc print die er onder zit.
Zo zal o.a. de hele groep rondom de chip nog meer naar rechts en nog iets naar onderen verschuiven zodat de I2S lijnen naar de MinSharc korter worden.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Zo, nog even gerommeld met het oorspronkelijke deel van het schema (Knuisje's AFDAC-LB) rond de SRC4392.
- I2C lijnen voorzien van 2 pullups en een doorlus voor naar de AFDAC-2.
- mogelijkheid van I2S input/output via een kleine 'future use' connector.
- Bedoeling is om de MCLK van de MiniSharc voor de 4392 te gebruiken. Via R13 en R14 de mogelijkheid om dat eventueel te veranderen.
- in de AFDAC-LB wordt de 4392 vanuit de ucontroller nog eens gereset bij het opstarten. Dat vervang ik door de 3809 die een reset puls geeft nadat de voeding okay is.
- enkele led's voor mute en lock laten vervallen.
Het bordje komt onder de MiniSharc te zitten, merendeel van de SMD onderdelen aan de onderkant voor een zo veel mogelijk on-onderbroken groundplane, daardoor wel de nodige via's nodig. Een flatcable komt van het bovenliggende bordje naar het nieuwe bordje. Van daaruit steken de output signalen over naar de AFDAC-2 DAC. Denkelijk maak ik van de rechtopstaande molex'en nog plat liggende. Het is jammer dat ik op de MiniSharc PCB al een header heb gesoldeerd.....had ik dat niet gedaan was de doorsteek naar het onderliggende input printje anders gekund.
- I2C lijnen voorzien van 2 pullups en een doorlus voor naar de AFDAC-2.
- mogelijkheid van I2S input/output via een kleine 'future use' connector.
- Bedoeling is om de MCLK van de MiniSharc voor de 4392 te gebruiken. Via R13 en R14 de mogelijkheid om dat eventueel te veranderen.
- in de AFDAC-LB wordt de 4392 vanuit de ucontroller nog eens gereset bij het opstarten. Dat vervang ik door de 3809 die een reset puls geeft nadat de voeding okay is.
- enkele led's voor mute en lock laten vervallen.
Het bordje komt onder de MiniSharc te zitten, merendeel van de SMD onderdelen aan de onderkant voor een zo veel mogelijk on-onderbroken groundplane, daardoor wel de nodige via's nodig. Een flatcable komt van het bovenliggende bordje naar het nieuwe bordje. Van daaruit steken de output signalen over naar de AFDAC-2 DAC. Denkelijk maak ik van de rechtopstaande molex'en nog plat liggende. Het is jammer dat ik op de MiniSharc PCB al een header heb gesoldeerd.....had ik dat niet gedaan was de doorsteek naar het onderliggende input printje anders gekund.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Het wordt een 2 laags bordje denk ik? 4 laags zou je mooi een volledig gnd plane op de 2e laag kunnen leggen, maar maakt het ook een tandje duurder natuurlijk.
Weet je al hoe je de smd componenten gaat solderen, met de bout? Een collega heeft onderstaande techniek met succes toegepast, is echt heel mooi geworden.
Weet je al hoe je de smd componenten gaat solderen, met de bout? Een collega heeft onderstaande techniek met succes toegepast, is echt heel mooi geworden.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Een kleine tip: als het kan, verhuis dan ALLE componenten naar een en dezelfde later. Componenten aan 2 zijden van de print maakt hem onnodig duur..Ik spreek hierij uit eigen ervaring.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Hij assembleert toch zelf begrijp ik? Waarom wordt dubbelzijdig dan duurder?
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Met een dubbelzijdige print kom ik ver genoeg en is het grondvlak voldoende massief.
Het is mijn eerste keer SMD (een keer moet de eerste keer zijn) maar aangezien er bij 'aitiet' toch meerdere prints gemaakt worden kan ik wel een beetje oefenen met enkele R's en C's.
Zoals je laat zien is er genoeg instructie materiaal te vinden om de kunst af te kijken. Enige punt van zorg is de 4392 omdat het nogal een duur IC is en ik er daar geen van wil opstoken door onjuiste techniek.
Het is mijn eerste keer SMD (een keer moet de eerste keer zijn) maar aangezien er bij 'aitiet' toch meerdere prints gemaakt worden kan ik wel een beetje oefenen met enkele R's en C's.
Zoals je laat zien is er genoeg instructie materiaal te vinden om de kunst af te kijken. Enige punt van zorg is de 4392 omdat het nogal een duur IC is en ik er daar geen van wil opstoken door onjuiste techniek.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Hoi Mischa, leg even uit, die snap ik nog niet.mischa72 schreef:Een kleine tip: als het kan, verhuis dan ALLE componenten naar een en dezelfde later. Componenten aan 2 zijden van de print maakt hem onnodig duur..Ik spreek hierij uit eigen ervaring.
Gr. Mischa
De layout is niet veel anders dan wat Knuisje voor de AFDAC-LB gedaan heeft: de SRC4392 en de ontkoppel C's bovenop met een die kant als grondvlak en de rest aan SMD en print sporen aan de onderkant.
Wat mij wel slim lijkt, en wat ik nog aanpas, is dat ik SMD componenten aan de onder- en bovenkant niet te dichtbij elkaar zet zodat bij het solderen van de ene kant geen componenten van de naar onder liggende kant kunnen afvallen doordat daar ook de tin smelt. Tenzij iedereen roept dat het niet zo'n vaart loopt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Heb best veel smd met het boutje gesoldeerd tot 0402, dit loopt zo'n vaart niet hoor. Dan moet je wel heel ruig gaan stoken... geen zorgen, gaat goed.hsmeets schreef:Hoi Mischa, leg even uit, die snap ik nog niet.mischa72 schreef:Een kleine tip: als het kan, verhuis dan ALLE componenten naar een en dezelfde later. Componenten aan 2 zijden van de print maakt hem onnodig duur..Ik spreek hierij uit eigen ervaring.
Gr. Mischa
De layout is niet veel anders dan wat Knuisje voor de AFDAC-LB gedaan heeft: de SRC4392 en de ontkoppel C's bovenop met een die kant als grondvlak en de rest aan SMD en print sporen aan de onderkant.
Wat mij wel slim lijkt, en wat ik nog aanpas, is dat ik SMD componenten aan de onder- en bovenkant niet te dichtbij elkaar zet zodat bij het solderen van de ene kant geen componenten van de naar onder liggende kant kunnen afvallen doordat daar ook de tin smelt. Tenzij iedereen roept dat het niet zo'n vaart loopt.
Wat ook een techniek is, als je met het boutje gaat solderen: leg een strookje tin over de pootjes van het ic en de padjes op de print. Hierna met desoldeer litze de ovetrollige tin eraf 'zuigen' , dusdanig dat je uiteraard wat overhoudt tussen pin en pad. Ook dit kun je heel mooi krijgen.
De c's en r's: een dotje tin op 1 padje leggen. Bout er tegenaan en laten vloeien, het smd component met een pincet in de tin leggen. Even wachten, en dan de andere kant vast solderen.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Leuk initiatief Huib, bedenk wel dat de layout rond de SRC4392 geen makkelijk klusje is. Ik heb daar veel tijd ingestoken om een zo optimaal mogelijke layout te ontwikkelen.
Ik ben hetzelfde van plan als jij, maar ik ga gewoon de bestaande AFDAC LB print gebruiken waarbij de PCM5102 niet wordt bestukt. Dit wordt dan de vervanging van de minidigi die ik nu gebruik als frontend voor de minidsp en daarachter de AFDAC 2. De SRC4392 ga ik ook via I2C aansturen vanuit de AFDAC2 controller. De bronselectie en samplerate conversie naar 48kHz wordt dan verzorgd door de SRC4392, de volumeregeling door de ES9016.
Ik ben hetzelfde van plan als jij, maar ik ga gewoon de bestaande AFDAC LB print gebruiken waarbij de PCM5102 niet wordt bestukt. Dit wordt dan de vervanging van de minidigi die ik nu gebruik als frontend voor de minidsp en daarachter de AFDAC 2. De SRC4392 ga ik ook via I2C aansturen vanuit de AFDAC2 controller. De bronselectie en samplerate conversie naar 48kHz wordt dan verzorgd door de SRC4392, de volumeregeling door de ES9016.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Je hebt gelijk, bij mijn print ging het om de soldeermaskers, die maakten het verschrikkelijk duur.Barry2001 schreef:Hij assembleert toch zelf begrijp ik? Waarom wordt dubbelzijdig dan duurder?
Carry on Huib
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Soldeermaskers hebben deze printen altijd onder en boven, je bedoelt denk ik de stencils voor de pasta?mischa72 schreef:Je hebt gelijk, bij mijn print ging het om de soldeermaskers, die maakten het verschrikkelijk duur.Barry2001 schreef:Hij assembleert toch zelf begrijp ik? Waarom wordt dubbelzijdig dan duurder?![]()
Carry on Huib
Tegenwoordig zie je trouwens steeds meer de zgn pasta jetters. Een machine die in micro dots precies de juiste hoeveelheid pasta kan aanbrengen op een print. Geen stencil meer nodig, en nauwkeuriger.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
De layout strategie isknuisje schreef:Leuk initiatief Huib, bedenk wel dat de layout rond de SRC4392 geen makkelijk klusje is. Ik heb daar veel tijd ingestoken om een zo optimaal mogelijke layout te ontwikkelen.
Ik ben hetzelfde van plan als jij, maar ik ga gewoon de bestaande AFDAC LB print gebruiken waarbij de PCM5102 niet wordt bestukt. Dit wordt dan de vervanging van de minidigi die ik nu gebruik als frontend voor de minidsp en daarachter de AFDAC 2. De SRC4392 ga ik ook via I2C aansturen vanuit de AFDAC2 controller. De bronselectie en samplerate conversie naar 48kHz wordt dan verzorgd door de SRC4392, de volumeregeling door de ES9016.
- Ontkoppel C zo dichtbij de 4392
- de zaak zo draaien dat e.e.a. aan externe aansluitingen optimaal liggen: SPDIF/TOS richting achterkant vd kast, I2S uitgang tegenover de I2S ingang van de AFDAC2, korte verbinding van MiniSharc naar de nieuwe PCB
- eerste de voeding routeren naar de chip, zo kort mogelijk
- de input en output lijnen zo kort en recht mogelijk
- de rest van de lijnen (enkele pull up's e.d. waar verder geen signaal op staat.
- de bovenkant zoveel mogelijk vrijlaten voor het grondvlak
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Het I2S signaal dat uit de MiniSharc komt en naar de AFDAC2 moet legt wat afstand af: gaat door flatcable, connectoren etc etc.....zou het verstandig zijn om dat I2S signaal op de nieuwe print op te peppen eer het oversteekt naar de AFDAC2? Door bv zoiets als dit te gebruiken: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74lvc244a.pdf
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
rustig maar....ik vraag het maarknuisje schreef:Nee!![]()
![]()
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
PCB routering in 3 stadia.
Voedingen naar het IC toe: De SPDIF/Toslink en I2S Het restant aan lijnen (I2C, enkele pullups) Daarna dan Eagle het grondvlak er in laten maken.
Voedingen naar het IC toe: De SPDIF/Toslink en I2S Het restant aan lijnen (I2C, enkele pullups) Daarna dan Eagle het grondvlak er in laten maken.
