Ik heb een paar oude ITT Hyperion H2-60 luidsprekers staan, waarschijnlijk uit de jaren '70. Ik vind ze erg mooi in wil ze op mij bureau als computer speakers gebruiken i.c.m. een Pioneer SA-5300. Lekker vintage dus! Maar nu is me opgevallen dat de speakers iet-wat dofjes of ''niet heel helder'' klinken. Ik heb ze ook aangesloten op een Denon AVR 2105 receiver en daar eveneens een beetje een doffig geluid. Na grondig luisteren naar de woofer en de tweeter is me opgevallen dat de tweeter niet echt hard mee speelt.. (hij doet het dus nog wel)
Ik heb ze open geschroefd en gekeken naar het filter of ik iets ongewoons kon opmerken maar dat was niet het geval. Ik weet niet precies of het helpt maar misschien is het een idee om bepaalde componenten uit het filter te vervangen of eventueel te veranderen? Ik vraag me af of iemand ideeën / tips heeft.
Denk er aan dat je een bipolaire elco neemt. Ik denk trouwens dat het vervangen van die elco niet veel helpt, die is er om de middentonen van de woofer te filteren.
Zit er eigenlijk wel ferrofluid in die tweeters? Korte google actie zegt van niet......
zou je me eens die link willen geven? ik kan niet zo veel vinden over deze speakers...
Ik ben trouwens achter een nieuw feitje gekomen:
de beide speakers hebben verschillende elco's voor het hoog. beide wel 4,7 mfd maar de ene van ITT zelf zoals te zien is in het begin van dit topic, en de andere heeft een SHIZUKI elco ook 4,7 mfd maar wel anders van vorm. Ik kan niet bespeuren of dit naderhand is gedaan of in de fabriek, het zit allemaal netjes gesoldeerd, maar vind het wel opmerkelijk!
ik heb nu de speaker uitgang van mijn versterker op de + en - van het filter aangesloten, dan krijg ik een signaal van de woofer alleen, + en - op het filter wat naar de woofer gaat, dan eveneens signaal van de woofer (logisch natuurlijk) en de + en - op de punten wat naar de tweeter gaat dan meen ik iets zachtjes te horen van de woofer en er komt dan (alleen bij best hoog volume) een krakend signaaltje uit de tweeter. dit is allemaal nog via het filter om uit te sluiten dat het filter niet goed meer werkt zal ik de tweeter los moeten testen. alleen die zit goed vast gelijmd. Hiermee zal ik dus nog eventjes bezig!
Ferrofluid kwam pas in de jaren '80 op in speakers, in elk geval in mainstreamspul. Deze ITT's stammen volgens het radiomuseum uit 1975. Zijn de tweeters niet gewoon overleden?
Ferrofluid kwam pas in de jaren '80 op in speakers, in elk geval in mainstreamspul. Deze ITT's stammen volgens het radiomuseum uit 1975. Zijn de tweeters niet gewoon overleden?
dat vermoeden heb ik ook.. na de testjes gedaan te hebben denk ik dat ik bijna met 99,99% zekerheid kan zeggen dat het de tweeters zijn die de geest hebben gegeven.
- weerstand meten tweeters en woofers
- andere tweeter gewoon achter het filter hangen, kijken of dit laat horen dat het filter oke is.
Eventueel tweeters demonteren en rustig bekijken.
Jaren oude meuk, stof, vert etc kan zich overal ophopen en zo de zaak laten vastlopen.
Ik zie litzedraadjes over het tweeterfront lopen, erg gevoelig voor schade/breuk. (corrosie bv.)
Check dat ook eens.
Tip: met multimeter dicht op de dome meten kan helpen.
De schroeven zouden normaal los kunnen, en dan de dome met faceplate eraf halen.
Ikzelf zou geen "nieuwe"tweeters bestellen voor zo'n oude kastjes, maar dat terzijde.
marktplaats komt ook nog wel eens wat voorbij. (zag snel een setje staan, echter ander type)
Ik heb een paar oude ITT Hyperion H2-60 luidsprekers staan, waarschijnlijk uit de jaren '70. Ik vind ze erg mooi in wil ze op mij bureau als computer speakers gebruiken i.c.m. een Pioneer SA-5300. Lekker vintage dus!
Mocht je toch bij deze looks willen blijven en iets anders zoeken: Grundig "Hifi Box" en Braun hebben ook deze type kasten.