Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Chris_T »

Taita schreef:
Als ik het goed begrijp heb je de USB via je PC gevoed. Waar kwam het digital in signaal (spdif neem ik aan) vandaan? Heb je dezelfde bron gebruikt om de ingangen te vergelijken?
Ik was overigens van plan om als bron Android USB audio te gebruiken. Is daar ook veel storing te verwachten?
Voor de spdif-in heb ik diverse bronnen gebruikt: EMU 1212m & 1616m, Asus Essence ST, Asus D2X, Roland Quad Capture, WaveIO.
Dat zijn dus 3 interne geluidskaarten, 1 interne geluidskaart met breakout box, externe usb geluidskaart en een usb naar spdif 'board'.

De usb ingang heb ik getest met 2 PC's en een laptop.
Daarvan heeft de laptop een relatief schone USB, zeker wanneer deze alleen op de accu werkt.

Maar de spdif-in klinkt gewoon een stuk beter, ongeacht de bron (tussen de spdif bronnen is ook een verschil te merken, maar lang niet zo groot als spdif-in v.s. usb-in).

Ik moet er wel bijvertellen dat ik een van de eerste modellen heb en dat er intussen al een aantal revisies zijn geweest.
Er bestaat dus de kans dat de usb ingang inmiddels verbeterd is, maar daar kun je het beste contact over opnemen met Hypex.
Taita schreef:
Al met al maakt dit de as2.100 wel aanmerkelijk minder aantrekkelijk voor mij, ik moet dan ook nog investeren in een streamer
Persoonlijk zou ik de module sowieso eerst gewoon proberen, wie weet is de kwaliteit goed genoeg ;).
Overigens is de USB in van de 2x4 miniDSP nog veel erger. Daar komt echt alle storing glashard doorheen.
Zit je met hetzelfde euvel van een losse streamer.
Taita schreef:
Ik heb ook nog even gedacht aan een psc2.400 en deze inzetten als normale stereoversterker, maar dat lukt ook niet begrijp ik, jammer.
Hoezo zou de PSC2.400 niet in te zetten zijn als stereoversterker? Hoe het USB gedeelte daarvan verder is, weet ik alleen niet.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

Ik zie dat je de as2.100 uitgebreid getest hebt. Bedankt voor je bevindingen en uitgebreide antwoorden.

Ik heb trouwens al een vraag aan Hypex gesteld of de audio USB van de as2.100 geschikt is voor android en daar het volgende antwoord op gekregenl: ‘Daar kan ik helaas geen duidelijkheid over geven. Wij hebben dat niet onder android getest. De gebruikte USB DAC is de PCM2704CDB. Bij USB audio wordt het signaal via een digitale coaxkabel doorgestuurd naar de slave.’ Overigens denk ik zelf dat dit wel werkt,

T.a.v. de geschiktheid van de PSC2.400d als stereo versterker heb ik e.e.a. nagevraagd in een ander forum: http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... -s-82.html. Hypex geeft dit zelf niet als mogelijkheid aan en noemt dit bij de as2.100 juist wel. Waarom denk jij dat de psc2.400d dit wel ondersteunt?

Het lijkt me inderdaad leuk om met deze modules te spelen, eentje zou eerst genoeg zijn om te kijken of de UI van de DSP me bevalt, tweedehands is ook prima.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

De UI ( Hypex filterdesigner) wordt momenteel helemaal vernieuwd en herschreven. Dus daar moet je op dit moment niet op beoordelen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hannesie »

De gebruikte USB DAC is de PCM2704CDB.
Dat is dan wel een zeer simpele (16 bits, max 48 kHz) om data te versturen, maar nu niet direct een beste voor het geluidsignaal. Dan is de S/PDIF (24 bits, max 96 voor de ADC) een wel wat betere manier naar mijn weten.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door FR_Aad »

Chris_T schreef:
Overigens is de USB in van de 2x4 miniDSP nog veel erger. Daar komt echt alle storing glashard doorheen.
Zit je met hetzelfde euvel van een losse streamer.
Hoe heb je dat gedaan dan? De MiniDSP heeft zelf geen USB in.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door FR_Aad »

hannesie schreef:
De gebruikte USB DAC is de PCM2704CDB.
Dat is dan wel een zeer simpele (16 bits, max 48 kHz) om data te versturen, maar nu niet direct een beste voor het geluidsignaal. Dan is de S/PDIF (24 bits, max 96 voor de ADC) een wel wat betere manier naar mijn weten.
Aan de andere kant, hoe hoog je de lat moet leggen als je een Android als bron gaat gebruiken? (geen idee hoor, nooit getest hier)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hsmeets »

Over de UI zou ik mij geen zorgen maken, die is zeker niet 'sexy' maar wel functioneel. Over de UI van de MiniDSP software kun je ook debatteren of die wel zo handig is met zijn vele schermen waardoor je het totaal plaatje qua de volledige transferfunctie niet snel hebt. Dat doet Hypex bv beter. De software van de Najda DSP ziet er ook bruikbaar uit (is een soort mengvorm van Hypex en MiniDSP).

Nu maar hopen dat Hypex de software niet al te zeer overhoop haalt...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

FR_Aad schreef:
Chris_T schreef:
Overigens is de USB in van de 2x4 miniDSP nog veel erger. Daar komt echt alle storing glashard doorheen.
Zit je met hetzelfde euvel van een losse streamer.
Hoe heb je dat gedaan dan? De MiniDSP heeft zelf geen USB in.
klopt, die is alleen voor programmering. wil je direct USB voor audio gebruiken met een minidsp zal je met iets als de ministreamer aan de slag moeten
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

hsmeets schreef:
Over de UI zou ik mij geen zorgen maken, die is zeker niet 'sexy' maar wel functioneel...
Klopt, is i.i.g overzichtelijk voor wat het kan en goed mee te werken. Nu nog een keertje af maken en dat zit hem niet in de bling bling. Blijft een beetje on going ontwikkeling maar dat is met al die andere dsp verkopers niet anders.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Chris_T »

Taita schreef:
T.a.v. de geschiktheid van de PSC2.400d als stereo versterker heb ik e.e.a. nagevraagd in een ander forum: http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... -s-82.html. Hypex geeft dit zelf niet als mogelijkheid aan en noemt dit bij de as2.100 juist wel. Waarom denk jij dat de psc2.400d dit wel ondersteunt?
Hmm ik ben daar nu ook niet meer zeker van, in de datasheet staat het volgende:
'The PSC2.400 can be used in 2 ways, as a 2-channel setup or as a one channel bridged
version for more power. '

Ik lees dat als volgt: 'kan gebruikt worden in een 2-weg + 2 kanaals setup (= dan stereo) of gebrugged (= mono)'.
Maar '2 ways' kan ook slaan op 'twee opties', dat suggereert dan dat twee kanaals hoogst waarschijnlijk niet als stereo gebruikt kan worden.
Ik vind het erg onduidelijk.

Via analoog-in is het inderdaad niet mogelijk aangezien er maar 1 xlr ingang is, maar via digitaal-in (usb/aes-ebu/spdif) zie ik geen technische reden waarom dat niet zou kunnen.
De versterker modulen hebben ieder een eigen dac kanaal.
Ik zal zo een mailtje naar Hypex sturen, wil hier ook wel het fijne van weten.
FR_Aad schreef:
Chris_T schreef:
Overigens is de USB in van de 2x4 miniDSP nog veel erger. Daar komt echt alle storing glashard doorheen.
Zit je met hetzelfde euvel van een losse streamer.
Hoe heb je dat gedaan dan? De MiniDSP heeft zelf geen USB in.
Ik schaam me rot :hide: de tweede keer dat ik mij vergis.
Het is inmiddels 2.5 jaar geleden dat ik er mee gewerkt heb en ik denk dat de verkeerde indruk is achter gebleven tijdens het filteren met analoog + USB aan de PC.

Heel erg bedankt dat jullie mij hier op attenderen.
Ik wil namelijk niet een negatieve indruk achter laten over de miniDSP.
Met beide producten heb ik gewerkt en over beiden ben ik positief te spreken.
Als kant en klare oplossing vindt ik de AS2.100D wel makkelijker om mee te werken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Dat 2 channel betekent een laag en een hoog kanaal volgens mij. Ik heb geen PSC2.400 bij de hand maar in het control panel kun je voor de input óf voor het linker kanaal kiezen, óf voor het rechter kanaal. Maar niet voor beide in stereo. Dat kan wel met de AS2.100
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door FR_Aad »

Ha Chris,
Je hoeft niet in een hoekje te zitten hoor. Juist door te delen worden we allen wijzer. Daar horen ook vergissingen bij. ;-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Aad. Chris heeft wel gelijk dat er wat betreft het aangeboden digitale signaal, geen enkel bezwaar tegen stereo is, En ook de DSP heeft 2 analoge ingangen. Maar kennelijk heeft Hypex het niet geïmplementeerd in de PSC2.400. Zou er i.d.d. een mailtje aan Hypex aan besteden hoe of wat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

Dat ding en zijn zwaardere broertje zijn voor de PA markt bedoeld, denk niet dat ze dat gaan aanpassen.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

Het wordt steeds duidelijker. Ik heb elders ook nog even nagevraagd of Android USB audio ondersteund wordt:
Hypex as2.100 needs Windows drivers to work USB audio so I think you'll need specific Android drivers. The DAC workings with Android uses standard USB audio driver classe1.

Ik kan mijn plannetje dus vergeten. Overigens is USB audio via android niet inferieur. In de hoofdtelefoon sector wordt heel veel gebruik gemaakt hiervan met separate portable DAC's en topklasse hoofdtelefoons (geen drdre). Ik draai al geruime tijd op deze wijze over mijn hifi: praktisch kostenloos en van prima kwaliteit.

Ik overweeg om mijn USB audio om te zetten naar SPDIF. Ik dacht aan een goedkoop apparaatje van een paar tientjes, maar dan gaat er ook een wereld voor je open en blijkt er honderden euro's uitgegeven te moeten worden voor een chip (bv M2tech).
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Hypex as2.100 needs Windows drivers to work USB audio
Noop, dat klopt niet. Hier heb ik twee AS2.100 gewoon via USB aan een Linux machine (XBuntu) aangesloten, ze worden als een standaard USB audio device herkent. De software om muziek af te spelen is squeezelite of soms via XBMC. Met squeezelite spelen Flac files t/m 24/102 prima. bij de huidige versie van XBMC gaat het t/m 24/96.

Uiteindelijk is Android ook gebaseerd op Linux het zou mij niet verbazen wanneer de AS2.100 via USB gewoon speelt onder Android.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

Ok, dat is waardevolle informatie voor mij. Wat zijn jouw ervaringen van de geluidskwaliteit met de USB audio ingang?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

ErikW schreef:
Hier heb ik twee AS2.100 gewoon via USB aan een Linux machine (XBuntu) aangesloten, ze worden als een standaard USB audio device herkent.
Xbuntu? Bedoel je Xubuntu, of een andere variant? Ik heb geen succes gehad met USB audio en Ubuntu, maar dat lag misschien ook aan de hardware (netbookje van jaar nul).
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

@Ivo
Oeps, ik bedoel inderdaad XBMCbuntu. Ook heb ik een tijdje geleden even snel een squeezelite systeempje in elkaar geknutseld met een oude HP laptop met daarop een zo kaal mogelijke Debian installatie. Ik hoefde alleen bij squeezelite aan te geven dat ik de USB DAC wilde gebruiken en het speelde meteen via de AS2.100.

@Taita
Ik heb nog niet heel veel via spdif gespeeld maar ik ervaar wel een subtiel verschil in het voordeel van de spdif.
Dit is wel met verschillende bronnen. spdif vanuit mijn Harman Kardon DVD speler en USB (met eigenlijk veel te lange USBkabel) vanuit mijn HTPC. De HTPC heeft naast USB alleen een optische aansluiting, direct vergelijken tussen spdif en USB gaat dus helaas niet.
Ik kwam eerder van iemand hier de omschrijving tegen over de AS2.100 via USB dat het stereo beeld via USB niet helemaal stabiel leek. Dat is iets dat ik wel herken. Overigens klinkt het wel vele malen beter dan via een Harman Kardon AVR132.
Verder heb ik mijn luidsprekers (breedbanders) een tijdje aan een Linn Intek gehad zonder enig filtering maar zonder ondersteuning door subs. Het stereobeeld via de Linn Intek was duidelijk beter dan de AS2.100 via USB. Via de AS2.100 speelt het geheel als een FAST systeempje dus dat is ook weer geel "ideale" vergelijking.

Binnenkort ontvang ik een Hifiberry digiboard en dan zou ik direct moeten kunnen vergelijken tussen de USB aansluiting en spdif vanuit dezelfde bron. Maar dat kan even duren, zolang de Top2000 niet is afgelopen durf ik het echt niet in mijn hoofd te halen te gaan experimenteren met mijn set. De WAF voor dat soort acties tijdens de Top2000 is absoluut 0 8-[ :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door democles »

De WAF voor dat soort acties tijdens de Top2000 is absoluut 0 8-[ :mrgreen:
.............................. :mrgreen: :hide:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Vandaag kwam het HiFiberry digiboard binnen. Zojuist even in elkaar gezet in een prefab kastje, Picore instelling aangepast naar de HiFiberry en het werkt meteen :bakkie:

Aangesloten op de spdif ingang van de AS2.100's en...... hmmm, viel een beetje tegen zelfs met de radio stream van de top2000 was hoorbaar dat het niet echt lekker klonk :think:
Het geluid klonk "korrelig" (voor zover je geluid zo kan omschrijven).
Op de USB aansluiting stond ook nog de zelfde radio stream van mijn HTPC. Op de AS2.100 met de AB omschakelen van USB naar spdif... eigenlijk klonken beide streams niet echt lekker. Ook de stream via de USB klonk duidelijk minder dan voorheen!?
Zou het..? De USB stream uitgezet en ja hoor nu klinkt het prima, voor zover je dit kunt beoordelen met een 192kbps MP3 radio stream. Wanneer er zowel via USB als via spdif tegelijk een stream gaat heeft dat duidelijk hoorbaar invloed op elkaar :-s.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hannesie »

Dat is dus een Raspberry in spagaat wat jij doet. :rofl:
turnen.jpg
Of is het de split?
Turnen16.jpg
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Zo bont heb ik het (nog :mrgreen: ) niet gemaakt Hans hoewel die AS2.100 zich waarschijnlijk wel zo'n beetje voelde als de dame op foto. De spdif stream komt van de Pi en de USB stream van mijn bestaande HTPC.
Leek mij wel aardig om op die manier tussen de twee streams te schakelen en te vergelijken. Resultaat...... beide crap :-&
Maar de eerste resultaten met alleen de spdif stream zijn zeer veel belovend. Ik heb heel even een stukje Leonard Cohen kunnen luisteren op 24/96 en dat klonk echt goed.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

Ligt het bij de AS2.100? Is het niet de Hifiberry die dubbel werk doet door beide te streamen?
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Noop. De HiFiberry doet maar één stream. De stream voor de USB aansluiting komt dus vanuit een andere PC.
Beide draaiden squeezelite met de zelfde radiostream, zodra de USB stream werd gestopt klonk het geluid prima.
Plaats reactie