Project 09 een TBSpeaker.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Henkjan »

je kan de imp meting vergelijken met de gesimuleerde curve ja.

de afstemming zelf (in Hz) meet je door close range de woofer te meten en dan te zien waar de dip in de output zit, dat is de poortafstemming. dit komt vaak overeen met midden tussen de 2 bulten in de impedantie, maar niet helemaal. de voorkeursmethode is accoustisch.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door ds23man »

Ja.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Vanmiddag nog even wat zitten testen,maar wat een bak laag komt er uit die dingen! :shock:
Eens kijken of ik dat in de hand kan gaan houden.

Als ik het goed begrepen heb kun je aan de impedantie meting zie of de afstemming van de poort o.k. is toch?
Ja, de twee impedantiepieken zouden gelijk moeten zijn, eeehh bij een BR. Hier weet ik het niet, eerlijk gezegd.
Ik ben benieuwd wat dat laag van mij gaat doen. Gelukkig is het maar een 16cm woofer.

Edit: Ik kan beter mijn kop houden. :hide:

Het is wel veel laag, maar hoe klinkt het? Heb je een basloopje gehoord en klinkt elke verschillende toon even luid?
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 14 aug 2014, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door ds23man »

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

dre schreef:
Vanmiddag nog even wat zitten testen,maar wat een bak laag komt er uit die dingen! :shock:
Eens kijken of ik dat in de hand kan gaan houden.

Als ik het goed begrepen heb kun je aan de impedantie meting zie of de afstemming van de poort o.k. is toch?
De pipesix heeft een L1 van 1,5mH dus ik had al zoiets verwacht met je 2,2mH spoel :wink: Laag kun je passief nauwelijks boosten dus geen probleem, het midhoog minder dempen :rock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Ik heb ook al kleinere spoeltjes geprobeerd,maar dan heb ik erg veel moeite om de woofer mooi af te laten vallen.......
Nu speelt de tweeter 1e orde zonder demping met 5,1uF,de woofer 2e orde met 2mH en 8,2uF parallel.

Ik moet zeggen dat het laag nu beter is......
Verkouden? :mrgreen:

Ik zal zo wat plaatjes posten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Ondertussen heb ik weer wat in elkaar gezet:totale kosten exact €225. :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

o leuk, wat? een stijgerhouten tuinset? Of iets wedstrijdspeakergerelateerds? (leuk galgje woord)
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door cool »

dre schreef:
do aug 14

Ik zal zo wat plaatjes posten.
Ik zie nog geen plaatjes , JEG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

het laag is echt enorm zeg!! :shock:
Er begint van alles te trillen in de kamer. :mrgreen:

De klank is open,dynamisch en gedetaileerd,maar als het echt laag gaat dan gaat het helemaal mis.

Eens kijken waar dat vandaan komt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Hopla,vandaag maar even het stof er af gewapperd. 8)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

Goed bezig hoor!

Ik kan hier niet echt de inspiratie vinden om nog met de Scanspeak/Vifa combinatie door te gaan. Het filter hiervoor is reeds aardig op orde maar het klinkt toch stukken minder fraai dan de AT/AMT set in de woonkamer.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Dat is ook geen vergelijk.....

Maar optimale balans moet je er wel uit weten te halen ongeacht de kwaliteit van de drivers.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Tb 1-11.jpg
Zo staat het er nu voor,2e orde met 2mH en 22uF en 4.7uF en 0.82mH.
Ik had elke keer een wat dunne klank rond de overgang,mnaar da's nu prima in orde.

Vanavond maar eens de 2e kast er bij halen.

Bij 15k zie je een duidelijke dip,hoe zou je die aan kunnen pakken?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

kleine condensator over de serieweerstand van de tweeter zetten om het hoogste hoog wat te liften? (denk aan 1.0uF - 2.2uF)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Walt schreef:
kleine condensator over de serieweerstand van de tweeter zetten om het hoogste hoog wat te liften? (denk aan 1.0uF - 2.2uF)

Groetjes Walter
Dat heb ik geprobeerd,maar dan gaat de rest ook mee omhoog.

Misschien het absolute tophoog een iets dempen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door pappaleo »

Ik zie zo gauw geen schema van je filter. Wat is de waarde van je serieweerstand?

Je kan over die serieweerstand een L en C in serie zetten (bijv 1,5uF en 0,1mH) Je kan wat met die waarden spelen om de frequentie te verleggen. Om de Q wat te verlagen (piekje wat minder heftig) kun je er weer een weerstand tussen zetten. Met bijvoorbeeld Boxsim zie je zo wat er gebeurt.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 01 nov 2014, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Ik heb net het 2e filter ook in elkaar gebakken:da's helemaal niet verkeerd zeg!

@leonie:Ik zal daar morgen eens wat tijd in steken.
Bedankt voor het advies! :wink:

Het laag blijft flink,maar da's niet zo vreemd als je altijd naar een gesloten systeem luisterd. :mrgreen:

Over het rendement van het systeem ben ik zeker te spreken!
Ik verwacht toch wel rond de 88db te zitten eigenlijk.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Mmmm,nu een 3e orde filter....
Dit is toch meer wat ik zoek.
Nog wat sleutelen aan de overgang en dan maar eens vergelijken.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door sjons »

:foto:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

En toch maar weer terug naar het 2e orde filter.
Nu heb ik het rond de overgang beter voor elkaar,het telt ook wat mooier op.
tb 3-11.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door pappaleo »

Ik zie nog steeds die terughoudendheid bij 15kHz. Is dat nou een eigenschap van je tweeter?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk niet terug hoor..

Ik zal straks eens onder wat hoeken meten. :wink:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door pappaleo »

Zeker een ouwemannentweeter. Die horen dat toch niet :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

wouter schreef:
jeg :-&
Kijk nou eens wat ik weer tegen kom! :lagge:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”