Het middencompartiment ga ik, net zoals bij het prototype op de luisterdag, scheiden door middel van een plexiplaat.
Deze heeft een dikte van 10mm en wordt ingefreesd in een bestaande schijf.
Een kennis die in de week langs kwam stelde mij de vraag waarom ik die plexi plaat gebruikte en niet gewoon een dichte MDF plaat gebruikte. Hij zei zo grinnikend, voor de show?
Nu, dat is een vraag die ik liever niet hoor, want ja, het is deels voor de show, ook al zoek ik naar klankverbeterende argumenten.
Onder het motto 'Baat het niet, schaadt het niet!' kan het wel vind ik, ook in een high-end ontwerp.
Maar goed, ik doe vooralsnog een poging om het een andere reden te geven.
- Door het gebruik van het plexi kun je binnenin de driver kijken, neenee, niet voor de show, maar wel om te kijken of alles in orde is)! Duidelijk toch.
- De e-modulus van het plexi ligt hoger d die van MDF, waardoor een kleine dikte volstaat om de scheiding te maken. Daardoor kunnen de mid en hoog unit dichter bij elkaar kunnen worden geplaatst.
- De filtercomponenten zullen tegen de scheidingswand worden geschroefd. In het plexi kunnen daarvoor ondiepe gaten met binnendraad worden voorzien.
- De eindgebruiker kan door het plexi kijken of de demping wel oordeelkundig is aangebracht.
- Bij het verder tunen is het eenvoudiger om demping in de kast te wijzigen indien men er van boven inkijken kan.
- Door de doorkijkbaarheid van het plexi is het eenvoudiger om de aansluitingsdraden naar de 2 doorgangsgaten te beleiden.
- Bij periodieke controle kunnen ongewenste levende wezens in het natuurlijk dempingsmateriaal worden opgespoord en verwijderd.
- Via het plexi doorkijkglas is het eenvoudiger om geinteresseerde bezoekers uit te leggen wat er binnenin de behuizing gaande is.
Je ziet het, nix voor de show, 100% functioneel