Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Bedankt allemaal. Van Arjan had ik achter de schermen al wat meer hulp gehad :dank:

Ik heb e.e.a. met elkaar vergeleken en denk dat we er niet aan ontkomen om verschillende woofers in de praktijk te testen. En omdat ik wel een voorkeur heb voor de opzet met een 8" en 3" breedbander met eenvoudig filter heb ik ook gekeken naar hoe de woofer zich in de behuizing gedraagt. Omdat blijkbaar de 50mm spoel van de Monacor geen beperking vormt is dit een mooie woofer om mee te starten denk ik. Daarnaast misschien de Oberton. Gaat dat veel beter, dan kunnen we nog weer verder zoeken...

Als ik een vergelijking mag maken, Tony gebruikt de Visaton W250S-4 in z'n mini bass-rig i.c.m. een visaton B80 breedbander.
Die woofer zit in 30 liter gesloten ongeveer. Als die woofer heeft 5mm Xmax, een spoel van 38mm diameter en zal binnen Xmax niet luider gaan dan een BR Monacor SP8/150PA. Qua afstemming liggen ze mooi bij elkaar in de buurt als ik de simulatie daarin kan vertrouwen. Hoe dan ook zullen de Oberton en Beyma een heel andere correctie nodig hebben als wat ik van plan ben met het filter. We wilden aanvankelijk namelijk de Momo bouwen, een ontwerp met de SP8/150PRO & DT300+WG300 (28mm waveguide tweeter combi). Daar zit echter een kostbaar filter bij. Ik zou een 'stella light' (F.A.S.T.) achtig filter willen proberen (1 spoel en 1 condensator), dat zou moeten lukken met de Monacor en een 3" Vifa. De condensator wordt ongeveer 68uF en de spoel ca. 1,5mH, overgang rond 1,2kHz
bascabinet 5.png
Het gaat inderdaad om een 5 snarige bas, dus een 32Hz grondtoon en 64 Hz als eerste harmonische.
Laatst gewijzigd door wouter op ma 29 sep 2014, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Verschillende woofers kopen en testen lijkt mij duurder dan één keer een goede unit aanschaffen. Verder denk ik dat je inderdaad beter af bent met een robuuste instrument speaker zoals de Oberton. Kleine tweeter erbij en je bent klaar. Zo'n 3" hifi unit jaag je zo over zijn grootje als het er wat dynamischer aan toe gaat. Verder mis je denk ik met hifi-achtige units het rendement wat nodig is om een klein zaaltje te bespelen. Het is niet voor niets dat PA en hifi andere werelden zijn.

Groetjes Walter
arjank

Bericht door arjank »

Een 3" breedbander heeft denk ik een iets te laag rendement en is niet erg hoog belastbaar als je alleen een 68uf condensator er voor zet. Ik heb al menig breedbander op deze manier in rook zien op gaan.... Misschien is het beter een goede PA mid te gebruiken, deze lopen meestal tot 5 á 9khz wat voor de meeste bassisten voldoende is.
Dit is een mooie 5" mid, wel even die piek dempen met een LCR netwerkje http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/5-0/5mdn38
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Verschillende woofers kopen en testen lijkt mij duurder dan één keer een goede unit aanschaffen. Verder denk ik dat je inderdaad beter af bent met een robuuste instrument speaker zoals de Oberton. Kleine tweeter erbij en je bent klaar. Zo'n 3" hifi unit jaag je zo over zijn grootje als het er wat dynamischer aan toe gaat. Verder mis je denk ik met hifi-achtige units het rendement wat nodig is om een klein zaaltje te bespelen. Het is niet voor niets dat PA en hifi andere werelden zijn.

Groetjes Walter
Toch apart dat Jeroen de ervaring heeft dat het prima gaat met 2 visaton Hifi units...

Die vriend van me speelt daarvoor (zaaltjes vullen) met 4x 10" + 1x 15" en 800 Watt, echter hij wil ook in de woonkamer wat kunnen oefenen en in huiskamers wat versterkt kunnen meespelen met bijv. een akoestische gitaar.

Geloof me, dit is een praktisch 'voor erbij' ding wat wel kwaliteit moet hebben. Dus, we zoek het tot op de bodem uit. Als het bevalt zijn er namelijk genoeg in de muzikale kring die ook wel zoiets erbij willen hebben. De kosten van 2 a 3 woofers proberen zijn daarmee niet een struikelblok. Het gaat om het resultaat.

Het pruttelt hierbinnen nog even door, denk niet dat ik tips vraag en vervolgens alleen eigenwijs wil zijn :hide: Zo ziet het er wel een beetje uit...
arjank

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Geloof me, dit is een praktisch 'voor erbij' ding wat wel kwaliteit moet hebben.
Dus gewoon voor thuis om te oefenen?
Dan kun je prima een 3" breedbander inzetten mist het rendement aansluit bij de 8" woofert O:)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat is mijn gevoel eigenlijk ook. En de praktijk zal uitwijzen hoeveel thuis en hoeveel uit huis gebruik zoiets gaat worden. Als het bevalt gaat het mee, schiet het te kort dan... terug naar de tekentafel :yeah:

Op dit moment wordt ook gebruikt gemaakt van een set van Rikkers, dat heb ik ooit eens doorgemeten. Dit is met een 12" Eminence Delta II. http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Het komt totaal niet laag, de behuizing zou 2x zo groot (80 liter) moeten zijn voor een fatsoenlijke laagafstemming. Hier viel me destijds ook al op dat een bass-rig blijkbaar niet laag afgestemd hoeft te worden. Wel mooi als een kubus van 29x29x29 cm dit bijna kan bijhouden of weg speelt.
arjank

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Op dit moment wordt ook gebruikt gemaakt van een set van Rikkers, dat heb ik ooit eens doorgemeten. Dit is met een 12" Eminence Delta II. http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view.
oh nee, niet de Deltalite MkII......
De 10"versie heb ik ooit gehad voordat ik die Oberton 10B200 ging gebruiken, wat een prut ding die Eminence, hij gaat met name zeer snel over z'n nek.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

eh.. JA!! :rofl:

Vond het ook niet zo best dat je de tweeter uit fase moet uitsluiten maar dat dit door de ontwerpers niet vermeld werd (meen ik). Verder werkte het standaard filter verrassend netjes, maar qua laag slaat het nergens op heb ik begrepen. Toch zweren sommigen erbij... niet in de DIY hoek geloof ik \:D/
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

arjank schreef:
Een 3" breedbander heeft denk ik een iets te laag rendement en is niet erg hoog belastbaar als je alleen een 68uf condensator er voor zet. Ik heb al menig breedbander op deze manier in rook zien op gaan.... Misschien is het beter een goede PA mid te gebruiken, deze lopen meestal tot 5 á 9khz wat voor de meeste bassisten voldoende is.
Dit is een mooie 5" mid, wel even die piek dempen met een LCR netwerkje http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/5-0/5mdn38
Het filter is een seriefilter met ongeveer 1,5 mH spoel en 68uF condensator. Dit geeft een 2e orde elektrisch filter rond 600 Hz dus dat zou geen problemen moeten geven. Omdat we aanvankelijk met een Monacor DT300+Waveguide aan de slag wilden (K_TMomo concept) is het idee van een waveguide tweeter gebleven. Als alternatief, mocht het met de breedbander niet echt lekker gaan, is er de Morel CAT378. Deze "94mm" tweeter past nog net in het ontwerp en zal eenvoudig vanaf ca. 2kHz ingezet kunnen worden.

Hier een schetsje van het idee:
bascabinet 6.jpg
Hier een Bass-rig met 2x Monacor SP8/150PRO, zo te zien een oudere versie van de woofer. Niet dat het het hoogst haalbare is, maar met 2 stuks bevalt het de bouwer. Nu maar hopen dat het met 1 ook werkt :hide:
I built this cabinet as a very small, portable solution for private gigs at people's homes and "unplugged" sessions. It's small, but nevertheless powerful: 600W peak. The bass from this cab isn't as earth-shaking as the Yellowstones, but for a cab this size, it's about as good as it gets.
beijert

Bericht door beijert »

Is het mogelijk zo'n Fane 12" in een klein vierkant kastje te proppen?
Dan wordt ie wel een paar centimeter groter dan 29 x29 maar nog steeds compact.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Je kunt alles in een krap kastje gooien... maar of er dan nog bruikbaar laag uit komt hangt helemaal van de T/S parameters af. Groter dan een 8" gaat passief niets worden in 15 liter. Dus een 12" zeker niet, los van de T/S. Dan moet je naar een zwaar membraan toe, en dat heeft ie vast niet :wink:
beijert

Bericht door beijert »

Wouter heeft hem in 20 liter, valt nog mee toch?

(of heeft ie dat later aangepast en lees ik er overheen?)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat was een in elkaar bats project van Walter met een 12" breedbander. Enige raakvlak hiermee is dat het een kartelrand :wink:
Walt schreef:
Er is wat meer laag nu in verhouding tot de vorige filterafstemming, maar het is natuurlijk nog steeds geen basmonster geworden.

Het is een goed klinkende zéér compacte 2-weg geworden met hoog rendement en hoge maximale geluidsdruk, precies wat ik wilde bereiken.
Groetjes Walter
Dit topic gaat over een zo goed mogelijk concept bascabinet / bass-rig wat met normale middelen maakbaar is. Niet compromisloos, de laatste 10% kost vaak 90% maar wel liefst zo goed mogelijk. Als eenvoudig een andere driver duidelijk beter is, dan hoort die betere in dit concept.

De doelstelling is 'compact & diepgaand' omdat de bassist dit verzocht. Als blijkt dat we hoger kunnen afstemmen zullen we dat gaan doen. Een B-snaar is 32 Hz, dus 64 moet wel met kracht weergegeven kunnen worden.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als we 30x30x30 cm aanhouden bij 18mm plaatsterkte is de baffle 26,4x26,4 cm

Zelfs als we de breedbander ook willen kunnen uitwisselen met de Morel CAT378 tweeter dan past het allemaal nog net \:D/ (alles 1mm uit de hoek)
bascabinet 7.jpg
De Oberton woofer zal hier ook nog wel inpassen...

Edit: die past ook exact, aangezien deze net als de Monacor 210 mmx210 buitenafmetingen heeft \:D/ http://oberton.com/index.php?option=com ... mitstart=2
Laatst gewijzigd door wouter op wo 08 okt 2014, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Misschien niet meteen extra compact, maar als je de baffle naar achteren laat hellen, is er dan meer mogelijk ?
Wellicht is dit ook beter voor de afstraling, in hoeverre dit belangrijk is bij gitaarversterking.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Meestal word dat opgelost met een stapel bierviltjes. :lol:
beijert

Bericht door beijert »

De breedbander van Walter komt uit een diy basscabinet trouwens.
architect

Bericht door architect »

speel al zo'n 20 jaar bas (tijd gaat snel zeg)
en heb enkele jaren terug een Greenboy fEarful gebouwd met 15 inch, 6 inch mid en tweeter
en Walt dat gaat inderdaad prima met een paar Ucd als versterker
en uiteraard een preamp, in mijn geval een oude 1U Ampeg met 5 buisjes erin

is dit ook iets
http://www.philjonespuresound.com/products/?id=10
zojuist eens uitgerekend dat 4 stuks 5 inch ongeveer evenveel Sd heeft als een enkele 8 inch
enkele voordelen die ik kan bedenken :
- wellicht geen tweeter meer nodig
- afstraling naar meer kanten toe mogelijk, geen bierviltjes meer nodig
- beter verdeelde warmte?
- klinkt makkelijk lekkerder op laag volume?
- xmax waarschijnlijk wel beperkter dan 8 inch, maar dat is een nadeel

en verder lijkt het mij logisch dat je moet kiezen tussen diepgang en maximaal geluidsvolume

maar graag hoor ik jullie reactie even op dit idee, 4 stuks 5 inch ipv 1 van 8 inch
hanselchen

Bericht door hanselchen »

Of een Monacor MHD-152 voor het mid-hoog;
Mooi breed afstraalgedrag (moet je met een bb nog maar afwachten),
Heel laag in te zetten, vanaf pakweg 2 kHz,
Dik belastbaar (of die bb een lang leven beschoren is?...),
Compact in te bouwen boven de woofert.

Toevallig staat er een ontwerp met deze hoorn in de laatste K&T.
Tis maar een suggestie, matchet iig prachtig met de genoemde woofers.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

architect schreef:
speel al zo'n 20 jaar bas (tijd gaat snel zeg)
en heb enkele jaren terug een Greenboy fEarful gebouwd met 15 inch, 6 inch mid en tweeter
en Walt dat gaat inderdaad prima met een paar Ucd als versterker
en uiteraard een preamp, in mijn geval een oude 1U Ampeg met 5 buisjes erin

is dit ook iets
http://www.philjonespuresound.com/products/?id=10
zojuist eens uitgerekend dat 4 stuks 5 inch ongeveer evenveel Sd heeft als een enkele 8 inch
enkele voordelen die ik kan bedenken :
- wellicht geen tweeter meer nodig
- afstraling naar meer kanten toe mogelijk, geen bierviltjes meer nodig
- beter verdeelde warmte?
- klinkt makkelijk lekkerder op laag volume?
- xmax waarschijnlijk wel beperkter dan 8 inch, maar dat is een nadeel

en verder lijkt het mij logisch dat je moet kiezen tussen diepgang en maximaal geluidsvolume

maar graag hoor ik jullie reactie even op dit idee, 4 stuks 5 inch ipv 1 van 8 inch
Even mijn reactie: ik ken maar weinig 5,25" inches die dit lekker gaan vinden, hoog belast worden en kwalitatief laag weer geven, hoge Xmax en ook nog een fullrange gedrag (anders gaat het zonder tweeter niet werken). Dan zit je op units als Alpair 10(10.2 evt.) a 135,- (150,-) per stuk... x4 (maar voor de gein wil ik hem wel even simuleren). Ik weet dat dit de eerste keer is dat we zelf een bascabinet gaan bouwen maar ik volg liever ontwerpen zoals die van Arjan en Tony Gee dan dit soort marketinguitspraken.

Eerder al heb ik 4 Wavecor subwoofers met 8mm Xmax gesloten in 16 liter gesimuleerd. Dat komt gewoon niet luider dan 1x Monacor SP8/150PRO. En van die andere units moet ik het nog zien, de Monacor heeft de grootste 'normale' Xmax volgens de datasheet. We gaan het wel merken.

En voor de tweeter had ik 2 opties onderzocht, een P Audio PHT407 maar die is zo duur dat ik dan liever een Morel CAT378 neem. Die zal nog mooier rondstralen en is ook (relatief) laag inzetbaar. Die grote hoorntweeters hebben in dit systeem volgens mij helemaal geen voordelen. Als je een brede hoorn vertikaal beluistert (staan met je cabinet op de grond) heb je totaal geen hoog.

Die breedbander... tja :-k Tony gebruikt een Visaton B80 met grotere spreekspoel maar als je die simuleert merk ik dat die veel minder belastbaar is doordat hij met iets meer dan 40uF elektrisch wordt gefilterd. Voorspellingen dat de breedbander het met een kleinere woofer (8" vs 10") en een 2e orde elektisch filter boven 1kHz kan ik niet op af gaan op dit moment. En het alternatief is er al, met een heel mooie tweeter die het zeker aan kan.

De planning is om volgende week te gaan bouwen, dus dan weten we meer \:D/
Heb er enorm veel zin in :yeah:

Edit:
4x Alpair 10 Bass komt 6dB minder luid als de Monacor SP8/150PRO in 15 liter. De spreekspoelen kunnen maar 35/70 Watt hebben, waardoor Xmax in deze krappe kast niet behaald kan worden.
Een stevig belastbare 5,25" is de tangband W5-876SA (heb zelf 2 stuks voor subjes gebruikt). Buiten Xmax is het alleen direct afgelopen, maar in 4 liter per stuk komt het net iets luider (binnen Xmax) dan de Monacor SP8/150PRO. De verschillen zijn echt heel klein, ik verwacht in de praktijk niet echt een groot voordeel... (ze nemen samen namelijk ook nog flink wat volume weg in de praktijk)
bascabinet 8.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

D-day... En ja, een 8" kan echt wat :yeah:

Vandaag hebben we een ca 16 liter kubus gebouwd met daarin de (ingespeelde) 8" Monacor SP-8/150PRO PA woofer en een 3,5"Peerless TC9FD18-08 breedbander. Dit met een "stella light" achtig filter van 1,7mH (ja, die PA spoel is 1,5kg :-$ ) en 82uF in een seriefilter. De breedbander slaat vrijwel niet uit en kan het allemaal prima bijhouden. Na een flink stukje 5 snarige bas te hebben overleefd hebben, hebben we de woofer richting de max gedraaid met een stevig stuk Trance (Ghost Rider - Be Focussed, over "bas" gesproken \:D/ ). Nooit eerder had ik mijn voorversterker op 3/4 open, de NAD C270 eindversterker had nu ook eens wat te doen :-"

Goed, dat was lachen. En alles is nog heel, zelfs het servies en de glazen (hier nooit eerder horen rammelen geloof ik). Het afstemmen van de poort was nog niet heel goed hoorbaar tijdens spelen, tijdens muziek een beetje en bij sinustonen was het direct merkbaar. We hebben uitwendig (tijdelijk :mrgreen: ) een uitschuifbare baspijp geplaatst. De afstemming varieerde tussen 50 en 43 Hz.

Voorlopige conclusies, mede door Roelof (ervaren) bassist:
1. Dit is bizar compact en het speelt een 2x 10" van matige kwaliteit nog weg. Wat er uit komt is voor dit formaat ongehoord. Het kan luid ZAT!
2. Het geeft de B-snaar niet met volle druk weer, onderin zijn toonhoogte verschillen amper te onderscheiden
3. De diepe afstemming is nu moeilijk hoorbaar, omdat er flinke 'bult zit tussen 200 en 1000 Hz, en vooral tussen 500 en 1000Hz. De potentie qua diepgang is nog niet volledig duidelijk.
4. Er mag SPL max ingeleverd worden voor extra diepgang. Een complex passief filter verdient geen voorkeur, maar in de basis moet het wel zonder uitgebreide toonregeling kunnen werken.
5. De breedbander kon het niet bijhouden, het klonk ook op muziek niet helder genoeg. Na filtering is dit waarschijnlijk wel het geval, anders is de 4 Ohm versie van de breedbander (TG9-FD10/04) een optie, die speelt vanaf 1000 Hz 2 a 3 dB luider.

Voor vandaag zit het er op. We gaan sowieso eerst verder met 8" (een 10" gaat als snel naar 40 liter i.p.v. 15) en nu kijken hoe we klankmatig diepgang kunnen krijgen. Eventueel wordt het een 2-weg met een tweeter, dan is de Morel CAT 378 de eerste keuze.

Ben het flesje bier vergeten er naast te zetten, maar de box is exact even hoog als het flesje wijn dat ik nu soldaat aan het maken ben :lagge: (30x30x30cm)
DSCN8044.JPG
DSCN8036.JPG
DSCN8038.JPG
DSCN8041.JPG
DSCN8047.JPG
De filtering is nu nog zoals bij een passieve speaker, maar dit is puur om de driver en kast combi te leren kennen. Het is niet de verwachting dat in de uiteindelijke versie een filter zit die de speaker 'vlak' laten meten. Wat wel, de tijd zal het leren.
meting 1.png
meting 2.png
Vanwege het niet zo praktische feit dat een kubus zeer goed wil resoneren hebben we Damping-30 gebruikt, dat is hier gewoon goed op z'n plek denk ik...
meiborg

Bericht door meiborg »

Dat ziet er hoopgevend uit! Mits de "problemen" met de laag weergave worden opgelost natuurlijk: een bascabinet waarbij de lage tonen min of meer hetzelfde klinken is natuurlijk niet zo nuttig. Waarschijnlijk wel iets wat klankmatig met een aanpassing in het filter wel kan worden opgelost, je geeft zelf aan dat het uiteindelijk niet zo vlak zal meten maar dat zou wel een goed idee zijn omdat als de boventonen mooi doorkomen je gehoor het gebrek aan definitie onderin wel verder in kleurt toch?

Mvg Reinder
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Vandaag flink vorderingen gemaakt. Uit het concept "ultra compact 3-weg actief" even de Hypex AS2.100D + UcD400 "geleend".
De woofer krijgt per DSP signaal, via de 400 Watt UcD, de breedbander/tweeter vanuit de AS2.100.

We zitten weer op het topic onderwerp, compact en diepgaand :proost:
Na de basis instellingen via DSP en meten heb ik op gehoor steeds wat wijzigingen gedaan. Uiteindelijk bleek 45 Hz afstemfrrequentie het meest praktisch. Lager afstemmen geeft een "traag" laag ( :yeah: ) en hoger afstemmen maakt dat er bastonen gaan ontbreken. Het is een balans zoeken in droog laag en warmte. Schiet je door dan is het een achteruitgang, maar dat blijkt pas met verschillende soorten muziek.

Heb het systeem ook buiten uitgetest. Dan blijft er nog steeds een stevig laag maar het indrukwekkende is wel direct weg O:)
Zo luid gaat het buiten ook weer niet, dus we moeten maar eens kijken wat een Oberton of B&C (met 64mm spreekspoel) kan. Onder fs afstemmen heeft gewoon z'n grenzen, dus ik weet niet hoeveel winst er nog te halen valt.

Waarschijnlijk zullen we met een Hypex PSC2.400 verder moeten in dit kastje, de AS2.100 schiet met 140Watt theoretisch te kort. Dat wordt het volgende onderzoekje. En een passieve versie reversed engineren is ook nog de planning.
De breedbander gaat er uit, die heeft erg veel last van de asymmetrische en ongunstige positie in de kast. Ik denk dat een Morel CAT 378 het makkelijk bij kan houden, die peerless 3,5" trekt het immers ook (filter op 2kHz).

Het laag is nu rustig en stevig. Ik denk dat er nog een dB-tje af kan in het laag. Meestal houd ik de gevoeligheid van 200 Hz aan en dan 'rechtdoor aan de linkerkant'. Dit zie je in de metingen met de individuele woofer curve ook terugkomen. Het midden-hoog is nu niet heel relevant, maar het klinkt al best goed :wink:
dsp 2.png
meting 4.png
meting 3.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De SPL max is natuurlijk niet afgenomen met de boost, maar wordt bij een gemiddelde geluidsdruk wel eerder bereikt. Dit maakt niet uit, in het concept is diepgang een uitgangspunt/ontwerp eis. Bij gebruik van Hypex modules kunnen 4 presets opgeslagen worden en 1 daarvan kan natuurlijk zijn "SPL max" (HP filter hoger, minder boost) en een andere "Fullrange flat". Dan nog een versie "Bright" en een versie "Combo Woofer" voor een extra laagkast ofzo. Genoeg mogelijkheden.

Free air gaat het allemaal al vrij hard, uiteraard is het de bedoeling dat je de speaker op de grond zet i.p.v. aan een draadje laat bengelen :mrgreen: Hierdoor gaat het een dB of 6 luider dan gesimuleerd, verwacht ik. Theoretisch dus 110dB vanaf ongeveer de lage E (41 Hz). En in de hoek, 120 dB vanaf 40 Hz, 122 vanaf 42 Hz...
bascabinet sim 2.png
De kast simuleert als een 18,7 liter kast, als ik de gemeten fb probeer te benaderen met een pijp van 35cm^2 en 22 cm lengte. Waarschijnlijk is de pijp virtueel nog wat langer en komt daardoor het kastvolume in de simulatie hoger uit. Als ik 15 liter simuleer met een pijp van 28 cm (meen ik) dan is de SPL max onveranderd, het laagste punt van de powerdip verandert niet en de afstemfrequentie blijft 45 Hz.

Helaas pindakaas voor de lage B (32 Hz), dat gaat gewoon ten koste van het geheel en de lage E zit er in ieder geval wel goed in. Misschien dat een verzwarende coating op de woofer nog een oplossing zou kunnen zijn. Eerst maar eens andere 8" woofers, de maatstaf is nu bepaald \:D/
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

for what it's worth

jammer dat ik nu pas het topic bemerk.
Ik heb niet elke regel gelezen maar wil hier graag even mijn eigen ervaring kwijt.

In de jaren 80 bouwde ik verschillende speakers voor gebruik met basgitaar.
Dat waren meestal kasten met een forse Fane or JBL.

Op een bepaald moment ben ik, de Trace Elliot, n X 8" trend, gaan volgen.
Dat was de tijd dat Mark King zijn debuut maakte en Trace Elliot sprong maakte daar dankbaar gebruik van om een 'nieuw geluid' op te zetten. Zo nieuw was dat niet want de amerikanen deden dat ook reeds met Stanley Clarke.
Dat nieuwe geluid kwam van meerdere kleine woofers. Voor die tijd was 15" de norm.

Arjank heeft gelijk als ie zegt dat de meeste energie bij een basgitaar in de 2de harmonische zit, maar dat is niet altijd zo.
Toen ik mijn Graphite Basgitaar serie begon te ontwerpen was mijn uitgangspunt om een dominante grondtoon te bekomen.

Aanvang jaren 90 kocht ik een Clio 3 meetsysteem voor het meten van mijn speakerprojecten, daarmee was het echter mogelijk om via Fourier analyse de verhoudingen tussen de harmonschen te detecreren op een basgitaar. Via die meting kon ik dan een instrument samenstellen waarbij de grondtoon steeds sterker werd.
De eisen voor de speakerkast op deze basgitaar werden dan plots heel anders dan bij de reguliere Fender bas, waarbij de grondtoon aanzienlijk lager lag.

Rolph Smulders, zelf bassist en gereputeerd speaker ontwerper zoals jullie weten, stelde me voor om met Car drivers te werken.
Audio Components voerde toen een Vifa serie met dubbele spreekspoel (fs 20 hz) waarmee Rolph een kit voor gebruik in de auto had samengesteld.
Die drivers heb ik dan ingezet om baskasten te bouwen.

Aanvankelijk geloofde ik daar niet in omwille van de lagere dynamiek en rendement, maar Rolph overtuigde mij door te melden dat het bijkomende onderste oktaaf het subjektief gevoel van luidheid bij het horen van bas, aanzienlijk zou verhogen.
Voodoo dacht ik, maar het werkte wel.

Die kasten heb ik met succes gebouwd en ze verkochten als warme broodjes.
Ik had 2 uitvoeringen, ééntje met 2 bas drivers in een 12mm multiplex kast voor mobiel gebruik en ééntje met 4 woofers in een MDF kast voorvast gebruik.
12mm multiplex??? hoor ik jullie al denken. Die dunne kast geeft een extra dimensie omdat ze zelf een geluid opwekt. Dat geluid, geloof het of niet, is bij muzikanten gewenst.
In de kast zat ook een Vifa tweeter waar een hoorntje werd voor geplaatst om het rendement wat op te krikken.

Beide kasten heb ik nog in bezit. Mocht iemand die graag eens willen uitproberen dan kan dat.

Vorig jaar heeft Arjank zijn kasten gedemonstreerd tijdens de luisterdag in Breda.
Die vond ik geweldig klinken, maar het klankkarakter is totaal verschillend van de kasten zoals hierboven beschreven.
Elke muzikant heeft zijn eigen geluid en dat geluid wordt bepald door speelwijze en apparatuur.

De TS heeft dan ook een moeilijke taak om voor die bassist een speaker te ontwerpen / bouwen die bij hem gaat passen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”