GU50 buizen
Moderator: Beheerdersteam
GU50 buizen
Zou voor een pentode schakeling eerder kiezen voor de Russische GU-50:
- Zelfde lineariteit of beter dan een KT88.
- Veel steviger van constructie en hogere kwaliteit glas.
- Uitgerust met zowel een getter van bariumlegering als een zirconium sintergetter.
- Nog steeds zeer goedkoop te verkrijgen.
groet,
Aat
- Zelfde lineariteit of beter dan een KT88.
- Veel steviger van constructie en hogere kwaliteit glas.
- Uitgerust met zowel een getter van bariumlegering als een zirconium sintergetter.
- Nog steeds zeer goedkoop te verkrijgen.
groet,
Aat
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Ja, leuk buisje, al 's in gedoken voor TheoAatV schreef:Zou voor een pentode schakeling eerder kiezen voor de Russische GU-50:
- Zelfde lineariteit of beter dan een KT88.
- Veel steviger van constructie en hogere kwaliteit glas.
- Uitgerust met zowel een getter van bariumlegering als een zirconium sintergetter.
- Nog steeds zeer goedkoop te verkrijgen.
groet,
Aat
Groot (nou ja groot) nadeel, de kleine steilheid.Ongeveer de helft van een KT88.
Als je dan kathode-tegenkoppeling wil toepassen heb je veel meer stuurspanning nodig.
Anne
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Nope, geen datablad.Ah!buis schreef:Van de EL156 heb ik de data van Telefunken.Als die octal-versie anders is, heb je daar dan een datablad van?
Anne
Ik heb ze indertijd wel vergeleken op de AVO en kreeg totaal afwijkende waarden voor mu en steilheid.
Dat waren JJs als ik het goed heb onthouden en nieuw-in-doos Telefunkens.
Helaas heb ik er niets meer van over.
@ Sander: de 12BH7 is niet vergelijkbaar met de ECC99.
De 99 is een suffe buis zonder ballen naar mijn smaak. 12BH7 is uitstekend als driver voor eindbuizen.
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
deze dus
- Bijlagen
-
- el156_4.JPG (5.75 KiB) 1522 keer bekeken
-
- EL156tele2.pdf
- (556.97 KiB) 72 keer gedownload
-
- EL156tele1.pdf
- (498.68 KiB) 93 keer gedownload
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Zo zie je maar dat smaak verschiltKT88 schreef:De 99 is een suffe buis zonder ballen naar mijn smaak..
In welke toepassingen had je deze ervaring als ik vragen mag?
Persoonlijk zou ik de ECC99 wel aanraden. Ik gebruikte deze voor een headphone-amp (parallel geschakeld) waar ik uiterst tevreden was met de prestaties.
Best wel wat power, gedetailleerd en helemaal niet vermoeiend om naar te luisteren.
Met de 12BH7 heb ik dan weer geen ervaring dus ik kan niet echt vergelijken.
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Da's gewoon een copy van de Telefuken grafieken.nl3prc schreef:deze dus
Als de buizen van JJ volgens KT88 heel anders meten heb je daar niet veel aan
Wat Sander wil met die 88 en 99 triodes weet ik niet.Die zijn vooral pas goed bij nogal grote stroom (>10mA).
Om de KT88 te sturen heb je vooral spanning nodig en met kathode-tegenkoppeling nog meer.
Ben benieuwd
Anne
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
O.K. Maak dan maar eens om het goed te maken een mooi PP ontwerp voor die GU50, en dan voor een eindtrafo zonder extra
terukoppelwikkeling. 
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25pipootje schreef:O.K. Maak dan maar eens om het goed te maken een mooi PP ontwerp voor die GU50, en dan voor een eindtrafo zonder extra![]()
terukoppelwikkeling.
Anne
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Hoi Anne ik kan niet zien of dit nu JJ's zijn die ik hier heb staat er niet op alleen dat ze uit china komen
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
@Anne,Ah!buis schreef:Da's gewoon een copy van de Telefuken grafieken.nl3prc schreef:deze dus
Als de buizen van JJ volgens KT88 heel anders meten heb je daar niet veel aan.
Wat Sander wil met die 88 en 99 triodes weet ik niet.Die zijn vooral pas goed bij nogal grote stroom (>10mA).
Om de KT88 te sturen heb je vooral spanning nodig en met kathode-tegenkoppeling nog meer.
Ben benieuwd.
Anne
Ik ben zeer leergierig, dus leg gerust uit hoe/wat/waarom, da's altijd interessant.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project
Heb ze voor de vorm hier nog even neergezet Anne:Ah!buis schreef:http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25pipootje schreef:O.K. Maak dan maar eens om het goed te maken een mooi PP ontwerp voor die GU50, en dan voor een eindtrafo zonder extra![]()
terukoppelwikkeling.
Anne
Qua kosten is het inderdaad laag: UGT 90 x 2 = 180 euris, Voedingstrafo iets meer dan 50 euris, (GU-50 gloeit op 12 V dus inderdaad zoals je zelf al zegt 6V bij wikkelen om bij de bestaande 6.3V wikkeling op te tellen), buizen zijn helemaal een lachertje, kost echt niks. Denk dat je excl kast op een 300 euris uit moet kunnen komen. Vooruit, kast erbij, EUR 400,-. Ter vegrelijking, denk dat ik aan mijn KT88PP (Bill) zeker EUR 1.000,- verspijkert heb, als het niet meer is....
Praktisch gezien is eigenlijk alleen de 12V gloei van de GU-50 wat minder handig, ik wil nog wel eens zoeken of ik een trafo kan vinden die de wikkeling al heeft.
Om eerlijk te zijn jeukt het mij om dit eens te gaan proberen... Ook de stuurtrap, met de gemeenschappelijke kathode weerstand, zowiezo 2 pentodes als driver, en ook een 6J9P is goed en goedkoop te krijgen.
Heb alleen wat vraagtekens bij de voeding. Gloei van de drivers zal misschien dc moeten, gewoon even proberen, maar de hoogspanningsvoeding. Gaat dit goed zo in deze configuratie zonder smoorspoelen?
Re: GU50 buizen
Je had je de moeite kunnen besparen, het schema opnieuw te plaatsen
.De schoonmaakploeg is langs geweest, we zitten nu in het GU50 draadje van Aat
.
De gloei van de drivers is toch dc getekend
12V zwevend, twee gloeidraden in serie en midden a massa.
Een balans eindtrap heeft niet zo'n last van een rimpel, zitten in de twee helften in tegenfase.Je zou, voor de zekerheid de schermroosters aan de + van de drivertrap kunnen verbinden en de serieweerstand daar (330E) wat verkleinen naar bijv.220E, wordt vaak zo gedaan.
Anne
De gloei van de drivers is toch dc getekend
Een balans eindtrap heeft niet zo'n last van een rimpel, zitten in de twee helften in tegenfase.Je zou, voor de zekerheid de schermroosters aan de + van de drivertrap kunnen verbinden en de serieweerstand daar (330E) wat verkleinen naar bijv.220E, wordt vaak zo gedaan.
Anne
Re: GU50 buizen
Ik weet van niks en dat wil ik graag zo houden.Ah!buis schreef:De schoonmaakploeg is langs geweest, we zitten nu in het GU50 draadje van Aat.
Anne
groet,
Aat
Re: GU50 buizen
Mijn naam is Haas, ik weet van nietsAatV schreef:Ik weet van niks en dat wil ik graag zo houden.Ah!buis schreef:De schoonmaakploeg is langs geweest, we zitten nu in het GU50 draadje van Aat.
Anne![]()
groet,
Aat
Is hier wat gebeurt dan, dar weet ik niks van
Mijn naamis Haas en ik weet nergens van
Aat Haas ?
Anne
Re: GU50 buizen
Mijn UGT's hebben geen symmetrische secundaire wikkeling (met 16 ohm) zodat ik niet de vorm van terugkoppeling kan toepassen uit bovenstaand schema. Met een koppeltrafo kun je wel een vorm van lokale terugkoppeling realiseren zoals dat in 1938 door de heer O. Schade is gepubliceerd. Ik heb een hier een concept-schema dat voor de buis 1624 is getekend waarin je dit ziet. Het is destijds veel door Telefunken toegepast. Je zou deze opzet ook voor de GU50 kunnen doen met aangepaste componentwaarden en spanningen. Wat denken de deskundigen hiervan ?
- Bijlagen
-
- 1624PP_schema.pdf
- (79.68 KiB) 92 keer gedownload
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 buizen
Ik vraag het me af of het meevalt met die rimpel, kom ik maar op 1 manier achter ... Ik wil het wel op een spijkerplankje opbouwen. Zal wat spullen bestellen en er tzt een apart draadje voor openen.Ah!buis schreef:Je had je de moeite kunnen besparen, het schema opnieuw te plaatsen.De schoonmaakploeg is langs geweest, we zitten nu in het GU50 draadje van Aat
.
De gloei van de drivers is toch dc getekend12V zwevend, twee gloeidraden in serie en midden a massa.
Een balans eindtrap heeft niet zo'n last van een rimpel, zitten in de twee helften in tegenfase.Je zou, voor de zekerheid de schermroosters aan de + van de drivertrap kunnen verbinden en de serieweerstand daar (330E) wat verkleinen naar bijv.220E, wordt vaak zo gedaan.
Anne
Werk vraagt weer eens teveel tijd op het moment, zal in elk geval zorgen dat met de feestdagen eea in huis is. Feestdagen = tijd
Re: GU50 buizen
Een beetje anders met tegenkoppelen vanuit de anode.
Tegelijk maar 's de schermroosters wat meer afgevlakte voeding.
En de voeding met schuine kruisingen waar 't niet aan elkaar moet.
Anne
Tegelijk maar 's de schermroosters wat meer afgevlakte voeding.
En de voeding met schuine kruisingen waar 't niet aan elkaar moet.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 buizen
Je bent er weer druk mee geweest! Lijkt mij een goede suggestie, dat tegekoppelen zal een positieve invloed hebben op het laag.
Re: GU50 buizen
Hartelijk dank voor dit schema, is mooi om binnenkort eens op een plankje te boetseren. Is dit door een simulatieprogramma gehaald ?
Re: GU50 buizen
Heeft er hier iemand al eens met deze buis iets gebouwd?
Het schema ziet er goed uit!
Top
ben benieuwd of iemand dit gaat bouwen...
Dennis
Het schema ziet er goed uit!
Top
Dennis
Re: GU50 buizen
Heb ook een flinke set GU50's hier liggen omdat ik er flink veel goede verhalen gehoord heb. Van Triode tot Super triode en normaal Penthode. Maar blijkbaar heeft het laatste meer potentie.
