aktief subwoofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Printjes zijn binnen uit china, natuurlijk net na het weekend als je weer op het werk zit. Maar ja, dan heb ik vanavond wel mooi wat te knutselen :)
Bijlagen
IMG-20141208-WA0000.jpg
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ronnydepony »

En, komt dit ook beschikbaar voor de gewone mens ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

ronnydepony schreef:
En, komt dit ook beschikbaar voor de gewone mens ? :mrgreen:
Als het allemaal werkt zijn ze idd ook beschikbaar:)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Voeding is opgebouwd. Printje ziet er goed uit :)
Bijlagen
DSC_0344.JPG
DSC_0345.JPG
DSC_0346.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

Mooi geworden Michiel!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

DC protection board werkt ook. Werkt uitstekend en heeft ook mooi een korte inschakelvertraging van ongeveer een halve seconde. Helaas een klein foutje gemaakt, gaatjes zijn net te klein bij de 3 transistoren. Heb ze nu maar bovenop de eilandjes gesoldeerd.
Bijlagen
DSC_0349.JPG
DSC_0347.JPG
DSC_0348.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op di 09 dec 2014, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

Jammer van de te kleine gaatjes, maar wat heeft bovenop solderen met inschakelvetraging te maken :?:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Jammer van de te kleine gaatjes, maar wat heeft bovenop solderen met inschakelvetraging te maken :?:
Niets, heb de post van mij aangepast, drukte mij niet helemaal goed uit elkaar zal ik maar zeggen :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Filterboards ook gesoldeerd. Morgen testen :)
Bijlagen
DSC_0353.JPG
DSC_0350.JPG
DSC_0351.JPG
DSC_0352.JPG
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ronnydepony »

zo, dat gaat snel :wink:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

ronnydepony schreef:
zo, dat gaat snel :wink:
Deze had ik maandag al gedaan
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

sevenup schreef:
DC protection board werkt ook. Werkt uitstekend en heeft ook mooi een korte inschakelvertraging van ongeveer een halve seconde. Helaas een klein foutje gemaakt, gaatjes zijn net te klein bij de 3 transistoren. Heb ze nu maar bovenop de eilandjes gesoldeerd.
Probleem met de te kleine gaatjes is opgelost. Op het werk hebben ze printboortjes. Hiermee de gaatjes iets opgeboord. De meeste pads zijn alleen aan de onderkant aangesloten, maar 2 zijn aan de bovenkant aangesloten. Deze aan beide kanten solderen (kan makkelijk aangezien de transistoren toch wat hoger op de pootjes staan) en het werkt perfect.
Bijlagen
DSC_0354.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Filterboard werkt ook. Wel een kleine modificatie nodig. Om een of andere reden heb ik een opamp omgedraaid in de layout. De opamp is wel andersom te solderen, maar dan zitten de voedingsspanningen verkeerd om. Modificatie is te zien op de foto's. Aan de bovenzijde de 2 voedingslijnen doorkrassen en aan de onderkant aan de juiste voedingslijnen solderen.

Verder werkt hij uitstekend. Geen brom/ruis en alle regelingen werken zoals bedacht.
Bijlagen
DSC_0356.JPG
DSC_0355.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Voeding werkt ook. Mooie symmetrische voedingsspanning :)
Bijlagen
DSC_0358.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

sevenup schreef:
Filterboard werkt ook. Wel een kleine modificatie nodig. Om een of andere reden heb ik een opamp omgedraaid in de layout. De opamp is wel andersom te solderen, maar dan zitten de voedingsspanningen verkeerd om. Modificatie is te zien op de foto's. Aan de bovenzijde de 2 voedingslijnen doorkrassen en aan de onderkant aan de juiste voedingslijnen solderen.

Verder werkt hij uitstekend. Geen brom/ruis en alle regelingen werken zoals bedacht.
Aj, jammer, maar oplossen in versie 1.1. Ingangen opamp omgedraaid?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door hannesie »

Dat zijn van die fouten die je meestal maar 1 keer maakt. =;

Goed dat het in ieder geval makkelijk oplosbaar en te corrigeren is.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

hannesie schreef:
Dat zijn van die fouten die je meestal maar 1 keer maakt. =;

Goed dat het in ieder geval makkelijk oplosbaar en te corrigeren is.
Haha inderdaad.

Ach zo leer ik telkens wat bij :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Versterker print klaar om te bestellen
Bijlagen
sub_amp_10.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op zo 14 dec 2014, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Bijbehorende voedingsprint met brugcel en 2x10000uF elco's
Bijlagen
sub_suply_1.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

sevenup schreef:
Versterker print klaar om te bestellen
Gaatjes vd TO-92 groter gemaakt? Of heb je niet dezelfde footprint gebruikt als bij die andere, waar ze te klein waren?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

sevenup schreef:
Bijbehorende voedingsprint met brugcel en 2x10000uF elco's
Is de uitsparing voor de kop van een eventueel boutje in de gaten groot genoeg? 8mm voor een 3mm boutje. Dat je geen ongewild verbinding maakt tussen kopervlak en massa kast.

Edit: klopt de pitch (steek) van de elco's? Ze lijken me wat klein. Misschien nog een plated through hole tovoegen zodat je ook een grotere pitch kunt gebruiken.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Uitsparing was 6mm, nu groter gemaakt.

TO-92 was de vorige keer 4mm, nu 6mm. Ik heb de vorige printjes opgeboord naar 6mm en dat past goed.

Steek van elco's is 10mm volgens mij standaard voor 35mm snap-in zoals bijvoorbeeld deze: http://nl.rs-online.com/web/p/aluminium ... s/0127543/
Bijlagen
sub_suply_2.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op za 13 dec 2014, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

Die snap-in's zijn kleiner dan de 'gewone' leaded types, heb je gelijk in. Naja, als het klopt dan klopt het, toch? :D
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Versterker print en voedingsprint vorig weekend besteld bij itead en deze keer met DHL laten versturen. Wel wat duurder, maar een stuk sneller. Printen zullen volgens de track&trace vandaag al in amsterdam zijn :)

Volgende week nog 2 dagen werken daarna vrij en mooi de tijd om de versterker te bouwen en te testen.

Heb ook nog 2 andere printjes meebesteld, een source select met relais en een mm phono trapje.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”