GU50 buizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

GU50 buizen

Bericht door AatV »

Zou voor een pentode schakeling eerder kiezen voor de Russische GU-50:
- Zelfde lineariteit of beter dan een KT88.
- Veel steviger van constructie en hogere kwaliteit glas.
- Uitgerust met zowel een getter van bariumlegering als een zirconium sintergetter.
- Nog steeds zeer goedkoop te verkrijgen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

:shock: rond de 10 euro, voor twee stuks ! :lol: :yeah:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door FR_Aad »

ook leuk op een fluitketel
Bijlagen
tube_GU-50.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Zou voor een pentode schakeling eerder kiezen voor de Russische GU-50:
- Zelfde lineariteit of beter dan een KT88.
- Veel steviger van constructie en hogere kwaliteit glas.
- Uitgerust met zowel een getter van bariumlegering als een zirconium sintergetter.
- Nog steeds zeer goedkoop te verkrijgen.

groet,
Aat
Ja, leuk buisje, al 's in gedoken voor Theo
Groot (nou ja groot) nadeel, de kleine steilheid.Ongeveer de helft van een KT88.
Als je dan kathode-tegenkoppeling wil toepassen heb je veel meer stuurspanning nodig.
Anne
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door KT88 »

Ah!buis schreef:
Van de EL156 heb ik de data van Telefunken.Als die octal-versie anders is, heb je daar dan een datablad van?
Anne
Nope, geen datablad.
Ik heb ze indertijd wel vergeleken op de AVO en kreeg totaal afwijkende waarden voor mu en steilheid.
Dat waren JJs als ik het goed heb onthouden en nieuw-in-doos Telefunkens.

Helaas heb ik er niets meer van over.

@ Sander: de 12BH7 is niet vergelijkbaar met de ECC99.
De 99 is een suffe buis zonder ballen naar mijn smaak. 12BH7 is uitstekend als driver voor eindbuizen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door nl3prc »

deze dus
Bijlagen
el156_1.JPG
el156_4.JPG
el156_4.JPG (5.75 KiB) 1518 keer bekeken
EL156tele2.pdf
(556.97 KiB) 72 keer gedownload
EL156tele1.pdf
(498.68 KiB) 93 keer gedownload
el156_2_0.JPG
el156_amp.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door BertDB »

KT88 schreef:
De 99 is een suffe buis zonder ballen naar mijn smaak..
Zo zie je maar dat smaak verschilt O:) [en dat is maar goed ook :mrgreen: ]
In welke toepassingen had je deze ervaring als ik vragen mag?
Persoonlijk zou ik de ECC99 wel aanraden. Ik gebruikte deze voor een headphone-amp (parallel geschakeld) waar ik uiterst tevreden was met de prestaties.
Best wel wat power, gedetailleerd en helemaal niet vermoeiend om naar te luisteren.
Met de 12BH7 heb ik dan weer geen ervaring dus ik kan niet echt vergelijken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

nl3prc schreef:
deze dus
Da's gewoon een copy van de Telefuken grafieken.
Als de buizen van JJ volgens KT88 heel anders meten heb je daar niet veel aan :( .
Wat Sander wil met die 88 en 99 triodes weet ik niet.Die zijn vooral pas goed bij nogal grote stroom (>10mA).
Om de KT88 te sturen heb je vooral spanning nodig en met kathode-tegenkoppeling nog meer.
Ben benieuwd :sure: .
Anne
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door pipootje »

O.K. Maak dan maar eens om het goed te maken een mooi PP ontwerp voor die GU50, en dan voor een eindtrafo zonder extra :twisted: :kwijl: terukoppelwikkeling. :?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

pipootje schreef:
O.K. Maak dan maar eens om het goed te maken een mooi PP ontwerp voor die GU50, en dan voor een eindtrafo zonder extra :twisted: :kwijl: terukoppelwikkeling. :?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door nl3prc »

Hoi Anne ik kan niet zien of dit nu JJ's zijn die ik hier heb staat er niet op alleen dat ze uit china komen
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
nl3prc schreef:
deze dus
Da's gewoon een copy van de Telefuken grafieken.
Als de buizen van JJ volgens KT88 heel anders meten heb je daar niet veel aan :( .
Wat Sander wil met die 88 en 99 triodes weet ik niet.Die zijn vooral pas goed bij nogal grote stroom (>10mA).
Om de KT88 te sturen heb je vooral spanning nodig en met kathode-tegenkoppeling nog meer.
Ben benieuwd :sure: .
Anne
@Anne,

Ik ben zeer leergierig, dus leg gerust uit hoe/wat/waarom, da's altijd interessant.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
pipootje schreef:
O.K. Maak dan maar eens om het goed te maken een mooi PP ontwerp voor die GU50, en dan voor een eindtrafo zonder extra :twisted: :kwijl: terukoppelwikkeling. :?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
Anne
Heb ze voor de vorm hier nog even neergezet Anne:
TGME.JPG
TGME.JPG (30.12 KiB) 1367 keer bekeken
TGMP.JPG
TGMP.JPG (45.82 KiB) 1367 keer bekeken
TGMV.JPG
TGMV.JPG (31.35 KiB) 1367 keer bekeken
Qua kosten is het inderdaad laag: UGT 90 x 2 = 180 euris, Voedingstrafo iets meer dan 50 euris, (GU-50 gloeit op 12 V dus inderdaad zoals je zelf al zegt 6V bij wikkelen om bij de bestaande 6.3V wikkeling op te tellen), buizen zijn helemaal een lachertje, kost echt niks. Denk dat je excl kast op een 300 euris uit moet kunnen komen. Vooruit, kast erbij, EUR 400,-. Ter vegrelijking, denk dat ik aan mijn KT88PP (Bill) zeker EUR 1.000,- verspijkert heb, als het niet meer is....
Praktisch gezien is eigenlijk alleen de 12V gloei van de GU-50 wat minder handig, ik wil nog wel eens zoeken of ik een trafo kan vinden die de wikkeling al heeft.
Om eerlijk te zijn jeukt het mij om dit eens te gaan proberen... Ook de stuurtrap, met de gemeenschappelijke kathode weerstand, zowiezo 2 pentodes als driver, en ook een 6J9P is goed en goedkoop te krijgen.

Heb alleen wat vraagtekens bij de voeding. Gloei van de drivers zal misschien dc moeten, gewoon even proberen, maar de hoogspanningsvoeding. Gaat dit goed zo in deze configuratie zonder smoorspoelen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 buizen

Bericht door Ah!buis »

Je had je de moeite kunnen besparen, het schema opnieuw te plaatsen :o .De schoonmaakploeg is langs geweest, we zitten nu in het GU50 draadje van Aat :D .
De gloei van de drivers is toch dc getekend :? 12V zwevend, twee gloeidraden in serie en midden a massa.
Een balans eindtrap heeft niet zo'n last van een rimpel, zitten in de twee helften in tegenfase.Je zou, voor de zekerheid de schermroosters aan de + van de drivertrap kunnen verbinden en de serieweerstand daar (330E) wat verkleinen naar bijv.220E, wordt vaak zo gedaan.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: GU50 buizen

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
De schoonmaakploeg is langs geweest, we zitten nu in het GU50 draadje van Aat :D .
Anne
Ik weet van niks en dat wil ik graag zo houden. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: GU50 buizen

Bericht door nl3prc »

Ja ik liep al te zoeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 buizen

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Ah!buis schreef:
De schoonmaakploeg is langs geweest, we zitten nu in het GU50 draadje van Aat :D .
Anne
Ik weet van niks en dat wil ik graag zo houden. :mrgreen:

groet,
Aat
Mijn naam is Haas, ik weet van niets :?
Is hier wat gebeurt dan, dar weet ik niks van :o
Mijn naamis Haas en ik weet nergens van :sure:
Aat Haas ? :lol:
Anne
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: GU50 buizen

Bericht door pipootje »

Mijn UGT's hebben geen symmetrische secundaire wikkeling (met 16 ohm) zodat ik niet de vorm van terugkoppeling kan toepassen uit bovenstaand schema. Met een koppeltrafo kun je wel een vorm van lokale terugkoppeling realiseren zoals dat in 1938 door de heer O. Schade is gepubliceerd. Ik heb een hier een concept-schema dat voor de buis 1624 is getekend waarin je dit ziet. Het is destijds veel door Telefunken toegepast. Je zou deze opzet ook voor de GU50 kunnen doen met aangepaste componentwaarden en spanningen. Wat denken de deskundigen hiervan ?
Bijlagen
1624PP_schema.pdf
(79.68 KiB) 92 keer gedownload
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 buizen

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Je had je de moeite kunnen besparen, het schema opnieuw te plaatsen :o .De schoonmaakploeg is langs geweest, we zitten nu in het GU50 draadje van Aat :D .
De gloei van de drivers is toch dc getekend :? 12V zwevend, twee gloeidraden in serie en midden a massa.
Een balans eindtrap heeft niet zo'n last van een rimpel, zitten in de twee helften in tegenfase.Je zou, voor de zekerheid de schermroosters aan de + van de drivertrap kunnen verbinden en de serieweerstand daar (330E) wat verkleinen naar bijv.220E, wordt vaak zo gedaan.
Anne
Ik vraag het me af of het meevalt met die rimpel, kom ik maar op 1 manier achter ... Ik wil het wel op een spijkerplankje opbouwen. Zal wat spullen bestellen en er tzt een apart draadje voor openen.
Werk vraagt weer eens teveel tijd op het moment, zal in elk geval zorgen dat met de feestdagen eea in huis is. Feestdagen = tijd :-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 buizen

Bericht door Ah!buis »

Een beetje anders met tegenkoppelen vanuit de anode.
Tegelijk maar 's de schermroosters wat meer afgevlakte voeding.
En de voeding met schuine kruisingen waar 't niet aan elkaar moet.
Anne
Bijlagen
PtkGU50.jpg
VdzkrGU50.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 buizen

Bericht door Barry2001 »

Je bent er weer druk mee geweest! Lijkt mij een goede suggestie, dat tegekoppelen zal een positieve invloed hebben op het laag.
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: GU50 buizen

Bericht door pipootje »

Hartelijk dank voor dit schema, is mooi om binnenkort eens op een plankje te boetseren. Is dit door een simulatieprogramma gehaald ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: GU50 buizen

Bericht door ray5150 »

Echt mannen simuleren niet, die bouwen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: GU50 buizen

Bericht door metabaron »

Heeft er hier iemand al eens met deze buis iets gebouwd?
Het schema ziet er goed uit!
Top :goedzo: ben benieuwd of iemand dit gaat bouwen...

Dennis
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: GU50 buizen

Bericht door TubeHead »

Heb ook een flinke set GU50's hier liggen omdat ik er flink veel goede verhalen gehoord heb. Van Triode tot Super triode en normaal Penthode. Maar blijkbaar heeft het laatste meer potentie.
Plaats reactie