Hulp nodig, basis Afdac2
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Hulp nodig, basis Afdac2
Beste mensen,
Allereerst ik ben geen techneut en solderen doe ik ook liever niet (tenzij het de waterleiding is).
Door Tinitus lange tijd niet van muziek kunnen genieten en mijn mooie stereospul verkocht (met uitzondering van mij Galactica's gelukkig).
Maar het moet er nu maar weer van komen.
Vooral stereo moet weer op een hoog niveau komen.
Ik wil de Afdac2 van Knuisje als basis nemen.
Als bron: een minipc en een cd loopwerk (Shigaclone).
Eindversterking dmv Klasse D versterker.
Graag schieten en ideeën voor oplossingen.
Mijn eerste vragen:
- Afdac2 meer kanaals maken zodat ik mijn surroundreceiver kan verkopen of de surround receiver behouden en de Afdac2 2 kanaals houden?
- Minipc en Afdac2 in 1 behuizing, Shigaclone in 1 behuizing, eindversterking in 1 behuizing?
- Minipc, Afdac2 en Shigaclone in 1 behuizing en alleen de eindversterking in een eigen behuizing?
- Alles in 1 behuizing?
- En niet geheel onbelangrijk, wie wil en kan me helpen met solderen?
Grt R
Allereerst ik ben geen techneut en solderen doe ik ook liever niet (tenzij het de waterleiding is).
Door Tinitus lange tijd niet van muziek kunnen genieten en mijn mooie stereospul verkocht (met uitzondering van mij Galactica's gelukkig).
Maar het moet er nu maar weer van komen.
Vooral stereo moet weer op een hoog niveau komen.
Ik wil de Afdac2 van Knuisje als basis nemen.
Als bron: een minipc en een cd loopwerk (Shigaclone).
Eindversterking dmv Klasse D versterker.
Graag schieten en ideeën voor oplossingen.
Mijn eerste vragen:
- Afdac2 meer kanaals maken zodat ik mijn surroundreceiver kan verkopen of de surround receiver behouden en de Afdac2 2 kanaals houden?
- Minipc en Afdac2 in 1 behuizing, Shigaclone in 1 behuizing, eindversterking in 1 behuizing?
- Minipc, Afdac2 en Shigaclone in 1 behuizing en alleen de eindversterking in een eigen behuizing?
- Alles in 1 behuizing?
- En niet geheel onbelangrijk, wie wil en kan me helpen met solderen?
Grt R
Laatst gewijzigd door ToTo op za 29 nov 2014, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Oh, nog vergeten:
Eenvoudige bediening van alles heeft een sterke voorkeur.
Ook kwa vormgeving zo simpel en strak mogelijk.
Wel een goed leesbaar display met wat informatie.
Eenvoudige bediening van alles heeft een sterke voorkeur.
Ook kwa vormgeving zo simpel en strak mogelijk.
Wel een goed leesbaar display met wat informatie.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Tinnutus joh
Da's klote.
Wat was de oorzaak? En is het gebeterd?
Zelf heb ik al zo'n twintig jaar een héél hoge piep in mijn oRen, te vergelijken met de piep van de ouwe beeldbuis-TV's, niet al te luid gelukkig. Was veroorzaakt door een lang WE met sléchte oordopjes te rijden, die de hele tijd een resonantie verooraakten met het motorgeluid. Zoiets merk je natuurlijk maar achteraf...
Afin, ik hoop dat het je niet zal storen bij je muziekbeleving !
Oja, en solderen leer je al doende hoor, 't is geen hersenchirurgie.
Paul
edit : g door R vervangen na subtiele hint.
Da's klote.
Wat was de oorzaak? En is het gebeterd?
Zelf heb ik al zo'n twintig jaar een héél hoge piep in mijn oRen, te vergelijken met de piep van de ouwe beeldbuis-TV's, niet al te luid gelukkig. Was veroorzaakt door een lang WE met sléchte oordopjes te rijden, die de hele tijd een resonantie verooraakten met het motorgeluid. Zoiets merk je natuurlijk maar achteraf...
Afin, ik hoop dat het je niet zal storen bij je muziekbeleving !
Oja, en solderen leer je al doende hoor, 't is geen hersenchirurgie.
Paul
edit : g door R vervangen na subtiele hint.
Laatst gewijzigd door Muug op za 29 nov 2014, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Die 24/7 fluittoon in je oren is bijhoorlijk kut (ervaring hier) maar in je ogen lijkt mij ook niet fijn.Muug schreef:Tinnutus joh
Da's klote.
Wat was de oorzaak? En is het gebeterd?
Zelf heb ik al zo'n twintig jaar een héél hoge piep in mijn ogen, te vergelijken met de piep van de ouwe beeldbuis-TV's, niet al te luid gelukkig. Was veroorzaakt door een lang WE met sléchte oordopjes te rijden, die de hele tijd een resonantie verooraakten met het motorgeluid. Zoiets merk je natuurlijk maar achteraf...
Afin, ik hoop dat het je niet zal storen bij je muziekbeleving !
Oja, en solderen leer je al doende hoor, 't is geen hersenchirurgie.![]()
Paul
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Wees blij dat jij geen last hebt van een verblindend geluid ! ('t is aangepast hoorFR_Aad schreef:Die 24/7 fluittoon in je oren is bijhoorlijk kut (ervaring hier) maar in je ogen lijkt mij ook niet fijn.
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Bij mijn weten kan Knuisje ook compleet gesoldeerde AFdac's leveren.
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Is gekomen tijdens een behoorlijke burnout.
Uiteindelijk moet je er gewoon mee leren leven.
En nu ilijkt het de eene keer erger dan de andere keer, maar dat is niet zo.
Je leert er dus blijkbaar mee leven (spreek ik dus alleen voor mijzelf).
Ik kan weer naar muziek luisteren en er soms van genieten.
Maar hoor en weet nog wel wat ik mis in de weergave.
Uiteindelijk moet je er gewoon mee leren leven.
En nu ilijkt het de eene keer erger dan de andere keer, maar dat is niet zo.
Je leert er dus blijkbaar mee leven (spreek ik dus alleen voor mijzelf).
Ik kan weer naar muziek luisteren en er soms van genieten.
Maar hoor en weet nog wel wat ik mis in de weergave.
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Oja, en solderen leer je al doende hoor, 't is geen hersenchirurgie.
Paul
Nee bedankt, ik heb al teveel verkl**t met proberen
Paul
Nee bedankt, ik heb al teveel verkl**t met proberen
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Dan valt dat onder de categorie "wijsheid"ToTo schreef:Nee bedankt, ik heb al teveel verkl**t met proberen
tijdens een burn-out zeg je, da's verdomd klote....tja, elk draagt zijn eigen kruis....ik heb al een bore out achter de rug, da's ook eens iets anders...
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Wat bedoel je met minipc, een raspberry pi? Misschien moet je wat meer info geven wat je precies wil.
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Hoeveel kanalen wil je in de dac hebben?
Hoe wil je van pc naar dac. (bv via i2s of usb ...)
Hoe wil je van pc naar dac. (bv via i2s of usb ...)
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Zoiets, ik heb een Odroid U3 liggen.knuisje schreef:Wat bedoel je met minipc, een raspberry pi? Misschien moet je wat meer info geven wat je precies wil.
Deze ga ik wellicht gebruiken, maar sta open voor alternatieven.
Trouwens bedacht ik nog een optie: Voeding voor alle onerdelen in een aparte kast???/
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
In ieder geval stereo, maar dat is ook onderdeel van mijn vragen.FR_Aad schreef:Hoeveel kanalen wil je in de dac hebben?
Hoe wil je van pc naar dac. (bv via i2s of usb ...)
Surround receiver houden of meer kanalen in de Afdac2?
Dan zou er op de Afdac2 meer aansluitingen moeten komen (2x HDMI in, 2x HDMI out, 2x optical in, 2x usb in enzovoort.
PC naar dac: de mooiste optie.
Ook onderdeel van mijn vragen, Afdak2 en minipc in 1 behuizing?
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Het is een beetje hetzelfde als vragen of je een VW Golf of een Landrover moet kopen. Het hangt er van af wat je ermee wil doen. 
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Muziek weergeven op een zo hoog mogelijk niveauknuisje schreef:Het is een beetje hetzelfde als vragen of je een VW Golf of een Landrover moet kopen. Het hangt er van af wat je ermee wil doen.
Ik wil er niet het terrein mee in, daar heb ik al een Range rover voor
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Ik snap het wel een beetje.
Om zijn muziekverzameling op zijn Nas goed te kunnen benaderen is Toto hier een aantal keren geweest, en was enigszins verbaast over het gemak/snelheid en het totaal van het gebeuren.
Nu heeft hij dus wel een set luidsprekers staan, maar wat en hoe nu verder.
Zoals ik het begrijp kan hij met zijn set, dan goede versterkers, b.v. een nCore mono blokjes, en een AFDAC 2 DSD 2 kanaals Pre met volumeregeling gebalanceerd uit, en dan met de Odroid U3 van USB naar een Amanero of Xmos receiver de koppeling van de NAS naar de DAC.
Dan dus de DAC en Odroid en Amanero in 1 kast en monoblokken bij de luidsprekers
Dan zou het volgens mij compleet zijn.
En als ik het verkeerd heb hoor ik het wel.
Om zijn muziekverzameling op zijn Nas goed te kunnen benaderen is Toto hier een aantal keren geweest, en was enigszins verbaast over het gemak/snelheid en het totaal van het gebeuren.
Nu heeft hij dus wel een set luidsprekers staan, maar wat en hoe nu verder.
Zoals ik het begrijp kan hij met zijn set, dan goede versterkers, b.v. een nCore mono blokjes, en een AFDAC 2 DSD 2 kanaals Pre met volumeregeling gebalanceerd uit, en dan met de Odroid U3 van USB naar een Amanero of Xmos receiver de koppeling van de NAS naar de DAC.
Dan dus de DAC en Odroid en Amanero in 1 kast en monoblokken bij de luidsprekers
Dan zou het volgens mij compleet zijn.
En als ik het verkeerd heb hoor ik het wel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
U riep???knuisje schreef:Het is een beetje hetzelfde als vragen of je een VW Golf of een Landrover moet kopen. Het hangt er van af wat je ermee wil doen.
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
ds23man schreef:U riep???knuisje schreef:Het is een beetje hetzelfde als vragen of je een VW Golf of een Landrover moet kopen. Het hangt er van af wat je ermee wil doen.![]()
DSstaat ook op mn verlanglijstje
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Dus in het kort is de vraag, kan een AFDAC2 aangepast worden zodat er 2x HDMI in, 2x HDMI out, 2x optical in en 2x usb in op kan? En wie wil dat voor Toto bouwen?
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Ik weet niet of er dan in is gewijzigd bij de eerste vraag, maar volgens mij is het heel goed mogelijk het geluid van de TV dan digitaal in de DAC te krijgen en is er geen sprake meer van 5.1 kanaal behoefte?
Je hebt toch maar 2 van die zwarte luidsprekers?
Je hebt toch maar 2 van die zwarte luidsprekers?
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Helemaal goed begrepen Hanshannesie schreef:Ik snap het wel een beetje.![]()
Om zijn muziekverzameling op zijn Nas goed te kunnen benaderen is Toto hier een aantal keren geweest, en was enigszins verbaast over het gemak/snelheid en het totaal van het gebeuren.
Nu heeft hij dus wel een set luidsprekers staan, maar wat en hoe nu verder.
Zoals ik het begrijp kan hij met zijn set, dan goede versterkers, b.v. een nCore mono blokjes, en een AFDAC 2 DSD 2 kanaals Pre met volumeregeling gebalanceerd uit, en dan met de Odroid U3 van USB naar een Amanero of Xmos receiver de koppeling van de NAS naar de DAC.
Dan dus de DAC en Odroid en Amanero in 1 kast en monoblokken bij de luidsprekers
Dan zou het volgens mij compleet zijn.![]()
En als ik het verkeerd heb hoor ik het wel.
Die Odroid is natuurlijk niet heilig, als er een mooiere oplossing is om het signaal uit de bron (ik blijf het dus maar een minipc noemen) in de Afdac2 te krijgen hoor ik dat graag.
Ook ben ik nu met een oudere PC bezig om hier een server van te maken, want ik heb het idee dat de NAS toch een vertragende factor is.
Die oude PC/server en de Odroid zijn een test om te kijken of het helemaal naar mijn zin werkt.
Zo ja, ga ik een nieuwe server aankopen.
Dus: pro en cons voor de verschillende opties.
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Ik heb er 5hannesie schreef:Ik weet niet of er dan in is gewijzigd bij de eerste vraag, maar volgens mij is het heel goed mogelijk het geluid van de TV dan digitaal in de DAC te krijgen en is er geen sprake meer van 5.1 kanaal behoefte?
Je hebt toch maar 2 van die zwarte luidsprekers?
2 groooote voor, 1 center en 2 kleintjes achter.
Voor surround voldoet mijn Surround receiver, maar.......
- moet ik veel meer uitgeven om de functies hiervan in de Afdac2 te krijgen?
- maakt het dit veel lastiger om te bouwen?
- Is het allemaal mogelijk?
Voordeel is dan weer wel dat ik 1 apparaat minder in de kast heb staan.
Nadeel??? eindversterking voor 3 extra kanalen.
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Een beetje kort door de bocht. Ik denk dat alles kan, maar heeft het zin, wat zijn de voordelen en wat de nadelen?FR_Aad schreef:Dus in het kort is de vraag, kan een AFDAC2 aangepast worden zodat er 2x HDMI in, 2x HDMI out, 2x optical in en 2x usb in op kan? En wie wil dat voor Toto bouwen?
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Ik denk dat mijn rapportcijfer voor begrijpend lezen vandaag niet zo hoog is. 
Re: Hulp nodig, basis Afdac2
Nee, ligt niet aan jou, ik ben dyslectiesFR_Aad schreef:Ik denk dat mijn rapportcijfer voor begrijpend lezen vandaag niet zo hoog is.
