Hulp nodig, basis Afdac2

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door knuisje »

Ik zou surround apart houden. Dat wordt een ingewikkeld en kostbaar verhaal. HDMI is ook niet echt diy vriendelijk. Je kunt altijd een film over je stereo luidsprekers spelen via de spdif uitgang van de tv of speler.

Wat hannesie aangeeft lijkt mij ook de beste oplossing. Het Shigaclone loopwerk met spdif uitgang zou ik in een aparte kast bouwen, net als de eindversterkers.

Ik kan naar wens wel een volledig opgebouwde dac leveren zodat je geen soldeerwerk meer hebt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door hannesie »

Ik denk dat het meer is van, heb ik dan de behoefte en/of materiaal, om af te spelen voor 3 extra kastjes herrie.
Investeer ik in iets wat ik dan zeker regelmatig gebruik?

Voor de keuze voor muziek is het volgens mij gewoon stereo.
Nu denk ik wel dat "gewoon" met die zwarte jongens wel wat een understatement is. :lol:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Als voor af en toe dan 5.1 gebruikt voor TV kijken zou ik het maar met een standaard setje doen.
En anders zoals ik dat dan wel doe, met de grote jongens, via de digitale uitgang van de TV naar de DAC. volgens mij is dat een grotere beleving als met de een 5.1 set.


Edit: ik zie net de reactie van knuisje :oops: :hide:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

Ok, we komen er wel. :D
Maar nu gaat het volgens mij over stereo weergave van TV en DVDspeler, of bedoelen jullie dat niet?


Bij 5.0 afspelen (met de beamer en scherm):
Wat gebeurd er dan als ik DVD speler aansluit op mijn SR (hier zitten dan geen frontspeakers op aangesloten), kabeltje tussen spdif uitgang SR en de Afdac2?
Kan ik dan het volume, van al mijn aangesloten speakers, regelen met mijn SR?
Dat heb ik nooit begrepen. Is dat dan een soort van HT passtrough?

Of dus andersom: van DVD naar Afdac2, van AFdac2 naar SR?

Bij het kijken naar een dvd vind ik surround toch wel leuk :beer:
En ik heb wel eens gehoord dat de centerspeaker van groot belang is in surround.
Laat ik die, net als mijn rear speakers, gewoon aangesloten op mijn SR?
Of is hier een mooiere oplossing voor?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door hannesie »

Graag een verklarende woordenlijst, wat is bedoeld met een SR en wat is dan het eventuele type nummer, en wat voor een DVD praten we over, merk type nummer.

Waar mogelijk de instellingen van het ene of het andere apparaat nog wel roet in het eten kan gooien denk ik toch nog wel dat er wat zou kunnen, maar ik zou de boel gescheiden houden, en anders afzien van 5 kanalen, en dan de DVD op stereo zetten.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

hannesie schreef:
Graag een verklarende woordenlijst, wat is bedoeld met een SR en wat is dan het eventuele type nummer, en wat voor een DVD praten we over, merk type nummer.

Waar mogelijk de instellingen van het ene of het andere apparaat nog wel roet in het eten kan gooien denk ik toch nog wel dat er wat zou kunnen, maar ik zou de boel gescheiden houden, en anders afzien van 5 kanalen, en dan de DVD op stereo zetten.
SR = Surround Receiver Marantz SR8002
DVD = Een goedkope Toshitbah Bleuray

Beide ben ik niet mee getrouwd, dus kunnen altijd plaats maken voor een jonger model :think:

En met "de boel gescheiden houden" bedoel je dan een paar extra frontspeakers neerzetten?
Zou kunnen maar heeft niet mijn voorkeur, want dan zou er ook een sub bij moeten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Graag een verklarende woordenlijst, wat is bedoeld met een SR en wat is dan het eventuele type nummer, en wat voor een DVD praten we over, merk type nummer.

Waar mogelijk de instellingen van het ene of het andere apparaat nog wel roet in het eten kan gooien denk ik toch nog wel dat er wat zou kunnen, maar ik zou de boel gescheiden houden, en anders afzien van 5 kanalen
, en dan de DVD op stereo zetten.
Als je de uitgangen van de DVD op stereo zet, en dan eens probeert hoe het klinkt?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door Kappa7 »

Als ik het zo lees zou het makkelijkst zijn om op de eindversterker een schakelbare ingang te maken.
Je kunt dan de pre out van de surround receiver gebruiken om je front luidsprekers aan te sturen met de hypex dingen.
Dan heeft je receiver voldoende sap over om de center en de surround speakers aan te sturen.
Voordeel hiervan is dat je volume regeling en regel systeem van de surround versterker in tact blijft, ook is het handiger om alles zo te bedienen.
Wil je stereo muziek luisteren dan schakel je de ingang van de eindversterker om en dan kan je via de knuisje Dac muziek luisteren.

Voor surround heeft de Dac allerij decoders nodig en die zitten er niet in.
Hiervoor moet je dus met de surround versterker werken.
De apparte eindversterker zet overigens wel zoden aan de dijk. Zeker met zulke mooie luidsprekers die willen gewoon een goede versterker zien.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op ma 01 dec 2014, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door hannesie »

Is denk ik een goed idee! :mrgreen:

Ik ben helemaal niet bekend met dat film/tv spul.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

Zo, de Afdac2 staat in bestelling :rock:
Bedankt allen voor de antwoorden.

Gaan we verder kijken naar een mooie kast en een afstandsbediening.
De kasten van Hifi2000 lijken me wel wat.
Alternatieven?
Vind kasten van hout ook wel wat hebben.
En dan met een plaat aluminium gebogen als achterkant en bodem. (adressen hiervoor?)

Afstandsbediening: Wie weet er een degelijke, mooie liefst aluminium te koop?
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

avc2500rem.jpg
Ik heb no een nieuwe ab liggen.
Zou op RC05 protocol moeten werken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door Kappa7 »

Plaats reactie