Isis kloon maar dan anders
Moderator: Beheerdersteam
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: Isis kloon maar dan anders
Erg fraai, zoals de lichtval de facetten van de luidspreker accentueert!
groet,
Aat
groet,
Aat
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: Isis kloon maar dan anders
Kleine audio update! Zeeeeeeer blij mee. Echt een verbetering tov de 2mk2!
Gr. Erik
Gr. Erik
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Isis kloon maar dan anders
insiders info zeker, welk type is dit dan?
Voortrap, dat wist ik al van je. Hybride, buizen transistor??
Voortrap, dat wist ik al van je. Hybride, buizen transistor??
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Isis kloon maar dan anders
http://www.troelsgravesen.dk/SP44.htm
Accuton C44 midrange 900-5000Hz
Accuton C44 midrange 900-5000Hz
The upper mid/lower treble? Never heard it better. These ceramic cones are something. Clean, clean, clean.
the C44 has the most clean cumulative spectral decay I can remember, i.e. distortion is really low
Mostly thanks to the C44, this speaker will merciless tell you if you amps and musical sources are less than - well, really good.
3. Last but not least: To try out the ceramic drivers and hear what lack of colouration does to your music. The C44s are truly something as stated elsewhere on this page.
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: Isis kloon maar dan anders
Inmiddels spelen de topjes (laag moet nog afgefilterd worden). Tevens moet ik het laag nog aansluiten (DSP) en dit laten samensmelten met het mid-hoog. Ik heb nog geen ervaring op het gebied van filteren op line-level (mid-hoog). Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden hiervan.
Verder hieronder nog wat plaatjes van de laatste handelingen.
Verder hieronder nog wat plaatjes van de laatste handelingen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Isis kloon maar dan anders
Past goed bij de rest van je woonkamer .meiborg schreef:Ik vind ze héél mooi geworden!
Mvg Reinder
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Isis kloon maar dan anders
Holy Crap!!!!
suuuuu-perrrrrrrr
Ik vind ze echt heel fraai en ik ben straks gelukkig niet de enige gek die ze kort op de muur heb staan
en, before you ask, nee nog niet verder gekomen, druk met andere shit, don't get me started
Almere - nijkerk.......das koffie-drink afstand
suuuuu-perrrrrrrr
Ik vind ze echt heel fraai en ik ben straks gelukkig niet de enige gek die ze kort op de muur heb staan
en, before you ask, nee nog niet verder gekomen, druk met andere shit, don't get me started
Hifi_goeroe schreef:Ben wel heel benieuwd naar je fineer werk!
Almere - nijkerk.......das koffie-drink afstand
Re: Isis kloon maar dan anders
Echt een supergaaf systeem!!!!
Als het zo mooi klinkt als het eruit ziet wens ik je veel plezier met je collectie te beluisteren; wat moet dat fijn klinken!
respect!!
jan
Als het zo mooi klinkt als het eruit ziet wens ik je veel plezier met je collectie te beluisteren; wat moet dat fijn klinken!
respect!!
jan
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Isis kloon maar dan anders
Vanavond hebben we de subkasten aan de tops gekoppeld d.m.v. een eerste gooi met de DCX en Crown K2...
Metingen zal ik later verwerken, hier alvast de pics. Qua klank... heel groots, echt heel groots. En onopvallend, met je ogen dicht zou je niet direct zeggen dat je naar een fors systeem luistert, meer naar (het goede van) elektrostaten of zoiets... Maar die grootsheid verdwijnt onmiddellijk wanneer je de subs uitzet
Voor wie goed kijkt... de integratie is te zien op de laptop
Okee, nog eentje dan...
Edit: metingen toegevoegd.
We zijn uitgekomen op een bessel 2e orde. Andere filters hadden meer correctie nodig en andere ordes liepen buiten de overgangsfrequentie niet in fase met de C220 incl. line level filter. Boven de overgangsfrequentie in fase betekende eronder geen mooie optelling, en vice versa.
Ik verwacht dat het hobbeltje rond 150 Hz een gevolg is van plafond/vloer interferentie en dat dit eigenlijk nauwelijks aangepakt dient te worden maar voor de fun hebben we dat maar even gedaan.
Een boost in het laag (soort LT) en wat EQ's zijn geinig maar worden op gehoor uiteindelijk gereduceerd tot het minimale. De luisterpostie bevoordeeld het laag niet, maar door het grote oppervlak klinkt het allemaal wel heel moeiteloos. Iets verder naar voren geeft een zeer solide basfundament waarbij 'slam, 'push', kick... gewoon alles tegelijk valt. Muzikale bastonen zonder spoortje van traagheid en tegelijk een adembenemende diepgang. Waar het bij aanvang nog onsamenhangend en traag kon klinken was dit na goede integratie niet meer te bespeuren. De luisterplek is niet optimaal, de integratie voor een eerste gooi wel. So far, so good voor 2 uurtjes pielen... En, wat zo vaak opvalt: nadat alles goed ingeregeld is blijft alles vrijwel ongeacht mic. positie goed meten. Daarvoor was een beetje omhoog of omlaag al het verschil tussen pieken en dalen...
Metingen zal ik later verwerken, hier alvast de pics. Qua klank... heel groots, echt heel groots. En onopvallend, met je ogen dicht zou je niet direct zeggen dat je naar een fors systeem luistert, meer naar (het goede van) elektrostaten of zoiets... Maar die grootsheid verdwijnt onmiddellijk wanneer je de subs uitzet
Voor wie goed kijkt... de integratie is te zien op de laptop
We zijn uitgekomen op een bessel 2e orde. Andere filters hadden meer correctie nodig en andere ordes liepen buiten de overgangsfrequentie niet in fase met de C220 incl. line level filter. Boven de overgangsfrequentie in fase betekende eronder geen mooie optelling, en vice versa.
Ik verwacht dat het hobbeltje rond 150 Hz een gevolg is van plafond/vloer interferentie en dat dit eigenlijk nauwelijks aangepakt dient te worden maar voor de fun hebben we dat maar even gedaan.
Een boost in het laag (soort LT) en wat EQ's zijn geinig maar worden op gehoor uiteindelijk gereduceerd tot het minimale. De luisterpostie bevoordeeld het laag niet, maar door het grote oppervlak klinkt het allemaal wel heel moeiteloos. Iets verder naar voren geeft een zeer solide basfundament waarbij 'slam, 'push', kick... gewoon alles tegelijk valt. Muzikale bastonen zonder spoortje van traagheid en tegelijk een adembenemende diepgang. Waar het bij aanvang nog onsamenhangend en traag kon klinken was dit na goede integratie niet meer te bespeuren. De luisterplek is niet optimaal, de integratie voor een eerste gooi wel. So far, so good voor 2 uurtjes pielen... En, wat zo vaak opvalt: nadat alles goed ingeregeld is blijft alles vrijwel ongeacht mic. positie goed meten. Daarvoor was een beetje omhoog of omlaag al het verschil tussen pieken en dalen...
Laatst gewijzigd door wouter op zo 23 feb 2014, 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Isis kloon maar dan anders
Prachtige kasten hoor! Ik ben benieuwd naar de metingen. Is er nog de optie om de kasten verder van de achterwand te plaatsen tijdens het luisteren?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Isis kloon maar dan anders
Qua uiterlijk is dit niet helemaal mijn smaak, maar het vakmanschap straalt er echt van af !
Heel mooi gebouwd, chapeau
! Iemand met engelengeduld
!
Integratie lijkt op het oog ook heel mooi gelukt zover, en benieuwd hoe het vordert.
Waar kijk ik bij het plaatje 'isis2.png' precies naar, wat is daar gemeten en onder welke omstandigheden ? Ik snap niet helemaal wat ik zie...
Als het verre veld is (maar dat denk ik niet?), loont het zeker om die 30Hz wat te drukken. Misschien daarna toch nog wat spelen met een LT-achtig iets, wat eerder niet beviel. Ik heb iets heel soortgelijks, en dat lijkt in het begin wel indrukwekkend, maar is op termijn erg vermoeiend.
Heel mooi gebouwd, chapeau
Integratie lijkt op het oog ook heel mooi gelukt zover, en benieuwd hoe het vordert.
Waar kijk ik bij het plaatje 'isis2.png' precies naar, wat is daar gemeten en onder welke omstandigheden ? Ik snap niet helemaal wat ik zie...
Als het verre veld is (maar dat denk ik niet?), loont het zeker om die 30Hz wat te drukken. Misschien daarna toch nog wat spelen met een LT-achtig iets, wat eerder niet beviel. Ik heb iets heel soortgelijks, en dat lijkt in het begin wel indrukwekkend, maar is op termijn erg vermoeiend.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Isis kloon maar dan anders
Isis 2 is een meting van tussen de bovenste subwoofer en de Accuton C220. Dit was redelijk in het begin van het filteren, het toont hoe we met een 2e orde Bessel een spiegelbeeld kregen. Het sublaag is niet zo relevant op die positie. Daarna is er op detailniveau verder gewerkt. Later is de mic ook even naar beneden gegaan, tussen beide subwoofers in om de output daarvan te meten, zie Isis 4
'Ground plane' zou waarschijnlijk alle rommel weghalen. Belangrijk is dat het niet de output is maar interferentie. Ik heb Isis 4 op de hoogste resolutie laten staan, kunnen we zien dat het allemaal heel netjes is. Ca +/- 1,5dB vanaf Ca. 22Hz.
Wat roomgain en kamerresonantie allemaal doet zal Erik zelf moeten gaan ervaren door luisteren. Een enthousiast sublaag is inderdaad vermoeiend, maar gelukkig heel eenvoudig bij te regelen. Het sublaag meet bij de drivers netjes, dus die bult op 30 Hz, of dal even daarboven is vooral te wijten aan de microfoonpositie.
'Ground plane' zou waarschijnlijk alle rommel weghalen. Belangrijk is dat het niet de output is maar interferentie. Ik heb Isis 4 op de hoogste resolutie laten staan, kunnen we zien dat het allemaal heel netjes is. Ca +/- 1,5dB vanaf Ca. 22Hz.
Wat roomgain en kamerresonantie allemaal doet zal Erik zelf moeten gaan ervaren door luisteren. Een enthousiast sublaag is inderdaad vermoeiend, maar gelukkig heel eenvoudig bij te regelen. Het sublaag meet bij de drivers netjes, dus die bult op 30 Hz, of dal even daarboven is vooral te wijten aan de microfoonpositie.
Laatst gewijzigd door wouter op ma 24 feb 2014, 7:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Isis kloon maar dan anders
Zijn de tops nu gefilterd? Het lijkt een 2e-orde akoestische flank.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Isis kloon maar dan anders
Erik had volgens de methode die je met hem had gecommuniceerd een kleine condensator in de XLR kabels gezet. Zie meting 'isis 5' voor met en zonder line level filter. Helaas zullen we het Chorda filter moeten herzien. Deze heeft een forse bafflestep compensatie op 800 Hz en de tweeter ver naar voren om tot zeer nette metingen te komen. Deze kunnen we nu niet meer repeteren, het meet anders. Terwijl we in de projectfase met een proefkast toch binnen 1,5dB van de oorspronkelijke Chorda metingen konden blijven. Op het niveau van de Chorda komen wordt een uitdaging. Misschien moeten ze maar in de auto naar ome Bernd. De Chorda was toch zijn kindje denken we, staat hij vast wel voor open 
Edit: even de oude metingen opgezocht. Ik verwacht dat de kastvorm van en onder de top roet in het eten gooit. Het viel me ook op dat eergister rond 300 Hz te veel energie zit. Kan dit door het line level filter komen? Bij een GHP had ik het al gesimuleerd namelijk:
Edit: even de oude metingen opgezocht. Ik verwacht dat de kastvorm van en onder de top roet in het eten gooit. Het viel me ook op dat eergister rond 300 Hz te veel energie zit. Kan dit door het line level filter komen? Bij een GHP had ik het al gesimuleerd namelijk:
Re: Isis kloon maar dan anders
Kan, maar dat is maar van welke kant je het bekijkt. Bij de traditionele BSC (maar dat weet jij ook) haal je gauw te veel weg bij 500-800Hz. Resteert meer bij 300Hz. Dat de highpassflank onder de 300Hz gaat duiken is natuurlijk normaal bij een 1e-orde elektrisch filter.wouter schreef:Het viel me ook op dat eergister rond 300 Hz te veel energie zit. Kan dit door het line level filter komen?
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: Isis kloon maar dan anders
Beste allemaal,
Ben alweer een tijdje aan het spelen en het bevalt zeer goed.
Ik ben gaan filteren op line level (mid/hoog ontlasten van laag) en heb in eerste instantie hier goedkope mkp's voor gebruikt. Dit betreft de Wima mkp10. 0,01/400.
Het betreft zon kleine waarde datvik hier eens een supercondensator in wil proberen. Wie heeft suggesties?
Tnx. Erik
Ben alweer een tijdje aan het spelen en het bevalt zeer goed.
Ik ben gaan filteren op line level (mid/hoog ontlasten van laag) en heb in eerste instantie hier goedkope mkp's voor gebruikt. Dit betreft de Wima mkp10. 0,01/400.
Het betreft zon kleine waarde datvik hier eens een supercondensator in wil proberen. Wie heeft suggesties?
Tnx. Erik
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Isis kloon maar dan anders
Gebruik je 0,01 uF?
Je zou 10 stuks 0,1uF achter elkaar kunnen zetten, of bijvoorbeeld deze Mundorf 0,01uF: http://www.rumoh.eu/nl/mundorf-mcap-evo ... 001uf.html
Ik heb trouwens ook 0,01uF Vishay Bypass caps liggen: http://www.rumoh.eu/nl/vishay-mkp1837/25
Je zou 10 stuks 0,1uF achter elkaar kunnen zetten, of bijvoorbeeld deze Mundorf 0,01uF: http://www.rumoh.eu/nl/mundorf-mcap-evo ... 001uf.html
Ik heb trouwens ook 0,01uF Vishay Bypass caps liggen: http://www.rumoh.eu/nl/vishay-mkp1837/25
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: Isis kloon maar dan anders
10 achterelkaar en dan 2x ivm xlr wordt wel heel groot in een xlr kabeltje........
Liever 1 stuks anders wel heel veel soldeerverbindingen.
Liever 1 stuks anders wel heel veel soldeerverbindingen.
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: Isis kloon maar dan anders
@wouter. Het is 10nF dus dan maar red ik niet met 10 stuks......
