Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bart_Venner
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Bart_Venner »

mischa72 schreef:
Je geeft aan dat je eerst een (veel) te kleine weerstand had gebruikt. Mogelijk is er daardoor iets gesneuveld in of rond het ic waardoor je nu een hoogfrequente oscillatie hebt. Zo kun je het ic goed opstoken zonder dat je het idee hebt dat er iets gebeurd. Ben je in de gelegenheid om er eens een scoop aan te hangen?

Gr. Mischa
Nee daar heb ik geen mogelijkheid toe, maar we hebben er 2 tegelijk gebouwd en de mijne heeft inderdaad 2 weerstanden opgestookt, maar dit was voor er een IC op zat
de andere doet precies hetzelfde (op 4 Ohm speakers) maar wel met dezelfde koeler, ik was alleen in de veronderstelling dat dit blok toch beter zou koelen dan de eerder genoemde wand O:)
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ARK-Deurne »

Same over here.... Die dus op een 4ohm setje speelt.

Ik heb nu wel een tijdelijke oplossing gevonden, maar niet echt praktisch.
Ik heb mn complete CPU koeler erop staan. (bijlage) Hij is nu alleen om gebouwd naar 12CM koeler.
Zonder wordt deze angstig warm.

Heeft het volume er verder ook nog iets mee te maken?
laag volume -> veel warmte
Hoog volume -> minder warmte ? (doordat hij zijn vermogen kwijt kan?)

Het wordt dus binnenkort een mooie behuizing aanschaffen?
aangezien zweitse zijn ampje, het op de ZBA luisterdag in Hengelo, het ook goed vol hield met mijn setje! :rock:
Bijlagen
sckc1000kamacross_2.jpg
sckc1000kamacross_2.jpg (17.89 KiB) 1074 keer bekeken
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

ARK-Deurne schreef:
Same over here.... Die dus op een 4ohm setje speelt.

Ik heb nu wel een tijdelijke oplossing gevonden, maar niet echt praktisch.
Ik heb mn complete CPU koeler erop staan. (bijlage) Hij is nu alleen om gebouwd naar 12CM koeler.
Zonder wordt deze angstig warm.

Heeft het volume er verder ook nog iets mee te maken?
laag volume -> veel warmte
Hoog volume -> minder warmte ? (doordat hij zijn vermogen kwijt kan?)

Het wordt dus binnenkort een mooie behuizing aanschaffen?
aangezien zweitse zijn ampje, het op de ZBA luisterdag in Hengelo, het ook goed vol hield met mijn setje! :rock:
Waarom gebruik je eigenlijk een CPU koeler? En niet gewoon een koelblok?
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ARK-Deurne »

we hadden een koelblok (van een cpu koeler, die gemiddeld een ~100graden moet koelen)
en nie heb ik er een flinke koeler boven gehangen, zodat die flink koelt :) (Tijdelijke optie dus)

EDIT: Omdat we (wij oude computer beunhazen) nog cpu blokken hadden liggen en geen koelblokken die voor versterkers bedoeld zijn. :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

ARK-Deurne schreef:
Heeft het volume er verder ook nog iets mee te maken?
laag volume -> veel warmte
Hoog volume -> minder warmte ? (doordat hij zijn vermogen kwijt kan?)
Dat gaat alleen op voor klasse A versterkers.Theoretisch max.rendement 50%.Bijv 10W versterker ,geen geluid verstookt die 10W ,5W geluid en nog 5W verstoken.
De versterker in zo'n IC wordt op een ruststroom ingesteld om de vervorming bij de nuldoorgang te verminderen.
Zolang de uitgang niet meer gebruikt dan twee maal die ruststroom blijft 't klasse A en gaat het verstoken achteruit.Maar daarboven wordt 't klasse B met een rendement van een ong. 2/3 (rekent makkelijk) ,elke 10W geluid meer geeft 15W verbruik erbij waarvan 5W warmte.Komt er op neer dat van het uitgangsvermogen ook nog de helft in warmte kwijt moet.(verbruik uit voeding= 1,5x uitgangsvermogen)
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Een CPU-koeler (zonder ventilator) is veel te klein om de warmte weg te stoken. De zijkant van een hifi2000 kast is van 3mm dik geribbeld aluminium met een groot oppervlak. Vergeet trouwens niet dat je de bijgeleverde silpads moet gebruiken tussen het IC en het koellichaam. De achterkant van het IC is verbonden met V-.
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ARK-Deurne »

Dan hebben we idd de CPU koeler iets overschat :oops:

Die Silpad zit er natuurlijk wel tussen :)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Ik heb dit koelblok in de kast zitten. Beetje over kill, maar het werkt wel :mrgreen:
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ARK-Deurne »

Lijkt me voor mij ook wel een prima optie aangezien ik op 4ohm speel..

Binnenkort eens kijken naar een aluminium behuizing :)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Dickbest heeft de SK47-40, 1,2K/W en nog geen 7€. Volgens mij voor de meeste chipamps in deze categorie genoeg.
Gebruikersavatar
Bart_Venner
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Bart_Venner »

Na een hele hoop chinese pakketjes uitgepakt te hebben even een update over de testopstelling waar de LM nu mee speelt:

Gemotoriseerde volume regeling via afstandsbediening
Alles aan/uit via relais met dezelfde astansdsbediening
Speaker protection
Een zelfschakelende 4 kanaals input
DSC_0535.jpg
De subwoofer uitgang nog niet aangesloten en de DAC is nog onderweg :D
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Hallo iedereen

Dit projectje lag al een tijd op de schappen en heb ondertussen de tijd tussen andere projecten gevonden om er eens in te vliegen.

Nu heb ik al door heel het draadje gezocht naar antwoorden op de volgende simpele vraagjes, niet meteen iets gevonden. Het zijn vrij simpele vragen, maar aangezien het de eerste keer is dat ik met netspanning speel wil ik toch geen stommiteiten begaan:
  • Ik zie op de originele foto van knuisje dat er een condensator over de netspanning staat, ik neem aan dat dit is om DC te ontkoppelen? Hoe sluit ik dit precies aan en hoe groot moet die zijn?
  • Ik heb een houten kast, geen metalen. Laat ik de aarding van de stekker zweven? De pot is aangesloten zoals bij knuisje waarbij er een referentiespanning gaat van 'analoog in' naar 'pot' en naar 'in-'
  • Hoe wordt de aan/uit knop (bij mij SPDT) aangesloten en wat doet die weerstand daar??
  • Wat doet de weerstand aan de analoog uit? en hoe is die aangesloten?
Indien deze vragen al beantwoord zijn ben ik al erg geholpen met een linkje naar het juiste bericht natuurlijk.
Alle hulp is welkom :D

Dries
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

3sly schreef:
Ik zie op de originele foto van knuisje dat er een condensator over de netspanning staat, ik neem aan dat dit is om DC te ontkoppelen? Hoe sluit ik dit precies aan en hoe groot moet die zijn?
Waar is die originele foto ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

3sly schreef:
  • Ik zie op de originele foto van knuisje dat er een condensator over de netspanning staat, ik neem aan dat dit is om DC te ontkoppelen? Hoe sluit ik dit precies aan en hoe groot moet die zijn?
Dat is een X2 condensator van ~47nF bedoeld om vonkjes over de netschakelaar tegen te gaan. Deze zet je over de polen van de netschakelaar
[*]Ik heb een houten kast, geen metalen. Laat ik de aarding van de stekker zweven? De pot is aangesloten zoals bij knuisje waarbij er een referentiespanning gaat van 'analoog in' naar 'pot' en naar 'in-'
De netaarde dan niet aansluiten. Verder alle massa's verbinden.
[*]Hoe wordt de aan/uit knop (bij mij SPDT) aangesloten en wat doet die weerstand daar??
De netschakelaar aansluiten tussen één van de aders. Er zit hier geen weerstand.
[*]Wat doet de weerstand aan de analoog uit? en hoe is die aangesloten?[/list]
Dat is een 100R weerstand tussen de massa's en de metalen kast. Dit is de enige plek waar de netaarde en de versterker massa (via 100R) aan elkaar zitten. Bij jou dus ook weglaten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Shadow »

Als ik de paralel mode gebruik, kan ik dan zowel 4 als 8 ohm speakers gebruiken?
Dit om een makkelijk te gebruiken platform te maken.
(wat dus niet uit maakt of er 4 of 8 ohm op aangesloten wordt, dit ivb met toekomstige keuzes)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ja, beide zijn mogelijk in parallel mode.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Shadow »

ha da's mooi 8)
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Tijdje geleden dat ik ermee ben begonnen, maar nadert het einde en dus ook het testen..
Alleen nu zit er een brom op kanaal 1 en weerstand r21 wordt gloeiend heet. Alles lijkt verder goed, zou het in de chip zitten of in een van de componenten?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Lieuwe schreef:
Tijdje geleden dat ik ermee ben begonnen, maar nadert het einde en dus ook het testen..
Alleen nu zit er een brom op kanaal 1 en weerstand r21 wordt gloeiend heet. Alles lijkt verder goed, zou het in de chip zitten of in een van de componenten?
Is dat soms RZ1 ? Dan zou RZ4 ook heet moeten worden en oscilleert de boel ultrasoon.
Vermoedelijk dan ergens een (natuurlijk ongewenste) koppeling tussen in- en uit-gang.
Anne
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Rz1 idd en rz4 is afwezig omdat het een dikke weerstand is ipv 2 kleine.
Maar bedankt iig. Ga ik op onderzoek naar een ongewenste verbinding :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Lieuwe schreef:
Rz1 idd en rz4 is afwezig omdat het een dikke weerstand is ipv 2 kleine.
Maar bedankt iig. Ga ik op onderzoek naar een ongewenste verbinding :wink:
Hoeft geen verbinding te zijn.Ongelukkig gekozen gemeenschappelijke nullijn of verbinding van ingang en uitgang te dicht tegen elkaar zijn al genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Als je gaat testen sluit dan de ingangen kort naar massa, anders gaat de versterker oscilleren.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Dat had ik niet gedaan, maar waarom begint 1 kanaal dan wel te oscileren en de andere niet? En hoe kan het dat mijn andere versterker dat niet doet (ook 2 printjes lm4780)?
Ik zal het vanavond nog even testen met de ingangen aan de massa.
Hierbij nog wat foto's
Bijlagen
IMG_20141217_080730.jpg
IMG_20141217_080737.jpg
IMG_20141217_080756.jpg
IMG_20141217_080804.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Bij de ingangsbekabeling de rode ader voor het signaal gebruiken en de afscherming voor massa, dus 2 van de 4 kabels verwijderen. De speakeraansluitingen lijken verbinding te maken met de kast, maar ik kan het niet goed zien. In ieder geval deze isoleren van de kast.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

knuisje schreef:
De speakeraansluitingen lijken verbinding te maken met de kast, maar ik kan het niet goed zien. In ieder geval deze isoleren van de kast.
Dit lijkt mij een houten paneel waar ze in zitten. Ik kan me natuurlijk vergissen. De signaalbedrading moet duidelijk anders. Let er daarbij ook op dat je de massa maar aan 1 zijde aansluit en wel aan de zijde van de print.
Vind je dat te lastig, kun je ook 2 draadjes nemen en die twisten, dat werkt ook prima.

Gr. Mischa
Plaats reactie