chapeau
Nog een Bill in aanbouw
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nog een Bill in aanbouw
dat is wel een hele mooie kast, zou er opgewonden van raken.
chapeau
chapeau
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Hoe ga je dat doen met de print? Die komt op de kop onder de bovenplaat te hangen zeg je, maar hoe ga je van de print naar de buisvoeten? Of komen die buisvoeten zelf ook op de print?
De buisvoeten zitten in de bovenplaat. De gaten in de print corresponderen daarmee (print komt dus op zijn kop onder de bovenplaat te hangen), door die gaten kan je met de soldeerbout dan netjes de betreffende onderdelen aan de buisvoeten solderen. Kan zijn dat die roosterweerstanden dan met 1 pootje door een gat in de print zitten en met het andere pootje over de rand van het gat aan de buisvoet gaan om ze zo dicht mogelijk op de buisvoet te houden. Gloeidraden laat ik langs de bovenplaat lopen, nog even kijken wat de beste route is om zo veel mogelijk uit de buurt van de signaalweg te blijven.
Dank! Die Phonodude van jou is ook niet verkeerd trouwens...gervenja schreef:dat is wel een hele mooie kast, zou er opgewonden van raken.
chapeau
Eerst zwart spuiten,de tape er direct afhalen(tape met gaatje), tegen het kruipen,dan puntje spuiten tape er weer direct afhalen..........Voor die knoppen had ik ook al gedacht aan iets als gaatje in schilderstape en dan spuiten, maar ik ben bang dat ik die gaatjes niet precies op de door de knop bepaalde grootte krijg en de randen niet mooi strak of goed plakkend zodat er toch nog verf onder kan kruipen etc etc.
Als je het niet aandurft eerst oefenen op iets zwarts.
Spuiten is meer nevelen dan direct vullend.
Gaat het niet goed dan de verf direct verwijderen met een geschikt oplosmiddel.
Er is ook een schilderstape voor ramen,blauw gekleurd, is iets dikker en geeft een strakkere lijn als je daar een puntje uit ponst.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nog niet eerder gezien, montage op deze manier. ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt.
Weer een onderdeel klaar: de bodemplaat. Met stoffilters achter het luchtrooster om zoveel mogelijk stof buiten de kast te houden (dat kan er via de gaatjes rond de voet van de KT88's natuurlijk nog wel gewoon in...). Aluminium balkje om mogelijk doorzakken te voorkomen.
En hier zoals de bodemplaat dan onder het frame zit, aluminium voeten ook gemonteerd.
En hier zoals de bodemplaat dan onder het frame zit, aluminium voeten ook gemonteerd.
Volgens mij kan het stoffilter er beter uitgelaten worden.
Belemmert alleen maar de ventilatie doorstroming.
En stoffilters zijn iets voor stofzuigers,valt bij een buizenbak wel mee..................
De gaten rond de KT buizen zijn bedoeld om de lucht uit de kast te zuigen,doordat de KT de lucht om zich verwarmd en warme lucht stijgt op,,zie werking luchtballon,,
En die lucht moet weer aangevuld worden door de gaten in de bodemplaat,zo krijg je ventilatie in de kast,dus beter geen fiter er in,kon de boel wel eens warm worden.
Ziet er verder goed uit
En stoffilters zijn iets voor stofzuigers,valt bij een buizenbak wel mee..................
De gaten rond de KT buizen zijn bedoeld om de lucht uit de kast te zuigen,doordat de KT de lucht om zich verwarmd en warme lucht stijgt op,,zie werking luchtballon,,
En die lucht moet weer aangevuld worden door de gaten in de bodemplaat,zo krijg je ventilatie in de kast,dus beter geen fiter er in,kon de boel wel eens warm worden.
Ziet er verder goed uit
Inderdaad een raster met gaatjes van 5 mm werkt ook goed
Nou zal het warmte wel meevallen als je de buizen bovenop in de vrije lucht heb zitten
wat anders is het als je net als ik met mijn ecl82 ampje de buizen inwendig hebt zitten
Nou zal het warmte wel meevallen als je de buizen bovenop in de vrije lucht heb zitten
wat anders is het als je net als ik met mijn ecl82 ampje de buizen inwendig hebt zitten
- Bijlagen
-
- ecl82 008.jpg (27.28 KiB) 589 keer bekeken
Helemaal mee eens maar zou dat ook nog zo werken als er een fan in de kast zit die de warmte uit de kast moet blazen.democles schreef:Volgens mij kan het stoffilter er beter uitgelaten worden.
En stoffilters zijn iets voor stofzuigers,valt bij een buizenbak wel mee..................![]()
Ziet er verder goed uit
Fan er ook uit,gat afdichten met plaatje.
Is niet nodig.
Anders wordt het werkelijk een stofzuiger i.p.v. een Bill.....................
Wel leuk bedacht,maar meer iets voor een klasse A torrenbak.
En het scheelt weer lawaai bij lage luister niveaus,en geloof me naar dat geluidsniveau luister je 80% van de tijd,of je moet al een sterke voorkeur hebben voor
zeer luide METAL,of je vrouw is nooit thuis,of je wild per se het maximale rendement,of je bent van huis uit al DOOF.etc.
Nee als je op beheerst luisterniveau luistert is zelfs een aanspringende koelkast in de keuken al storend.
En dan hebben we het nog eens niet gehad over de bijgeluiden die de ,,Fan motor,, in de rest van je bedrading kan instralen.
Is niet nodig.
Wel leuk bedacht,maar meer iets voor een klasse A torrenbak.
En het scheelt weer lawaai bij lage luister niveaus,en geloof me naar dat geluidsniveau luister je 80% van de tijd,of je moet al een sterke voorkeur hebben voor
zeer luide METAL,of je vrouw is nooit thuis,of je wild per se het maximale rendement,of je bent van huis uit al DOOF.etc.
Nee als je op beheerst luisterniveau luistert is zelfs een aanspringende koelkast in de keuken al storend.
En dan hebben we het nog eens niet gehad over de bijgeluiden die de ,,Fan motor,, in de rest van je bedrading kan instralen.
Laatst gewijzigd door democles op za 08 nov 2014, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar heb ik dat nu al eerder gehoord.... Oja hier http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1709400democles schreef:Fan er ook uit,gat afdichten met plaatje.
Is niet nodig.
Die fan ga je echt niet horen; zeker op een wat lager voltage dan 12V draait die gewoon onhoorbaar. Kast is dermate zwaar dat trillingen van die fan -als ze er al waren- kansloos zijn. Ik moet nog maar even zien of de stoffilters (bedoeld voor computerfans dus vrij goed luchtdoorlatend) belemmerend werken voor de luchtaanzuiging; ze kunnen er altijd nog uit. Ik heb toch graag wat actieve koeling. Als ik het goed heb verstoken de 10k weerstanden 1,7Watt. Daarbij bereiken ze een temperatuur van 100 graden. Dan zitten er nog een paar in die iets van 1 Watt verstoken en daarbij de 70 graden halen. Met alleen wat gaatjes rond de voeten van de KT88's heb je dan wel erg weinig voor de afvoer van warme lucht.
- ronnydepony
en voor zover ik weet zijn meer dan 90% van de nu gebouwde Bill"s werkzaam met die gaatjes alleen.
Denk dat dit één van de weinige buizenversterkers wordt met een ventilator .
Ik zie ook het nut ervan niet.
Denk dat dit één van de weinige buizenversterkers wordt met een ventilator .
Ik zie ook het nut ervan niet.
in geval van ventilator zou ik de gaatjes in de bovenplaat dicht maken en de ruimte om de buis voeten zo veel mogelijk afsluiten.
Je zuigt nog al wat warmte naar binnen zo
Je zuigt nog al wat warmte naar binnen zo
Houw maar op George,
Laat die man toch,het is altijd goed iets te verwezenlijken wat je in je hoofd hebt.............
Werkt het niet,dan zoek je naar andere oplossingen,dat is een gezonde stap voor je ervaring en ontwikkeling.
Wordt de boel te warm of brand er iets door,dan kunnen we als forum, de suggestie van Fan verwijderen aandragen, als mogelijke oplossing voor het probleem.
Per slot zijn we er om de forumleden te helpen met hun bouwproblemen..........
Zo nu is het wel weer genoeg ,,democles,, Ga je mond spoelen!
Laat die man toch,het is altijd goed iets te verwezenlijken wat je in je hoofd hebt.............
Werkt het niet,dan zoek je naar andere oplossingen,dat is een gezonde stap voor je ervaring en ontwikkeling.
Wordt de boel te warm of brand er iets door,dan kunnen we als forum, de suggestie van Fan verwijderen aandragen, als mogelijke oplossing voor het probleem.
Per slot zijn we er om de forumleden te helpen met hun bouwproblemen..........
Zo nu is het wel weer genoeg ,,democles,, Ga je mond spoelen!
Ach het is meer dat ik het jammer zou vinden als dingen die niet goed doordacht zijn zie mislukken, al verwacht ik dat er in de behuizing en door de lucht ingang aan de onderzijde er voldoende koelere lucht beschikbaar zal zijn die mengt met de aangezogen hete lucht van langs de buizen. Er zal dan warme lucht uit de fan komen wat beoordeeld zal worden als, zie je wel dat de fan nodig is, er komt veel warmte uit de versterker. Verder is het aan de ts natuurlijk of hij hier wat mee zal doen maar tot nadenken zetten is wel het minste wat we kunnen doen. Zo maar roepen dat het niet nodig is, is soms niet genoeg.
Hulp en tips zijn uiteraard altijd welkom. Dat van mogelijke aanzuiging door de gaatjes rond de KT88 had ik zelf ook al bedacht. Maar ik denk eigenlijk dat die fan genoeg capaciteit heeft om de boel koeler te houden dan in een ongeventileerde situatie. Gaatjes rond de KT88 afplakken van binnen zou ik kunnen overwegen. En als alles niet naar verwachting werkt is het makkelijk om de spanning van de fan te halen natuurlijk.
Ik zit er trouwens aan te denken om de versterker maar gelijk in triode te schakelen. De klank zou erop vooruit moeten gaan en ik denk aan 2x 25 Watt ook wel genoeg te hebben. En ook zeer belangrijk: hogere dempingsfactor en dus betere controle over het laag.
Als ik het goed begrepen heb betekent dit het volgende:
R19 en R20 rechtstreeks aan de anode (poot 3) van de KT88's solderen, de Vg2-aansluitingen op de UGT blijven ongebruikt.
Klopt dit? Kan de weerstand gewoon 1k blijven? Op een ander forum las ik het advies om met 100 Ohm naar de anode te gaan.
R19 en R20 rechtstreeks aan de anode (poot 3) van de KT88's solderen, de Vg2-aansluitingen op de UGT blijven ongebruikt.
Klopt dit? Kan de weerstand gewoon 1k blijven? Op een ander forum las ik het advies om met 100 Ohm naar de anode te gaan.
Het zou handig zijn als je ook even het schema erbij doet waar je vanaf werkt
Dat is correct.j_man schreef:Ik zit er trouwens aan te denken om de versterker maar gelijk in triode te schakelen. De klank zou erop vooruit moeten gaan en ik denk aan 2x 25 Watt ook wel genoeg te hebben. En ook zeer belangrijk: hogere dempingsfactor en dus betere controle over het laag.
Ik heb daar van alle soort weerstanden op die plaats gehad, het kan misschien zelfs zonder. Ik zet er meestal iets van 470R in.
Voor de klank maakt het volgens mijn ervaring niet uit.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Klopt inderdaad, zo zet je 'm in triode. Ik zou je willen aanraden toch beide te proberen, dus UL en triode. M'n eigen ervaring is ook mooier laag in triode, maar ik weet dat Dick het houdt op UL. Kwestie van proberen hoe het op jou luidsprekers klinkt..
Heb je al buizen liggen trouwens, welk merk? De KT's bedoel ik dan met name.
Heb je al buizen liggen trouwens, welk merk? De KT's bedoel ik dan met name.
Ja, misschien probeer ik wel eerst UL, omsolderen is tenslotte snel genoeg gebeurd. Ik ben nog op zoek naar de impedantiecurve van mijn B&W matrix 804. Andere B&W's hebben vaak flinke pieken in het laag. Qua rendement zit het wel snor met 89dB/W en de minimum impedantie blijft volgens de specs boven de 4 Ohm, dus ook niet al te beroerd.
KT88's zijn van Electro Harmonix, ECC99 JJ gold pin balanced en de 6SN7GT een Sylvania VT231 (uit omstreeks 1944 voor zover ik kan nagaan)
KT88's zijn van Electro Harmonix, ECC99 JJ gold pin balanced en de 6SN7GT een Sylvania VT231 (uit omstreeks 1944 voor zover ik kan nagaan)