Project 09 een TBSpeaker.

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

Ha, heb je het topic opnieuw gelezen :wink:

Jeg sloeg wel in als een bom... 2 avatars direct op JEG modus. En dat voor een halfbakken geïntegreerde voet... (ik krijg er nog rillingen van :lol: )
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Met zo'n opmerking ben je bij mij helemaal binnen! :rofl:

Ik zat weer even terug te kijken naar de metingen van de tweeter.
Het is echt zonde dat er zon dip rond de 15k in zit.....

Het klinkt nu trouwens wel heel fraai.
Ik zit nog wat te klooien om een tandje meer warmte rond de 2k er in te krijgen,maar dan begint de piek bij 3k echt hoorbaar te worden.

Het gaat wel goed komen in ieder geval.

O ja,die voet blijft zitten. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door ds23man »

Rond de 2K zit geen warmte Dre.......
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Het is wat lastig te omschrijven,maar het klinkt wat dun in dat gebied,dat maakt sommige stemmen wat onnatuurlijk.

Of zoek ik het volledig in het verkeerde gebied?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door ds23man »

Dan zou er in dat teveel gebied juist teveel moeten zitten, maar als ik je meting zo zie ligt het probleem meer aan een gebrek in het 100-200Hz gebied.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Da's een dip die de ruimte veroorzaakt.
Als ik echt ga luisteren staan ze anders opgesteld,dan heb je daar geen last van.

Met sommige stemmen komt het wat hard om de bocht.
Maar misschien is het wel gewoon de beperking van een tweeter van €35.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

Het dal bij 13kHz zou ik me niet druk om maken, daar gebeurt in de muziek maar heel weinig en heeft zou alleen wat karakter kunnen geven.

Ik verwacht dat je woofer nog te veel doet boven de 3kHz. Heb je hem gecorrigeerd voor de ingebouwde curve en de eigen SPL curve? In je meting met de ongefilterde woofer zie je waar ik op doel.

In je laatste som curve zie ik vanaf 3kHz ook redelijk wat energie, zou misschien wel wat rustiger kunnen. De tweeter lijkt in de individuele curve met filtering nog erg veel te doen rond 1kHz en daaronder... Dat maakt hem niet relaxed denk ik. Kan heel zachtjes heel muzikaal zijn maar bij dynamischer materiaal wordt het al snel een beetje te veel van het goede zonder dat je een frequentiegebied kunt aanwijzen waar het mis gaat. Bovenkant stemmen zou je verwachten...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Ik verwacht dat je woofer nog te veel doet boven de 3kHz. Heb je hem gecorrigeerd voor de ingebouwde curve en de eigen SPL curve? In je meting met de ongefilterde woofer zie je waar ik op doel.
Ik heb hem al meer af laten vallen,maar ik zal er nog eens wat mee gaan doen.

eerdere pogingen lieten het geheel wat teruggetrokken klinken in ieder geval.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door markbakk »

Denk dat het een typisch gevalletje is van 'met zo'n kastje komt een BSC door een grotere seriespoel niet goed uit'. Een afgestemde zuigkring werkt hier beter en laat het gebied tussen 400 en 700Hz beter op niveau. Precies daarom kan het wel wat dun klinken nu, die grote seriespoel haalt daar te veel weg.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Oké,dan gaan we nu in de problemen komen. :mrgreen:

Hoe kun je zo iets berekenen?


Ik heb in vergelijk met de eerste metingen wel het een en ander aan de demping gewijzigd.

Nieuwe metingen zal ik komend weekend even posten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

De Pipe Six heeft een 3e orde filtering voor LP en HP. Een ontwerp met deze drivers die een totaal ander beeld geven, zeker ook in het hoog: http://www.oaudio.de/en/Loudspeaker-DIY ... e-Six.html
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Het filter van de pipe six heb ik opgezocht.
PipeSiXe_Weiche.pdf
(88.08 KiB) 97 keer gedownload
Misschien maar eens meer tijd in het 3e orde filter steken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

huh, heeft die een rear tweeter.... verklaart de andere respons wel.
Lijkt me een modificatie: http://www.xn--rhrenkiste-ecb.de/pipe6e.html
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door markbakk »

dre schreef:
Hoe kun je zo iets berekenen?
Hiermee! Met dank, natuurlijk.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Ik ga hier morgen eens een klein begin mee maken.

Bedankt voor de tip! :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Hmmmmmm,het klinkt eigenlijk toch wel erg lekker...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

En we gaan weer verder!

Ondertussen ben ik de klank alweer vergeten....... :mrgreen:

Morgen meer!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door ds23man »

Breaking News! :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Historisch nieuws zelfs! :yeah:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Gisteren lekker opgeschoten. 8)
Wat extra demping en een herstart aan het filter hebben me eigenlijk tevreden gemaakt.

Nu wel het mooie loskomen en geen overdaad aan laag.

Morgen zal ik eens wat metingen posten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door ds23man »

Gebruik je nu schaap, cavia of iets synthetisch als demping?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

In deze regio zijn zulke onderkruipsels zeldzaam......

Dus helaas heb ik op Pritex en MDM-3 in moeten zetten. :cry:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door sander1238 »

komt deze ook mee naar groesbeek :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

sander1238 schreef:
komt deze ook mee naar groesbeek :D
Heeft Leo een vrachtwagen? :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

2 stuks gaan in een boodschappentas.

De TB-speakers daar in tegen gaan de meter voorbij. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”