Concaeve SATelite

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Ed, corrigeer je nou in het middengebied en hoog voor de ruimte? Dat werkt niet goed is mijn ervaring. Naast de 2 hardnekkige staande golven onder 130 Hz zou ik beide satalieten hetzelfde filter geven, dat de monitors een vlakke respons geeft met gating, zonder reflecties mee te nemen dus. Een reso op bijv 500Hz die op de luisterplek of met een langere gating ontstaat zou ik laten zitten..
klopt.
met die instelling ben ik ook begonnen en heb daarom 2 presets gemaakt.
Preset 1 met alleen de laag correctie.
Preset 2 met laagcorrectie voor de ruimte en mid correctie voor de speakers.
Welk van beide voor bij het best klinkt is afhankelijk van de muziek. Maar ik voel me toch iets beter bij Preset 2.
Op Preset 3 staat nog de eerdere afstelling en die is kompleet anders.
Ik kijk van de week wel eens naar de verschillen (files staan op een andere PC).
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Misschien dat je met de eerste presets wat kan finetunen nog. reso her en der, wellicht bafflestep en corrigeren voor het rondstralen als je daar last van hebt en dan alles zonder te kijken naar reflecties.

Met welke muzieksoort klinkt preset 1 of 2 beter trouwens?

greetings!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Wat zijn de verschillen tussen jouw luisterruimte en de ruimte in Breda? Misschien toch een kwestie van positionering?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

bertor schreef:
Wat zijn de verschillen tussen jouw luisterruimte en de ruimte in Breda? Misschien toch een kwestie van positionering?
alles, behalve dat de deur ook links staat :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Misschien dat je met de eerste presets wat kan finetunen
nee, gaat ik niet doen alvorens de SATelite perfect is gefiltert. Wat de DSP doet is gewoon de niet-netjes-uitgevoerde cross tussen mid en hoog rechttrekken. Dus eerst zal ik de basis eens moeten afwerken.
Dat wil zeggen, terug frequentie, fase, afstraalgedrag, impulsgedrag en impedantie meting uitvoeren. Daarmee aan de slag gaan in een simulator om dan enkele filteringen uit te proberen.
Montana schreef:
Met welke muzieksoort klinkt preset 1 of 2 beter trouwens?
eigenlijk is Preset 2 de betere op alle vlakken. Zeer goede high-end opnames klinken wel meer spectaculair op preset 1.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Zo te zien heeft iemand de Concaeve nagemaakt :wink: :http://www.grimmaudio.com/ls1grimm.htm.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Aanvankelijk was ik ook tegen het idee van EQ toepassen in het mid en hoog, maar na het eens goed te hebben aangepakt, ben ik van mening dat het wel degelijk beter kan klinken. Ik vermoed dat het wel waar is wat de vele deskundigen zeggen (het directe geluid en reflecties worden op een andere manier door ons gehoor/hersenen verwerkt) en dat je dus baat hebt bij een speaker met een mooi homogeen afstraalgedrag met onder alle hoeken een gelijk timbre zonder resonanties, maar dat die eerste reflecties in de meeste woonkamersettings gewoon veel te vroeg komen om als zodanig gehoord te worden. Dus, dat de eerste reflecties en het directe geluid door ons gehoor als één wordt gezien. Als ik me niet vergis is dit ook zo ongeveer het standpunt van Geddes. Dit vind ik wel een interessante en plausibele hypothese, maar ik zou zo niet weten hoe ik 'm kan onderzoeken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Verder is het zo dat je best wat mag corrigeren voor fouten in het afstraalgedrag. Dus als je weet dat je speaker op 1500Hz teveel energie de ruimte in stuurt en je bepaalt hoeveel dat is door rondom de speaker anechoisch te meten en te middelen, dan kun je op basis hiervan uitstekend vaststellen hoeveel energie je op dat punt moet wegregelen.

Het laatste half jaar ontwerp ik mijn filters volgens dit uitgangspunt en ik denk dat dat de reden is dat ze na de eerste slag nog nauwelijks hoeven te worden getuned. DSP heb ik daar niet voor nodig.:twisted: Het voordeel van zo ontwerpen, hard in het filter, is dat je niet eindeloos bezig blijft met EQ en dit alleen hoeft toe te passen voor het laag.

Met andere woorden, ik vind het geen slecht idee om in het midden en hoog wat te corrigeren (met DSP of filterontwerp of wat dan ook) zodat de powerrespons een gelijkmatig verloop krijgt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Om het probleem van de korte backwave achter de unit op te vangen in het SATelite model is er nu een korte brede hoorn geplaatst achter de driver.

De golven die haaks op het membraan staan gaan grootendeels direct naar één van de drie hoorns toe, waar ze worden gedempt.

Ook heb ik de overgang aangepast tussen de getekende MDF schijf en de ingelijmde frontplaat (niet op de tekening). Daardoor past deze mooier in het geheel en is de overgang meer gestroomlijnd.
Bijlagen
Concaeve SATelite 7.01 shape.jpg
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Dat ziet er interessant uit. Misschien is het een idee om deze punt, zoals in een eerder model, in twee delen naar de zijkanten te leiden. Met deze hoorn kom je neem in niet op de ideale lengte uit. Wat op de andere manier wel kan.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

k.p. schreef:
Misschien is het een idee om deze punt, zoals in een eerder model, in twee delen naar de zijkanten te leiden. Met deze hoorn kom je neem in niet op de ideale lengte uit. Wat op de andere manier wel kan.
De hoorn in het midden heeft geen funktie als hoorn, maar als geluidskamer.

Doordat het uiteinde een punt is zal daar een concentratie plaatsvinden. Door het gebruik van demping in deze punt, hoop ik het geheel gunstig te beinvloeden.

Tevens is er nu geen constante afstand meer tussen frontplaat en de wand achter de driver. Ook dat zou gunstiger moeten uitpakken.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Of helemaal geen ruimte achter de magneet en de opening van de zijdelingse hoorn laten aansluiten op de radius van de magneet
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

indoubt schreef:
Of helemaal geen ruimte achter de magneet en de opening van de zijdelingse hoorn laten aansluiten op de radius van de magneet
dat is ook een mogelijkheid, maar:
- de opening mag niet groter zijn dan het membraan oppervlak
- er is een minimum kastvolume nodig
- ik wil de hoorn daar hebben waar het grootst aantal directe geluidsgolven aanwezig is.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het nief modelleke in 't echt!
Bijlagen
P1000777 [1280x768].JPG
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Prachtig, ik kan niet anders zeggen dan dat je er weer een super project van maakt
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:shock:

Zeer fraai!!!! Je bent goed op dreef baas!

jan
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

prachtig
dat ga ik eens komen bekijken zie
mvg
audioot :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Het middencompartiment ga ik, net zoals bij het prototype op de luisterdag, scheiden door middel van een plexiplaat.
Deze heeft een dikte van 10mm en wordt ingefreesd in een bestaande schijf.

Een kennis die in de week langs kwam stelde mij de vraag waarom ik die plexi plaat gebruikte en niet gewoon een dichte MDF plaat gebruikte. Hij zei zo grinnikend, voor de show?

Nu, dat is een vraag die ik liever niet hoor, want ja, het is deels voor de show, ook al zoek ik naar klankverbeterende argumenten.
Onder het motto 'Baat het niet, schaadt het niet!' kan het wel vind ik, ook in een high-end ontwerp.
Maar goed, ik doe vooralsnog een poging om het een andere reden te geven.
- Door het gebruik van het plexi kun je binnenin de driver kijken, neenee, niet voor de show, maar wel om te kijken of alles in orde is)! Duidelijk toch.
- De e-modulus van het plexi ligt hoger d die van MDF, waardoor een kleine dikte volstaat om de scheiding te maken. Daardoor kunnen de mid en hoog unit dichter bij elkaar kunnen worden geplaatst.
- De filtercomponenten zullen tegen de scheidingswand worden geschroefd. In het plexi kunnen daarvoor ondiepe gaten met binnendraad worden voorzien.
- De eindgebruiker kan door het plexi kijken of de demping wel oordeelkundig is aangebracht.
- Bij het verder tunen is het eenvoudiger om demping in de kast te wijzigen indien men er van boven inkijken kan.
- Door de doorkijkbaarheid van het plexi is het eenvoudiger om de aansluitingsdraden naar de 2 doorgangsgaten te beleiden.
- Bij periodieke controle kunnen ongewenste levende wezens in het natuurlijk dempingsmateriaal worden opgespoord en verwijderd.
- Via het plexi doorkijkglas is het eenvoudiger om geinteresseerde bezoekers uit te leggen wat er binnenin de behuizing gaande is.

Je ziet het, nix voor de show, 100% functioneel 8)
Bijlagen
015 [1024x768].JPG
014 [1024x768].JPG
013 [1024x768].JPG
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

prachtig uitgelegd ed
mvg
audioot :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audioot schreef:
prachtig uitgelegd ed
kijk, als zelfs ne gentenaar en ne sinjoor dezelfde taal spreken, dan komt het wel goed.

hierbij nog de schijven opbouw van het kastje.
Bijlagen
Concaeve SATelite doorsnee.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Toch, het doorzichtige uiterlijk als je van voren naar de speaker kijkt leek me ook erg gaaf! Ledje erbij :D

jaja jan kan er wat van
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Toch, het doorzichtige uiterlijk als je van voren naar de speaker kijkt leek me ook erg gaaf!
die optie is er ook nog Jan. Het proto was op die manier opgebouwd alvorens ze werd afgewerkt. Dat gaf een mooie dimensie. Maar als ik op die manier iets wil doen moeten de units verder uit elkaar en dat heeft dan akoestisch nadelen. Gaat dus niet door.
Die opmerking 'van dat ledje', heb ik niet gezien [-X
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

een probleem bij de bouw van het prototype was de juiste positie te vinden voor de drivergaten. Die moest natuurlijk op dezelfde plaats zitten als bij de frontplaat.

De gaten kunnen echter niet met de CNC frees worden gemaakt omdat ze er pas in komen nadat de schjven op elkaar zijn gelijmd.

Nu gaat Kees wel zeggen dat het wel kan als er ... , maar dat is voor mij te ingewikkeld. Ik doe alleen simpele dingen!

Is er dan een eenvoudige en toch waterdichte en foolproef methode? Ja!

Een eenvoudig freesmalletje waarin 2 sjabloongaten zitten. Dit malletje wordt geplaatst op de lokatie waar nadien de frontplaat komt te zitten.
Door middel van een bovenfrees met aanloopwieltje kunnen nu 2 gaten worden gefreesd die op net dezelfde plaats zitten als bij de frontplaat.

Millimeter-precies dezelfde plaats? nee, er kunnen een wat tiendes tot over een mm opzitten, maar ook daar is rekening mee gehouden en een oplosing gevonden. Wordt vervolgd ...
Bijlagen
020 [1024x768].JPG
022 [1024x768].JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Nu gaat Kees wel zeggen dat het wel kan als er ... ,
Dat kan wel als er ....

Een andere CNC machine staat... :wink:

Met die rondingen lijkt 't mij ook vrij moeilijk om een goed referentiepunt te vinden ef een mal zo te maken dat hij altijd op defde plaats uitkomt..

Nu zitten er van die gaatjes waar je plaatjes mee op elkaar uitlijnt.. Misschien dat een kopier mal te maken is die juist die gaatjes als referentie gebruikt? Ook geen kopiermal die het meeloopwieltje van de frees gebruikt, maar een die de kopierkraag van de bovenfrees zelf neemt. (mijn ervaring is dat de wieltjes van de frees zelf nog wel eens even zwaar willen gaan lopen en in het hout of ander materiaal willen vreten.. weg nauwkeurigheid.. en mal..)

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
asterduc schreef:
Nu gaat Kees wel zeggen dat het wel kan als er ... ,
Dat kan wel als er ....
dat dacht ik al :lol:
audiomanics schreef:
Nu zitten er van die gaatjes waar je plaatjes mee op elkaar uitlijnt.. Misschien dat een kopier mal te maken is die juist die gaatjes als referentie gebruikt?
da's eigenlijk wel best een goed idee!

Waar ik echter ook rekening mee wou houden is de mogelijkheid dat andere geinteresseerden de kast kunnen nabouwen. Om dit mogelijk te maken zou ik dan een kitje met schijven of freesmallen leveren. Met een eenvoudige en goedkope freesmal zoals ik hierboven liet zien, kan iedereen gemakkelijk verder!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”