JBL 3155

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

JBL 3155

Bericht door Martin778 »

Ik ben serieus begonnen met de nieuwe filters, kan iemand me vertellen of mijn tekening klopt?
bestandsbron: http://puu.sh/c6LvR/d29d04d161.png
bestandsbron: http://puu.sh/c6LvR/d29d04d161.png
Ik mis nog een stukje na S6 en S8 omdat ik het nog niet helemaal begrijp :oops:
Het worden 3 aparte PCB's, die straks op elkaar met afstandsbussen worden gemonteerd.

Hier nog het schema:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 1361826359

Weet iemand toevallig waar je 2.4mH en .16mH spoelen kunt bestellen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: JBL 3155

Bericht door ds23man »

Spoelen die geen standaardwaarde hebben moet je zelf maken door een grotere waarde te pakken en af te wikkelen mbv een LCR meter
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: JBL 3155

Bericht door Martin778 »

Da's duidelijk!

Klopt mijn tekening verder wel?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: JBL 3155

Bericht door ds23man »

Martin778 schreef:


Klopt mijn tekening verder wel?
mmm, heb geen Jip en Janneke taal gehad op de lagere school! :mrgreen:
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: JBL 3155

Bericht door fritzie »

Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: JBL 3155

Bericht door Martin778 »

Ze bestaan wel, dat weet ik. Ze zijn alleen nergens leverbaar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JBL 3155

Bericht door ray5150 »

Zo is een stuk makkelijker :
attachment.jpg
Als je die nou in plaats van de link zet kan men in een oogopslag zien of er fouten in jouw versie zitten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: JBL 3155

Bericht door ds23man »

Zie zo wie zo level aanpassingen met een schakelaar die niet in de J&J versie voorkomen, heb een beetje twijfel daarover. In het originele JBL filter gebeurd dat met L-pads. In deze setup heb je maar twee keuzes en als je pech hebt te hard of te zacht.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: JBL 3155

Bericht door ds23man »

Ah, nou zie ik het, je hebt de level aanpassing wegggelaten! Lekkere Henkie! :lol:
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: JBL 3155

Bericht door fritzie »

Ze bestaan wel, dat weet ik. Ze zijn alleen nergens leverbaar.

die kan rumoh zo leveren hoor

en anders weet ik wel een adres
maar eerst onze forum sponser proberen



bert
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: JBL 3155

Bericht door Martin778 »

@ds23man,

Nee niet weggelaten, ik twijfelde erover omdat ik dit soort filters altijd met een potmeter zag.
Zo is het dus ook met mijn huidige 3143 filters opgelost, met l-pads (welke overigens altijd op neutraal staan).

Op het groene forum zeggen ze dat mijn 'schema' :rofl: niet gaat werken.

RumoH kan de 14AWG spoelen pas eind november weer leveren.
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: JBL 3155

Bericht door Martin778 »

Ik heb de onderdelen bij RumoH besteld, 14AWG wire coil voor de midwoofer en 16AWG Crosscoils voor het hoog en superhoog.

Het schema uit 2010 is niet zo zo duidelijk, er is ook een nieuwere versie waar de L-pads wel goed op staan:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 1412967030

Ik zit nog alleen met 1 ding - de 16 ohm Lpads! 8 Ohm 15W kan ik zo bestellen maar 16 ohm zie ik voorlopig alleen bij Parts-Express in de VS.
Zou een 8 ohm stereo L-pad in serie voor 16 ohm mono ook werken?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: JBL 3155

Bericht door Olaf Analogue »

Jouw schema in je eerste post gaat inderdaad niet werken, het schema in je laatste link wel, alleen zou ik zelf persoonlijk voor de seriegeschakelde condensatoren gewoon enkele condensatoren met de resultaatwaarde toepassen, en door dan gebruik te maken van MKP condensatoren kun je dat gedoe met die batterij weg laten.
De batterij was namelijk een betaalbaar lapmiddel om de elektrolytische condensatoren (elco's) onder spanning te houden waardoor ze wat beter klonken, MKP condensatoren hebben dat niet nodig.
hierdoor wordt het hele filter ook meteen een stuk overzichtelijker.
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: JBL 3155

Bericht door Martin778 »

Olaf, JBL gebruikt het CC principe al jaren dus ik ga de wiel niet opnieuw uitvinden.
Er zit heus wat in dat het ook in de topmodellen K2 en Everest nog steeds wordt toegepast, bovendien heb ik de onderelen voor het 9V gedeelte ook al besteld.

Ik volg dus 100% het schema, alleen de waardes van de componenten zijn 'op zijn Amerikaans' (3.6uF en 16uF bijvoorbeeld).
De condensatoren zijn Jantzen CrossCap MKP's, niks bijzonders maar zo heb ik tenminste een startpunt om in de toekomst te gaan tweaken met betere MKP's.
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: JBL 3155

Bericht door Martin778 »

Gisteren beide filters afgebouwd (ondertussen ook andere schema's getekend) maar of ze beter klinken dan de oude 3143?
Tsja...anders, de 4343's zijn nu iets te rustig en laidback geworden. :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JBL 3155

Bericht door ray5150 »

:foto:
:foto:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: JBL 3155

Bericht door pappaleo »

Ik zeg: plankje, MKPtje, spoeltje tie-raps
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: JBL 3155

Bericht door Martin778 »

Precies. Zeker al op het AF forum gezien? :rofl:

http://i57.tinypic.com/335fds2.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JBL 3155

Bericht door ray5150 »

Plankje ? is meer een pallet... :shock:
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: JBL 3155

Bericht door Martin778 »

Op de onderste plank zit een 2.4mH CrossCoil, 4x18uF en een print met een 9V batterij, vandaar dat ze zo groot zijn (geen zin gehad om 1 plank kleiner te maken) :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: JBL 3155

Bericht door pappaleo »

Martin778 schreef:
Precies. Zeker al op het AF forum gezien? :rofl:

http://i57.tinypic.com/335fds2.png
Haha, nee, het was meer een soort voorspelling :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: JBL 3155

Bericht door ds23man »

Nou nog een laddertje en je hebt een leuk knaagdierenhok! :mrgreen:
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: JBL 3155

Bericht door Martin778 »

De bedoeling was om ze in te bouwen op de plek waar de oude crossovers zaten maar ik heb geen rekening gehouden met de hoogte van de nieuwe filters :lol:

Ik heb een paar nieuwe OP-amps besteld, NE5532 en OPA2134 voor de BSS, eens kijken hoe hij dan gaat klinken want het hoog blijft schor klinken.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”