Isis kloon maar dan anders

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door dre »

prachtig! 8)
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Tnx Wout. Tnx dre.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door ray5150 »

Diep respect ! :goeie: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door AatV »

Erg fraai, zoals de lichtval de facetten van de luidspreker accentueert!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Kleine audio update! Zeeeeeeer blij mee. Echt een verbetering tov de 2mk2!

Gr. Erik
Bijlagen
image.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

insiders info zeker, welk type is dit dan? :oops: :lol:

Voortrap, dat wist ik al van je. Hybride, buizen transistor??
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Lucas82 »

Zeeer fraai! :goeie:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

http://www.troelsgravesen.dk/SP44.htm

Accuton C44 midrange 900-5000Hz
The upper mid/lower treble? Never heard it better. These ceramic cones are something. Clean, clean, clean.
the C44 has the most clean cumulative spectral decay I can remember, i.e. distortion is really low
Mostly thanks to the C44, this speaker will merciless tell you if you amps and musical sources are less than - well, really good.

3. Last but not least: To try out the ceramic drivers and hear what lack of colouration does to your music. The C44s are truly something as stated elsewhere on this page.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Inmiddels spelen de topjes (laag moet nog afgefilterd worden). Tevens moet ik het laag nog aansluiten (DSP) en dit laten samensmelten met het mid-hoog. Ik heb nog geen ervaring op het gebied van filteren op line-level (mid-hoog). Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden hiervan.

Verder hieronder nog wat plaatjes van de laatste handelingen.
Bijlagen
IMG_1401.JPG
IMG_1390.JPG
IMG_1403.JPG
IMG_1404.JPG
IMG_1426.JPG
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door meiborg »

Ik vind ze héél mooi geworden!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door bas focal m180 »

meiborg schreef:
Ik vind ze héél mooi geworden!

Mvg Reinder
Past goed bij de rest van je woonkamer .
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Holy Crap!!!!

suuuuu-perrrrrrrr :goeie:

Ik vind ze echt heel fraai en ik ben straks gelukkig niet de enige gek die ze kort op de muur heb staan :mrgreen:

en, before you ask, nee nog niet verder gekomen, druk met andere shit, don't get me started :wink:

Hifi_goeroe schreef:
Ben wel heel benieuwd naar je fineer werk!

Almere - nijkerk.......das koffie-drink afstand :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Wowly »

Echt een supergaaf systeem!!!!
Als het zo mooi klinkt als het eruit ziet wens ik je veel plezier met je collectie te beluisteren; wat moet dat fijn klinken!

respect!!

jan
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door audiomanics »

Buitengewoon fraai, zo op de foto.....

Kees
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Vanavond hebben we de subkasten aan de tops gekoppeld d.m.v. een eerste gooi met de DCX en Crown K2...

Metingen zal ik later verwerken, hier alvast de pics. Qua klank... heel groots, echt heel groots. En onopvallend, met je ogen dicht zou je niet direct zeggen dat je naar een fors systeem luistert, meer naar (het goede van) elektrostaten of zoiets... Maar die grootsheid verdwijnt onmiddellijk wanneer je de subs uitzet :rock:
DSCN6836 o.jpg
Voor wie goed kijkt... de integratie is te zien op de laptop :wink:
DSCN6842 p.jpg
Okee, nog eentje dan...
DSCN6845 p.jpg
Edit: metingen toegevoegd.
We zijn uitgekomen op een bessel 2e orde. Andere filters hadden meer correctie nodig en andere ordes liepen buiten de overgangsfrequentie niet in fase met de C220 incl. line level filter. Boven de overgangsfrequentie in fase betekende eronder geen mooie optelling, en vice versa.

Ik verwacht dat het hobbeltje rond 150 Hz een gevolg is van plafond/vloer interferentie en dat dit eigenlijk nauwelijks aangepakt dient te worden maar voor de fun hebben we dat maar even gedaan.

Een boost in het laag (soort LT) en wat EQ's zijn geinig maar worden op gehoor uiteindelijk gereduceerd tot het minimale. De luisterpostie bevoordeeld het laag niet, maar door het grote oppervlak klinkt het allemaal wel heel moeiteloos. Iets verder naar voren geeft een zeer solide basfundament waarbij 'slam, 'push', kick... gewoon alles tegelijk valt. Muzikale bastonen zonder spoortje van traagheid en tegelijk een adembenemende diepgang. Waar het bij aanvang nog onsamenhangend en traag kon klinken was dit na goede integratie niet meer te bespeuren. De luisterplek is niet optimaal, de integratie voor een eerste gooi wel. So far, so good voor 2 uurtjes pielen... En, wat zo vaak opvalt: nadat alles goed ingeregeld is blijft alles vrijwel ongeacht mic. positie goed meten. Daarvoor was een beetje omhoog of omlaag al het verschil tussen pieken en dalen...
line level invloed
line level invloed
isis 2.PNG
isis3.PNG
isis4.PNG
isis 1.PNG
Laatst gewijzigd door wouter op zo 23 feb 2014, 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Walt »

Prachtige kasten hoor! Ik ben benieuwd naar de metingen. Is er nog de optie om de kasten verder van de achterwand te plaatsen tijdens het luisteren?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MarcoSQ »

Qua uiterlijk is dit niet helemaal mijn smaak, maar het vakmanschap straalt er echt van af !
Heel mooi gebouwd, chapeau :D ! Iemand met engelengeduld :lol: !

Integratie lijkt op het oog ook heel mooi gelukt zover, en benieuwd hoe het vordert.
Waar kijk ik bij het plaatje 'isis2.png' precies naar, wat is daar gemeten en onder welke omstandigheden ? Ik snap niet helemaal wat ik zie...

Als het verre veld is (maar dat denk ik niet?), loont het zeker om die 30Hz wat te drukken. Misschien daarna toch nog wat spelen met een LT-achtig iets, wat eerder niet beviel. Ik heb iets heel soortgelijks, en dat lijkt in het begin wel indrukwekkend, maar is op termijn erg vermoeiend.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Isis 2 is een meting van tussen de bovenste subwoofer en de Accuton C220. Dit was redelijk in het begin van het filteren, het toont hoe we met een 2e orde Bessel een spiegelbeeld kregen. Het sublaag is niet zo relevant op die positie. Daarna is er op detailniveau verder gewerkt. Later is de mic ook even naar beneden gegaan, tussen beide subwoofers in om de output daarvan te meten, zie Isis 4


'Ground plane' zou waarschijnlijk alle rommel weghalen. Belangrijk is dat het niet de output is maar interferentie. Ik heb Isis 4 op de hoogste resolutie laten staan, kunnen we zien dat het allemaal heel netjes is. Ca +/- 1,5dB vanaf Ca. 22Hz.

Wat roomgain en kamerresonantie allemaal doet zal Erik zelf moeten gaan ervaren door luisteren. Een enthousiast sublaag is inderdaad vermoeiend, maar gelukkig heel eenvoudig bij te regelen. Het sublaag meet bij de drivers netjes, dus die bult op 30 Hz, of dal even daarboven is vooral te wijten aan de microfoonpositie.
Laatst gewijzigd door wouter op ma 24 feb 2014, 7:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door markbakk »

Zijn de tops nu gefilterd? Het lijkt een 2e-orde akoestische flank.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Erik had volgens de methode die je met hem had gecommuniceerd een kleine condensator in de XLR kabels gezet. Zie meting 'isis 5' voor met en zonder line level filter. Helaas zullen we het Chorda filter moeten herzien. Deze heeft een forse bafflestep compensatie op 800 Hz en de tweeter ver naar voren om tot zeer nette metingen te komen. Deze kunnen we nu niet meer repeteren, het meet anders. Terwijl we in de projectfase met een proefkast toch binnen 1,5dB van de oorspronkelijke Chorda metingen konden blijven. Op het niveau van de Chorda komen wordt een uitdaging. Misschien moeten ze maar in de auto naar ome Bernd. De Chorda was toch zijn kindje denken we, staat hij vast wel voor open :sure:


Edit: even de oude metingen opgezocht. Ik verwacht dat de kastvorm van en onder de top roet in het eten gooit. Het viel me ook op dat eergister rond 300 Hz te veel energie zit. Kan dit door het line level filter komen? Bij een GHP had ik het al gesimuleerd namelijk:
Afbeelding 197.jpg
Afbeelding 197.jpg (20.08 KiB) 614 keer bekeken
Chorda top 1.JPG
Chorda top 1.JPG (8.87 KiB) 614 keer bekeken
Chorda top 2.JPG
Chorda top 4.~PNG.jpg
Chorda top 4.~PNG.jpg (8.94 KiB) 614 keer bekeken
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
Het viel me ook op dat eergister rond 300 Hz te veel energie zit. Kan dit door het line level filter komen?
Kan, maar dat is maar van welke kant je het bekijkt. Bij de traditionele BSC (maar dat weet jij ook) haal je gauw te veel weg bij 500-800Hz. Resteert meer bij 300Hz. Dat de highpassflank onder de 300Hz gaat duiken is natuurlijk normaal bij een 1e-orde elektrisch filter.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Beste allemaal,

Ben alweer een tijdje aan het spelen en het bevalt zeer goed.

Ik ben gaan filteren op line level (mid/hoog ontlasten van laag) en heb in eerste instantie hier goedkope mkp's voor gebruikt. Dit betreft de Wima mkp10. 0,01/400.

Het betreft zon kleine waarde datvik hier eens een supercondensator in wil proberen. Wie heeft suggesties?

Tnx. Erik
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Gebruik je 0,01 uF?

Je zou 10 stuks 0,1uF achter elkaar kunnen zetten, of bijvoorbeeld deze Mundorf 0,01uF: http://www.rumoh.eu/nl/mundorf-mcap-evo ... 001uf.html

Ik heb trouwens ook 0,01uF Vishay Bypass caps liggen: http://www.rumoh.eu/nl/vishay-mkp1837/25
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

10 achterelkaar en dan 2x ivm xlr wordt wel heel groot in een xlr kabeltje........

Liever 1 stuks anders wel heel veel soldeerverbindingen.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

@wouter. Het is 10nF dus dan maar red ik niet met 10 stuks......
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”