[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Dat weten die elektronen niet. :-$
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

t'is de Tasker C128 geworden, bij dezelfde shop tegelijk een dunnere mee besteld voor in de kasten (ProCab MC 105). Vandaag ontvangen. De C128 maakt een prima mechanische indruk en is soepeler dan ik verwacht had.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

De C128 is zo langzamerhand een beetje de industriestandaard aan het worden in Pa land. Hij wordt in gebruik nog soepeler trouwens.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

De prijs daarvan lijkt me heel redelijk, ik zie dat die kabel rond de 1,30 euro moet kosten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
De C128 is zo langzamerhand een beetje de industriestandaard aan het worden in Pa land. Hij wordt in gebruik nog soepeler trouwens.
Zou eerder denken dat de C128 al lang en breed wijlen is :lol:
Anne
Bijlagen
C128.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
De prijs daarvan lijkt me heel redelijk, ik zie dat die kabel rond de 1,30 euro moet kosten.
K'heb 1,25/mtr betaald en 0,50/mtr voor de dunnere Procab.
Ah!buis schreef:
ds23man schreef:
De C128 is zo langzamerhand een beetje de industriestandaard aan het worden in Pa land. Hij wordt in gebruik nog soepeler trouwens.
Zou eerder denken dat de C128 al lang en breed wijlen is :lol:
Anne
Poehoe, ik had destijds maar de helft: 'n C64
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Beetje knippen, strippen, solderen en in elkaar draaien, 8 stuks, dus wel een beetje lopende band werk, alles nagemeten en geen foutjes gemaakt of sluiting waar dat niet hoort. Op naar het volgende klusje.
xlr.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Je bent er bijna... :goedzo:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
Je bent er bijna... :goedzo:
daar was ik ook bang voor, hobby projecten moeten nooit echt afkomen.....dus nog even een nieuw deel project 'bedacht'.

Niet zo zeer bedacht, het zat al in de pen, heeft geen prioriteit maar ik had er zin in om er aan te beginnen: bronkeuze voor input naar de MiniSharc. Die moet 3 dingen kunnen: tussen bronnen schakelen (duh), sample rate conversie en dat als I2S aanleveren aan de MiniSharc DSP.

Eigenlijk is bronkeuze voor mij niet zo essentieel, zover ik kan overzien blijf ik voorlopig maar 1 bron gebruiken: een squeezebox.

Lang verhaal kort: beter goed gejat dan zelf slecht bedacht: ik laat mij zwaar inspireren door de AFDAC-LB die dat allemaal al kan. AFDAC 2 firmware wordt aangepast om niet de bron selectie op de AFDAC 2 te doen maar AFDAC-LB achtig. Het wordt dus een soort mash-up van beide projecten van Knuisje.

Om zuinig om te springen met de ruimte in de kast en de I2S lijnen kort te houden zal het wel een nieuw PCB ontwerp worden dat boven de MiniSharc PCB komt te zitten.

Het is wel een afdeling in de SMD hel.....een eerste verkenning van een layout op de PCB, maar er is nog veel werk omdat ik zaken ga en moet aanpassen voor een goede aansluiting op de MiniSharc print die er onder zit.
image001.png
Zo zal o.a. de hele groep rondom de chip nog meer naar rechts en nog iets naar onderen verschuiven zodat de I2S lijnen naar de MinSharc korter worden.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Zo, nog even gerommeld met het oorspronkelijke deel van het schema (Knuisje's AFDAC-LB) rond de SRC4392.
msin-sch.JPG
- I2C lijnen voorzien van 2 pullups en een doorlus voor naar de AFDAC-2.
- mogelijkheid van I2S input/output via een kleine 'future use' connector.
- Bedoeling is om de MCLK van de MiniSharc voor de 4392 te gebruiken. Via R13 en R14 de mogelijkheid om dat eventueel te veranderen.
- in de AFDAC-LB wordt de 4392 vanuit de ucontroller nog eens gereset bij het opstarten. Dat vervang ik door de 3809 die een reset puls geeft nadat de voeding okay is.
- enkele led's voor mute en lock laten vervallen.
msin-brd.JPG
Het bordje komt onder de MiniSharc te zitten, merendeel van de SMD onderdelen aan de onderkant voor een zo veel mogelijk on-onderbroken groundplane, daardoor wel de nodige via's nodig. Een flatcable komt van het bovenliggende bordje naar het nieuwe bordje. Van daaruit steken de output signalen over naar de AFDAC-2 DAC. Denkelijk maak ik van de rechtopstaande molex'en nog plat liggende. Het is jammer dat ik op de MiniSharc PCB al een header heb gesoldeerd.....had ik dat niet gedaan was de doorsteek naar het onderliggende input printje anders gekund.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Barry2001 »

Het wordt een 2 laags bordje denk ik? 4 laags zou je mooi een volledig gnd plane op de 2e laag kunnen leggen, maar maakt het ook een tandje duurder natuurlijk.

Weet je al hoe je de smd componenten gaat solderen, met de bout? Een collega heeft onderstaande techniek met succes toegepast, is echt heel mooi geworden.

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Een kleine tip: als het kan, verhuis dan ALLE componenten naar een en dezelfde later. Componenten aan 2 zijden van de print maakt hem onnodig duur..Ik spreek hierij uit eigen ervaring.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Barry2001 »

Hij assembleert toch zelf begrijp ik? Waarom wordt dubbelzijdig dan duurder?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Met een dubbelzijdige print kom ik ver genoeg en is het grondvlak voldoende massief.

Het is mijn eerste keer SMD (een keer moet de eerste keer zijn) maar aangezien er bij 'aitiet' toch meerdere prints gemaakt worden kan ik wel een beetje oefenen met enkele R's en C's.

Zoals je laat zien is er genoeg instructie materiaal te vinden om de kunst af te kijken. Enige punt van zorg is de 4392 omdat het nogal een duur IC is en ik er daar geen van wil opstoken door onjuiste techniek.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
Een kleine tip: als het kan, verhuis dan ALLE componenten naar een en dezelfde later. Componenten aan 2 zijden van de print maakt hem onnodig duur..Ik spreek hierij uit eigen ervaring.

Gr. Mischa
Hoi Mischa, leg even uit, die snap ik nog niet.

De layout is niet veel anders dan wat Knuisje voor de AFDAC-LB gedaan heeft: de SRC4392 en de ontkoppel C's bovenop met een die kant als grondvlak en de rest aan SMD en print sporen aan de onderkant.

Wat mij wel slim lijkt, en wat ik nog aanpas, is dat ik SMD componenten aan de onder- en bovenkant niet te dichtbij elkaar zet zodat bij het solderen van de ene kant geen componenten van de naar onder liggende kant kunnen afvallen doordat daar ook de tin smelt. Tenzij iedereen roept dat het niet zo'n vaart loopt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Barry2001 »

hsmeets schreef:
mischa72 schreef:
Een kleine tip: als het kan, verhuis dan ALLE componenten naar een en dezelfde later. Componenten aan 2 zijden van de print maakt hem onnodig duur..Ik spreek hierij uit eigen ervaring.

Gr. Mischa
Hoi Mischa, leg even uit, die snap ik nog niet.

De layout is niet veel anders dan wat Knuisje voor de AFDAC-LB gedaan heeft: de SRC4392 en de ontkoppel C's bovenop met een die kant als grondvlak en de rest aan SMD en print sporen aan de onderkant.

Wat mij wel slim lijkt, en wat ik nog aanpas, is dat ik SMD componenten aan de onder- en bovenkant niet te dichtbij elkaar zet zodat bij het solderen van de ene kant geen componenten van de naar onder liggende kant kunnen afvallen doordat daar ook de tin smelt. Tenzij iedereen roept dat het niet zo'n vaart loopt.
Heb best veel smd met het boutje gesoldeerd tot 0402, dit loopt zo'n vaart niet hoor. Dan moet je wel heel ruig gaan stoken... geen zorgen, gaat goed.

Wat ook een techniek is, als je met het boutje gaat solderen: leg een strookje tin over de pootjes van het ic en de padjes op de print. Hierna met desoldeer litze de ovetrollige tin eraf 'zuigen' , dusdanig dat je uiteraard wat overhoudt tussen pin en pad. Ook dit kun je heel mooi krijgen.

De c's en r's: een dotje tin op 1 padje leggen. Bout er tegenaan en laten vloeien, het smd component met een pincet in de tin leggen. Even wachten, en dan de andere kant vast solderen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Leuk initiatief Huib, bedenk wel dat de layout rond de SRC4392 geen makkelijk klusje is. Ik heb daar veel tijd ingestoken om een zo optimaal mogelijke layout te ontwikkelen.

Ik ben hetzelfde van plan als jij, maar ik ga gewoon de bestaande AFDAC LB print gebruiken waarbij de PCM5102 niet wordt bestukt. Dit wordt dan de vervanging van de minidigi die ik nu gebruik als frontend voor de minidsp en daarachter de AFDAC 2. De SRC4392 ga ik ook via I2C aansturen vanuit de AFDAC2 controller. De bronselectie en samplerate conversie naar 48kHz wordt dan verzorgd door de SRC4392, de volumeregeling door de ES9016.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Barry2001 schreef:
Hij assembleert toch zelf begrijp ik? Waarom wordt dubbelzijdig dan duurder?
Je hebt gelijk, bij mijn print ging het om de soldeermaskers, die maakten het verschrikkelijk duur. :oops:

Carry on Huib :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Barry2001 »

mischa72 schreef:
Barry2001 schreef:
Hij assembleert toch zelf begrijp ik? Waarom wordt dubbelzijdig dan duurder?
Je hebt gelijk, bij mijn print ging het om de soldeermaskers, die maakten het verschrikkelijk duur. :oops:

Carry on Huib :rock:
Soldeermaskers hebben deze printen altijd onder en boven, je bedoelt denk ik de stencils voor de pasta?

Tegenwoordig zie je trouwens steeds meer de zgn pasta jetters. Een machine die in micro dots precies de juiste hoeveelheid pasta kan aanbrengen op een print. Geen stencil meer nodig, en nauwkeuriger.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Leuk initiatief Huib, bedenk wel dat de layout rond de SRC4392 geen makkelijk klusje is. Ik heb daar veel tijd ingestoken om een zo optimaal mogelijke layout te ontwikkelen.

Ik ben hetzelfde van plan als jij, maar ik ga gewoon de bestaande AFDAC LB print gebruiken waarbij de PCM5102 niet wordt bestukt. Dit wordt dan de vervanging van de minidigi die ik nu gebruik als frontend voor de minidsp en daarachter de AFDAC 2. De SRC4392 ga ik ook via I2C aansturen vanuit de AFDAC2 controller. De bronselectie en samplerate conversie naar 48kHz wordt dan verzorgd door de SRC4392, de volumeregeling door de ES9016.
De layout strategie is

- Ontkoppel C zo dichtbij de 4392
- de zaak zo draaien dat e.e.a. aan externe aansluitingen optimaal liggen: SPDIF/TOS richting achterkant vd kast, I2S uitgang tegenover de I2S ingang van de AFDAC2, korte verbinding van MiniSharc naar de nieuwe PCB
- eerste de voeding routeren naar de chip, zo kort mogelijk
- de input en output lijnen zo kort en recht mogelijk
- de rest van de lijnen (enkele pull up's e.d. waar verder geen signaal op staat.
- de bovenkant zoveel mogelijk vrijlaten voor het grondvlak
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Het I2S signaal dat uit de MiniSharc komt en naar de AFDAC2 moet legt wat afstand af: gaat door flatcable, connectoren etc etc.....zou het verstandig zijn om dat I2S signaal op de nieuwe print op te peppen eer het oversteekt naar de AFDAC2? Door bv zoiets als dit te gebruiken: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74lvc244a.pdf
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Nee! :shock: :shock: :-&
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Nee! :shock: :shock: :-&
rustig maar....ik vraag het maar :-) ook niet specifiek dit IC maar voor het principe :-)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
Nee! :shock: :shock: :-&
Een historisch moment....... :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

PCB routering in 3 stadia.

Voedingen naar het IC toe:
msin-brd-1.JPG
De SPDIF/Toslink en I2S
msin-brd-2.JPG
Het restant aan lijnen (I2C, enkele pullups)
msin-brd-3.JPG
Daarna dan Eagle het grondvlak er in laten maken.
Plaats reactie