HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Een vraagske : de buizentrap klinkt een pak stiller dan de opamp (en de gewone cd-speler). Dat maakt het ook moeilijk om beide met elkaar te vergelijken. Wat kan ik doen om die wat meer "gain" mee te geven?
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Welke buizentrap eigenlijk ? Er zijn al heel wat verschillende vaiaties langsgekomenMuug schreef:Een vraagske : de buizentrap klinkt een pak stiller dan de opamp (en de gewone cd-speler). Dat maakt het ook moeilijk om beide met elkaar te vergelijken. Wat kan ik doen om die wat meer "gain" mee te geven?
In beide 802 voorstellen zit een 150k in de tegenkoppeling,kunt er 's 470k inzetten.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
jah, sorry, was niet duidelijk. Ik bedoelde domweg die X10-trap. 'k heb ondertussen nog niks gedaan met jouw schema's. Te warm hierboven met die warme dagen.
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Regen,klagen...mooi weer,klagen ... hagel als eieren,klagen, 't is ook nooit goedMuug schreef:jah, sorry, was niet duidelijk. Ik bedoelde domweg die X10-trap. 'k heb ondertussen nog niks gedaan met jouw schema's. Te warm hierboven met die warme dagen.
Vervang R6 (1k5) 's door 4k7 (als 't bevalt tweede kant ook
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Ik ben toch niet aan het klagen? Ik vermeld gewoon een feit.Ah!buis schreef:Regen,klagen...mooi weer,klagen ... hagel als eieren,klagen, 't is ook nooit goedMuug schreef:jah, sorry, was niet duidelijk. Ik bedoelde domweg die X10-trap. 'k heb ondertussen nog niks gedaan met jouw schema's. Te warm hierboven met die warme dagen.![]()
Vervang R6 (1k5) 's door 4k7 (als 't bevalt tweede kant ook)
Anne
Goed, ik ga effe kijken of ik zoiets heb liggen, en als het weer wat minder warm is, vervang ik die wel.
Behuizing is ondertussen toegekomen. Na zeer lang zoeken eningszins teleurgesteld een gewone Galaxy Maggiorato besteld. Dat zijn toch allemaal erg saaie behuizingen zeg ...
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
De zon staat zo'n beetje de hele dag op mijn schuur te schijnen, dus een ventilator komt dan wel van pas.
Ik zit daar ook hele avonden te werken...je moet wel wat over hebben voor de hobby.
Ik zit daar ook hele avonden te werken...je moet wel wat over hebben voor de hobby.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Heb ikray5150 schreef:De zon staat zo'n beetje de hele dag op mijn schuur te schijnen, dus een ventilator komt dan wel van pas.
Ik zit daar ook hele avonden te werken...je moet wel wat over hebben voor de hobby.
Maar misschien heb ik wel teveel hobby's,
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
En we doen weer verder.
Bij m'n buizenversterker heb ik condensators van zo'n 0.47µF (kan ook nF geweest zijn....) over de polen van de stroomschakelaar gesoldeerd, om vonken bij het schakelen te voorkomen. Ik veronderstel dat ik dat ook moet doen bij de stroomschakelaar van deze DAC?
Bij m'n buizenversterker heb ik condensators van zo'n 0.47µF (kan ook nF geweest zijn....) over de polen van de stroomschakelaar gesoldeerd, om vonken bij het schakelen te voorkomen. Ik veronderstel dat ik dat ook moet doen bij de stroomschakelaar van deze DAC?
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Een normale waarde voor zo'n condensator is 22 tot 47 nanoFarad.
Let er wel op dat je een condensator gebruikt met het opschrift X2, die zijn geschikt voor netspanning/
Voorbeeld : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8903
Maar absoluut nodig is het volgens mij niet voor een DAC voeding met een enkel buisje erachter.
Heb je nou een eindbak met 8 stuks KT88, dan word het een iets ander verhaal natuurlijk.
Dan is ook de inschakelpiek een stuk hoger. zelfde geldt voor zware transistor eindversterkers met grote elco's in de voeding.
Let er wel op dat je een condensator gebruikt met het opschrift X2, die zijn geschikt voor netspanning/
Voorbeeld : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8903
Maar absoluut nodig is het volgens mij niet voor een DAC voeding met een enkel buisje erachter.
Heb je nou een eindbak met 8 stuks KT88, dan word het een iets ander verhaal natuurlijk.
Dan is ook de inschakelpiek een stuk hoger. zelfde geldt voor zware transistor eindversterkers met grote elco's in de voeding.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Ok Ray, dank u! Fotootjes zal ik plaatsen als het af is.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Het is dus al enkele weken af. Behuizing is standaard behuizinkje met alu front van 3mm dik, in zwart gespoten met Motip-spuitbus.
Linkerknop is aan/uit
2de knop van links schakelt het buizentrapje apart in.
Knop geheel rechts schakelt tussen opamp en buizentrapje.
Achteraan twee digitale ingangen: coax en optisch.
ook twee analoge uitgangen: één set voor de opamp en één set voor het buizentrapje.
Buizentrapje is terug in de originele config, na wat geexperimenteer met andere weerstand voor hoger uitgangsvolume en een setje andere buisjes die 12V gloeispanning behoefden.
Linkerknop is aan/uit
2de knop van links schakelt het buizentrapje apart in.
Knop geheel rechts schakelt tussen opamp en buizentrapje.
Achteraan twee digitale ingangen: coax en optisch.
ook twee analoge uitgangen: één set voor de opamp en één set voor het buizentrapje.
Buizentrapje is terug in de originele config, na wat geexperimenteer met andere weerstand voor hoger uitgangsvolume en een setje andere buisjes die 12V gloeispanning behoefden.
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
We hebben er wekenlang naar uitgekeken
en eindelijk daar is 't ie dan, hoera
Nu maar weer uitkijken naar de luisterervaringen
Anne
en eindelijk daar is 't ie dan, hoera
Nu maar weer uitkijken naar de luisterervaringen
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
ah
die luisterervaringen dateren nog van toen ik alles in het schoendoosdeksel had gemonteerd. Dan heb ik meerdere tests gedaan: cdspeler via coax over de DAC, cdspeler via de toslink over de DAC, cdspeler zonder die DAC. Tussen de eerste twee hoorde ik geen verschil, maar het verschil tussen met en zonder DAC was indrukwekkend. Ik had dus de analoge uitgangen van de cdspeler rechtstreeks op de versterker aangesloten en tegelijk had ik ook de toslink met de DAC verbonden. Ik kon dus met één klik het verschil horen. Als je van DAC terugkeerde naar "zonder DAC" dan viel alles precies terug op mono. De DAC trekt het geluidsbeeld dus echt wel een pak open. Wat dat betreft is die KH-DAC absoluut een voltreffer. Een echte ogenopener.
Maar ik heb ondertussen m'n oog al laten vallen op de dddac....
die luisterervaringen dateren nog van toen ik alles in het schoendoosdeksel had gemonteerd. Dan heb ik meerdere tests gedaan: cdspeler via coax over de DAC, cdspeler via de toslink over de DAC, cdspeler zonder die DAC. Tussen de eerste twee hoorde ik geen verschil, maar het verschil tussen met en zonder DAC was indrukwekkend. Ik had dus de analoge uitgangen van de cdspeler rechtstreeks op de versterker aangesloten en tegelijk had ik ook de toslink met de DAC verbonden. Ik kon dus met één klik het verschil horen. Als je van DAC terugkeerde naar "zonder DAC" dan viel alles precies terug op mono. De DAC trekt het geluidsbeeld dus echt wel een pak open. Wat dat betreft is die KH-DAC absoluut een voltreffer. Een echte ogenopener.
Maar ik heb ondertussen m'n oog al laten vallen op de dddac....
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Niet bang dat ie stottert ?Muug schreef:Maar ik heb ondertussen m'n oog al laten vallen op de dddac....
Hoe was't verschil opa/buis ?
En is de ombouw bromloos verlopen ?
Anne
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Ik heb gebruikers gesproken die daar minder enthousiast over waren. Niet slecht maar niet beter als andere.Muug schreef:Maar ik heb ondertussen m'n oog al laten vallen op de dddac....
Misschien eerst eens wat onderzoek doen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
In ieder geval niet goed genoeg om afstand te doen van mijn Buffalo IIISE.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
heb je kunnen vergelijken tussen beide?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Ombouw bromloos verlopen, jawel. Maar ik heb dus niet uw aanpassingen gedaan eh. Gewoon ander setje buizen gescoord en die erin gemept. Klonk allesbehalve helder en dynamisch. Was wel met die andere weerstanden die een hoger geluidsvolume geven dus ik kon op gelijke niveau's vergelijken. Die weerstanden zijn er alweer uit, maar in feite zou ik die er weer eens in moeten steken om die originele buisjes eens te vergelijken met de opamp.Ah!buis schreef:Hoe was't verschil opa/buis ?
En is de ombouw bromloos verlopen ?
Anne
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Ja, heb dddac weer verkocht.Muug schreef:heb je kunnen vergelijken tussen beide?
