Praat het maar goed...Kappa7 schreef:voor resolutie kijk je dan naar de verkeerde dingen.Gerrit schreef:Dat weet ik wel, het gaat mij er om met een eenvoudige berekening aan te tonen dat een platenspeler helling af, wind in de rug en met een duwtje nog niet aan 24 bits komt. Zolang niemand mij op een fout in de berekeningen wijst is daar wat mij betreft geen speld tussen te krijgen.Pjotr schreef:Vind 132 dB knap veel hoor Gerrit. Zeker gezien het momentane bereik van het gehoor niet meer dan 80 dB is. Trek daar dan nog eens 20 - 30 dB achtergrondruis van een stille kamer vanaf en dan heb je aan het dynamisch bereik van LP meer dan genoeg. in de praktijk is dat ongeveer 80 dB bij gebruik van de hoogste kwaliteit virgin vinyl (over een bandbreedte van 20 kHz).
Overigens haalt geen enkel digitaal apparaat ook werkelijk 24 bits aan dynamiek, of je moet de bandbreedte erg klein maken. De analoge thermische ruis beperkt dat al theoretisch tot 20 bits (A-gewogen over 20 kHz).
Gerrit
Met Bitjes geeft je de amplitude weer en met resolutie moet je naar de samplerate kijken.
Maak daar ook eens een berekening voor?
Zo als eerder al gezegd ik had het over resolutie en niet over dynamiek.
Heb je een fout gevonden? Wat klopt er niet aan die berekening? Is de atoomstraal van ijzer niet 126pm? Kan een naald meer dan 0,5mm uitslag maken in een groef?
Je begon namelijk met het verhaal dat 24 bits (bits gaan over amplitude) niet genoeg was omdat er iets tussen die bits zat wat wel in een plaat zat en dat is gewoon niet waar want het is theoretisch niet mogelijk. Nu haal je de samplerate er bij, klinkt als een zwakte bod.
Ik zit nog steeds te wachten op iemand die een fout in mijn berekening/schatting vindt.
Gerrit