"Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Afgelopen weekend niet veel kunnen doen, de uien waren oogstrijp. Zoonlief bij opa in de trekker :-) en ik op een oud trekkertje met de 'loofklapper' de uien van hun kuif ontdaan :-)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GqjJkg3Frz4[/youtube]

Vanavond de subwoofers ingefreesd..

Vastsolderen van weerstanden
Monteren bovenkast op onderkast
Aanbrengen dempingsmateriaal
Sluiten van de kasten

Infrezen woofers
Dempingsmateriaal aanbrengen in subkast.
Subwoofers monteren
Fineren van de subkast
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Vandaag een uurtje de tijd gehad en het dempingsmateriaal aangebracht.
Ik heb ook messingpluggen met PU-lijm in het hout gelijmd.
messingplug.jpg
Hierin kan ik mooi m5 inbusboutjes draaien en de XXLS-en bomvrij vastzetten :mrgreen: Het laatste stukje van de plug is taps, dus de plug zal gaan spreiden als je er 25mm inbusboutje in draait. Het spreiden is op zich niet de bedoeling, dus ik draai er 16mm boutjes in, die pakken dan ca 10mm in het messing en dan blijft het spreiden beperkt. Ik ben benieuwd hoe dit bevalt, ik zal er morgen eens een foto van maken. Het ziet er in ieder geval netjes uit en ik denk dat de combinatie van plug en pu lijm ook sterk is.

Vastsolderen van weerstanden
Monteren bovenkast op onderkast
Aanbrengen dempingsmateriaal
Sluiten van de kasten
Infrezen woofers
Dempingsmateriaal aanbrengen in subkast.

Subwoofers monteren
Fineren van de subkast
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Zo, de subs zijn gemonteerd, de messing pluggen werken fantastisch!
De DSP's zijn nu voorzien van de berekende LT's voor de XXLS-en en de frequenties van de crossovers liggen voorlopig op 150 Hz en 2500Hz.

Helaas gaan de kids net naar hun bedje, dus een serieuze luistersessie laat nog even op zich wachten :roll:


Vastsolderen van weerstanden
Monteren bovenkast op onderkast
Aanbrengen dempingsmateriaal
Sluiten van de kasten
Infrezen woofers
Dempingsmateriaal aanbrengen in subkast.
Subwoofers monteren

Fineren van de subkast


Morgen is er weer een dag avond....
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

En ze staan beneden!! :D :D
Dit weekend was mijn vrouw met de meiden op stap, dus de mannen hadden het rijk alleen. Ideaal moment om de luidsprekers van zolder af te halen.. Jeemig wat zijn die dingen zwaar :shock:
Ze zijn gelukkig zo goed als ongeschonden beneden gekomen. Vlug de boel aangesloten en beluisterd. Wat een verschil met de zolder, ongelooflijk!!
Wat nu ook opvalt is dat er een verschil in geluidssterkte zit tussen links en rechts, na wat pielen kwam ik er achter dat de versterker niet helemaal neutraal stond. Dat viel op zolder helemaal niet op.. Ik moet er toch maar eens aan meten, want op het gehoor zit er wel een verschil tussen links en rechts. (ik ga toch niet een setje luidsprekers omgekeerd aangesloten hebben??? :oops: :oops: )
lescourbes.jpg
lescourbes2.jpg
(excuses voor de matige kwaliteit vd foto's.. het was nog donker vanmorgen...)

Met de balans wat meer naar rechts speelt het nu fenomenaal. Vanmorgen tranen in mijn ogen bij mussorgsky's 'pictures at an exhibition', zo dat kwam ff binnen! Waanzinnig! Het gemak waarmee de muziek wordt neergezet is best wel overweldigend.

Het wordt hoog tijd om er de boel nu eens door te meten, ik ben erg benieuwd!
Eerst maar even de 'spaghetti incident' oplossen, want als vrouwlief straks thuiskomt en die bescheiden jongens + alle kabels aantreft dan scoor ik geen punten natuurlijk.. Aan de omvang (en plaats... ze zijn loodzwaar) van die bescheiden jongens kan ik weinig meer doen, aan de kabels wel!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door rikpost »

Mooie speaker geworden :goeie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door ds23man »

Hoop dat je een bosje bloemen hebt klaarliggen voor je vrouw! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door rikpost »

ds23man schreef:
Hoop dat je een bosje bloemen hebt klaarliggen voor je vrouw! :mrgreen: :mrgreen:
Met een bosje draden maak je ze helemaal wild :lagge:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door dre »

Ik wil ze horen! =P~
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door ds23man »

Wat? die draden of bloemen? :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door dre »

Het geschreeuw van zijn vrouw? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Barry2001 »

Prachtige luidsprekers geworden! Echt het idee van het type dat je bij concerten veel boven het podium ziet hangen, PA. Kun je nog steeds verschil tussen rechts en links waarnemen? If yes, is er geen handige manier (meten) om de aangesloten luidsprekers langs te kunnen gaan om te zien of er wat omgedraaid is?
Wel is het jammer dat het originele idee (inklapbaar) er niet is gekomen, maar de noodzaak is er ook wat minder als ik je zo begrijp, met ouder wordende kinderen, en een vrouw die aan het idee went :D
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door cobaltjeh »

Indrukwekkende speakers, en erg netjes afgewerkt! :rock:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

ds23man schreef:
Hoop dat je een bosje bloemen hebt klaarliggen voor je vrouw! :mrgreen: :mrgreen:
Damn... lees ik nu pas.. Had ik beter gedaan.. nu was de verrassing van de nieuwe aanwinst in de woonkamer geen aanleiding tot veel vrolijkheid zullen we maar zeggen... :mrgreen:
Barry2001 schreef:
Prachtige luidsprekers geworden! Echt het idee van het type dat je bij concerten veel boven het podium ziet hangen, PA. Kun je nog steeds verschil tussen rechts en links waarnemen? If yes, is er geen handige manier (meten) om de aangesloten luidsprekers langs te kunnen gaan om te zien of er wat omgedraaid is?
Wel is het jammer dat het originele idee (inklapbaar) er niet is gekomen, maar de noodzaak is er ook wat minder als ik je zo begrijp, met ouder wordende kinderen, en een vrouw die aan het idee went :D
Het verschil links rechts zit er nog steeds, maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet. Het zou mij niets verbazen als het in de versterker niet helemaal tof zit zeg maar.. is al een oud beestje (en geen topper).. Ik morgen links en rechts eens omwisselen, kijken wat er dan gebeurt. Als het zo blijft zijn het de luidsprekers, als het mee verhuist de boxen.

Het inklapbare kan nog erg makkelijk toegevoegd worden, kwestie van twee scharnieren per kant. Maar de gedachte van het opbergen wordt helemaal niets. Die dingen zijn absoluut niet te tillen. Ook al klap je ze in, optillen en wegzetten is er niet bij.

Overigens, een vrouw die aan het idee went... dat moet nog maar even blijken... Als dat niet gaat gebeuren zijn er nog wel wat opties. Of ik verbouw de garage tot luisterkamer/werkkamer, (zeg maar gewoon Mancave :rock: ) of ik haal de subs achter de hoge kasten weg en schuif de mid/hoog kasten tegen de muur. Dan staan ze minder prominent in de kamer. Dan moet ik de subs elders wegmoffelen. (of die 15inch exodus audio gebruiken die nog steeds onder het plateau ligt :lagge: hoewel ik moet zeggen dat de bas van deze twee XXLS-en beter klinkt dan die ene 15inch woofer. Minder nadruk op de staande golven in de ruimte)

Time will tell..
cobaltjeh schreef:
Indrukwekkende speakers, en erg netjes afgewerkt! :rock:
Thanks... en dan zijn ze nog niet eens af haha.. Die subkasten moeten nog gefineerd worden...
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door fgroen »

Ten eerste: prachtige speakers, gefeliciteerd. Ik heb dit topic over de jaren :-$ geduldig gevolgd. Gaaf om de voltooing en voldoening te ervaren.
MH schreef:
of ik haal de subs achter de hoge kasten weg en schuif de mid/hoog kasten tegen de muur. Dan staan ze minder prominent in de kamer.
Ik ben bang dat als je de speakers tegen of dicht bij de muur zet, de imaging om zeep wordt geholpen. Mancave is de enige optie als je vrouw er niet mee door een deur kan.. :rock:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door meiborg »

Waarom toch ook altijd die terreur van de levenspartner.. Wij mogen wel iedere dag Next topmodel, boer zoekt vrouw, GTST etc aankijken maar enige coulance voor onze huisvlijt moet echt zwaar bevochten worden:p.

Prachtig stukje werk, wat een bevalling ook dat hele traject. Ik schat zo in dat er een groot gevoel van voldoening is!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door hannesie »

meiborg schreef:
Waarom toch ook altijd die terreur van de levenspartner.. Wij mogen wel iedere dag Next topmodel, boer zoekt vrouw, GTST etc aankijken maar enige coulance voor onze huisvlijt moet echt zwaar bevochten worden:p.

Prachtig stukje werk, wat een bevalling ook dat hele traject. Ik schat zo in dat er een groot gevoel van voldoening is!

Mvg Reinder
Helemaal met je eens.

En als tegenhanger hebben we dan tegenwoordig ook een programma op RTL7, en daar moeten de mannen dan in eens grote lomperds worden.
http://www.rtlxl.nl/#!/zzzz/7bf6a289-ca ... 06f7780a66
Net zo goed als er dominant gedrag bestaat, bij M/V , de kunst is het om te kunnen samenleven/werken.

En ik spreek uit ervaring. :mrgreen:
Ben zeer binnenkort 45 j getrouwd. :yeah: :rofl:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door FR_Aad »

Ik heb de oplossing in een iPad en een hoofdtelefoon gevonden. Kan ze kijken naar wat ze wil en wanneer ze wil. :mrgreen:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

meiborg schreef:
Waarom toch ook altijd die terreur van de levenspartner.. Wij mogen wel iedere dag Next topmodel, boer zoekt vrouw, GTST etc aankijken maar enige coulance voor onze huisvlijt moet echt zwaar bevochten worden:p.

Prachtig stukje werk, wat een bevalling ook dat hele traject. Ik schat zo in dat er een groot gevoel van voldoening is!

Mvg Reinder
O, ik zie dat helemaal niet als terreur hoor, zo ben ik niet getrouwd O:) Ik heb een hele lieve vrouw die me heel veel gunt, dus mij hoor je niet klagen (ik wordt dan ook niet geterrorriseerd met TV trash, wat we samen kijken vinden we beide leuk. Alle trash die ik niets vind wordt opgenomen en bekeken als ik aan het knutselen ben! Dat zou toch niet de reden zijn dat ze het jammer vindt dat mijn luidsprekers van zolder af zijn?? :think: )
Ik heb er alle vertrouwen in dat het linksom of rechtsom goed komt. Ook het inrichten van een mancave is geen straf hoor :mrgreen: Het is gewoon een extra uitdaging bij het project!

Overigens, de voldoening is inderdaad wel groot. Ik ben nu al zo enthousiast over het geluid dat ik nog geen kostbare luistertijd heb opgeofferd aan het doormeten van het systeem.
FR_Aad schreef:
Ik heb de oplossing in een iPad en een hoofdtelefoon gevonden. Kan ze kijken naar wat ze wil en wanneer ze wil. :mrgreen:
Dat vind ik een gevaarlijke opmerking, voor je het weet krijg je die terug en ben jij degene die met de iPad en de koptelefoon op zit.. :-#
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door nxs77 »

Ook ik heb geen moeilijke vrouw als het gaat om zelf gebouwde zooi om het zo eens te noemen. En ik zit af en toe zelf met de ipad op schoot(eigen keuze).

Ik ben iig wel benieuwd naar wat betere foto's. Mooi werk iig.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

nxs77 schreef:
Ook ik heb geen moeilijke vrouw als het gaat om zelf gebouwde zooi om het zo eens te noemen. En ik zit af en toe zelf met de ipad op schoot(eigen keuze).

Ik ben iig wel benieuwd naar wat betere foto's. Mooi werk iig.
Ik zal woensdag overdag de echte camera er eens bij pakken :-)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door FR_Aad »

MH schreef:
FR_Aad schreef:
Ik heb de oplossing in een iPad en een hoofdtelefoon gevonden. Kan ze kijken naar wat ze wil en wanneer ze wil. :mrgreen:
Dat vind ik een gevaarlijke opmerking, voor je het weet krijg je die terug en ben jij degene die met de iPad en de koptelefoon op zit.. :-#

Hahaha, tot nu toe werkt het. :rock:

(Heb hier ook veel geluk, ik kom met veel weg hier :D )
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Hmm kom er net achter dat er een sectie tweeters uit ligt.. verder valt me nog iets op. Ik heb nu de coax uitgang van de CD-speler op de minidigi aangesloten. De eerste minidigi lust door naar de tweede minidigi. De minidigi's bedienen elk een Minidsp die voor het filteren zorgen en een LT voor de subs. Nu hoor ik allemaal hele zachte tikjes en kraakjes tussen de muziek door.... Iemand al eens iets dergelijks waargenomen bij de combinatie van Minidigi en minidsp??

Brakke voeding oid??

edit: Oke.. het is dus een brakke voeding.. ik heb even een powerbank gepakt en de minidsp's van de batterijen gevoed. nu is het een stuk schoner :-)
Op zoek naar een fatsoenlijke voeding dus..

Zwierf er hier op het forum niet ergens een knuisje ontwerp rond ofzo?
Laatst gewijzigd door MH op ma 22 sep 2014, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door FR_Aad »

Klinkt alsof niet alle bitjes doorkomen.
Alle digitale verbindingen gecheckt?
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Af en toe start de minidsp ook niet lekker op, dan komt er alleen maar vervorming uit één sub kanaal.. Paar keer aan en uit dan is het over.. zou dit ook te herleiden zijn tot een brakke voeding??
FR_Aad schreef:
Klinkt alsof niet alle bitjes doorkomen.
Alle digitale verbindingen gecheckt?
Ja, alles zit goed vast. Zie ook mijn post hierboven, een andere voeding lijkt het probleem te verhelpen. Ik zou ook de optische verbinding eens kunnen proberen. Altijd de indruk dat optisch lekkerder gaat dan coax..
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door FR_Aad »

Deze staat hier op een trafo te wachten:

http://www.diyinhk.com/shop/audio-kits/ ... -1ax4.html
Bijlagen
17uv-ultralow-noise-dac-power-supply-regulator-33v55v-1ax4.jpg
17uv-ultralow-noise-dac-power-supply-regulator-33v55v-1ax4.jpg (18.4 KiB) 343 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”