Noob op pad

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Baer

Noob op pad

Bericht door Baer »

3 dagen geleden heb ik een Soundmaster PL 186 gekocht.
Niet alleen omdat ik naast mijn typmachines ook een platenspeler wou hebben, maar ik heb vader en moeders platen toegeëigend.

Nu heb ik hier al wat topics bekeken over zelfbouw projecten en kwam ik erachter dat ik er verder 0 verstand van heb.
Het scheelt enorm dat ik akoestisch doof ben en weinig verschil hoor tussen goede en slechte kwaliteit geluid, dus voor die 60 euro schaam ik me niet. :^o

Afbeelding

Ik vind hem er mooi uitzien zonder plaat, mooi frontje, maar hetgene wat me stoort is dat een 30cm plaat overhangt aan 3 kanten, en 2mm onder de arm geplaatst moet worden.

Mijn idee was dus om zelf een kast te maken en alles 1 op 1 over te schroeven.

points of concern: 5 jaar garantie vervalt;
en de bovenplaat met arm lijkt 1 geheel, dus ik moet de arm laten zoals hij is, of zelf een bovenplaat maken met nieuwe schakelaars.
Ik probeer dan de afstand van de arm naar de plaat gelijk te houden, want de lengte van de arm schijnt belangrijk te zijn ;) (zelf een arm maken is op dit moment teveel research voor een leek als mijzelf, misschien voor een toekomstig project)

Ik moet hem nog uit elkaar halen, kijken hoe ik het ga maken/monteren, om daarna te kijken of ik gewoon een kast maak van 5 plankjes, wat het makkelijkste is, of ik lijm hout met plexiglas tegen elkaar aan om zo een kast met uitsparingen te maken, wat weer een stuk mooier uit gaat zien lijkt me.

Iemand die mij goede redenen kan geven om dit wel of niet te doen?
en please go easy on me, ik heb verder0 verstand van radio's of versterkers e.d.
Muug
Contacteer:

Re: Noob op pad

Bericht door Muug »

Technisch gesproken zal het idd mogelijk zijn om alles over te bouwen naar een grotere behuizing. De vraag die jij jezelf moet stellen is of jij 1) over de nodige houtbewerkingscapaciteiten beschikt en 2) of jij voldoende goed overweg kan met een soldeerbout? Want hier en daar ga je de verbindingsdraaidjes toch langer moeten maken hoor !
Wat je anders nog kan doen is dat toestel doorverkopen en gewoon iets anders kopen dat meteen groot genoeg is. :D
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

Ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje hoog gegrepen is voor een eerste project. Tenzij je behoorlijke houtbewerk-skills hebt. Aangezien er ook een complete versterker in zit + speakers wordt dit een spannend freeswerkje.

Mocht je ook daadwerkelijk over die inbouw-speakertjes de muziek luisteren. Dan zou ik eerst even twee mooie budget zuiltjes gaan bouwen ;)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Eens met het bovenstaande.
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een Dual, Thorens, of iets Japans. en daar een losse versterker en luidsprekers bij kopen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 14 sep 2014, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Baer

Bericht door Baer »

nouja, houtbewerkskills, ik ben geen timmerman maar als ik er een paar uur meer in steek kom ik in de buurt van het resultaat.

maar het gaat me hier niet om het bouwen zelf, ik heb iets gekocht wat ik er mooi uit vond zien maar het wordt lelijk als ik het gebruik, en dan wil ik de overweging maken om het zelf aan te passen.
Maar 5 jaar garantie is niet niks, dat is t punt waar ik mee zit
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het is zo niet te zien wat er in/aan zit.Doet me sterk denken aan rommeldingen van vroeger uit Italie en wat ze ook wel in een winkel hier in Brussel ,die zich Lafayette noemde (weet niet of 't iets met die zaak in de US te maken had), verkochten.
Was toen wel aardig om 45-toertjes te draaien, hoefden niet lang mee :lol: .
Maar daar moest je geen mooie LP's op vernielen :shock:
Anne
Gijs

Bericht door Gijs »

heel praktisch, dat het kastje te klein is om een plaat op te leggen kun je iets aan doen, dat de plaat vlak onder de toonarm doorgeschoven moet worden is een stuk moeilijker op te lossen. Verder is t een erg goedkope platenspeler, echt mooi gaat dat nooit klinken.
Mijn advies, voor zover dat iets waard is, als je de moeite gaat nemen om een mooie kast te bouwen kun je beter met een mooiere basis beginnen. Thorens, Lenco, Dual, zoiets. Meer kans dat je met iets eindigt dat leuk is om naar te luisteren. Nogmaals, mijn bescheiden mening....
Baer

Bericht door Baer »

dank voor de reactie Gijs, het liefste was ik ook gewoon beginnen te bouwen aan een platenspeler.
maar ik had al snel door dat dat veel kennis vergt

en er zal best slecht geluid uit dat ding komen maar ik vind het prima zo, ik kan de muziek van de platen luisteren nu en daar ging het om.

misschien dat ik de kast die ik ga maken ooit gebruik om zelf iets in te bouwen, dan haal ik deze goedkope troep er gewoon uit en begin dan opnieuw. Alle mogelijkheden open.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Zo heel moeilijk is dat niet,
Maak veel foto's van de dingen die je los moet halen en label de uiteinden van de draden die los moeten.
Je zal namelijk eerst moeten weten hoe groot de gaten moeten worden waar de panelen in zitten.
Deze zal je precies na moeten bouwen zo als dat ook in de originele behuizing zit.
Maar dan wel met de aanpassingen die jij wil.

Je kunt eerst eens voorzichtig beginnen met het verwijderen van de panelen die makkelijk los kunnen en eerst eens wat gaan tekenen.
Op manier kan je kijken of het geen je in gedachten heb ook kan.
Wat ff niet gaat lukken is het aanpassen van de arm afstand maar dat lijkt me niet echt een probleem.
Als je dat echt wil dan kan je beter een andere tafel zoeken.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Misschien dat Baer kan duidelijk maken wat zijn vaardigheden zijn met het bewerken van hout en plaat materiaal, en over welke gereedschappen hij beschikt ?
Dat maakt het voor ons ook wat duidelijker om aan te geven wat de mogelijkheden zijn.
Baer

Bericht door Baer »

Bewerken van hout heb ik geen opleidingen in gehad, maar heb wel regelmatig dingen gemaakt. Wat ik aan vaardigheid mis maak ik goed met rustig en secuur werken, en de tijd nemen om het zo goed als perfect te krijgen. Voor mezelf is goed genoeg geen standaard.

Verder beschik ik tot een paar zagen, (kolom)boormachine en een houtfrees, en het nodige schuurmateriaal.

off-topic, ik zet het wel even op een laag pitje want ik ben nu bezig met leren voor theorie van de motor.
turntablebox.jpg
turntable.jpg
bovenplaat is een en al plastic, waarschijnlijk geen goed idee om dat uit elkaar te zagen
verder veel gedrupte lijm en zichtbare massaproductie. kast maken moet dus geen probleem zijn
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me niet heel moeilijk om dat over te zetten naar een andere kast en is een leuk project om van te leren.
Echter hou er wel rekening mee dat het ook fout kan gaan en dat het dan mogelijk niet meer te herstellen is. Kan je daar mee leven dan gewoon doen.
Leren doe je door fouten te maken.
Echter met een goede voorbereiding en goed nadenken voor je begint zal het maken van fouten reduceren en kan je als je dit wil best goed lukken. Maak een goed plan en zet het eens op papier, werk de details zo ver mogelijk uit dan lukt het je best.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik vrees dat het garantie-zegel nu wel verbroken zal zijn ! :mrgreen:
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

wel, als je rustig en secuur werkt, zal dat wel snor komen :D
Baer

Bericht door Baer »

Ik denk dat ik alvast aan de kast begin, maar het met een andere speler ga doen.

Ik kan nu platen draaien en daar ben ik tevreden mee, maar de plastic bovenplaat zint me niet.
Of ik moet ergens voor een appel en een ei een plateau met motor kunnen krijgen, maar anders ogen open tot ik ergens een lelijk ding zie staan :P
ray5150

Bericht door ray5150 »

http://www.marktplaats.nl/z/audio-tv-en ... increasing

Of de kringloop winkel in de buurt.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Als ik die link open staat er bovenaan een DUAL 1210 inbouwplateau gratis af te halen, werkend, en verder met de tekst:

"echter er is iets met de output. Aangesloten op een versterker is het geluid heel zwak."

eeehhh, wat dacht je van een pick-up voorversterker, dude?? #-o #-o #-o

anderzijds, er kan hier zelfs nog een kristal elementje inzitten.
Plaats reactie