Project 09 een TBSpeaker.
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
je kan de imp meting vergelijken met de gesimuleerde curve ja.
de afstemming zelf (in Hz) meet je door close range de woofer te meten en dan te zien waar de dip in de output zit, dat is de poortafstemming. dit komt vaak overeen met midden tussen de 2 bulten in de impedantie, maar niet helemaal. de voorkeursmethode is accoustisch.
de afstemming zelf (in Hz) meet je door close range de woofer te meten en dan te zien waar de dip in de output zit, dat is de poortafstemming. dit komt vaak overeen met midden tussen de 2 bulten in de impedantie, maar niet helemaal. de voorkeursmethode is accoustisch.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
dre schreef:Vanmiddag nog even wat zitten testen,maar wat een bak laag komt er uit die dingen!![]()
Eens kijken of ik dat in de hand kan gaan houden.
Als ik het goed begrepen heb kun je aan de impedantie meting zie of de afstemming van de poort o.k. is toch?
Ik ben benieuwd wat dat laag van mij gaat doen. Gelukkig is het maar een 16cm woofer.
Edit: Ik kan beter mijn kop houden.
Het is wel veel laag, maar hoe klinkt het? Heb je een basloopje gehoord en klinkt elke verschillende toon even luid?
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 14 aug 2014, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
De pipesix heeft een L1 van 1,5mH dus ik had al zoiets verwacht met je 2,2mH spoeldre schreef:Vanmiddag nog even wat zitten testen,maar wat een bak laag komt er uit die dingen!![]()
Eens kijken of ik dat in de hand kan gaan houden.
Als ik het goed begrepen heb kun je aan de impedantie meting zie of de afstemming van de poort o.k. is toch?
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ik heb ook al kleinere spoeltjes geprobeerd,maar dan heb ik erg veel moeite om de woofer mooi af te laten vallen.......
Nu speelt de tweeter 1e orde zonder demping met 5,1uF,de woofer 2e orde met 2mH en 8,2uF parallel.
Ik moet zeggen dat het laag nu beter is......
Verkouden?
Ik zal zo wat plaatjes posten.
Nu speelt de tweeter 1e orde zonder demping met 5,1uF,de woofer 2e orde met 2mH en 8,2uF parallel.
Ik moet zeggen dat het laag nu beter is......
Verkouden?
Ik zal zo wat plaatjes posten.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ondertussen heb ik weer wat in elkaar gezet:totale kosten exact €225. 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
o leuk, wat? een stijgerhouten tuinset? Of iets wedstrijdspeakergerelateerds? (leuk galgje woord)
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ik zie nog geen plaatjes , JEGdre schreef:do aug 14
Ik zal zo wat plaatjes posten.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
het laag is echt enorm zeg!!
Er begint van alles te trillen in de kamer.
De klank is open,dynamisch en gedetaileerd,maar als het echt laag gaat dan gaat het helemaal mis.
Eens kijken waar dat vandaan komt.
Er begint van alles te trillen in de kamer.
De klank is open,dynamisch en gedetaileerd,maar als het echt laag gaat dan gaat het helemaal mis.
Eens kijken waar dat vandaan komt.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Goed bezig hoor!
Ik kan hier niet echt de inspiratie vinden om nog met de Scanspeak/Vifa combinatie door te gaan. Het filter hiervoor is reeds aardig op orde maar het klinkt toch stukken minder fraai dan de AT/AMT set in de woonkamer.
Groetjes Walter
Ik kan hier niet echt de inspiratie vinden om nog met de Scanspeak/Vifa combinatie door te gaan. Het filter hiervoor is reeds aardig op orde maar het klinkt toch stukken minder fraai dan de AT/AMT set in de woonkamer.
Groetjes Walter
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Dat is ook geen vergelijk.....
Maar optimale balans moet je er wel uit weten te halen ongeacht de kwaliteit van de drivers.
Maar optimale balans moet je er wel uit weten te halen ongeacht de kwaliteit van de drivers.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Zo staat het er nu voor,2e orde met 2mH en 22uF en 4.7uF en 0.82mH.
Ik had elke keer een wat dunne klank rond de overgang,mnaar da's nu prima in orde.
Vanavond maar eens de 2e kast er bij halen.
Bij 15k zie je een duidelijke dip,hoe zou je die aan kunnen pakken?
Ik had elke keer een wat dunne klank rond de overgang,mnaar da's nu prima in orde.
Vanavond maar eens de 2e kast er bij halen.
Bij 15k zie je een duidelijke dip,hoe zou je die aan kunnen pakken?
Re: Project 09 een TBSpeaker.
kleine condensator over de serieweerstand van de tweeter zetten om het hoogste hoog wat te liften? (denk aan 1.0uF - 2.2uF)
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Dat heb ik geprobeerd,maar dan gaat de rest ook mee omhoog.Walt schreef:kleine condensator over de serieweerstand van de tweeter zetten om het hoogste hoog wat te liften? (denk aan 1.0uF - 2.2uF)
Groetjes Walter
Misschien het absolute tophoog een iets dempen?
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ik zie zo gauw geen schema van je filter. Wat is de waarde van je serieweerstand?
Je kan over die serieweerstand een L en C in serie zetten (bijv 1,5uF en 0,1mH) Je kan wat met die waarden spelen om de frequentie te verleggen. Om de Q wat te verlagen (piekje wat minder heftig) kun je er weer een weerstand tussen zetten. Met bijvoorbeeld Boxsim zie je zo wat er gebeurt.
Je kan over die serieweerstand een L en C in serie zetten (bijv 1,5uF en 0,1mH) Je kan wat met die waarden spelen om de frequentie te verleggen. Om de Q wat te verlagen (piekje wat minder heftig) kun je er weer een weerstand tussen zetten. Met bijvoorbeeld Boxsim zie je zo wat er gebeurt.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 01 nov 2014, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ik heb net het 2e filter ook in elkaar gebakken:da's helemaal niet verkeerd zeg!
@leonie:Ik zal daar morgen eens wat tijd in steken.
Bedankt voor het advies!
Het laag blijft flink,maar da's niet zo vreemd als je altijd naar een gesloten systeem luisterd.
Over het rendement van het systeem ben ik zeker te spreken!
Ik verwacht toch wel rond de 88db te zitten eigenlijk.
@leonie:Ik zal daar morgen eens wat tijd in steken.
Bedankt voor het advies!
Het laag blijft flink,maar da's niet zo vreemd als je altijd naar een gesloten systeem luisterd.
Over het rendement van het systeem ben ik zeker te spreken!
Ik verwacht toch wel rond de 88db te zitten eigenlijk.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Mmmm,nu een 3e orde filter....
Dit is toch meer wat ik zoek.
Nog wat sleutelen aan de overgang en dan maar eens vergelijken.
Dit is toch meer wat ik zoek.
Nog wat sleutelen aan de overgang en dan maar eens vergelijken.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
En toch maar weer terug naar het 2e orde filter.
Nu heb ik het rond de overgang beter voor elkaar,het telt ook wat mooier op.
Nu heb ik het rond de overgang beter voor elkaar,het telt ook wat mooier op.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ik zie nog steeds die terughoudendheid bij 15kHz. Is dat nou een eigenschap van je tweeter?
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk niet terug hoor..
Ik zal straks eens onder wat hoeken meten.
Ik zal straks eens onder wat hoeken meten.
