Ik heb e.e.a. met elkaar vergeleken en denk dat we er niet aan ontkomen om verschillende woofers in de praktijk te testen. En omdat ik wel een voorkeur heb voor de opzet met een 8" en 3" breedbander met eenvoudig filter heb ik ook gekeken naar hoe de woofer zich in de behuizing gedraagt. Omdat blijkbaar de 50mm spoel van de Monacor geen beperking vormt is dit een mooie woofer om mee te starten denk ik. Daarnaast misschien de Oberton. Gaat dat veel beter, dan kunnen we nog weer verder zoeken...
Als ik een vergelijking mag maken, Tony gebruikt de Visaton W250S-4 in z'n mini bass-rig i.c.m. een visaton B80 breedbander.
Die woofer zit in 30 liter gesloten ongeveer. Als die woofer heeft 5mm Xmax, een spoel van 38mm diameter en zal binnen Xmax niet luider gaan dan een BR Monacor SP8/150PA. Qua afstemming liggen ze mooi bij elkaar in de buurt als ik de simulatie daarin kan vertrouwen. Hoe dan ook zullen de Oberton en Beyma een heel andere correctie nodig hebben als wat ik van plan ben met het filter. We wilden aanvankelijk namelijk de Momo bouwen, een ontwerp met de SP8/150PRO & DT300+WG300 (28mm waveguide tweeter combi). Daar zit echter een kostbaar filter bij. Ik zou een 'stella light' (F.A.S.T.) achtig filter willen proberen (1 spoel en 1 condensator), dat zou moeten lukken met de Monacor en een 3" Vifa. De condensator wordt ongeveer 68uF en de spoel ca. 1,5mH, overgang rond 1,2kHz Het gaat inderdaad om een 5 snarige bas, dus een 32Hz grondtoon en 64 Hz als eerste harmonische.