draaiplateau niet perfect plat
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
draaiplateau niet perfect plat
Hoi,
het draaiplateau van mijn Thorens platendraaier is niet perfect plat heb ik vandaag willen merken. Ik zit nu te denken over een methode om die weer volmaakt egaal te krijgen. Iemand een idee? Een gigantische schuurplaat met fijne korrel zou wel iets zijn, maar dat vind je niet zomaar overal...
het draaiplateau van mijn Thorens platendraaier is niet perfect plat heb ik vandaag willen merken. Ik zit nu te denken over een methode om die weer volmaakt egaal te krijgen. Iemand een idee? Een gigantische schuurplaat met fijne korrel zou wel iets zijn, maar dat vind je niet zomaar overal...
Re: draaiplateau niet perfect plat
Eerst eens kijken of het deel in het midden wel vlak is.
Mogelijk kan daar vuil tussen zitten of moet je de twee ringen wat verdraaien om de juiste stand te vinden.
lukt dat niet dan proberen uit te vullen met een stukje papier.
De ring zelf zal wel vlak zijn is die dat niet dan afdraaien of beter een andere zoeken die wel vlak is.
Door aan de dikte van het plateau te gaan klooien ga je aan de balans ven de ring tornen en ben je verder van huis.
Mogelijk kan daar vuil tussen zitten of moet je de twee ringen wat verdraaien om de juiste stand te vinden.
lukt dat niet dan proberen uit te vullen met een stukje papier.
De ring zelf zal wel vlak zijn is die dat niet dan afdraaien of beter een andere zoeken die wel vlak is.
Door aan de dikte van het plateau te gaan klooien ga je aan de balans ven de ring tornen en ben je verder van huis.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
Is het plateau niet vlak of zit het bij het lager niet goed? Die Thorens plateau's zijn zo degelijk als wat, daar moet je wel wat voor doen om die niet vlak te krijgen. Zou eerder het lager verdenken.Muug schreef:Hoi,
het draaiplateau van mijn Thorens platendraaier is niet perfect plat heb ik vandaag willen merken. Ik zit nu te denken over een methode om die weer volmaakt egaal te krijgen. Iemand een idee? Een gigantische schuurplaat met fijne korrel zou wel iets zijn, maar dat vind je niet zomaar overal...
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
Een Thorens plateau is heel stevig maar wel van bros materiaal gemaakt.
Het zal eerder barsten dan buigen.
Het zal eerder barsten dan buigen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
geen idee waarom jullie over het lager beginnen...
De ring (dit dus : http://img.auctiva.com/imgdata/9/9/2/1/ ... 638_tp.jpg ) is niet vlak. Afin, niet perfect vlak. Platen zijn ook niet vlak, da's waar. Maar toch.
Het viel me op omdat ik met wat siliconen druppels een "spotmat" aan 't maken was. Moet je maar es op Googlen. De meesten doen het met kurk, maar die siliconen druppels vind ik een pak beter, de platen kleven er prachtig aan vast! Ik doe dat om de plaat dan een pàk helderder en veel meer open klinkt dan met de standaard mat. Op mijn vorige TD166 was dat ook zo. En daar was die plateau trouwens perfect plat.
Nu, zo'n spotmat moet in principe drie kringen hebben, een binnenste (spots kleef je op de kern van het plateau kort bij de as, een buitenste (spots kleven op de buitenkant van de ring) en één in 't midden (spots kleef je aan de binnenkant van de ring). Een binnenste en buitenste om een grote plaat te dragen. En singles liggen dan op de binnenste en de middenste kring van spots. Bij mij valt het nu op dat de platen stabiel liggen als ik enkel werk met een binnenste en buitenste ring. Maar als ik de middenste ring aanbreng dan raakt de plaat de buitenste ring niet meer. Ze zweeft echt een millimeter boven de buitenste ring van druppels. Dat kan enkel als die binnenste ring hoger zit. Ik kan de middenste ring weglaten maar dan is er geen steun meer voor singles.
Dus er is onderzoek nodig.
De ring (dit dus : http://img.auctiva.com/imgdata/9/9/2/1/ ... 638_tp.jpg ) is niet vlak. Afin, niet perfect vlak. Platen zijn ook niet vlak, da's waar. Maar toch.
Het viel me op omdat ik met wat siliconen druppels een "spotmat" aan 't maken was. Moet je maar es op Googlen. De meesten doen het met kurk, maar die siliconen druppels vind ik een pak beter, de platen kleven er prachtig aan vast! Ik doe dat om de plaat dan een pàk helderder en veel meer open klinkt dan met de standaard mat. Op mijn vorige TD166 was dat ook zo. En daar was die plateau trouwens perfect plat.
Nu, zo'n spotmat moet in principe drie kringen hebben, een binnenste (spots kleef je op de kern van het plateau kort bij de as, een buitenste (spots kleven op de buitenkant van de ring) en één in 't midden (spots kleef je aan de binnenkant van de ring). Een binnenste en buitenste om een grote plaat te dragen. En singles liggen dan op de binnenste en de middenste kring van spots. Bij mij valt het nu op dat de platen stabiel liggen als ik enkel werk met een binnenste en buitenste ring. Maar als ik de middenste ring aanbreng dan raakt de plaat de buitenste ring niet meer. Ze zweeft echt een millimeter boven de buitenste ring van druppels. Dat kan enkel als die binnenste ring hoger zit. Ik kan de middenste ring weglaten maar dan is er geen steun meer voor singles.
Dus er is onderzoek nodig.
Re: draaiplateau niet perfect plat
Of het plateau is een keer gevallen en dan is ie krom, niets meer aan te doen. Maar is het soms een Thorens met kunststof binnenplateau? In dat laatste geval is bekend dat veel daarvan slingeren. Je kunt dat dan oplossen door op de rand van het binnenplateau kleine stukjes van dat dunne matte Scotch "invisible" tape (kantoorboekhandel) te plakken op de juiste plaats. Kan zijn dat je meerdere stukjes op elkaar moet plakken.Muug schreef:Hoi,
het draaiplateau van mijn Thorens platendraaier is niet perfect plat heb ik vandaag willen merken. Ik zit nu te denken over een methode om die weer volmaakt egaal te krijgen. Iemand een idee? Een gigantische schuurplaat met fijne korrel zou wel iets zijn, maar dat vind je niet zomaar overal...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
@Muug,
Ik ben bang dat je toch eerst eens moet vertellen wat jouw definitie van 'niet vlak' is, hebben we 't dan over een hoogteverschil van een cm? een mm? Of een paar tienden van een mm? En gemeten ten opzichte van wat? Alleen gewapend met dergelijke informatie valt er een zinnig antwoord te formuleren op jouw vraag.
Ik ben bang dat je toch eerst eens moet vertellen wat jouw definitie van 'niet vlak' is, hebben we 't dan over een hoogteverschil van een cm? een mm? Of een paar tienden van een mm? En gemeten ten opzichte van wat? Alleen gewapend met dergelijke informatie valt er een zinnig antwoord te formuleren op jouw vraag.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
@pjotr : t' is een alu binnenplateauSSassen schreef:@Muug,
Ik ben bang dat je toch eerst eens moet vertellen wat jouw definitie van 'niet vlak' is, hebben we 't dan over een hoogteverschil van een cm? een mm? Of een paar tienden van een mm? En gemeten ten opzichte van wat? Alleen gewapend met dergelijke informatie valt er een zinnig antwoord te formuleren op jouw vraag.
@SSassen : "vlak" test ik als volgt : leg de buitenplateau op een vlak oppervlak zoals een keukentafel (of een spiegel, die zijn altijd supervlak) en test 1) of het stabiel ligt of kwakkelt en 2) probeer er een blad papier onder te schuiven, wat niet mag kunnen natuurlijk. In beide situaties is het niet vlak. Ik spreek hier van een mm, niet van een tiende mm.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
Een mm is fors, die heeft dan een flinke klap gehad. Denk dat een ander plateau (MP, eBay) dan een betere optie is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
In dat geval heb je niks om je zorgen over te maken, het armmechaniek vangt dit gewoon op.Muug schreef:@pjotr : t' is een alu binnenplateauSSassen schreef:@Muug,
Ik ben bang dat je toch eerst eens moet vertellen wat jouw definitie van 'niet vlak' is, hebben we 't dan over een hoogteverschil van een cm? een mm? Of een paar tienden van een mm? En gemeten ten opzichte van wat? Alleen gewapend met dergelijke informatie valt er een zinnig antwoord te formuleren op jouw vraag.
@SSassen : "vlak" test ik als volgt : leg de buitenplateau op een vlak oppervlak zoals een keukentafel (of een spiegel, die zijn altijd supervlak) en test 1) of het stabiel ligt of kwakkelt en 2) probeer er een blad papier onder te schuiven, wat niet mag kunnen natuurlijk. In beide situaties is het niet vlak. Ik spreek hier van een mm, niet van een tiende mm.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
dat 1mm niks is voor een plaat dat weet ik
zucht
al wat ik wil is dat mijn platen stabiel liggen op het draaiplateau
that's all
en ik ben daarin niet moeilijk
maar als die plaat rondomrond één volle millimeter uitsteekt boven de buitenste ring-met-spots dan is er iets niet juist zeg ik u
soit
als ik de oplossing heb laat ik het weten
zucht
al wat ik wil is dat mijn platen stabiel liggen op het draaiplateau
that's all
en ik ben daarin niet moeilijk
maar als die plaat rondomrond één volle millimeter uitsteekt boven de buitenste ring-met-spots dan is er iets niet juist zeg ik u
soit
als ik de oplossing heb laat ik het weten
-
carolus
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 62
- Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
- Locatie: Brussel Pajottenland
Re: draaiplateau niet perfect plat
Hey,Muug schreef:...Een gigantische schuurplaat met fijne korrel zou wel iets zijn, maar dat vind je niet zomaar overal...
Als je denkt dat dit (uw hierboven) idee de oplossing is (kan zijn):
Is vindbaar in de (industriële) mechanische werkplaatsen (in Vlaanderen) ...
Of
Zelfmaken b.m.v. een (ronde plaat-diameter ) multiplexplaat 18mm met daarop geplakt (radiale stroken) schuurpapier (voor Alu ) en nat schuren (polijsten). Verschillende schuurkorrels in functie van het (uw probleem).
Of
Afdraaien op de draaibank ... (is niet evident ... maar doenbaar ... heb het eens gedaan voor een lucht-gelagerd-Lenco-plaat) ...
... dus, geen gigantisch probleem ...
Re: draaiplateau niet perfect plat
Zucht klinkt niet aardigMuug schreef:dat 1mm niks is voor een plaat dat weet ik
zucht
al wat ik wil is dat mijn platen stabiel liggen op het draaiplateau
that's all
en ik ben daarin niet moeilijk
maar als die plaat rondomrond één volle millimeter uitsteekt boven de buitenste ring-met-spots dan is er iets niet juist zeg ik u![]()
soit
als ik de oplossing heb laat ik het weten
Re: draaiplateau niet perfect plat
Grote schuurvellen vind je bij een parketschuurboer, ik heb ze van 40cm diameter.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: draaiplateau niet perfect plat
Zo dik zijn die thorens schijven nou ook weer niet om daar wat vanaf te kunnen schuren.
Re: draaiplateau niet perfect plat
....... op creatief met kurkMuug schreef:Moet je maar es op Googlen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
Mooie tekeningetjes eh
Maar echt, het klinkt een heel pak meer open, helderder, sprankelender. Gebruik je de originele mat dan is het net alsof er een zwaar deken over de luidspreker ligt
Maar echt, het klinkt een heel pak meer open, helderder, sprankelender. Gebruik je de originele mat dan is het net alsof er een zwaar deken over de luidspreker ligt
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
Ray, ik zal wel nog enkele fotootjes posten als ik dit probleem heb opgelost. 
Re: draaiplateau niet perfect plat
Ik weet niet of je al een oplossing hebt gevonden voor je kromme plateau maar kijk eens op marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Een stuk gemakkelijker dan een halve dag prutsen om hem weer goed te krijgen.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Een stuk gemakkelijker dan een halve dag prutsen om hem weer goed te krijgen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: draaiplateau niet perfect plat
Ach tuurlijk. Maar iedereen z'n hobby he .. even OT: bij de andere advertenties van de MP aanbieder staat een mooie SF achtige (tweet?) foto met de tekst: Vintage Clay Paky Saturno. Geen idee wat dit is, Google dan maar, had ik er niet achter gezochtDan schreef:Ik weet niet of je al een oplossing hebt gevonden voor je kromme plateau maar kijk eens op marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Een stuk gemakkelijker dan een halve dag prutsen om hem weer goed te krijgen.
Re: draaiplateau niet perfect plat
Leuk voor bij de kerstboom?Barry2001 schreef:Ach tuurlijk. Maar iedereen z'n hobby he .. even OT: bij de andere advertenties van de MP aanbieder staat een mooie SF achtige (tweet?) foto met de tekst: Vintage Clay Paky Saturno. Geen idee wat dit is, Google dan maar, had ik er niet achter gezochtDan schreef:Ik weet niet of je al een oplossing hebt gevonden voor je kromme plateau maar kijk eens op marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Een stuk gemakkelijker dan een halve dag prutsen om hem weer goed te krijgen.Probeer het eens voor wie het ook niet weet.
