Jeg sloeg wel in als een bom... 2 avatars direct op JEG modus. En dat voor een halfbakken geïntegreerde voet... (ik krijg er nog rillingen van
Project 09 een TBSpeaker.
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ha, heb je het topic opnieuw gelezen
Jeg sloeg wel in als een bom... 2 avatars direct op JEG modus. En dat voor een halfbakken geïntegreerde voet... (ik krijg er nog rillingen van
)
Jeg sloeg wel in als een bom... 2 avatars direct op JEG modus. En dat voor een halfbakken geïntegreerde voet... (ik krijg er nog rillingen van
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Met zo'n opmerking ben je bij mij helemaal binnen!
Ik zat weer even terug te kijken naar de metingen van de tweeter.
Het is echt zonde dat er zon dip rond de 15k in zit.....
Het klinkt nu trouwens wel heel fraai.
Ik zit nog wat te klooien om een tandje meer warmte rond de 2k er in te krijgen,maar dan begint de piek bij 3k echt hoorbaar te worden.
Het gaat wel goed komen in ieder geval.
O ja,die voet blijft zitten.
Ik zat weer even terug te kijken naar de metingen van de tweeter.
Het is echt zonde dat er zon dip rond de 15k in zit.....
Het klinkt nu trouwens wel heel fraai.
Ik zit nog wat te klooien om een tandje meer warmte rond de 2k er in te krijgen,maar dan begint de piek bij 3k echt hoorbaar te worden.
Het gaat wel goed komen in ieder geval.
O ja,die voet blijft zitten.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Het is wat lastig te omschrijven,maar het klinkt wat dun in dat gebied,dat maakt sommige stemmen wat onnatuurlijk.
Of zoek ik het volledig in het verkeerde gebied?
Of zoek ik het volledig in het verkeerde gebied?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Dan zou er in dat teveel gebied juist teveel moeten zitten, maar als ik je meting zo zie ligt het probleem meer aan een gebrek in het 100-200Hz gebied.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Da's een dip die de ruimte veroorzaakt.
Als ik echt ga luisteren staan ze anders opgesteld,dan heb je daar geen last van.
Met sommige stemmen komt het wat hard om de bocht.
Maar misschien is het wel gewoon de beperking van een tweeter van €35.
Als ik echt ga luisteren staan ze anders opgesteld,dan heb je daar geen last van.
Met sommige stemmen komt het wat hard om de bocht.
Maar misschien is het wel gewoon de beperking van een tweeter van €35.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Het dal bij 13kHz zou ik me niet druk om maken, daar gebeurt in de muziek maar heel weinig en heeft zou alleen wat karakter kunnen geven.
Ik verwacht dat je woofer nog te veel doet boven de 3kHz. Heb je hem gecorrigeerd voor de ingebouwde curve en de eigen SPL curve? In je meting met de ongefilterde woofer zie je waar ik op doel.
In je laatste som curve zie ik vanaf 3kHz ook redelijk wat energie, zou misschien wel wat rustiger kunnen. De tweeter lijkt in de individuele curve met filtering nog erg veel te doen rond 1kHz en daaronder... Dat maakt hem niet relaxed denk ik. Kan heel zachtjes heel muzikaal zijn maar bij dynamischer materiaal wordt het al snel een beetje te veel van het goede zonder dat je een frequentiegebied kunt aanwijzen waar het mis gaat. Bovenkant stemmen zou je verwachten...
Ik verwacht dat je woofer nog te veel doet boven de 3kHz. Heb je hem gecorrigeerd voor de ingebouwde curve en de eigen SPL curve? In je meting met de ongefilterde woofer zie je waar ik op doel.
In je laatste som curve zie ik vanaf 3kHz ook redelijk wat energie, zou misschien wel wat rustiger kunnen. De tweeter lijkt in de individuele curve met filtering nog erg veel te doen rond 1kHz en daaronder... Dat maakt hem niet relaxed denk ik. Kan heel zachtjes heel muzikaal zijn maar bij dynamischer materiaal wordt het al snel een beetje te veel van het goede zonder dat je een frequentiegebied kunt aanwijzen waar het mis gaat. Bovenkant stemmen zou je verwachten...
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ik heb hem al meer af laten vallen,maar ik zal er nog eens wat mee gaan doen.Ik verwacht dat je woofer nog te veel doet boven de 3kHz. Heb je hem gecorrigeerd voor de ingebouwde curve en de eigen SPL curve? In je meting met de ongefilterde woofer zie je waar ik op doel.
eerdere pogingen lieten het geheel wat teruggetrokken klinken in ieder geval.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Denk dat het een typisch gevalletje is van 'met zo'n kastje komt een BSC door een grotere seriespoel niet goed uit'. Een afgestemde zuigkring werkt hier beter en laat het gebied tussen 400 en 700Hz beter op niveau. Precies daarom kan het wel wat dun klinken nu, die grote seriespoel haalt daar te veel weg.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Oké,dan gaan we nu in de problemen komen.
Hoe kun je zo iets berekenen?
Ik heb in vergelijk met de eerste metingen wel het een en ander aan de demping gewijzigd.
Nieuwe metingen zal ik komend weekend even posten.
Hoe kun je zo iets berekenen?
Ik heb in vergelijk met de eerste metingen wel het een en ander aan de demping gewijzigd.
Nieuwe metingen zal ik komend weekend even posten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
De Pipe Six heeft een 3e orde filtering voor LP en HP. Een ontwerp met deze drivers die een totaal ander beeld geven, zeker ook in het hoog: http://www.oaudio.de/en/Loudspeaker-DIY ... e-Six.html
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Het filter van de pipe six heb ik opgezocht.
Misschien maar eens meer tijd in het 3e orde filter steken.
Misschien maar eens meer tijd in het 3e orde filter steken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
huh, heeft die een rear tweeter.... verklaart de andere respons wel.
Lijkt me een modificatie: http://www.xn--rhrenkiste-ecb.de/pipe6e.html
Lijkt me een modificatie: http://www.xn--rhrenkiste-ecb.de/pipe6e.html
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ik ga hier morgen eens een klein begin mee maken.
Bedankt voor de tip!
Bedankt voor de tip!
Re: Project 09 een TBSpeaker.
En we gaan weer verder!
Ondertussen ben ik de klank alweer vergeten.......
Morgen meer!
Ondertussen ben ik de klank alweer vergeten.......
Morgen meer!
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Gisteren lekker opgeschoten.
Wat extra demping en een herstart aan het filter hebben me eigenlijk tevreden gemaakt.
Nu wel het mooie loskomen en geen overdaad aan laag.
Morgen zal ik eens wat metingen posten.
Wat extra demping en een herstart aan het filter hebben me eigenlijk tevreden gemaakt.
Nu wel het mooie loskomen en geen overdaad aan laag.
Morgen zal ik eens wat metingen posten.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
In deze regio zijn zulke onderkruipsels zeldzaam......
Dus helaas heb ik op Pritex en MDM-3 in moeten zetten.
Dus helaas heb ik op Pritex en MDM-3 in moeten zetten.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Heeft Leo een vrachtwagen?sander1238 schreef:komt deze ook mee naar groesbeek
Re: Project 09 een TBSpeaker.
2 stuks gaan in een boodschappentas.
De TB-speakers daar in tegen gaan de meter voorbij.
De TB-speakers daar in tegen gaan de meter voorbij.
