I2S DAC Kraakt
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
I2S DAC Kraakt
Beste forumleden,
Ik wou graag muziek direct vanaf mijn laptop streamen naar de DAC, daarvoor heb ik een USB->I2S (XMOS) laten overkomen vanuit het verre oosten. Deze ondersteunt I2S tot 32bit/384khz.
Nu heb ik zelf een Buffalo 32s DAC. Deze ondersteunt PCM, DSD en SP/DIF tot 32bit/192khz. I2S staat niet gespecificeerd in de handleiding. Als ik met mijn Windows laptop muziek stream, dan gaat het goed tot 24bit/192khz, daarna krijg ik gekraak door de muziek.
De I2S kabels zijn zo kort mogelijk gehouden, zoals dit overal op het internet staat aangegeven. Nu heb ik zelf het idee dat het twee dingen kan zijn.
1) Brakke verbingen. Ik heb meerdere malen de soldeerverbindingen gecheckt, het enige wat het naar mijn weten nog kan zijn is de USB kabel. Zelf heb ik allemaal van die kabels geprobeerd die bij de printer komen. Nu kan ik zo'n dure AudioQuest USB kabel kopen, maar weet niet zeker of dit het probleem zal oplossen.
2) De Buffalo 32s dac ondersteunt geen I2S in hoge bitrates. Ik kan hier betrekkelijk weinig over vinden omdat de 32S maar kort in de productie is geweest.
Heeft iemand ervaring met I2S of kwaliteit van USB kabels? Of andere ideeën? Hoor het graag!
Ik wou graag muziek direct vanaf mijn laptop streamen naar de DAC, daarvoor heb ik een USB->I2S (XMOS) laten overkomen vanuit het verre oosten. Deze ondersteunt I2S tot 32bit/384khz.
Nu heb ik zelf een Buffalo 32s DAC. Deze ondersteunt PCM, DSD en SP/DIF tot 32bit/192khz. I2S staat niet gespecificeerd in de handleiding. Als ik met mijn Windows laptop muziek stream, dan gaat het goed tot 24bit/192khz, daarna krijg ik gekraak door de muziek.
De I2S kabels zijn zo kort mogelijk gehouden, zoals dit overal op het internet staat aangegeven. Nu heb ik zelf het idee dat het twee dingen kan zijn.
1) Brakke verbingen. Ik heb meerdere malen de soldeerverbindingen gecheckt, het enige wat het naar mijn weten nog kan zijn is de USB kabel. Zelf heb ik allemaal van die kabels geprobeerd die bij de printer komen. Nu kan ik zo'n dure AudioQuest USB kabel kopen, maar weet niet zeker of dit het probleem zal oplossen.
2) De Buffalo 32s dac ondersteunt geen I2S in hoge bitrates. Ik kan hier betrekkelijk weinig over vinden omdat de 32S maar kort in de productie is geweest.
Heeft iemand ervaring met I2S of kwaliteit van USB kabels? Of andere ideeën? Hoor het graag!
Re: I2S DAC Kraakt
Voor samplerates groter dan 192kHz moet het oversampling filter uitgeschakeld worden. Dat gaat alleen mbv. programmacode.
Re: I2S DAC Kraakt
Wellicht ben ik daar niet duidelijk in geweest, gekraak komt al bij 32bit/96khz. Ik ga nu nog een keer de verbindingen tussen de dac en i2s module opnieuw solderen.
Re: I2S DAC Kraakt
Een snelle rekensom: 32bit * 384khz = 12.288kbit/seconde = 1.536kbyte/second. Dus dit zou niet een probleem moeten zijn. Met een hardeschijf pomp je er zo het 20 voudige over. USB 2.0 heeft een max van 480mbit, dus dit is 39 keer onder het max. van usb 2.0. Waarschijnlijk zit er nog wel wat overhead bij, maar dit zal niet meer dan 10% zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: I2S DAC Kraakt
Linkje naar die usb/i2s geval is ook wel handig. Hoelang zijn je i2s draden eigenlijk?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: I2S DAC Kraakt
Maar waar haal jij eigenlijk een 32bit file vandaan? Probeer eerst eens met 24bit en kijk hoever je kan gaan met je samplerate.
Re: I2S DAC Kraakt
Het gaat om deze module.
Ik heb vier draden van ongeveer 3 cm lopen:
GND - GND
BCLK - DCK
RCLK - D1
DATA - D2
Ik heb verder geen master-clock, of een gedeelde clock over de twee modules. Elk heeft z'n eigen clock.
Ik heb vier draden van ongeveer 3 cm lopen:
GND - GND
BCLK - DCK
RCLK - D1
DATA - D2
Ik heb verder geen master-clock, of een gedeelde clock over de twee modules. Elk heeft z'n eigen clock.
Re: I2S DAC Kraakt
Het kan bijna alles zijn:
1. USB kabel
2. USB module
3. verbinding van USB module naar B32S
4. B32S zelf, bijv. clock op B32S (voor hoge bitrates heb je een hogere frequentie nodig).
Wat betreft de kabel: je wilt een kabel die certified is. USB compatible betekent dat iemand het standaard recept voor een USB kabel heeft gevolgd, en dat het zou moeten werken. Niemand heeft dit echter gecontroleerd, wat bij certified wel het geval is. Certified kabels hebben ook het bijbehorende USB certified logo. Certified kabels zijn maar iets duurder, er ligt echt geen meerwaarde in iets anders als dat.
De USB module is mij niet bekend. Als er veel mensen te vinden zijn die deze gebruiken, en die de module ook via deze verkoper hebben gekocht dan is deze misschien OK. Zelf zou ik een Amanero module hebben gekozen, die staat als vrij goed bekend (wordt ook door Russ aangeraden trouwens).
N.B. aangezien de chip hetzelfde is kun je ook de handleiding van de B2 of B3 pakken: de meeste principes werken precies hetzelfde.
1. USB kabel
2. USB module
3. verbinding van USB module naar B32S
4. B32S zelf, bijv. clock op B32S (voor hoge bitrates heb je een hogere frequentie nodig).
Wat betreft de kabel: je wilt een kabel die certified is. USB compatible betekent dat iemand het standaard recept voor een USB kabel heeft gevolgd, en dat het zou moeten werken. Niemand heeft dit echter gecontroleerd, wat bij certified wel het geval is. Certified kabels hebben ook het bijbehorende USB certified logo. Certified kabels zijn maar iets duurder, er ligt echt geen meerwaarde in iets anders als dat.
De USB module is mij niet bekend. Als er veel mensen te vinden zijn die deze gebruiken, en die de module ook via deze verkoper hebben gekocht dan is deze misschien OK. Zelf zou ik een Amanero module hebben gekozen, die staat als vrij goed bekend (wordt ook door Russ aangeraden trouwens).
N.B. aangezien de chip hetzelfde is kun je ook de handleiding van de B2 of B3 pakken: de meeste principes werken precies hetzelfde.
Re: I2S DAC Kraakt
Ik denk niet dat het een slechte verbinding is eerlijk gezegd, je zou meer problemen ondervinden dan (wegvallen van muziek) en ook bij lagere bitrates.
Eerder synchronisatieprobleem van de PLL ofzo, of zoals je zelf al aangeeft incompatibele DAC..
Eerder synchronisatieprobleem van de PLL ofzo, of zoals je zelf al aangeeft incompatibele DAC..
Re: I2S DAC Kraakt
Ik heb op de 32S een 80mhz, op de B2 zit een 100mhz clock. De 32s kan daarom ook niet op 384Khz. Ik heb inmiddels een Amanero besteld, nu wachten 
Re: I2S DAC Kraakt
Tussen de tentamens door tijd gevonden om de Amanero te installeren. Werkt perfect. Direct op 32bit bij 192khz en kraakhelder geluid. Ook verder geen problemen met Linux, dus dik tevreden!
