I2S DAC Kraakt

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

I2S DAC Kraakt

Bericht door Fokko »

Beste forumleden,

Ik wou graag muziek direct vanaf mijn laptop streamen naar de DAC, daarvoor heb ik een USB->I2S (XMOS) laten overkomen vanuit het verre oosten. Deze ondersteunt I2S tot 32bit/384khz.
i2s1.jpg
Nu heb ik zelf een Buffalo 32s DAC. Deze ondersteunt PCM, DSD en SP/DIF tot 32bit/192khz. I2S staat niet gespecificeerd in de handleiding. Als ik met mijn Windows laptop muziek stream, dan gaat het goed tot 24bit/192khz, daarna krijg ik gekraak door de muziek.

De I2S kabels zijn zo kort mogelijk gehouden, zoals dit overal op het internet staat aangegeven.
2014-12-24 12.04.01.jpg
Nu heb ik zelf het idee dat het twee dingen kan zijn.

1) Brakke verbingen. Ik heb meerdere malen de soldeerverbindingen gecheckt, het enige wat het naar mijn weten nog kan zijn is de USB kabel. Zelf heb ik allemaal van die kabels geprobeerd die bij de printer komen. Nu kan ik zo'n dure AudioQuest USB kabel kopen, maar weet niet zeker of dit het probleem zal oplossen.
2) De Buffalo 32s dac ondersteunt geen I2S in hoge bitrates. Ik kan hier betrekkelijk weinig over vinden omdat de 32S maar kort in de productie is geweest.

Heeft iemand ervaring met I2S of kwaliteit van USB kabels? Of andere ideeën? Hoor het graag!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door ds23man »

Geen wonder dat je gekraak krijgt, die Dac kan maar tot 192Khz aan.....
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door knuisje »

Voor samplerates groter dan 192kHz moet het oversampling filter uitgeschakeld worden. Dat gaat alleen mbv. programmacode.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door Fokko »

Wellicht ben ik daar niet duidelijk in geweest, gekraak komt al bij 32bit/96khz. Ik ga nu nog een keer de verbindingen tussen de dac en i2s module opnieuw solderen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door ray5150 »

USB heeft toch ook een bepaald maximum ?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door Fokko »

Een snelle rekensom: 32bit * 384khz = 12.288kbit/seconde = 1.536kbyte/second. Dus dit zou niet een probleem moeten zijn. Met een hardeschijf pomp je er zo het 20 voudige over. USB 2.0 heeft een max van 480mbit, dus dit is 39 keer onder het max. van usb 2.0. Waarschijnlijk zit er nog wel wat overhead bij, maar dit zal niet meer dan 10% zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door ds23man »

Linkje naar die usb/i2s geval is ook wel handig. Hoelang zijn je i2s draden eigenlijk?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door knuisje »

Heb je de masterclock wel of niet aangesloten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door ds23man »

Maar waar haal jij eigenlijk een 32bit file vandaan? Probeer eerst eens met 24bit en kijk hoever je kan gaan met je samplerate.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door Fokko »

Het gaat om deze module.

Ik heb vier draden van ongeveer 3 cm lopen:
GND - GND
BCLK - DCK
RCLK - D1
DATA - D2

Ik heb verder geen master-clock, of een gedeelde clock over de twee modules. Elk heeft z'n eigen clock.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door Leon »

Het kan bijna alles zijn:
1. USB kabel
2. USB module
3. verbinding van USB module naar B32S
4. B32S zelf, bijv. clock op B32S (voor hoge bitrates heb je een hogere frequentie nodig).

Wat betreft de kabel: je wilt een kabel die certified is. USB compatible betekent dat iemand het standaard recept voor een USB kabel heeft gevolgd, en dat het zou moeten werken. Niemand heeft dit echter gecontroleerd, wat bij certified wel het geval is. Certified kabels hebben ook het bijbehorende USB certified logo. Certified kabels zijn maar iets duurder, er ligt echt geen meerwaarde in iets anders als dat.

De USB module is mij niet bekend. Als er veel mensen te vinden zijn die deze gebruiken, en die de module ook via deze verkoper hebben gekocht dan is deze misschien OK. Zelf zou ik een Amanero module hebben gekozen, die staat als vrij goed bekend (wordt ook door Russ aangeraden trouwens).

N.B. aangezien de chip hetzelfde is kun je ook de handleiding van de B2 of B3 pakken: de meeste principes werken precies hetzelfde.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door BertDB »

Ik denk niet dat het een slechte verbinding is eerlijk gezegd, je zou meer problemen ondervinden dan (wegvallen van muziek) en ook bij lagere bitrates.
Eerder synchronisatieprobleem van de PLL ofzo, of zoals je zelf al aangeeft incompatibele DAC..
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door Fokko »

Ik heb op de 32S een 80mhz, op de B2 zit een 100mhz clock. De 32s kan daarom ook niet op 384Khz. Ik heb inmiddels een Amanero besteld, nu wachten :D
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: I2S DAC Kraakt

Bericht door Fokko »

Tussen de tentamens door tijd gevonden om de Amanero te installeren. Werkt perfect. Direct op 32bit bij 192khz en kraakhelder geluid. Ook verder geen problemen met Linux, dus dik tevreden!
Plaats reactie