HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Een vraagske : de buizentrap klinkt een pak stiller dan de opamp (en de gewone cd-speler). Dat maakt het ook moeilijk om beide met elkaar te vergelijken. Wat kan ik doen om die wat meer "gain" mee te geven?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Een vraagske : de buizentrap klinkt een pak stiller dan de opamp (en de gewone cd-speler). Dat maakt het ook moeilijk om beide met elkaar te vergelijken. Wat kan ik doen om die wat meer "gain" mee te geven?
Welke buizentrap eigenlijk ? Er zijn al heel wat verschillende vaiaties langsgekomen :? .
In beide 802 voorstellen zit een 150k in de tegenkoppeling,kunt er 's 470k inzetten.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

jah, sorry, was niet duidelijk. Ik bedoelde domweg die X10-trap. 'k heb ondertussen nog niks gedaan met jouw schema's. Te warm hierboven met die warme dagen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
jah, sorry, was niet duidelijk. Ik bedoelde domweg die X10-trap. 'k heb ondertussen nog niks gedaan met jouw schema's. Te warm hierboven met die warme dagen.
Regen,klagen...mooi weer,klagen ... hagel als eieren,klagen, 't is ook nooit goed :lol:
Vervang R6 (1k5) 's door 4k7 (als 't bevalt tweede kant ook :-s )
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Muug schreef:
jah, sorry, was niet duidelijk. Ik bedoelde domweg die X10-trap. 'k heb ondertussen nog niks gedaan met jouw schema's. Te warm hierboven met die warme dagen.
Regen,klagen...mooi weer,klagen ... hagel als eieren,klagen, 't is ook nooit goed :lol:
Vervang R6 (1k5) 's door 4k7 (als 't bevalt tweede kant ook :-s )
Anne
Ik ben toch niet aan het klagen? Ik vermeld gewoon een feit. :sure: Jij zou je ook niet op je gemak voelen in een kamer waar het +35°C is. :wink:
Goed, ik ga effe kijken of ik zoiets heb liggen, en als het weer wat minder warm is, vervang ik die wel.
Behuizing is ondertussen toegekomen. Na zeer lang zoeken eningszins teleurgesteld een gewone Galaxy Maggiorato besteld. Dat zijn toch allemaal erg saaie behuizingen zeg ... :hide:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

ventilator.jpg
De zon staat zo'n beetje de hele dag op mijn schuur te schijnen, dus een ventilator komt dan wel van pas.
Ik zit daar ook hele avonden te werken...je moet wel wat over hebben voor de hobby. :sure:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
De zon staat zo'n beetje de hele dag op mijn schuur te schijnen, dus een ventilator komt dan wel van pas.
Ik zit daar ook hele avonden te werken...je moet wel wat over hebben voor de hobby. :sure:
Heb ik :rock:
Maar misschien heb ik wel teveel hobby's, :hide: 'k heb gisteren tijdens de voetbal op de laptop in de living zitten spelen met powershell. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

En we doen weer verder.

Bij m'n buizenversterker heb ik condensators van zo'n 0.47µF (kan ook nF geweest zijn....) over de polen van de stroomschakelaar gesoldeerd, om vonken bij het schakelen te voorkomen. Ik veronderstel dat ik dat ook moet doen bij de stroomschakelaar van deze DAC?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Een normale waarde voor zo'n condensator is 22 tot 47 nanoFarad.

Let er wel op dat je een condensator gebruikt met het opschrift X2, die zijn geschikt voor netspanning/
Voorbeeld : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8903

Maar absoluut nodig is het volgens mij niet voor een DAC voeding met een enkel buisje erachter.
Heb je nou een eindbak met 8 stuks KT88, dan word het een iets ander verhaal natuurlijk.
Dan is ook de inschakelpiek een stuk hoger. zelfde geldt voor zware transistor eindversterkers met grote elco's in de voeding.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Ok Ray, dank u! Fotootjes zal ik plaatsen als het af is.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Het is dus al enkele weken af. Behuizing is standaard behuizinkje met alu front van 3mm dik, in zwart gespoten met Motip-spuitbus.
Linkerknop is aan/uit
2de knop van links schakelt het buizentrapje apart in.
Knop geheel rechts schakelt tussen opamp en buizentrapje.
Achteraan twee digitale ingangen: coax en optisch.
ook twee analoge uitgangen: één set voor de opamp en één set voor het buizentrapje.
Buizentrapje is terug in de originele config, na wat geexperimenteer met andere weerstand voor hoger uitgangsvolume en een setje andere buisjes die 12V gloeispanning behoefden.
Bijlagen
alles gemonteerd, nog niks bedraad, ook nog niks gedaan aan front en backpanel.
alles gemonteerd, nog niks bedraad, ook nog niks gedaan aan front en backpanel.
Kant en klaar.
Kant en klaar.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

We hebben er wekenlang naar uitgekeken
en eindelijk daar is 't ie dan, hoera :D
Nu maar weer uitkijken naar de luisterervaringen :o
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

ah
die luisterervaringen dateren nog van toen ik alles in het schoendoosdeksel had gemonteerd. Dan heb ik meerdere tests gedaan: cdspeler via coax over de DAC, cdspeler via de toslink over de DAC, cdspeler zonder die DAC. Tussen de eerste twee hoorde ik geen verschil, maar het verschil tussen met en zonder DAC was indrukwekkend. Ik had dus de analoge uitgangen van de cdspeler rechtstreeks op de versterker aangesloten en tegelijk had ik ook de toslink met de DAC verbonden. Ik kon dus met één klik het verschil horen. Als je van DAC terugkeerde naar "zonder DAC" dan viel alles precies terug op mono. De DAC trekt het geluidsbeeld dus echt wel een pak open. Wat dat betreft is die KH-DAC absoluut een voltreffer. Een echte ogenopener. :D

Maar ik heb ondertussen m'n oog al laten vallen op de dddac.... =P~
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Maar ik heb ondertussen m'n oog al laten vallen op de dddac.... =P~
Niet bang dat ie stottert ? :lol:
Hoe was't verschil opa/buis ?
En is de ombouw bromloos verlopen ?
Anne
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door FR_Aad »

Muug schreef:
Maar ik heb ondertussen m'n oog al laten vallen op de dddac.... =P~
Ik heb gebruikers gesproken die daar minder enthousiast over waren. Niet slecht maar niet beter als andere.

Misschien eerst eens wat onderzoek doen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Leeuwarden »

In ieder geval niet goed genoeg om afstand te doen van mijn Buffalo IIISE.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

heb je kunnen vergelijken tussen beide?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Hoe was't verschil opa/buis ?
En is de ombouw bromloos verlopen ?
Anne
Ombouw bromloos verlopen, jawel. Maar ik heb dus niet uw aanpassingen gedaan eh. Gewoon ander setje buizen gescoord en die erin gemept. Klonk allesbehalve helder en dynamisch. Was wel met die andere weerstanden die een hoger geluidsvolume geven dus ik kon op gelijke niveau's vergelijken. Die weerstanden zijn er alweer uit, maar in feite zou ik die er weer eens in moeten steken om die originele buisjes eens te vergelijken met de opamp.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Leeuwarden »

Muug schreef:
heb je kunnen vergelijken tussen beide?
Ja, heb dddac weer verkocht.
Plaats reactie