Hoe kom je daar nou bij ?Ah!buis schreef:Hm, zou ik het durven opperen![]()
Ray,kleurenblind![]()
R21 rood-rood-geel![]()
Anne
Ding is 22k, vanavond nog nagemeten...
Moderator: Beheerdersteam
Hoe kom je daar nou bij ?Ah!buis schreef:Hm, zou ik het durven opperen![]()
Ray,kleurenblind![]()
R21 rood-rood-geel![]()
Anne
Zuip keet, dat mag toch niet meerdre schreef:Een schuurfeest dus?
Met deze weerstanden is in de kleurcodering niks mis. ik zou zeggen gewoon E24 of E96 reeks. Alhoewel E24 meestal slechts 3 kleur ringen + 1 ring voor nauwkeurigheid heeft zou dan ook rood-rood-geel verwachten.ray5150 schreef:De kleur combinatie is rood-rood-zwart-rood-goud-zwart. 2-2-0-00 dus bij 5%.
Er zit ook een 220 K in de schakeling, die is rood-rood-zwart-oranje, zou je ook niet verwachten. normaal is dat geel.
Wat die laatste zwarte ring betekend zou ik op moeten zoeken.
Ik heb er nog een paar, en die meten gewoon 22K.
Inderdaad is de kleurcode wel wat verwarrend bij metaaloxide en film weerstanden.
Daarom meet ik die altijd na voor ik ze op de print soldeer.
Mmmm....er staat wel alcohol in de schuur, maar het lijkt me niet verstandig om deze te nuttigen, is namelijk industriële van 97 %....Zweitse schreef:Zuip keet, dat mag toch niet meerdre schreef:Een schuurfeest dus?
Duidelijk, ik had al het vermoeden dat de trimpot niet helemaal meer jofel was, deed een beetje vreemd tijdens de metingen.Ah!buis schreef:Zal wel een foutje in de weerstand zijn.De twee uiteinden zijn dopjes met een draad erop gepuntlast.
Die dopjes zitten op de weerstand gekrompen,komen los als je ze te heet maakt.
Maar dan is de lak erom ook beschadigt,ziet er hier niet naar uit.
Vermoedelijk is een dopje aan de zijkant opengespleten (onder de lak) ,maakt ie geen goed kontakt meer.
Wat 't vermogen betreft, nog geen 1/5W wordt verstookt,zit wel snor.
Erger is de trimpot.Daar verstook je bijna 1/2W en dat op nog geen kwart van de weerstand (denk dat ie op iong. 47k staat).
Da's erg veel voor dat klein deel (van dat klein ding) ,de rest (150k) doet niet mee.
Veilig is om de ingestelde waarde te meten en vervangen door een 1Watter.
Wat je zoal hoort over verschillen van "dezelfde" buizen , bijv.de test ECC83Kappa7 schreef:Mooi dat nu opgelost is.![]()
Zou het ook niet schelen dat het hele verhaal nu weer op de juiste spanning zit? Lijkt mij dat je dat wel gaat horen
Zou goed kunnen natuurlijk maar aangezien er meer parameters dan 1 zijn veranderd is het natuurlijk de vraag welke nu het verschil maakt.Ah!buis schreef:Wat je zoal hoort over verschillen van "dezelfde" buizen , bijv.de test ECC83Kappa7 schreef:Mooi dat nu opgelost is.![]()
Zou het ook niet schelen dat het hele verhaal nu weer op de juiste spanning zit? Lijkt mij dat je dat wel gaat horendan is een hoorbaar verschil niet ondenkbaar
.
+1 Wordt je SRPP alleen maar beter van. (en gaat iets minder versterken)Ah!buis schreef:Ipv er iets bij te zetten, begin 's met C11 en C13 eruit te gooien.
Anne
Kom op Ray, even bij de les blijven, met deze condensator gemonteerd is de versterking (vrijwel) gelijk aan de Mu van de buis in kwestie.ray5150 schreef:Waarom, Anne.