ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

Ik heb een paar oude ITT Hyperion H2-60 luidsprekers staan, waarschijnlijk uit de jaren '70. Ik vind ze erg mooi in wil ze op mij bureau als computer speakers gebruiken i.c.m. een Pioneer SA-5300. Lekker vintage dus! Maar nu is me opgevallen dat de speakers iet-wat dofjes of ''niet heel helder'' klinken. Ik heb ze ook aangesloten op een Denon AVR 2105 receiver en daar eveneens een beetje een doffig geluid. Na grondig luisteren naar de woofer en de tweeter is me opgevallen dat de tweeter niet echt hard mee speelt.. (hij doet het dus nog wel)

Ik heb ze open geschroefd en gekeken naar het filter of ik iets ongewoons kon opmerken maar dat was niet het geval. Ik weet niet precies of het helpt maar misschien is het een idee om bepaalde componenten uit het filter te vervangen of eventueel te veranderen? Ik vraag me af of iemand ideeën / tips heeft.

hier nog wat foto's because :foto:
Bijlagen
IMG_2092.JPG
IMG_2093.JPG
filter
filter
filter 2
filter 2
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door Lutkeveld »

Hopelijk is het een uitgedroogde elco ofzo, maar het kan net zo goed een uitgedroogde tweeter zijn. Dan is opknappen amper mogelijk.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door hannesie »

Condensator voor het hoog eens opzoeken, welke dat is, en daar is 1 van vervangen door een nieuwere/betere?

Dan kun je het verschil denk ik wel horen, of het financieel de moeite waard is?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door nxs77 »

Je bedoeld dat de ferrofluid op is? Nieuwe erin....
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

dus het kan 1 van die twee dingen zijn? dat gele en iets kleinere zwarte elko'tje beide vervangen dus?

edit: ferrofluid vervangen? klinkt als een lastig klusje, of valt het mee?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door hannesie »

Ik vermoed de gele van ITT, maar inderdaad de ferrofluid kan ook uitgedroogd zijn.
Zoek maar eens even op dat woord en je vind vanzelf wat info.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door nxs77 »

Tijdje terug 2 auto tweetertjes open gehad. Grote verschillen onderling. De ene droog en vast gelopen en ander was onderweg vast gelopen te raken.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

hannesie schreef:
Ik vermoed de gele van ITT, maar inderdaad de ferrofluid kan ook uitgedroogd zijn.
Zoek maar eens even op dat woord en je vind vanzelf wat info.
die 4,7 die er op staat zou dat 4,7 uF betekenen? je zou haast zeggen van wel natuurlijk. is dit te meten ?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door Vuurkat »

Klopt, dat kan je bijvoorbeeld meten met een LCR-meter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door ray5150 »

Da's inderdaad een 4.7 microfarad condensator.
Maar dat zwarte elkootje wat ernaast zit verouderd veel sneller... :roll:
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

dan ga ik die zwarte eerst eens vervangen, die zijn redelijk eenvoudig te verkrijgen zie ik.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door John P »

Denk er aan dat je een bipolaire elco neemt. Ik denk trouwens dat het vervangen van die elco niet veel helpt, die is er om de middentonen van de woofer te filteren.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door markbakk »

Gaan sleutelen aan dat filter lijkt mij wel het laatste... Tenzij er ergens wat los zit natuurlijk! Kijk eerst die tweeters eens na!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door wouter »

inderdaad!
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

Aha, dan doe ik dat eerst. Weet iemand ook waar ik eventueel ferrofluid kan bestellen / kopen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door ds23man »

Zit er eigenlijk wel ferrofluid in die tweeters? Korte google actie zegt van niet......
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

ds23man schreef:
Zit er eigenlijk wel ferrofluid in die tweeters? Korte google actie zegt van niet......
zou je me eens die link willen geven? ik kan niet zo veel vinden over deze speakers... :oops:

Ik ben trouwens achter een nieuw feitje gekomen:

de beide speakers hebben verschillende elco's voor het hoog. beide wel 4,7 mfd maar de ene van ITT zelf zoals te zien is in het begin van dit topic, en de andere heeft een SHIZUKI elco ook 4,7 mfd maar wel anders van vorm. Ik kan niet bespeuren of dit naderhand is gedaan of in de fabriek, het zit allemaal netjes gesoldeerd, maar vind het wel opmerkelijk!

hierbij foto's:
Bijlagen
filter speaker 1
filter speaker 1
filter speaker 2
filter speaker 2
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door ds23man »

Heb geen directe link, maar googlen op itt+tweeter+ferrofluid levert helemaal niets op.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

ik heb nu de speaker uitgang van mijn versterker op de + en - van het filter aangesloten, dan krijg ik een signaal van de woofer alleen, + en - op het filter wat naar de woofer gaat, dan eveneens signaal van de woofer (logisch natuurlijk) en de + en - op de punten wat naar de tweeter gaat dan meen ik iets zachtjes te horen van de woofer en er komt dan (alleen bij best hoog volume) een krakend signaaltje uit de tweeter. dit is allemaal nog via het filter om uit te sluiten dat het filter niet goed meer werkt zal ik de tweeter los moeten testen. alleen die zit goed vast gelijmd. Hiermee zal ik dus nog eventjes bezig!

edit: dit is de betreffende tweeter:

http://www.deejayforum.de/threads/61511 ... 40-f-4-ohm

http://www.ebay.de/itm/ITT-Hochtoener-L ... 1355183426

nog behoorlijk aan de prijs mocht ik die willen vervangen :-s

maar goed, mocht dat nodig zijn dan houd het daar natuurlijk op, en weet ik voortaan hoe een itt hyperion h2-60 van binnen er uit ziet/ kan zien. :sure:
Laatst gewijzigd door dopiereit op wo 12 nov 2014, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door markbakk »

Ferrofluid kwam pas in de jaren '80 op in speakers, in elk geval in mainstreamspul. Deze ITT's stammen volgens het radiomuseum uit 1975. Zijn de tweeters niet gewoon overleden?
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

markbakk schreef:
Ferrofluid kwam pas in de jaren '80 op in speakers, in elk geval in mainstreamspul. Deze ITT's stammen volgens het radiomuseum uit 1975. Zijn de tweeters niet gewoon overleden?
dat vermoeden heb ik ook.. na de testjes gedaan te hebben denk ik dat ik bijna met 99,99% zekerheid kan zeggen dat het de tweeters zijn die de geest hebben gegeven.
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door ief »

sluit desnoods enkel de tweeter aan via de gele condensator (is geen elco, sterk dat ie stuk is?)

CODE: Selecteer alles

 + --------[ ]--------- t +
 - -------------------- t -
Dan zou de tweeter het toch moeten doen mits ie niet naar god is, hoef je hem niet te verwijderen en blaas je hem ook niet per ongeluk op.

edit: en/of meet even de weerstand van de tweeter.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door bartsegers »

- weerstand meten tweeters en woofers
- andere tweeter gewoon achter het filter hangen, kijken of dit laat horen dat het filter oke is.

Eventueel tweeters demonteren en rustig bekijken.
Jaren oude meuk, stof, vert etc kan zich overal ophopen en zo de zaak laten vastlopen.

Ik zie litzedraadjes over het tweeterfront lopen, erg gevoelig voor schade/breuk. (corrosie bv.)
Check dat ook eens.
Tip: met multimeter dicht op de dome meten kan helpen.

De schroeven zouden normaal los kunnen, en dan de dome met faceplate eraf halen.

Ikzelf zou geen "nieuwe"tweeters bestellen voor zo'n oude kastjes, maar dat terzijde.

marktplaats komt ook nog wel eens wat voorbij. (zag snel een setje staan, echter ander type)
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door nxs77 »

Ik zou dat ook doen. Even de tweeters doormeten en open maken. Kijken of alles nog goed is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door wouter »

dopiereit schreef:
Ik heb een paar oude ITT Hyperion H2-60 luidsprekers staan, waarschijnlijk uit de jaren '70. Ik vind ze erg mooi in wil ze op mij bureau als computer speakers gebruiken i.c.m. een Pioneer SA-5300. Lekker vintage dus!
Mocht je toch bij deze looks willen blijven en iets anders zoeken: Grundig "Hifi Box" en Braun hebben ook deze type kasten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”