Thorens150 mk2, SME 3009 avontuur

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jago
Contacteer:

Thorens150 mk2, SME 3009 avontuur

Bericht door jago »

hallo
Ik wil met jullie graag mijn nieuw platenspeler project delen, ik ben bezig met een Thorens 150 op te knapen die ik bij het grofvuil vond.
Ik heb hier voor een SME 3009 arm gekocht. Ik heb van wat notenhout een nieuwe plint gemaakt omdat de vorige wat waterschade had en behoorlijk lelijk was.
Nu een paar vraagjes, wat denken jullie dat het mooiste de nerven van het hout laten uitkomen en ook een beetje glanst? Ik heb goede ervaring met Owatrol en vernis. Ik zie ik dat hier ook veel Osmo hardwax word aangeprezen. Kan er iemand mij het verschil in eindresultaat vertellen?

voorlopige stand van zaken:
Bijlagen
IMG_0111.JPG
IMG_0113.JPG
IMG_0136.JPG
IMG_0137.JPG
IMG_0138.JPG
IMG_0139.JPG
Kappa7
Contacteer:

Re: Thorens150 mk2, SME 3009 avontuur

Bericht door Kappa7 »

Leuk project.
Helaas kan ik je niet helpen met de verf.
Persoonlijk zeg ik mooi zwart spuiten in hoogglans lak maar dat is smaak gebonden natuurlijk.
Wat wel jammer is dat je de plint in de zelfde maat hebt gehouden.
Deze is namelijk te klein voor een SME mounting.
De mounting behoord namelijk ongeveer richting de spindel te staan om goed de arm af te kunnen stellen.
Op deze wijze is je stel ruimte wat beperkt.
Nu weet ik wel dat dit vaak zo gedaan wordt maar eigenlijk past de SME mounting niet op een thorens achtige tafel.deze heeft namelijk net iets meer ruimte nodig.
Nu is mijn opmerking een beetje mosterd na de maaltijd maar wouw je dit toch even mee geven.
Misschien kan je er nog iets mee.
Dan

Bericht door Dan »

Het is waar wat George zegt. Voor het mooie zou het armboard 12 mm breder moeten zijn. Ik heb onlangs nog met Steve Hawke van The Analogdept gemaild hierover en zijn volgende R7.1 plint zal dus wat breder worden. Uiteindelijk maak ik de plint nóg ietsjes breder zodat de arm mooi in het midden van het armboard komt de staan. Ik zal vandaag als ik tijd heb nog even een maatschets opzoeken.

Het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar het is wel goed om dit te weten voor als je eventueel nog een volgende versie wil gaan maken.
ik weet niet of je al een element voor ogen hebt maar dit is ook iets om rekening meet te houden. Niet elk element klinkt goed op een sme 3009.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hier ook enige avonturen met een TD150MKII gehad, misschien heb je er wat aan: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... rens+TD150

Zit nu een kleine lichte arm op, een ADC LMF-1, met een Acutex 412 STR element.
Dan

Bericht door Dan »

Nu even mijn maatschets erbij gepakt.
Zoals je ziet is het beter om het armboard ruim 12 mm breder te maken.
In het voorbeeld zie je dat ik nog een stapje verder ga door de topplaat 7 mm breder te maken en het armboard 9 mm. In totaal 16mm dus.
Dit is ingegeven omdat ik een plankje van 90 mm pallissander heb liggen welke ik graag wil gaan gebruiken, maar dat is de artistieke vrijheid die je dan weer hebt.
Is het een goed idee om de topplaat te voorzien van een laagje Arpa of ACP? Dit is in verschillende kleuren te krijgen. Restplaten via Marktplaats. Je kan de topplaat ook schoonmaken en polijsten. Dat geeft een mooi vintage effect.
Thorens TD150-Model.png
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

dank voor al de reacties. Ik kan het armboard nog breder maken als ik van de zijkanten een stukje af frees, als ik beide zijde 6mm afhaal hou ik voldoende over.
Dit armboard is een prototype dus er kan nog wel wat aangepast worden.
Wat bedoel je met de top plaat polijsten?
Ik speel op dit moment met een grado prestige black die van mijn dual af komt.
Heeft er iemand goede ervaringen met een bepaald element met een SME 3009 S2 fixed?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Advies over een element is altijd lastig maar de grado is zeker niet verkeerd.
Het een en ander hangt natuurlijk ook van je budget af.
Zelf kies ik voor een MC element maar die gaan pas goed worden vanaf €500,- daar onder vind ik het tegenvallen. Dan kan je beter naar een MM kijken daar zijn hele mooie elementen te vinden die een stuk vriendelijker geprijst zijn.
De Goldring 1042 is ook een mooi element en zou ook goed in de SME passen.
De Grado Prestige Gold past ook goed en speeld ook prima.
Verder kan ik alleen maar adviseren om te gaan luisteren bij mensen die al met een dergelijk element spelen om te luisteren of het een element naar jou smaak is.
Dan

Bericht door Dan »

Ik zou denk ik een nieuw armboard maken en de plint laten voor wat hij is.
Je kunt het gat iets roteren tov de spindel waardoor je iets gunstiger uitkomt.

Zie deze foto van The Analog Dept.
Thorens TD150.jpg
Volgens de schets kom je dan op het volgende uit:
Thorens TD150-Model_1.png
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Die Grado Pestige Gold gebruik ik ook in een SME3009, op m'n TD160 na een tip van George. Ben er erg tevreden over, fijn geluid, en voor een aantrekkelijk prijsje.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

jago schreef:
Nu een paar vraagjes, wat denken jullie dat het mooiste de nerven van het hout laten uitkomen en ook een beetje glanst?
Woodboy hardwax parket oil kleur "Cérusé Wit" doet de nerven enorm uitkomen: dikke laag erover, wat laten intrekken, het teveel er goed afwrijven en dan laten drogen. Gebruikte doeken eerst in openlucht laten uitdrogen want als je ze zonder meer meteen in de vuilbak gooit, gaat die gegarandeerd in de fik door zelfontbranding. Als laatste laag kan je dan een laag "naturel" erover leggen, dat verzacht het vrij harde effect weer wat. Deze wax-achtige oil - of omgekeerd - droogt uit en hard uit en wordt zo ondoordringbaar voor gelijk welk soort vocht. Glans is zijdeglans, wat we ook wel satiné noemen. Ik heb dat spul gebruikt voor onze eiken vloer en onze ouwe tafel die uit gerecupereerd oud hout gebruikt is.

Info http://www.woodboy.be/PDF/Woodboy%20HPO%20%28NL%29.pdf
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

Als je niet teveel wilt uitgeven, ik ben erg tevreden over de Denon DL110 in mijn 150MkII (MDF plinth, standaard arm)...geen ste-up trafo nodig...
simsalabim

Bericht door simsalabim »

Leuk project!

Daar de speler bij het grofvuil vandaan komt en misschien dus aan behoorlijk (grof) stof blootgesteld is, zou ik het lager voordat je de speler aanzet even demonteren, goed schoonmaken en in de olie zetten.
Ook de motor zou je even kunnen bekijken of deze goed, rustig en dus zonder 'enge' geluiden loopt.

Je zult niet de eerste zijn die schade krijgt die te voorkomen was geweest!

Qua lak of olie/was

Er zijn veel producten verkrijgbaar.
Het is maar net hoe mooi je het wilt hebben en hoeveel tijd je er aan wilt besteden.
Afwerking van hout is onderdeel van mijn beroep en ik werk met speciale technieken, persoonlijk zou ik notenhout als het niet te grote oppervlakken zijn, altijd politoeren omdat dit met noten gewoon een zeer bijzonder mooi effect geeft.
Wat een andere mogelijkheid is om te polijsten met carnabou was gemengd met wat speciale ingrediënten, hier wordt het hout dof glanzend van maar ook met een effect dat met geen ander product te verkrijgen is.

Anders kun je altijd nog Osmo of een ander olie/was gebruiken en daar noten niet zo gevoelig is voor verkleuring kun je ook een PU lak gebruiken, zoals SU2 van Sigma of een vergelijkbaar kwaliteits product.
Zorg voor een 'tentje' als je lakt om het stofvrij te houden.
Ik zou minimaal 4 lagen doen (persoonlijk zou ik er + 6 dunne laagjes doen) en de lak voldoende verdunnen (maar niet te veel! dan wordt het weer dof) zodat je het dun op kunt kwasten zonder dat de lak 'zakt' of druipt.
Goed laten drogen in een droge ruimte (zo een 2 x zo lang als op het blik staat) en dan heel licht schuren met minimaal korrel 400, en repeat.
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

Dank voor de schilderstips,
Ik denk dat in niet te gek ga maken kwa afwering dus politoeren en degelijke zijn niet aan de orde.
Ik ben niet zo'n held in schilderen dus liever iets dan kan gewreven worden of geboend.
Is het mogelijk om met olie een zelfde glans te krijgen als lak?

Het lager heb ik een aantal keer met wd40 gespoeld en alle vuil gereinigd, voorlopig zit de lager in naaimachine olie.
Zijn er nog dingen die ik kan doen om het lager te beschermen?
De motor was eigenlijk visueel in zo'n goede staat, dat ik buiten er is met de stofzuiger langsgaan niks aan heb gedaan. De motor is ook stil.

@Rody: Op het internet lees ik goede dingen over de denon, kan er iemand mij vertellen of die ook in mijn arm goe zal presteren.
Ik weet dat de SME arm zeer licht is en daarom een cartridge met hoge copmliance moet gebruiken, de wiskunde er achter ben ik nog niet helemaal over uit
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

jago schreef:
@Rody: Op het internet lees ik goede dingen over de denon, kan er iemand mij vertellen of die ook in mijn arm goe zal presteren.
Ik weet dat de SME arm zeer licht is en daarom een cartridge met hoge copmliance moet gebruiken, de wiskunde er achter ben ik nog niet helemaal over uit
Ik weet de details van de arm en de cartridge niet, maar die zul je zo kunnen vinden. Waar het om gaat is dat stijfheid van de naaldophanging van de cartridge en de massa van de arm een massa-veer-systeem vormen. Een massa-veer-systeem heeft een eigenfrequentie of resonantiefrequentie. Deze frequentie wil je onder je hoorbare frequentiegebied leggen, zeg onder de 8-12Hz (even uit het hoofd), anders genereer je een hoop rumble. De eigenfrequentie is 1/(2*pi)*wortel(c/m) waarbij c de stijfheid is en m de massa. Nu is dit in SI-eenheden, dus stijfheid in N/m en massa in kg. Je zult de specifieke getallen van cartridge resp toonarm even moeten omrekenen. Met de formule kun je dan uitrekenen wat de eigenfrequentie van de combinatie is. De formule verklaart ook waarom een lichte arm een hoog compliante arm nodig heeft. Hoge compliantie=lage stijfheid (compliantie=1/stijfheid en vice versa). Lage stijfheid gedeeld door lage massa=lage eigenfrequentie. Voila...

Gr rOdy
Dan

Bericht door Dan »

Zelf de compliance berekenen kan gemakkelijk op http://www.mh-audio.nl/RF.asp
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

olie geeft zijdeglans, dat kan nooit een lak-glans geven want dat is spiegelend.
Let wel op : olie geeft het hout een beetje een vettig aanvoelen én olie dringt mettertijd dieper en dieper in.
Daarom dat ik die hardwax parket oil aanraad.
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

Ik heb niet veel tijd gehad om verder te werken, hier al wel een foto van de eerste laag hardwax. Ik ga nog een beetje proberen het ligt op te schuren en dan nog een laag.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
simsalabim

Bericht door simsalabim »

Ziet er goed uit toch?
En die Osmo is prima spul.
Je kunt het eens in de paar jaar weer opschuren of schrapen en opnieuw oliën, dan blijft het altijd mooi, na een paar jaar is dat altijd wel weer nodig.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

simsalabim schreef:
........ Anders kun je altijd nog Osmo of een ander olie/was gebruiken en daar noten niet zo gevoelig is voor verkleuring kun je ook een PU lak gebruiken, zoals SU2 van Sigma of een vergelijkbaar kwaliteits product. ......
Mijn ervaring met notenhout is toch wel anders. Nadat we onze meubels van notenhout hadden laten maken, verkleurde het mooie donkere notenhout naar een stuk lichter.....
De meubels zijn afgewerkt met olie.
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

na een tijd in gebruik te zijn ben ik nu toch begonnen aan de afwerking begonnen.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Fraai! Kan het armbord wel vrij bewegen zo? Zit het niet te strak in de kast?
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

Barry2001 schreef:
Fraai! Kan het armbord wel vrij bewegen zo? Zit het niet te strak in de kast?
Langs alle zijden heb ik ongeveer 3 mm over, dat lijkt voldoende om vrij te bewegen.
Ik heb hem nu aan het spelen. Ik heb het gevoel dat de aarding ergens is los geraakt, er is nu best veel brom, ook als ik met mijn vinger aan de arm kom verminderd de brom. Weet er iemand waar ik de aarding op de arm aansluit?
Moet de draaitafel ook op een aarding aangesloten worden?
Ik moet ook het geveerde stuk nog netjes pas krijgen, nu hangt ie behoorlijk door langs de kant van de arm. Kan het kwaad als ik de veren behoorlijk strak trek?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Onder de tafel maak je een centraal aardpunt.
Hier komen alle metalen delen aan vast dus ook de arm.
Uit de arm komen 5 draadjes waar van een de aarde is.
Zijn het er maar 4 dan is de groene de aarde.
Verder zal je ook de voet van de arm ook moeten aarden.
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

Dank je. Ik zal straks is proberen de aarding te leggen.
Ik moet de tafel toch demonteren om de veren aan te spannen. Nu zit er een 8mm hout tussen langs de kant van de arm om pas te komen.
Bijlagen
image.jpg
Plaats reactie